Gå til innhold

Nå er den norske prisen på Tesla Model 3 klar


Anbefalte innlegg

Greit nok, men alle år fra og med 2019 kan man forvente at Tesla vil gå med enorme overskudd.

Jeg forventer det absolutt ikke, men jeg registrerer at Elon har hevdet dette?

 

Personlig tror jeg det er litt fifty-fifty, enten kommer de til å gjøre det fantastisk bra, eller så går de konk når de andre bilprodusentene kommer med bedre alternativ?

 

Når man først snakker om "alternativ", så er vel det også en god beskrivelse på Tesla sin bokføring, så man vet jo aldri helt hvor man har selskapet?

 

De har nå fått skalert opp produksjonen til et høyt nok nivå til å være økonomisk levedyktig.

 

Det er mulig det, dersom de klarer overskudd i et par kvartaler til, vil i det minste jeg bli langt mer positiv til fremtidsutsiktene.

Dersom Q4 ender i underskudd, så er vel Tesla tilbake akkurat der de var.

 

Samtidig klager ikke de som har investert penger i Tesla. F.eks de som gikk inn i IPOen på $17 har hatt en avkastning på ca 2000% over de siste 8 årene.

 

Joda, det har vært en eventyrlig investering for enkelte, men det hjelper ikke Tesla stort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forventer det absolutt ikke, men jeg registrerer at Elon har hevdet dette?

 

Personlig tror jeg det er litt fifty-fifty, enten kommer de til å gjøre det fantastisk bra, eller så går de konk når de andre bilprodusentene kommer med bedre alternativ?

Nå er det så vidt jeg vet ikke særlig med konkurrenter på horisonten. Det som er viktigst for Tesla er Model 3, og den eneste direkte elektriske konkurrenten de nærmeste årene ser ut til å bli Polestar 2.

 

På S/X er det mer konkurranse, men i-Pace og e-tron har ikke vært mye å rope hurra for, og skal uansett produseres i så liten skala at de ikke vil spesielt påvirke Tesla.

 

Jeg tror oddsene er betydelig bedre enn 50/50. Mer 95/5 i Teslas favør.

 

Når man først snakker om "alternativ", så er vel det også en god beskrivelse på Tesla sin bokføring, så man vet jo aldri helt hvor man har selskapet?

Det er ikke noe å si på regnskapsføringen. Den er i henhold til GAAP, og er ikke spesielt annerledes fra andre amerikanske bilselskap, som GM og Ford.

 

Det er mulig det, dersom de klarer overskudd i et par kvartaler til, vil i det minste jeg bli langt mer positiv til fremtidsutsiktene.

Dersom Q4 ender i underskudd, så er vel Tesla tilbake akkurat der de var.

Det er allerede ganske åpenbart at Tesla vil ha overskudd i Q4. Produksjonen av Model 3 har gått såpass bra. Men vi får snakkes igjen i februar.

 

Joda, det har vært en eventyrlig investering for enkelte, men det hjelper ikke Tesla stort.

Nei, men det er bare investorene som påvirkes av tapene frem til i dag. Og de klager ikke. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Nå lurer jeg på dette med tilhengerfeste.

Jeg har lest både at det skal komme som ekstrautstyr og at det ikke skal komme. Ser i designkonfiguratoren at det ikke er tilhengerfeste tilgjengelig.
For mange er dette en bil som kan erstatte hovedbilen i familien, og kurere rekkeviddeangsten man får med en Leaf(2013), men det er en stor ulempe at men da ikke kan dra tilhengeren sin.

Det frister nesten å vente på en elbil som ikke har måsevinger men tilbyr tilhengerfeste. 
Noen som vet om tilhengerfeste kan ettermonteres lovlig på en model 3?

Lenke til kommentar

Så du mener at jeg ikke kan være uenig med andre på et diskusjonforum, men burde finne meg noe annet å gjøre?

Godt forslag, men det er vel det som er formålet med et diskusjonsforum, å diskutere, men dersom du mener det er bedre at alle gjøkene sitter å synger kombaya og strikker luer, mens de hyller O'store Elon, så greit for meg!

 

 

Joa, dersom du mener det er riktig å se på kun de siste tre månedene, så går Tesla så det suser, penger i kassa.

 

Men;

Så langt inneværende år har Tesla gått med enorme underskudd.

Alle år siden oppstarten har Tesla gått med enorme underskudd.

Alt i alt har Tesla gått med historiske store, enorme underskudd.

Lol vet du hvos mange amerikanske bilprodusenter som IKkE har gått konkurs en eller annen gang?
Lenke til kommentar

Mulig dere Tesla-kjennere kan svare på dette - Hvordan i allverden skal Tesla klare å produsere M3 til bare 35.000$ uten å tape penger per bil? Noe av motstanden fra de tyske har jo vært grunnet prisen. De taper på hver eneste bil. Hvordan skal Tesla klare det i lengden?

 

Altså - Det koster jo ikke noe mindre å sette sammen en Model 3? Bilen har like mange dører, like mange paneler, osv osv.

Det koster ikke noe mindre å frakte en M3 til Norge enn hva det gjør en Model S? De må jo da naturligvis spare seg inn på billigere materialer, og et mindre, billigere batteri. Men det koster jo fortsatt ikke noe særlig mindre å montere dette batteriet i en M3, sette bilen sammen, lakkere den, og sende den ut?

 

Jeg klarer bare ikke se hvordan de skal klare å hente inn såpass med besparelser? Jeg ser på Tesla.com at en Model S 75D koster 65,000$, altså nesten dobbelt så mye.

