Gå til innhold

Tesla kutter 7 prosent av staben: «Veien videre er svært vanskelig»


NTB - digi

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tesla leverte over 245.000 elbiler og SUV-er

Så SUV og elbil er altså to forskjellige ting? :hmm:

 

Musk sier at de nå trapper opp produksjonen av Model 3, og at selskapet er nødt til å nå flere kunder som har råd til bilene.

– Produktene våre er for dyre for folk flest.

Dette er jo en direkte selvmotsigelse mot det at de nylig sluttet å selge Model S 75D og model X 75D. Trenger man en bil i disse størrelseklassene må man enten vesentlig opp i pris eller gå gå for bensin/diesel eller se om kanskje Audi eller Jaguar kan levere det man er ute etter.

 

Kuttene skjer samtidig som selskapet setter ned prisene i USA og øker produksjonen av sin «folkebil», Model 3.

Priskuttene er innført for å kompensere for en reduksjon i de amerikanske subsidiene av lavutslippsbiler.

Mulig jeg har gått glipp av noe, men så vidt meg bekjent er det ingen prisreduksjoner noe sted. De starter derimot leveransene av innstegsmodellen av model 3 (som de har holdt tilbake lenge) til 35 000 $ fordi de vil innfri sine egne lovnader.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er jo en direkte selvmotsigelse mot det at de nylig sluttet å selge Model S 75D og model X 75D. Trenger man en bil i disse størrelseklassene må man enten vesentlig opp i pris eller gå gå for bensin/diesel eller se om kanskje Audi eller Jaguar kan levere det man er ute etter.

Også 75D var for dyr for folk flest. De tenker på billigere utgaver av Model 3 (dvs. 35000-utgaven). Så det er egentlig ingen selvmotsigelse her. De kutter kostnader for å få ut den billigste Model 3.

Endret av hekomo
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så SUV og elbil er altså to forskjellige ting? :hmm:

Direkteoversettelse fra amerikansk engelsk tenker jeg. I usa sier man ofte 'car' når man mener sedan istedetfor vårt ord 'bil' som forstås som en samlebetegnelse på mange karosserityper. 'Car' kan OGSÅ brukes på den måten i amerikansk engelsk, men hvis man i samme setning snakker om truck (som i pickup) eller SUV så er det implisitt at 'car' betyr sedan/kombikupe o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også 75D var for dyr for folk flest. De tenker på billigere utgaver av Model 3 (dvs. 35000-utgaven). Så det er egentlig ingen selvmotsigelse her. De kutter kostnader for å få ut den billigste Model 3.

Men model 3 passer ikke for alle. For mange er bensin/diesel-biler alternativet til 75D.

Lenke til kommentar

Men model 3 passer ikke for alle. For mange er bensin/diesel-biler alternativet til 75D.

 

Tenker du kun på Norge nå?

 

Min hypotese:

For de fleste utenfor Norge er det slik at fossilbiler er et bedre og billigere alternativ enn elbiler.

Selv en 75D er for de fleste utenfor Norge for dyr i forhold til fossil-alternativene.

 

Edit:

F.eks. i UK kostet vel en 75D fra 65K GBP, mens man får en Passat fra ca 24K GBP.

Endret av KalleKanin
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så SUV og elbil er altså to forskjellige ting? :hmm:

 

 

Dette er jo en direkte selvmotsigelse mot det at de nylig sluttet å selge Model S 75D og model X 75D. Trenger man en bil i disse størrelseklassene må man enten vesentlig opp i pris eller gå gå for bensin/diesel eller se om kanskje Audi eller Jaguar kan levere det man er ute etter.

 

 

Mulig jeg har gått glipp av noe, men så vidt meg bekjent er det ingen prisreduksjoner noe sted. De starter derimot leveransene av innstegsmodellen av model 3 (som de har holdt tilbake lenge) til 35 000 $ fordi de vil innfri sine egne lovnader.

