Gå til innhold

Undersøkelse: Elbiler mister 41 prosent rekkevidde i kulden


Anbefalte innlegg

Har hatt flere Tesla siden 2013 og kjører nå Model S 100D, en bil som kurerer enhver rekkeviddeangst.

Så har vi i tillegg en Kia Soul som i praksis dekker alle behovene i hverdagen og som også kan brukes på litt lengre turer fordi den hurtiglader raskt :-)

 

Veldig bra. Takker for erfaringen din :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En sann historie fra virkeligheten.

 

Sist tirsdag og onsdag kjørte vi ca 70 mil med en overnatting ca halvveis på Alvdal. Opplevde i løpet av turen ca 15-25% høyere forbruk enn hva bilen «antydet» som typical range. Varierte med temperatur og føre. Ankom Alvdal litt før 11 på kvelden og ca 20 blå grader. Fikk umiddelbart 117kW på superladeren, altså helt normal ladehastighet. Overnattet til dagen etter og hadde ca 16 kuldegrader i kupeen da jeg startet oppvarmingen av bilen og etter 6-7 minutter var den allerede kommet opp i 16 pluss. 16. Var ca 23-24 blå ute. I og med at jeg samtidig startet lading fikk jeg full guffe med varme både fra batteriet og laderen. Kaldeste temperatur på turen var -29, ingen problemer over hode, men hadde selvfølgelig vesentlig høyere forbruk enn på sommeren. Men som Salvesen påpeker så er det stort sett de som ikke selv har elbil som opplever ladepriblemer og rekkeviddeangst... (Er på vår femte vinter med denne bilen, lite endring i kapasitet på batteriet selv om vi kommer til å passere 200.000 km en eller annen gang til sommeren. Har ikke hatt bedre bakhjulsdrevet vinterbil.)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

lol det er jo typisk at USA sine tester er å teste en Tesla som ikke en gang er under produskjon lengre lol i testen. Tesla biller blir forbredet for vær ny produksjons serie og denne testen redferdigjør ikke Tesla sine biler. Har de testet en bil som faktisk er under produskjon så har dette fått et annet resultat.

Det er bare og se på Testen Tesla Bjørn gjør på Youtube han er Norsk og i Norske forholdt, så da får du en reel test og ikke en test i et land på andre siden av kloden. Man kan ikke samenligne dette med forholdene i Norge, for det er en litt annen versjon som kommer til Norge og Europa enn det er i USA.

Typisk USA, bedre enn det svindel greine eu driver med som gir spesielt elbilene kunstig høy rekkevidde og fosil diesel bilene renere enn de er.

Lenke til kommentar

Spørsmål

Aktiv varming av battterier gir lengre rekkevidde leser jeg. Ikke så rart, alle batteri-typer mister kapasitet når de *er* kalde. Men de mister jo ikke lagret energi av den grunn.  Ved lengre kjøring vil batteriene selv-varmes (pga virknings-grad < 100%)  - og så er man jo like langt? (gitt aktiv varming = 0) 

Lenke til kommentar

Flott med el bil i Norge hvor det er ca 6 mnd vinterhalvår!!

 

Helt enig!

 

Man slipper problemer med kondens som man fikk i bensinbilen, og slipper startproblemer med dieselbilen i kulda. Man slipper stivfrossen motorolje, som gjør at man nesten tømmer 12V batteriet for å få igang motoren.

Man har "full tank" og oppvarmet, isfri bil hver morgen.

 

Aldri mer eksosbil for oss.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Da har du vel sjeldent kjørt i mye minusgrader.

 

Da har du ikke reist mye til Vestlandet med bil... Her er det ganske normalt å passere høye fjelloverganger med ekstrem kulde og gjerne storm for å komme oss til si, østlandet. Vi har kupertterreng osv. Kaldt blir det også, innimellom i tillegg regner det i bøtter å spann. Men det er ikke kautokeino nei. 

Hva er ekstrem kulde i vest?

Lenke til kommentar

 

Flott med el bil i Norge hvor det er ca 6 mnd vinterhalvår!!

 

Helt enig!

 

Man slipper problemer med kondens som man fikk i bensinbilen, og slipper startproblemer med dieselbilen i kulda. Man slipper stivfrossen motorolje, som gjør at man nesten tømmer 12V batteriet for å få igang motoren.

Man har "full tank" og oppvarmet, isfri bil hver morgen.

 

Aldri mer eksosbil for oss.

Har aldri hatt problem med å starte mine dieselbiler, kondens? Tomt batteri?? Neida.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tydelig at noen lar behovet for å forsvare egne valg (enten de har valgt elektrisk bil eller ikke) komme i første rekke når de uttaler seg. Det er dette som er grunnen til det fenomenet som ble påpekt her tidligere, om at ikke-elbileiere har rekkeviddeangst, mens elbileierne ikke har det.

