Gå til innhold

Undersøkelse: Elbiler mister 41 prosent rekkevidde i kulden


Anbefalte innlegg

Hvordan gikk det med luftdysene i bilen? Smelta de? Du påstår å ha oppnådd en temperaturøkning på 32 grader i løpet av 6-7 minutter. I et så dårlig isolert rom som en bilkupe. Med en omgivelsestemperatur på 23-24 blå..  Det betyr at luften som kom ut i kupeen må ha holdt langt over smeltetemperatur for plast. Ikke engang med åpen flamme hadde du klart det der.

 

I fjor var jeg en helgetur på Røros. -20 på søndag ved avgang, bilen hadde stått hele helga. Drøyt 500wh/km fra Røros til Alvdal for hurtiglading. Helt ok temperatur i kupeen (6kw varmeapparat sørger for det). Helt grei ladehastighet ved ankomst.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja suller. Kan du være litt mer klar og ikke minst holde deg god for å mene noe om hva andre mener? Det er mange kalde plasser i umiddelbar nærhet til Vestlandet. Vi liker oss på fjellet.

Du mener jo noe om hva andre mener selv. Skal jeg sitere deg igjen? 

Selvfølgelig finnes det kalde fjelloverganger, men det er ikke der du bor, og det er heller ikke der du lader. Du kjører opp på fjellet med varmt batteri og du kjører ned igjen med varmt batteri. Ergo vet du altså ikke hva du snakker om. Som vi ser flere påpeke er det helt annerledes når du både bor og lader på steder det er kaldt. Men de prøver du på sedvanlig vis å drite ut med påstander om at de ikke vet hva de snakker om fordi du også av og til kjører over fjellet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan gikk det med luftdysene i bilen? Smelta de? Du påstår å ha oppnådd en temperaturøkning på 32 grader i løpet av 6-7 minutter. I et så dårlig isolert rom som en bilkupe. Med en omgivelsestemperatur på 23-24 blå.. Det betyr at luften som kom ut i kupeen må ha holdt langt over smeltetemperatur for plast. Ikke engang med åpen flamme hadde du klart det der.

Det er nok helt riktig det. Er helt umulig og bare løgn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter kjøring med en Renault Zoe fra september 2018 og ut januar 2019 med 80% motorvei kjøring i 110 og ett gjennomsnitt på 150km daglig pendling på Østlandet. Nærmere bestemt Gardermoen-Oslo sentrum tur retur hver ukedag + ca 50km kjøring innad i Oslo. 

 

Med pen start i september klarte jeg på langtur 29 mil med helt normal kjøring+klimaanlegg og ikke noe eco modus etc. 

 

På det kaldeste i januar 19 med -19 grader +klimaanlegg på 23 grader og samme daglige kjørerute og kjøring som om det skulle vært en fossil bil så har jeg hatt rekkevidde på 170km.  

 

Snittet i desember 18/januar 19 har vært mellom 170-210km rekkevidde med temperaturer på -5 til -19 

 

Bilen står i garasje og er forvarmet hver dag før avreise men har da kald start uten forvarming på returen. 

 

Må si jeg er ganske imponert over total rekkevidde med min kjørestil som ikke er i nærheten av å være økonomisk.    

 

En annen imponerende ting er ved kaldstart på ettermiddagen fra kontoret så har man altså varmluft i dysene på bilen omtrent umiddelbart og regner med at det tilskrives varmepumpe.   

 

Har dessverre byttet arbeidsområde nå med strekninger som ikke EL bil passer lenger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt spesielt at det alltid er så enorm forskjell på uavhengige tester og tilbakemeldinger fra enkelte Tesla entusiaster.

 

Kan også bekrefte at tapet om vinteren selv med bare noen få minusgrader er betydelig med elbil. Til småkjøring hvor man bruker mye varme i starten kan tapet gå opp mot 50%. Så synker det selvsagt jo lengre man kjører.

Så har du Tesla da, siden du mener at din opplevelse er representativ for Tesla?

 

Og det hjelper ikke med "uavhengige tester" hvis de er elendig utformet. Ja, det prosentmessige tapet blir større på kortere avstander, men da er jo ikke tapet så viktig uansett. På lengre avstander blir det prosentmessige tapet mye lavere, så da forsvinner problemet der og.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har kjørt 2 elbiler i 5,5 år og i praksis mister jeg ca 10% rekkevidde på en elektrisk Kangoo varebil (med dieselvarmer) og ca 15-20% på en Tesla på "vinteren" her i Stavanger. Redusert ladehastighet på Superladere har vi aldri opplevd grunnet kulde etter ca 30 000 km kjøring på superladere..

 

Haha! Dieselvarmer! Så dypt stikker miljøalibiet.. :D

Slenger du en dieselvarmer i en elbil, (joda, kjenner flere som har samme ønsket om varm elbil) burde det fanden spare vanke full avgift på bilen!

Lenke til kommentar

Tvert imot, webasto er en veldig smart løsning. Dieselvarmere er mye renere og mer effektiv enn en forbrenningsmotor.

Miljø er bare et skalkeskjul det er passende å gjemme seg bak. Hva er best for miljøet, en webasto som brukes noen måneder per vinter, eller å konstant drasse rundt med eks 10 kWh ekstra batteri?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I fjor var jeg en helgetur på Røros. -20 på søndag ved avgang, bilen hadde stått hele helga. Drøyt 500wh/km fra Røros til Alvdal for hurtiglading. Helt ok temperatur i kupeen (6kw varmeapparat sørger for det). Helt grei ladehastighet ved ankomst.

