Gå til innhold

Tesla kutter 7 prosent av staben: «Veien videre er svært vanskelig»


NTB - digi

Anbefalte innlegg

 

 

Når det gjelder prisen på hydrogen som drivstoff, så handler det ikke bare om produksjonstørrelsen men også metodene. Man vet her at prisene vil reduseres kraftig. Det er ikke noe å betvile. Kanskje allerede når Nikola og Nel er i gang så er prisene falt til under halvparten. Det er indikasjoner på det, men vi får se.

Hvordan "vet" man det? Det produseres som sagt svært, svært mye hydrogen pr. idag, jeg sliter med å se at produksjonsprisene skulle bli mye lavere over natten bare fordi det kommer noen hydrogenbiler på veiene. Om det finnes lavthengende frukt mhp. produksjon av hydrogen skulle man tro at noen hadde plukket den for lenge siden. 

 

Det er en grunn til at nesten all hydrogen produseres fra naturgass og ikke elektrolyse. Nemlig kostnad. 

"Cost of wind and solar has dropped by 69% and 88% during the last decade and renewable hydrogen follows the same path"

Dette er jo ein mykje større fordel for elektriske køyrety. Uansett kva prisen er, og produksjonsvolumet, vill komprimert hydrogen frå elektrolyse alltid koste minimum 3-4 gonger meir enn straum på eit batteri.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tydeligvis mye man ikke får med seg som blind Teslafanboy.

Kanskje du bør begynne å lese noe annet Tesla nyheter!

 

Og se hvor dårlig det går med Tesla nå. De må kutte 7% av staben for og i det hele klare å lansere Model 3 i prisklassen de har reklamert for i flere år. Er bare spørsmål om når de går dukken.

Tesla kutter 7% av staben etter at staben hadde vokst over 30% året før. Mange ble ansatt for å få unne production-hell og deliver-hell, så nå som de ikke jobber med å øke produksjonen like raskt som før blir det heller ikke samme behov for arbeidere.

 

Det er bedre å være blind Teslafanboy enn å være blind hydrogenhausser.

 

 

Tror ikke det får meg til å endre oppfatning av amerikanske biler.

Du har mye tro, men lite viten. Det får være ditt problem.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla kutter 7% av staben etter at staben hadde vokst over 30% året før. Mange ble ansatt for å få unne production-hell og deliver-hell, så nå som de ikke jobber med å øke produksjonen like raskt som før blir det heller ikke samme behov for arbeidere.

 

Så det du sier, er at det er positivt når Tesla øker staben, og det er enda mer positivt når Tesla reduserer staben, slik det også er positivt når Tesla tjener noen millioner et kvartal, og minst like positivt når Tesla taper noen milliarder et annet kvartal?

 

Det må være greit å drive butikk, når alt er positivt, uansett hva man gjør?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hydrogen krever mye energi for å produseres da. Det at de lager hydrogenbusser i Kina er ikke et bra argument for at det er fremtiden. I Kina gjør de alt. Og  de la om regler nå for 2019 som betyr at det blir vanskelig for bilprodusenter der å satse på annet enn el. Tingen er at Kina gjør alt. Kina kan bygge klart mest fornybar energi i verden, men likevel øke Gwh strøm produsert av kull. Kina trenger bare generelt mye av alt. De kan øke elbilproduksjon utrolig og likevel lage hydrogen.

 

Angående batterier. Av de store LG Chem, Samsung SDI, ATL, Panasonic, og så kommer vel SK Innovation og inn da de har bra teknologi selv om de ikke har stor produksjon per i dag. OG så har du jo og andre kinesiske selskap som BYD, så er jo Samsung, LG og SK tre veldig store selskap. De har andre deler av selskapet som går mye i pluss. Dette bruker de til å finansiere andre deler av forretningen sin. Så de har penger å brenne i en si 10 års periode på eksempelvis batterier. Om de taper penger, vel så lenge de holder seg på toppen vil de tjene til slutt.

 

Det vet Samsung og SK godt. Du har Samsung semiconductor og SK Hynix. Disse har presset priser på RAM uten å egentlig tjene på dette i lengre tider. Nå er det 3 produsenter igjen av RAM (SK, Samsung, Micron) Hvor SK + Samsung har 85-90% markedsandel og nyter nå enorme profittmarginer og enorm pengestrøm inn i selskapet som de re-investerer i andre bransjer. 

 

Kineserne vel. Bare å spør en statseid kinesisk bank, så kommer pengene. Så lenge det de gjør er i Kinas interesse. De har stor interesse av batteriproduksjon i Kina, så de har veldig god tilgang på både lokal hjelp og finansiering. 