$35 000 versjonen vil vi neppe noen sinne se. Selv om tesla kommer med en SR kommer det til å være så mange tvungne opsjoner at prisen neppe kommer under $40 000 etter insentiver.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men kanskje de satser på å overleve på Semien sin som skal komme i år med 600 miles (965 km) og det med "full payload". For å være helt ærlig, så tror jeg ikke engang menigheten hans her inne engang tror på det sprøytet der.

No går det ein del Tesla Semi på vegen allereie, i skytteltrafikk mellom Tesla-fabrikken i Freemont og Gigafactory i Nevada, so påstanden er nok ikkje like urimeleg som dei enkelte konkurrentar utan fungerande prototyp kjem med. Avstanden er over 400 km, og dei baserer seg heilt sikkert ikkje på fullading kvar gong. Ein av prototypane har vorte observert 3200 km frå fabrikken.

 

Det er ingenting urimeleg med påstanden. Tesla Semi vert marknadsført med 800 km rekkjevidde (500 miles), som er det ein bør vente utifrå den annonserte batterikapasiteten og normalt energiforbruk for den typen køyrety. Kva reknestykkje baserer du tvilen din på?

 

Minner meg om denne uttalelsen fra 05.10.2015:

"Elon Musk uttalte nylig i et intervju med dansk TV at han tror vi kan kjøre elbil opptil 1.000 kilometer innen 2017. Kanskje allerede i 2016."

https://www.tv2.no/a/7455958/

Prøv å google "Tesla hypermiling". Her er til dømes ein Model 3 som klarde over 1000 km (det er meir enn opptil) på autopilot og utan sjåfør ombord: https://electrek.co/2018/07/16/tesla-model-3-autopilot-unmanned-hypermiling-record/
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, 30k $ etter tax credit skjedde jo aldri. Mye annet som heller aldri har skjedd.

Leser man litt mellom linjene her, ser man at etterspørselen på mellomlang sikt kan være et problem.

Det er en gang sånn at markedet for en kompakt sedan med høy pris bare er av en viss størrelse. Når de største entusiastene har handlet seg ferdig med de dyreste modellene spørs det hvem som skal kjøpe videre. For US ser man at markedet for cars stadig krymper, mens SUV og trucks tar over mer og mer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Produktene våre er for dyre for folk flest. Selskapet må jobbe hardere. Tesla har kun produsert biler i et tiår, og vi står overfor massive og etablerte konkurrenter, skriver Musk."

 

Så først når konkurentene kommer på banen, så går det opp for Musk at den eneste grunnen til at han har solgt biler overhodet, er at de har hatt monopol på biler med rekkevidde.

Det er ikke det han snakker om. Han snakker om konkurranse generelt, altså fra giganter som dominerer markedet med giftbilene sine. Det er en stor fordel for Tesla med større fokus på elbiler generelt. Konkurranse skaper mer oppmerksomhet, noe som utvider markedet.

 

Problemet er at fossil/gift-produsentene ønsker å holde elbilen tilbake.

 

Vi får vel se om de overlever de neste 3 årene etterhvert som det kommer et titalls modeller som tar Tesla på både pris/rekkevidde og kvalitet.

Lykke til med det. Tesla er ledende på batteriteknologi. De har mye billigere og bedre batterier enn konkurrentene. Konkurrentene vil måtte selge med tap i overskuelig fremtid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

"Produktene våre er for dyre for folk flest. Selskapet må jobbe hardere. Tesla har kun produsert biler i et tiår, og vi står overfor massive og etablerte konkurrenter, skriver Musk."

 

Så først når konkurentene kommer på banen, så går det opp for Musk at den eneste grunnen til at han har solgt biler overhodet, er at de har hatt monopol på biler med rekkevidde.

Det er ikke det han snakker om. Han snakker om konkurranse generelt, altså fra giganter som dominerer markedet med giftbilene sine. Det er en stor fordel for Tesla med større fokus på elbiler generelt. Konkurranse skaper mer oppmerksomhet, noe som utvider markedet.

 

Problemet er at fossil/gift-produsentene ønsker å holde elbilen tilbake.

 

Vi får vel se om de overlever de neste 3 årene etterhvert som det kommer et titalls modeller som tar Tesla på både pris/rekkevidde og kvalitet.

