Gå til innhold

Undersøkelse: Elbiler mister 41 prosent rekkevidde i kulden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er få plasser på jorden der vi har behov for å øke kupetemperaturen 305,15°K, med mindre man vil steke pizza i bilen.

 

Tesla Roadster som Musk sendte i verdensrommet er kald nok til at det kunne vært relevant, men den er uten luft i kupeen. En kupetemperatur på 35°C er også i overkant, det hadde holdt med en økning på 290°K for å gå fra -270°C til +20°C i kupeen. Tar man hensyn til at solstråling varmer opp bilen så er temperaturen neppe laver enn -170°C.

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo. Det er energien du hevdet var nødvendig for å heve kupeluftens temperatur med 1K, altså kupeluftens varmekapasitet.

 

Jeg kommer også til noe i underkant av ett minutt, litt avhengig av mengde luft, antall grader økning osv. Om vi setter opp hele regnestykket så burde det være mulig å bli sånn noenlunde enige. Det er bare fysikk.

 

I følge https://nn.wikipedia.org/wiki/Spesifikk_varmekapasitet er spesifikk varmekapasitet for luft. ca. 1 J/g*K

6 kubikkmeter luft har en masse på ca. 6000 * 1,29 g/liter = 7,74 kg (https://no.wikipedia.org/wiki/Tetthet)

 

Om vi tar i litt og sier 50K oppvarming, f.eks. fra -30C til +20C, så får vi regnestykket:

E=1 J/g*K * 7740 g * 50K = 387 kJ. Omregnet til kWh blir det 387 kJ/3600*1000 = 0,11 kWh

Å avgi 0,11 kWh energi med 6 kW effekt tar 0,11 kWh/6kW= 0,0183 timer, eller ca. 1,1 minutt.

 

Er vi i ballbingen?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt mye 60 Ah i3 i østlandsk klima og hovedsaklig landevei som E-16 mot Valdres, rv7 Hallingdal, Numedal o.l. Rekkevidde på en god sommerdag er 16-17 mil. På en dårlig vinterdag 11-12 mil. Så i området 30% kortere rekkevidde om vinteren etter min erfaring. Kanskje ikke fullt så ille på en gjennomsnitts vinterdag, men det kan bli verre også. Vått føre dreper rekkevidde, sommer som vinter.

Lenke til kommentar

 

I fjor var jeg en helgetur på Røros. -20 på søndag ved avgang, bilen hadde stått hele helga. Drøyt 500wh/km fra Røros til Alvdal for hurtiglading. Helt ok temperatur i kupeen (6kw varmeapparat sørger for det). Helt grei ladehastighet ved ankomst.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Men 6 kw er altså ikke nok til å øke temperaturen i en bilkupe med 32 grader på 6-7 minutter. I

6 kw i 6 minutter gir 2160000 joules. Ved - 16 kan vi regne en luftetthet på 1,3kg/kvm.En bilkupe er ca 6 kbm, altså har vi ca 7,8kg luft. For å varme luft trenger vi 1,0035 joule per gram og grader Kelvin. altså 7827 joule pr grad Kelvin, 32C tilsvarer 305,15 grader Kelvin.

 

I et rom på 6 kbm uten varmetap trenger vi altså, for å oppnå 32 graders temperaturøkning på 6 minutter, 2388500 joules. Du har altså ikke nok effekt til å varme opp kupeen så raskt med 100% isolasjon engang.

 

Og varmetapet i en bilkupe er vel på 70-80%

Du glemmer minst to ting i regnestykket:

Lys/solinstråling inn vinduene, og det faktum at den varmeste luften er ved føreren. Har aldri opplevd at det har tatt mer enn 3 minutt å oppnå t-skjorte temperatur i min Tesla.

Lenke til kommentar

 

 

Hurtiglading i -20 til -30 grader(Som er helt vanlig her i fjellregionen) fungerer så latterlig dårlig at det er en vits. Man oppnår veldig lav effekt pga. batteriet holder seg kaldt eller mister temperatur når man er koblet til.

 

Tilreisende turister med tesla får seg ofte en overraskelse når de må stå å hurtiglade i flere timer pga lav ladeeffekt.

 

Er så glad jeg har dieselbil. Fyller på 5 min og får 1000 km rekkevidde både sommer som vinter.