 

Den som sliter mest er nok Panasonic. De er mer avhengig av andre investorer. Derimot så går de jo i pluss de også. Så alle disse selskapene har faktisk råd til å tape penger på batterier. 

 

Det vil selvfølgelig komme et tidspunkt når markedet har vært oversaturert for lenge og da vil selskap begynne å selge sine andeler til andre til det ikke er så mange igjen, og de som er igjen vil tjene på det sannsynligvis.

Lenke til kommentar

Virkelig synd USA kutter ned på subsidier på dette området når vi har behov for det som mest, de er da verdens nest største økonomi. Lommerusk for dem er mye penger som kan dytte teknologi og utvikling kjappere fremover.

 

Etter 2 verdenskrig tok USA 1.5% av sin GDP til og bygge opp Europa igjen. Er det virkelig umulig for den rike vestlige verden og klare 1.5% til utvikling av og redde vår planet? 

 

Står bare på viljen.

 

Fleste land klarer en 2% på militæret lett..

De kutter ikke subsidiene. Subsidiene er akkurat slik de alltid har vært. Og de har alltid vært midlertidige. Tesla har brukt opp subsidiene, subsidiene har ikke blitt kuttet. Ellers sitter fortsatt på Tesla på enorme subsidier for fabrikker og selskapet generelt i alle stater der de opererer. De er godt sponset av statlige myndigheter, bare føderalt det er kuttet nå. Så ikke si at Tesla ikke har fått hjelp av myndighetene. Det har de.  Og får fortsatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla hadde som mål å produsere 500 000 biler i 2018. De klarte 245 000, under halvparten. Nå kutter de i staben og semi traileren har svært få bestillinger sammenlignet med hydrogen lastebiler. Skal bli interessant å se om Model y i det hele tatt blir en realitet.

Målet har aldri vært å produsere 500.000 biler i 2018. Målet var å produsere 10.000 Model 3 per uke i slutten av 2018, noe som tilsvarer en produksjonstakt på ca 480.000 Model 3 per år. Det ser ut til at de klarte omkring 7.000 Model 3 per uke på det meste, så de bommet på det målet med ca 30%.

 

Antall bestillinger på Semi er for øvrig ganske irrelevant. Det viktige for Tesla er å få i gang produksjonen og få de ytelsene de har satt seg som mål. Da vil fraktselskapene kaste seg over Semi for å kunne fortsette å være konkurransedyktige. Trekkvogn-markedet er på mange måter ganske enkelt. De tre viktigste aspektene er penger, penger og penger. Får man ned totalkostnadene på elektrisk trekkvogn under diesel, så er det ingen som vil kjøpe diesel-trekkvogn.

 

Da er personbilmarkedet mye mer komplisert, der handler det også om følelser og slikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jo. For tre år siden var målet for Tesla å produsere 500 000 biler i 2018. Skal selvsagt hende de har endret på målet når de nærmet seg 2018 og så det ikke gikk, men faktum er at de har greid under halvparten av det opprinnelig målet. Fjerde kvartal i 2018 gikk dårlig for Tesla.

Finn en kilde på det. Og ikke en avis, for de tar ofte feil.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenk hva Tesla kunne ha oppnådd hvis de brukte brenselceller. Enten som rekkeviddeforlenger til batteri eller som den primære delen med et mindre ladbart batteri i tillegg. Rekkevidde på over 1000 km og med mindre tap på vinteren. Da snakker vi om et seriøst fremskritt sammenlignet med fossilbiler.

 

post-114996-0-42952900-1547976726_thumb.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Cost of wind and solar has dropped by 69% and 88% during the last decade and renewable hydrogen follows the same path"

"Electrolysis expected to be the preferred production method if opex(i.e. power prices) are

low enough (or at parity) with the alternative production methods"

 

Kostnaden på hydrogen går ikke ned pga hydrogenbiler. Det er nesten betydningsløst.

 

Om du virkelig er interessert i å sette deg inn i temaet, så kan du ta en titt på denne presentasjonen:

https://nelhydrogen.com/assets/uploads/2019/01/Nel-ASA-Company-presentation-Jan-2019.pdf?fbclid=IwAR0k8NLNNI81P51CcMLjedS8eaMvJqJuOC1FXDxNb1hC8sMhD7TceWhMER0

Leste igjennom den jeg. Argumentet er altså at fordi sol- og vindenergi har falt betraktelig til hydrogenprisene gjøre det samme? Men sol- og vindenergi er jo fortsatt dyrere enn kull, så da kunne man tatt ut denne "fordelen" for lenge siden og produsert hydrogen fra kullkraft. Noe som ikke gjøres, siden naturgass fortsatt er billigere. 

