Gå til innhold

Hva er dine beste økonomiske tips?


PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ha flere frysere samt god kontakt med den lokale kjøpmannen. Tidvis kunne kjøpe og fryse ned datovarer til meget billig penge. F eks karbonadedeig til 10 kr pakken, 750g kyllingpakke til 20 kr osv. Kjøpmenn kan avtale internt i bedriften om at de kjøpte partier med varer som straks går ut på dato. De får bonus om de klarer å selge det og kundene får lavere priser.

Lenke til kommentar

Dette er mer en livsstil, men jeg prøver å minimere mengden med skrot jeg opparbeider meg, og prøver å bruke ting til de er ødelagte eller økonomisk ugunstige.

 

Jeg har fortsatt en iPhone 6 fra 2014, som jeg fikk gratis fordi batteriet var ødelagt. Jeg har fortsatt min trofaste Thinkpad T430 fra 2013, som jeg kjøpte brukt for en tusenlapp inkl. Dockingstasjon. TVen har jeg aldri byttet ut fordi jeg aldri har eid en TV lenge nok til å gjøre det, og den betalte jeg 6000kr for fordi LCD 4K ikke lenger var fancy.

 

Jeg anser ikke meg selv som en gjerrig person, jeg praktiserer heller materialistisk askese, og er på konstant flyttefot.

Endret av Gavekort
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er mer en livsstil, men jeg prøver å minimere mengden med skrot jeg opparbeider meg, og prøver å bruke ting til de er ødelagte eller økonomisk ugunstige.

 

Jeg har fortsatt en iPhone 6 fra 2014, som jeg fikk gratis fordi batteriet var ødelagt. Jeg har fortsatt min trofaste Thinkpad T430 fra 2013, som jeg kjøpte brukt for en tusenlapp inkl. Dockingstasjon. TVen har jeg aldri byttet ut fordi jeg aldri har eid en TV lenge nok til å gjøre det, og den betalte jeg 6000kr for fordi LCD 4K ikke lenger var fancy.

 

Jeg anser ikke meg selv som en gjerrig person, jeg praktiserer heller materialistisk askese, og er på konstant flyttefot.

Veldig lurt dette. Gjorde det samme som student, har en PC med masse komponenter, noen har jeg fått, andre har jeg kjøpt brukt og noe nytt på salg. 

 

Kjøper generelt ting på salg og er tolvmodig til det kommer noen gode tilbud. Kjøper aldri det beste av det beste, er veldig sjeldent verdt det. Prøver heller å treffe best pris / ytelse. Kjøper heller noe litt dyrere som jeg vet vil vare lenge, fremfor noe jeg misliker men er billig og vil bytte ut fort. 

Lenke til kommentar

Kjøpe ting i store kvanta. Lage rester av middag. Ikke kjøp alkohol eller tobakk i Norge. Ikke kjøp mat ute, lag selv. Spar penger i fond eller aksjer, ikke la de stå på bankkonto og synke i verdi. Kjøp ting brukt. Lag ting selv. Gjør reparasjoner på bil/hus selv i den grad det du får det til. Evt. ha venner som er håndverkere eller mekanikere som du kan bestikke til å gjøre jobben. Ikke kast ting unødvendig, og bruk det du har til det fulle. Jeg har fortsatt en telefon fra 2013. PC kan du bygge selv om du har kunnskap, komponenter kan du få billig, og kanskje finne gratis i el-søppel etc. Benytt fryser som nevnt over. Generelt tenk gjenbruk og delingsøkonomi vil jeg si. Og mange ganger kan det lønne seg å låne ting i stedet for å kjøpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruk budsjett, og før opp alle utgifter som blir betalt eller skal betales.

 

Finn ut hva du bruker på strøm, forsikring, lån, drivstoff, mobil etc, sett over penger for dette på lønningsdato til en egen konto slik at dette kan betales fra den.

Rund opp beløpene, og kontoen vil sakte vokse og du har en buffer der.

 

Sett over penger til mat, vaskemidler osv til en egen konto med eget kort på. Bruk dette kortet når du handler på butikken, og ikke bruk kortet til å kjøpe snacks, skrapmat og alkohol.

 

Jeg har gjort dette i 4-5 år nå.

Jeg vet til enhver til hva jeg kommer til å ha på brukskonto og regningskonto 3-4 uker fremover i tid. Alle regninger legges inn til betaling med en gang jeg får dem, og jeg vet det er dekning på konto.

Regningskonto ligger mellom 20 og 40 tusen.

 

Kutt ut linjær TV til 300-400 kr, bytt heller på å ha en av Netflix/HBO/ViaPlay/Sumo/Dplay osv. NRK har du alt.

Lenke til kommentar

Prøver å tjene mer penger og bruker YNAB!

YNAB (You Need A Budget) har virkelig reddet meg og gitt en helt unik innsikt. Kan anbefales!

Å kutte ut $7 i måneden på noe du kan gjøre gratis i Excel ville vært et av de første punktene mine Endret av 1Dr.E
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å kutte ut $7 i måneden på noe du kan gjøre gratis i Excel ville vært et av de første punktene mine

https://wafflesonwednesday.com/make-your-own-mobile-expense-tracking-app-in-30-minutes/

 

Gjør fortløpende excel-/sheets-oversikt enda enklere å gjennomføre om man ikke vil gå gjennom kontoutskrifter eller spare på kvitteringer!

Endret av Økonomiportalen.no
Lenke til kommentar

Det viktigste tipset er å starte med sparing tidlig, og investere pengene slik at det investerte beløpet stiger litt i verdi hvert år.

 

Du bør styre unna sparing på såkalt høyrentekonto, hvor verdien av pengene taper seg hvert år i form av inflasjon og skatt, og heller investere pengene i noe som fører til verdiøkning, det vil for mange bety et fond av ett eller annet slag. Selv sparer jeg nå fast i et globalt indeksfond via Nordnet.

 

Nøkkelen er den såkalte rentes rente effekten som kan sammenlignes med å rulle en snøball. Søk på rentes rente kalkulator, og lek deg litt med den.

 

Dersom jeg hadde vært like bevisst på hvor viktig det er å spare og investere når jeg var 16 som jeg er i dag er jeg sikker på at jeg hadde vært mangemillionær i dag. Tenk litt på det.

Endret av loddyman
Lenke til kommentar

Du bør styre unna sparing på såkalt høyrentekonto, hvor verdien av pengene taper seg hvert år i form av inflasjon og skatt, og heller investere pengene i noe som fører til verdiøkning, det vil for mange bety et fond av ett eller annet slag. Selv sparer jeg nå fast i et globalt indeksfond via Nordnet.

 

Nøkkelen er den såkalte rentes rente effekten som kan sammenlignes med å rulle en snøball. Søk på rentes rente kalkulator, og lek deg litt med den.

.

Eneste personen som tjente på fondet mitt ifjor var tassen i dress som får prosenter av kapitalen min for å sende børsen i minus året sett under ett... Hadde faktisk ikke gått i minus om pengene sto i banken

Lenke til kommentar

Eneste personen som tjente på fondet mitt ifjor var tassen i dress som får prosenter av kapitalen min for å sende børsen i minus året sett under ett... Hadde faktisk ikke gått i minus om pengene sto i banken

Hvis du investerer i fond som tar "prosenter" av kapitalen din så investerer du i feil fond. Og innlegget du svarer på har ganske åpenbart et lengre tidsperspektiv enn ett år.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...