Gå til innhold

Undersøkelse: Elbiler mister 41 prosent rekkevidde i kulden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo utrolig mange faktorer som spiller inn her, så er vel vanskelig å få en direkte fasit ville jeg tro. Hvor lenge forvarmerer dere Teslaen deres før dere hopper inn i den om morran vanligvis, før det er god lunk? :)

 

Min går på forvarming så snart jeg står opp og skrur på lyset osv i huset, så går tiden fra en dusj og noe frokost. En liten halvtime typisk. Bilen er varm å god, men batteriet trenger langt mer tid for å oppnå god temp på kalde dager. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo utrolig mange faktorer som spiller inn her, så er vel vanskelig å få en direkte fasit ville jeg tro. Hvor lenge forvarmerer dere Teslaen deres før dere hopper inn i den om morran vanligvis, før det er god lunk? :)

Trenger ikke mye, 10 minutter er greit hvis det er 10 minus.

Lenke til kommentar

Nei, det tror jeg du skal slite med. Mange merker har varming av batteriene da, noen kun for å unngå skade på de ved svært lav temperatur < -20 C. Ved regelmessig bruk vil du likevel holde en viss temperatur i pakken. Men parkering på fjellet i 2-3 uker med temp på 20-30 minus kan vise seg å bli katastrofalt ja, særlig Tesla som suger så mye strøm standby hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

lol det er jo typisk at USA sine tester er å teste en Tesla som ikke en gang er under produskjon lengre lol i testen. Tesla biller blir forbredet for vær ny produksjons serie og denne testen redferdigjør ikke Tesla sine biler. Har de testet en bil som faktisk er under produskjon så har dette fått et annet resultat.

Det er bare og se på Testen Tesla Bjørn gjør på Youtube han er Norsk og i Norske forholdt, så da får du en reel test og ikke en test i et land på andre siden av kloden. Man kan ikke samenligne dette med forholdene i Norge, for det er en litt annen versjon som kommer til Norge og Europa enn det er i USA.

Lenke til kommentar

El-bil er til å le av.

 

Som elbileier på sjette året kan jeg bekrefte at man blir i godt humør ja. Kjøreopplevelsen er topp, alt er enkelt og ukomplisert og driftsutgiftene er svært lave. Går rundt med et smil om munnen hver dag etter at fossilbilen ble solgt :-)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

Som elbileier på sjette året kan jeg bekrefte at man blir i godt humør ja. Kjøreopplevelsen er topp, alt er enkelt og ukomplisert og driftsutgiftene er svært lave. Går rundt med et smil om munnen hver dag etter at fossilbilen ble solgt :-)

 

Hvilken elbil eier du? :)

Har hatt flere Tesla siden 2013 og kjører nå Model S 100D, en bil som kurerer enhver rekkeviddeangst.

Så har vi i tillegg en Kia Soul som i praksis dekker alle behovene i hverdagen og som også kan brukes på litt lengre turer fordi den hurtiglader raskt :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt spesielt at det alltid er så enorm forskjell på uavhengige tester og tilbakemeldinger fra enkelte Tesla entusiaster.

 

Kan også bekrefte at tapet om vinteren selv med bare noen få minusgrader er betydelig med elbil. Til småkjøring hvor man bruker mye varme i starten kan tapet gå opp mot 50%. Så synker det selvsagt jo lengre man kjører. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt spesielt at det alltid er så enorm forskjell på uavhengige tester og tilbakemeldinger fra enkelte Tesla entusiaster.

 

Kan også bekrefte at tapet om vinteren selv med bare noen få minusgrader er betydelig med elbil. Til småkjøring hvor man bruker mye varme i starten kan tapet gå opp mot 50%. Så synker det selvsagt jo lengre man kjører. 

 

Har ikke du en hydrogen-bil da?  :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...