 

Jeg ser også at de planlegger å frakte hydrogen med lastebiler. Tenker med gru på hva som kan skje om en slik blir innblandet i en tunnelbrann lik de vi har hatt noen av de siste årene. Ikke noe jeg vil befinne meg i samme tunnel som ihvertfall. Hydrogen er betraktelig mye farligere enn de aller fleste andre eksplosive gasser da det er ekstremt lett antennelig og lite kresen på blandingen. 

 

Ellers ser det ut som de (ut fra regneekseplene) fortsatt regner med å slippe alt av avgifter på hydrogenet. Både nettleie, CO2-avgift og merverdiavgift. Snakk om drømmetenking. 

 

Hele greia virker som den er laget kun for å dra inn nye investorer til NEL så de kan holde på noen år til før korthuset raser. Du bør nok komme med noen litt mer uavhengige kilder ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gjør den? Da er det en ekstremt godt skjult bevegelse. Så godt skjult at man nesten skulle tro den ikke eksisterte!Dra til nærmeste Tesla-sjappe og be om prøvekjøring. Kom så tilbake når du faktisk har prøvd bilen.

Nå har jeg kjørt ulike tyske biler i over 30-år og har aldri måtte stoppe langs veien, eller hatt uforutsette verkstedsopphold.

 

Har heller ikke hatt bonuskade. Har kjørt over 30000 km hvert år.

 

Om man følger litt med på nettet ev googler tesla og kvalitet, så skjønner man at dette er en bil man må unngå om man ikke liker lange verkstedsopphold. Jeg venter heller på bedre biler.

 

Den eneste fordelen jeg ser med tesla er at man kan få dem med bakhjulstrekk. Om tyskerne skulle slutte med dette hadde jeg står foran et vanskelig valg. Tror jeg heller hadde kjøpt en gammel tysk bil og pusset den opp.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dersom Nel hadde vært de eneste som hevdet de skulle få ned prisen på hydrogen (40% i første omgang), så hadde jeg også vært skeptisk. Men dette er noe hele bransjen hevder og det er gjort masse analyser på.

 

I tillegg til større produksjon med nye metoder så pøses det inn forskningsmidler til ny teknologi innen hydrogen. Og det har skjedd store fremskritt og skjer stadig, men det blir ikke implementert over natten. Strengt tatt er det derfor ingen som vet hvor mye hydrogen vil bli redusert med i fremtiden. Analysene tar ikke hensyn til ny teknologi.

 

Når Sør Korea uttaler at de skal bli verdensledende på hydrogen økonomi og satser stort, tror man virkelig at de ikke har regnet på dette? Det er ganske naivt å tro. Og det samme gjelder Japan som bygger nå hele samfunnet til å bli avhengig av hydrogen for å komme unna fossilt som de eller må importere, og Kina som nå er i ferd med å pøse store midler på hydrogen (inkl. biler og busser).

https://fuelcellsworks.com/news/korean-government-announces-roadmap-to-become-the-world-leader-in-the-hydrogen-economy/?utm_content=83016132&utm_medium=social&utm_source=facebook&hss_channel=fbp-205546066131866

 

 

By 2040 , the annual supply of hydrogen will reach 5,260,000 tons , and the price per kg will reach 3,000 won (2.66 USD)

Endret av gamlefar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det du sier, er at det er positivt når Tesla øker staben, og det er enda mer positivt når Tesla reduserer staben, slik det også er positivt når Tesla tjener noen millioner et kvartal, og minst like positivt når Tesla taper noen milliarder et annet kvartal?

 

Det må være greit å drive butikk, når alt er positivt, uansett hva man gjør?

Det er heller det at de må tilpasse seg situasjonen. Det er positivt når Tesla tjener penger, og det er positivt når de har vekst. Enda mer positivt når de har begge deler, selv om de nok egentlig burde ha investert enda tyngre i stedet for å prøve å tilpasse seg hjernedøde Wall Street-amøber.

 

Men det er jo pussig at når GM sparker 14000 ansatte like etter å ha fått store gaver fra staten og så enorme skattekutt så skyter aksjekursen i været.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla hadde som mål å produsere 500 000 biler i 2018. De klarte 245 000, under halvparten. Nå kutter de i staben og semi traileren har svært få bestillinger sammenlignet med hydrogen lastebiler. Skal bli interessant å se om Model y i det hele tatt blir en realitet.

Hvorfor gjentar du dette hele tiden når du allerede har fått svar på det? Kort fortalt: Du prater tull, og kommer med et forvridd bilde av hva som har skjedd.