Lykke til med det. Tesla er ledende på batteriteknologi. De har mye billigere og bedre batterier enn konkurrentene. Konkurrentene vil måtte selge med tap i overskuelig fremtid.

"Det er ikke det han snakker om. Han snakker om konkurranse generelt, altså fra giganter som dominerer markedet med giftbilene sine."

 

Det tror jeg er det minst troverdige argumentet jeg har hørt :-)

Ikke du engang tror på det du skriver. Det er ikke mulig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Men kanskje de satser på å overleve på Semien sin som skal komme i år med 600 miles (965 km) og det med "full payload". For å være helt ærlig, så tror jeg ikke engang menigheten hans her inne engang tror på det sprøytet der.

No går det ein del Tesla Semi på vegen allereie, i skytteltrafikk mellom Tesla-fabrikken i Freemont og Gigafactory i Nevada, so påstanden er nok ikkje like urimeleg som dei enkelte konkurrentar utan fungerande prototyp kjem med. Avstanden er over 400 km, og dei baserer seg heilt sikkert ikkje på fullading kvar gong. Ein av prototypane har vorte observert 3200 km frå fabrikken.

 

Det er ingenting urimeleg med påstanden. Tesla Semi vert marknadsført med 800 km rekkjevidde (500 miles), som er det ein bør vente utifrå den annonserte batterikapasiteten og normalt energiforbruk for den typen køyrety. Kva reknestykkje baserer du tvilen din på?

 

Minner meg om denne uttalelsen fra 05.10.2015:

"Elon Musk uttalte nylig i et intervju med dansk TV at han tror vi kan kjøre elbil opptil 1.000 kilometer innen 2017. Kanskje allerede i 2016."

https://www.tv2.no/a/7455958/

Prøv å google "Tesla hypermiling". Her er til dømes ein Model 3 som klarde over 1000 km (det er meir enn opptil) på autopilot og utan sjåfør ombord: https://electrek.co/2018/07/16/tesla-model-3-autopilot-unmanned-hypermiling-record/

Musk har justert rekkevidden til 600 miles, og det vet du.

https://www.teslarati.com/tesla-semi-battery-range-600-miles/

Du vet også at dette ikke kommer til å skje. Det er teknisk mulig å gjøre det, om du putter inn 10-12 tonn batterier. Men det lar seg ikke gjøre økonomisk, og ingen kunde vil dra på så mye dødvekt.

 

Legger ved et utsagn fra en som vet hva han prater om:

“A battery-electric 40 ton truck with 500km range needs 8 tons of battery. That’s ridiculous,”

https://auto.economictimes.indiatimes.com/news/passenger-vehicle/cars/india-breaks-into-top-10-markets-for-toyota-motor-corporation-in-2018/67593619

(Ikke at du kommer til å lese artikkelen, for den passer ikke inn i din virkelighetsoppfatning. Men mange andre kan finne den interessant)

 

"Ein av prototypane har vorte observert 3200 km frå fabrikken."

Hva var poenget ? De lader fra 3 Superchargere samtidig for å flytte seg. Om det gjøres 10 ganger, så er vel ikke det imponerende.

 

"Har du hørt om Tesla hypermiling"

For et utsagn. T.o.m en Teslafundamentalist skjønner at det ikke var det han mente. Det står eksplisitt i overskriften: "Snart skal Tesla doble rekkevidden.Tror på rask utvikling framover."

 

Mannen er full av tullprat. Du liker ikke at noen påpeker det, men det endrer ikke det faktum at mannen er en notorisk overdriver :-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tesla leverte over 245.000 elbiler i 2018. Det er likevel langt under målet om 500.000 kjøretøy, et mål selskapet satte for tre år siden.

 

Ser ut til at markedet begynner å ta inn over seg at en påstand fra Elon Musk er like mye verdt som en påstand fra Donald Trump:

 

NASDAQ: TSLA

302.26 USD −45.05 (12.97%)

 

Og ja. Nå begynner konkurransen med de store gutta.

Lykke til :-)

Closed: Jan 18,

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...