Nei, også ditt dieseldyr får lavere rekkevidde i vinterkulden. Dette er ikke bare et el-problem. Litt synd at artikkelen ikke sammenligner med prosentvis tap på konvensjonelle biler. Dersom du bruker motorvarmer (elektrisk) slipper du heldigvis å svi av flere liter diesel før du er ute av gårdsplassen. Men bruker folk flest motorvarmer i dag? Eller er vi for late? (Ikke retorisk ment, jeg spør fordi jeg genuint lurer)

 

Billigere elbiler har typisk lite batteri, og gjerne ingen aktiv kjøling/varming av batteriet. Dersom elektrisk skal bli foretrukket drivlinje for hele befolkningen er det iallefall viktig å opprettholde de økonomiske fordelene. Dagens billig-el har nemlig så mange ulemper, at fossilbil i samme prisklasse ofte er et bedre valg. (Går man opp i prisklassene, blir de elektriske mulighetene langt bedre, dog)

Makan til vås. Flere liter før man er ute av gårdsplassen liksom. Selv om jeg lar bilen gå på tomgang i 20 minutter før jeg kjører 6 km to ggr daglig er forbruket under 0,7 pr mil.

Lenke til kommentar

 

En sann historie fra virkeligheten.

 

Sist tirsdag og onsdag kjørte vi ca 70 mil med en overnatting ca halvveis på Alvdal. Opplevde i løpet av turen ca 15-25% høyere forbruk enn hva bilen «antydet» som typical range. Varierte med temperatur og føre. Ankom Alvdal litt før 11 på kvelden og ca 20 blå grader. Fikk umiddelbart 117kW på superladeren, altså helt normal ladehastighet. Overnattet til dagen etter og hadde ca 16 kuldegrader i kupeen da jeg startet oppvarmingen av bilen og etter 6-7 minutter var den allerede kommet opp i 16 pluss. 16. Var ca 23-24 blå ute. I og med at jeg samtidig startet lading fikk jeg full guffe med varme både fra batteriet og laderen. Kaldeste temperatur på turen var -29, ingen problemer over hode, men hadde selvfølgelig vesentlig høyere forbruk enn på sommeren. Men som Salvesen påpeker så er det stort sett de som ikke selv har elbil som opplever ladepriblemer og rekkeviddeangst... (Er på vår femte vinter med denne bilen, lite endring i kapasitet på batteriet selv om vi kommer til å passere 200.000 km en eller annen gang til sommeren. Har ikke hatt bedre bakhjulsdrevet vinterbil.)

Hvordan gikk det med luftdysene i bilen? Smelta de? Du påstår å ha oppnådd en temperaturøkning på 32 grader i løpet av 6-7 minutter. I et så dårlig isolert rom som en bilkupe. Med en omgivelsestemperatur på 23-24 blå..  Det betyr at luften som kom ut i kupeen må ha holdt langt over smeltetemperatur for plast. Ikke engang med åpen flamme hadde du klart det der.

Han skriver at det var -23-24 UTE! Kupeen blir ikke like fort nedkjølt som luften ute, så det kan godt være at det var -10 i kupeen siden bilen var kjørt kvelden før.

Edit: ser han skriver -16 i kupeen.Men har ingen grunn til å tvile på at det er mulig å varme opp luften fra- 16 til + 16 på 6-7 min. 

Endret av mrxx
Lenke til kommentar

Haha! Dieselvarmer! Så dypt stikker miljøalibiet.. :D

Slenger du en dieselvarmer i en elbil, (joda, kjenner flere som har samme ønsket om varm elbil) burde det fanden spare vanke full avgift på bilen!

Jeg har 13 liter dieseltank og den varer rundt 1 til 1,5 år, og den utnytter ca 80% av energien i dieselen. Full avgift? Bare for å terge andre så fyller jeg selvfølgelig avgiftsfri diesel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du har sett Teslabjørns videoer og stoler på hans perspektiv, får du inntrykk av at han mener elbiler er håpløse om vinteren? Han har overnattet i sin Model X i -38.

 

 

Du er ganske naiv og dum hvis du stoler på noe som kommer ut av munnen på "Teslabjørn". Og det er klart han har overnattet i sin Model X i -38 når bilen stopper å fungere i -5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant. Det man har lært av kommentarene i disse elbil - artiklene er følgende:

 

1. +30 eller -50 grader, så går elbilene *akkurat* like langt.

2. +30 eller -50 grader, så endrer ikke det på ladetiden.