 

Tenk hva Tesla kunne ha oppnådd hvis de brukte brenselceller.

Da hadde de møtt en vegg og vært lagt ned for lengst.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Tenk hva Tesla kunne ha oppnådd hvis de brukte brenselceller. Enten som rekkeviddeforlenger til batteri eller som den primære delen med et mindre ladbart batteri i tillegg. Rekkevidde på over 1000 km og med mindre tap på vinteren. Da snakker vi om et seriøst fremskritt sammenlignet med fossilbiler.

Tesla har veldig lite tap av rekkjevidde om vinteren. Hydrogen ser ut til å ha større tap av rekkjevidde om vinteren:

 

- Vi har prøvekjørt Toyota Mirai, som er en hydrogenbil. Faktisk rekkevidde vinterstid ble målt til 250 km mot oppgitt maksimal kjørelengde på 550 km. Foreløpig er det få fyllestasjoner for hydrogen på Østlandsområdet. Bilen har høy innkjøpspris og drivstoffpris lik diesel, noe som betyr at hydorgenbiler dessverre ikke er aktuelt for Bane NOR nå, forteller Sven.

 

https://www.banenor.no/Nyheter/Nyhetsarkiv/2017/satser-pa-klimavennlige-biler/

 

250 km tyder at det ikkje er mogeleg å køyre mellom Oslo og Bergen med ein Mirai om vinteren. (Er ikkje sikker på om det er mogeleg om sommaren heller, pga lite regen ned fjellet.) Oslo-Trondheim kan du gløyme.

 

Sjølv har eg køyrt mange turar på over 300 km om vinteren i min gamle Model S 85, over fleire fjell, med 90% på batteriet i utgangspunktet. Det går med god margin.

Lenke til kommentar

Nå har jeg kjørt ulike tyske biler i over 30-år og har aldri måtte stoppe langs veien, eller hatt uforutsette verkstedsopphold.

 

Har heller ikke hatt bonuskade. Har kjørt over 30000 km hvert år.

 

Om man følger litt med på nettet ev googler tesla og kvalitet, så skjønner man at dette er en bil man må unngå om man ikke liker lange verkstedsopphold. Jeg venter heller på bedre biler.

 

Den eneste fordelen jeg ser med tesla er at man kan få dem med bakhjulstrekk. Om tyskerne skulle slutte med dette hadde jeg står foran et vanskelig valg. Tror jeg heller hadde kjøpt en gammel tysk bil og pusset den opp.

Nå begynner du å snakke om helt andre ting. Service-kapasitet er noe annet enn hvordan bilen er å kjøre. Fail. Prøve igjen.

Lenke til kommentar

 

Gjør den? Da er det en ekstremt godt skjult bevegelse. Så godt skjult at man nesten skulle tro den ikke eksisterte!Dra til nærmeste Tesla-sjappe og be om prøvekjøring. Kom så tilbake når du faktisk har prøvd bilen.

Nå har jeg kjørt ulike tyske biler i over 30-år og har aldri måtte stoppe langs veien, eller hatt uforutsette verkstedsopphold.
Då har du sikkert ikkje køyrt Opel eller VW? På min gamle Opel Vectra bensinbil tok oljepumpa kvelden etter ganske nøyaktig 250.000 km. Han gjekk ikkje mange meter frå fyrste blink i oljelampa til motoren skar seg. Andre tyske bilar eg har hatt har rusta vekk. Den siste, ein VW, kosta meg ein del tusenlappar då ein plast-dimp i girkassa rauk, slik at eg måtte køyre til verkstaden i fyrste gir. Eg kvitta meg med han etter det, men det tok nesten eit år og eg måtte selje han med svært høgt verditap.

 

Eg reknar med at Teslaen går mykje lenger enn det, men vi får sjå. Dei einaste problema eg har hatt til no har vore barnesjukdommar. Servostyringa slutta å fungere etter korrosjon i ein kontakt. Sovidt eg veit vert den gamle typen kontaktar no skifta ut på service, men vi fekk problemet før det skjedde. Tesla inneheld svært mykje ny teknologi, so den typen bornesjukdommar må eg nesten rekne med. Dei har lært mykje på ti år, so eg reknar med at både dagens Model S og Model 3 har færre av desse. Tesla forbetrar bilane sine heile tida.

 

Elles har BMW hatt problem med at dieselbilane deira tek spontant fyr på motorvegen: https://www.tu.no/artikler/mikaels-bil-brant-opp-pa-motorveien-slik-svarer-bmw/443558

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...