 

Det jeg gjerne skulle likt å vite, men som jeg ikke kunne se oppgitt noe sted er hvilket temperaturområde det er som gir 100% rekkevidde. Jeg har selv en plug-in hybrid og jeg merker tydelig at den elektriske rekkevidden er lavere om vinteren, typisk rundt 30% ved mellom 5 og 10 kuldegrader. Men dette er den estimerte rekkevidden bilen beregner. Forskjellen er nok betydelig større ved småkjøring fordi da går varmeapparatet for fullt hele tiden. Jeg har prøvd å skru av klimaanlegget helt og da er den estimerte rekkevidden den samme som om sommeren.

 

Forøvrig er det ikke noen vesentlig forskjell i fossil rekkevidde mellom sommer og vinter. Forbrenningsmotoren avgir nok spillvarme til å holde bilen varm selv i ekstrem kulde, så den eneste forskjellen er at det går med litt mer drivstoff for å varme opp bilen i begynnelsen, enten dette gjøres med parkeringsvarmer før avreise eller det gjøres ved at motoren bruker litt ekstra drivstoff i begynnelsen for å bli varm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke du en hydrogen-bil da?  :wee:

Nei, hvorfor skulle jeg ha det?

Har elbil og dieselbil. Dieselbilen er en langt bil som bil nr. 1. Elbil er utelukkende noe man vurdere om man kan lade hjemme. Uten lademulighet hjemme er det bortimot en ubrukelig teknologi IMO. Elbil er et teknologisk fremskritt på noen områder, men samtidig er tilbakeskritt på andre områder. Per dags dato ikke godt nok til å erstatte fossilbilene.

 

En hydrogenbil kan derimot erstatte en fossilbil hvis det kommer tilstrekkelig fyllestasjoner. Den kan bl.a. konstrueres slik at den ikke har noe rekkeviddetap om vinteren som følge av oppvarmingen. Nok en fordel med teknologien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er tydelig at noen lar behovet for å forsvare egne valg (enten de har valgt elektrisk bil eller ikke) komme i første rekke når de uttaler seg. Det er dette som er grunnen til det fenomenet som ble påpekt her tidligere, om at ikke-elbileiere har rekkeviddeangst, mens elbileierne ikke har det.

 

Tvert imot er rekkeviddeangsten fortsatt stor blant elbileiere ifølge undersøkelser. Og det med god grunn.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stiller spørsmål til testens utførelse, da 40% er veldig høyt på en Tesla. Klart, det er ikke vanskelig å få til 40% ekstra forbruk på en Tesla. Det er bare å starte bilen i iskaldt føre, kjøre 10km og så avslutte. 

 

Du får helt andre tall om du forvarmer bilen og så kjører 150-200km. Da er ikke tapet særlig stort, avhengig av hvor kaldt det er ute. Til de som sier at det er liten forskjell på hvor kaldt det er, så stemmer jo ikke det. Er det minus 30 ute, så må jo varmeapparatet i bilen jobbe desto hardere for å holde kabinen god og varm enn ved -5. Men det er ikke noen som helst krise mellom 0 og -10 i min erfaring.

Jeg har mye høyere forbruk vinterstid selv på en S75D 2017. Men det pga at vi kjører kun rundt 20-40km daglig og veldig mye av energien blir brukt til å varme opp bilen. Når vi kjører på langtur, så står det mye bedre til.

Lenke til kommentar

En sann historie fra virkeligheten.

 

Sist tirsdag og onsdag kjørte vi ca 70 mil med en overnatting ca halvveis på Alvdal. Opplevde i løpet av turen ca 15-25% høyere forbruk enn hva bilen «antydet» som typical range. Varierte med temperatur og føre. Ankom Alvdal litt før 11 på kvelden og ca 20 blå grader. Fikk umiddelbart 117kW på superladeren, altså helt normal ladehastighet. Overnattet til dagen etter og hadde ca 16 kuldegrader i kupeen da jeg startet oppvarmingen av bilen og etter 6-7 minutter var den allerede kommet opp i 16 pluss. 16. Var ca 23-24 blå ute. I og med at jeg samtidig startet lading fikk jeg full guffe med varme både fra batteriet og laderen. Kaldeste temperatur på turen var -29, ingen problemer over hode, men hadde selvfølgelig vesentlig høyere forbruk enn på sommeren. Men som Salvesen påpeker så er det stort sett de som ikke selv har elbil som opplever ladepriblemer og rekkeviddeangst... (Er på vår femte vinter med denne bilen, lite endring i kapasitet på batteriet selv om vi kommer til å passere 200.000 km en eller annen gang til sommeren. Har ikke hatt bedre bakhjulsdrevet vinterbil.)

Hvordan gikk det med luftdysene i bilen? Smelta de? Du påstår å ha oppnådd en temperaturøkning på 32 grader i løpet av 6-7 minutter. I et så dårlig isolert rom som en bilkupe. Med en omgivelsestemperatur på 23-24 blå..  Det betyr at luften som kom ut i kupeen må ha holdt langt over smeltetemperatur for plast. Ikke engang med åpen flamme hadde du klart det der.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...