3. Ingen har noen sinne stått i den ladekøen som vi andre ser hver dag.

4. Ingen har noen sinne vært i nærheten av å ha for lite strøm til å komme til neste stasjon.

5. Ingen har noen sinne sett eller en gang hørt om en ladestasjon som ikke fungerer.

 

Og listen over gullkort som ramler ut av munnen på elbilister bare fortsetter og fortsetter. Rent fornøyelig er det. Selv om løgnene er litt for enkle å se noen ganger. Elbilister er nok som de som betaler 50000 for høytaler-kabler. Når man først har betalt overpris for noe så er det vanskelig å innrømme at man har gjort noe feil når sannheten kommer frem  :rofl:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du er ganske naiv og dum hvis du stoler på noe som kommer ut av munnen på "Teslabjørn". Og det er klart han har overnattet i sin Model X i -38 når bilen stopper å fungere i -5.

Har vi grunn til å ikke stole på noe teslabjørn sier i videoene?

Forklar gjerne.

Lenke til kommentar

Om vi tar i litt og sier 50K oppvarming, f.eks. fra -30C til +20C, så får vi regnestykket:

E=1 J/g*K * 7740 g * 50K = 387 kJ. Omregnet til kWh blir det 387 kJ/3600*1000 = 0,11 kWh

Å avgi 0,11 kWh energi med 6 kW effekt tar 0,11 kWh/6kW= 0,0183 timer, eller ca. 1,1 minutt.

 

Er vi i ballbingen?

Jeg kom til 42s med dT=32K så ja disse tallene korrelerer. I realiteten er det nok noe mer varmekapasitet som må varmes (varmevekslere o.l.), men det er så avgjort rimelig at kupeen kan varmes innenfor noen minutter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Interessant. Det man har lært av kommentarene i disse elbil - artiklene er følgende:

 

1. +30 eller -50 grader, så går elbilene *akkurat* like langt.

2. +30 eller -50 grader, så endrer ikke det på ladetiden.

3. Ingen har noen sinne stått i den ladekøen som vi andre ser hver dag.

4. Ingen har noen sinne vært i nærheten av å ha for lite strøm til å komme til neste stasjon.

5. Ingen har noen sinne sett eller en gang hørt om en ladestasjon som ikke fungerer.

 

Og listen over gullkort som ramler ut av munnen på elbilister bare fortsetter og fortsetter. Rent fornøyelig er det. Selv om løgnene er litt for enkle å se noen ganger. Elbilister er nok som de som betaler 50000 for høytaler-kabler. Når man først har betalt overpris for noe så er det vanskelig å innrømme at man har gjort noe feil når sannheten kommer frem  :rofl:

1. Feil

2. Vet ikke om noen har prøvd å lade en Tesla i -50, men har sett at folk får full ladehastighet kaldere enn -30

3. Noen få er det nok, jeg har stått ca 4 min i ladekø ila 30 000 km på superladere

4.Ingen problem

5. Har hørt om det, men aldri opplevd det selv at en superlader ikke virker.

 

Det var temmelig lange køer på bensin og dieselpumpene når vi kjørte Teslaen nedover i Europa. Hørte du noe fra noen som satt i disse køene i sommer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som vanlig er det ikke elbilistene som er bekymret, slår aldri feil :)

 

Med erfaring og kunnskap er det ikke problem å kjøre elbil i kulden. 

 

Tror du hadde fått problemer med en elbil, hvis du hadde bodd i nord Sverige blant månedene Januar samt Februar. Hadde du kjørt en Tesla i -30 samt fått stopp, ville du nok følt deg dum.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor alle bor, der som det tydeligvis er -30 hele tiden. Har de fortsatt med campingvognen, og må kjøre 1000km uten pissepause mon tro? :p

 

Uansett hvor de enn måtte bo, dit vil ikke jeg flytte. Altfor kaldt a gitt :wee:

Er jo ikke det hele tiden, men -10 og kaldere er det ofte igjennom storparten av vinteren i fjellregionen. Nå nærmer det seg mars og da blir det mye varmere som oftest.

-30 til -40 er ikke unormalt akkurat der jeg bor, men du må huske at luften er knusktørr så -15 i Oslo eller Trondheim kjennes mye verre ut enn det er her.

Lenke til kommentar

Har vokst opp midt oppi dalen selv, så kjenner godt til at det kan bli bikkjekaldt om vinteren, der jeg bodde før kunne det fort bli -35. Men om vi skal være ærlige, de dagene er sjeldne, og det er gjerne en kort periode i jan/feb, så er det jo ikke så kaldt lenger, og -10 ikke noen sak for en god elbil. Og like fullt, i temperaturer som trekker ned mot -30, så er ikke akkurat dieselbilen noe særlig mer brukbar, har da vært borti både biler og lastebiler som har stått da også for å si det sånn

Poenget er at ved -30 og under så er ALT mye vanskeligere, det gjelder dieselbiler såvell som alt annet

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...