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Men 6 kw er altså ikke nok til å øke temperaturen i en bilkupe med 32 grader på 6-7 minutter. I

6 kw i 6 minutter gir 2160000 joules. Ved - 16 kan vi regne en luftetthet på 1,3kg/kvm.En bilkupe er ca 6 kbm, altså har vi ca 7,8kg luft. For å varme luft trenger vi 1,0035 joule per gram og grader Kelvin. altså 7827 joule pr grad Kelvin, 32C tilsvarer 305,15 grader Kelvin.

 

I et rom på 6 kbm uten varmetap trenger vi altså, for å oppnå 32 graders temperaturøkning på 6 minutter, 2388500 joules. Du har altså ikke nok effekt til å varme opp kupeen så raskt med 100% isolasjon engang.

 

Og varmetapet i en bilkupe er vel på 70-80%

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tvert imot, webasto er en veldig smart løsning. Dieselvarmere er mye renere og mer effektiv enn en forbrenningsmotor.

Miljø er bare et skalkeskjul det er passende å gjemme seg bak. Hva er best for miljøet, en webasto som brukes noen måneder per vinter, eller å konstant drasse rundt med eks 10 kWh ekstra batteri?

Dett er jo fullstendig feil. En Webasto er fullstendig urenset

Lenke til kommentar

Ja den er urenset, men utslippet er veldig beskjedent i forhold til en forbrenningsmotor og man får veldig god virkningsgrad ut av det man brenner for å få varme.

Så da er det altså fullstendig feil å påstå at den er renere. Det er ikke snev av hverken CO2 eller NOx rensing på en Webasto. Og du skal kjøre et stykke med en moderne dieselbil før du har samme NOx utslipp som 20 minutter med Webasto

Lenke til kommentar

I henhold til retningslinjene §1. Innleggets Innhold, påpekes det at innlegget skal holdes i en høflig og saklig tone. Fokuser på sak, ikke person, og diskuter anstendig. Merk spesielt følgende;  flaming og andre former for personangrep og Trolling er forbudt.

I henhold til retningslinjene har innlegg blitt slettet fra tråden. Videre brudd på dette kan føre til reaksjoner i form av advarsler og/eller utestengelse fra forumet.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men 6 kw er altså ikke nok til å øke temperaturen i en bilkupe med 32 grader på 6-7 minutter. I

6 kw i 6 minutter gir 2160000 joules. Ved - 16 kan vi regne en luftetthet på 1,3kg/kvm.En bilkupe er ca 6 kbm, altså har vi ca 7,8kg luft. For å varme luft trenger vi 1,0035 joule per gram og grader Kelvin. altså 7827 joule pr grad Kelvin, 32C tilsvarer 305,15 grader Kelvin.

 

I et rom på 6 kbm uten varmetap trenger vi altså, for å oppnå 32 graders temperaturøkning på 6 minutter, 2388500 joules. Du har altså ikke nok effekt til å varme opp kupeen så raskt med 100% isolasjon engang.

 

Og varmetapet i en bilkupe er vel på 70-80%

Nå mistenker jeg du har regnet ut energien for å varme opp fra absolutt null. For å varme opp dT=32K kommer til ca 250kJ med dine tall. Ett 6kW varmeapparat trenger ca 40 sekunder på å levere dette

 

Husk en differanse på en grad C er lik en differanse på 1K

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå mistenker jeg du har regnet ut energien for å varme opp fra absolutt null. For å varme opp dT=32K kommer til ca 250kJ med dine tall. Ett 6kW varmeapparat trenger ca 40 sekunder på å levere dette

 

Husk en differanse på en grad C er lik en differanse på 1K

Tror du får lese en gang til gitt. Å øke temperaturen fra -273,5C til +16C ville nok krevd "noe mer" enn 6 kw i noen minutter.

Endret av Knut Øst
Lenke til kommentar

Så da er det altså fullstendig feil å påstå at den er renere. Det er ikke snev av hverken CO2 eller NOx rensing på en Webasto. Og du skal kjøre et stykke med en moderne dieselbil før du har samme NOx utslipp som 20 minutter med Webasto

Co2 rensing er ikke noe som eksisterer desverre, hverken for motorer eller varmekjeler. En webasto vil neppe produsere i nærheten så mye NOx som en diesemotor siden forbrenningstemperaturen og trykket er mye lavere. Dieselmotoren produserer mye nitrogenoksider fordi forbrenningen skjer under svært høyt trykk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror du får lese en gang til gitt. Å øke temperaturen fra -273,5C til +16C ville nok krevd "noe mer" enn 6 kw i noen minutter.

Det jeg regnet ut var å heve temperaturen fra -16C til +16C. Dette er en dT på 32K. Med en varmekapasitet på 7800J/K kommer jeg til 7800J/K×32K=250kJ. 250000J/6000W=42s

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Co2 rensing er ikke noe som eksisterer desverre, hverken for motorer eller varmekjeler. En webasto vil neppe produsere i nærheten så mye NOx som en diesemotor siden forbrenningstemperaturen og trykket er mye lavere. Dieselmotoren produserer mye nitrogenoksider fordi forbrenningen skjer under svært høyt trykk.

Nå er det temperatur som er hovedkilden til NOx, så helt riktig er det ikke. Og diesel brenner stort sett med en temperatur. Samtidig så vet vi at rensesystemene på en Euro6,2 diesel i virkelig bruk fjerner mellom 85% og 99% av NOx i forhold til en Euro5 diesel. Den er altså heller ikke urenset

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...