 

Fant forøvrig en artikkel som gir noe svar, men syns det blir spennende å se. Syns nesten bare prisen er for god til å være sann.

https://www.inverse.com/article/30244-why-is-the-tesla-model-3-so-cheap

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig dere Tesla-kjennere kan svare på dette - Hvordan i allverden skal Tesla klare å produsere M3 til bare 35.000$ uten å tape penger per bil? Noe av motstanden fra de tyske har jo vært grunnet prisen. De taper på hver eneste bil. Hvordan skal Tesla klare det i lengden?

 

Altså - Det koster jo ikke noe mindre å sette sammen en Model 3? Bilen har like mange dører, like mange paneler, osv osv.

Det koster ikke noe mindre å frakte en M3 til Norge enn hva det gjør en Model S? De må jo da naturligvis spare seg inn på billigere materialer, og et mindre, billigere batteri. Men det koster jo fortsatt ikke noe særlig mindre å montere dette batteriet i en M3, sette bilen sammen, lakkere den, og sende den ut?

 

Jeg klarer bare ikke se hvordan de skal klare å hente inn såpass med besparelser? Jeg ser på Tesla.com at en Model S 75D koster 65,000$, altså nesten dobbelt så mye.

 

At tesla taper penger pr bil er ikke sant, de har tapt penger pr bil når en ser på totalkost for alt. Dvs R&D kostnader, bygging av fabrikker osv osv. Ser en kun på kostnad for å produsere en bil kontra hva de får inn tjener de gode penger. 

 

Tesla selv mener de kan tjene penger på model 3 så lenge de får opp produksjonstakten. Men de har jo selv sagt at de forventer snittprisen pr solgte model 3 til å være en del over. rundt 45 000 mener jeg å huske. De henter jo inn penger som ikke "koster" noe ved å selge software til bilen, selv etter den er solgt. 

 

Er nok flere som sitter inne med mer detaljer enn meg her, men dette er min forståelse av situasjonen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For all del. Du bare følger veldig mye  med på noe som du misliker (tydelig) og ikke har noen som helst intensjon om å kjøpe/drive med.. Jeg skjønner ikke motivasjonen din.. Hvorfor ?? 

 

Jeg misliker hverken elbiler eller Tesla, men jeg har ingen planer om å kjøpe en elbil, for meg passer det rett og slett ikke.

Hva Model 3 koster er for meg personlig helt likegyldig, det samme hvor mye selskapet tjener, jeg ser ikke noe til de pengene uansett.

 

Jeg kan likevel følge med på utviklingen og selskapet, samt diskutere dette.

 

Jeg trenger ikke noe større motivasjon for dette, annet enn at jeg liker å følge med i vår verden, samt diskutere.

Jeg diskuterer gjerne Bitcoin også, selv om jeg ikke driver med dette i særlig stor grad, jeg ser ikke helt problemet, og kan ikke fatte at du har noe med hva jeg velger å diskutere?

 

Det er heldigvis ikke ofte man kritiseres for å følge med og være engasjert, men nå og da spretter det opp en tulling!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg misliker hverken elbiler eller Tesla, men jeg har ingen planer om å kjøpe en elbil, for meg passer det rett og slett ikke.

Hva Model 3 koster er for meg personlig helt likegyldig, det samme hvor mye selskapet tjener, jeg ser ikke noe til de pengene uansett.

 

Jeg kan likevel følge med på utviklingen og selskapet, samt diskutere dette.

 

Jeg trenger ikke noe større motivasjon for dette, annet enn at jeg liker å følge med i vår verden, samt diskutere.

Jeg diskuterer gjerne Bitcoin også, selv om jeg ikke driver med dette i særlig stor grad, jeg ser ikke helt problemet, og kan ikke fatte at du har noe med hva jeg velger å diskutere?

 

Det er heldigvis ikke ofte man kritiseres for å følge med og være engasjert, men nå og da spretter det opp en tulling!

Ingen planer om å kjøre elbil men bruker masse tid på å krangle om elbiler :) Snodige prioriteringer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen planer om å kjøre elbil men bruker masse tid på å krangle om elbiler :) Snodige prioriteringer. 

 

Jeg kjører elbiler stadig vekk, og synes generelt de er fantastiske.

 

Forstår ikke helt hva du mener, alle som sitter her å diskuterer kaster bort tid, vi kunne sikkert alle gjort noe langt mer nyttig enn dette, enten vi eier elbiler eller ikke?

 

Dersom elbiler engasjerer meg, så har vel faen ikke du noe med hvorvidt jeg velger å diskutere de eller ikke.

Lenke til kommentar

Nå lurer jeg på dette med tilhengerfeste.

Jeg har lest både at det skal komme som ekstrautstyr og at det ikke skal komme. Ser i designkonfiguratoren at det ikke er tilhengerfeste tilgjengelig.

For mange er dette en bil som kan erstatte hovedbilen i familien, og kurere rekkeviddeangsten man får med en Leaf(2013), men det er en stor ulempe at men da ikke kan dra tilhengeren sin.

Det frister nesten å vente på en elbil som ikke har måsevinger men tilbyr tilhengerfeste. 

Noen som vet om tilhengerfeste kan ettermonteres lovlig på en model 3?

Jeg mener jeg har lest at det skal komme. Finner ikke kilden dessverre. Har dog også hørt at det ikke skal det. Får vel bare vente og se dessverre.

Lenke til kommentar

Virker ikke som det er veldig likegyldig hva den koster for deg.. Det er nesten det eneste du har rable om siste 2 sidene... herregud

 

Ja, for meg er det likegyldig hva Model 3 koster, jeg skal ikke kjøpe.

Du har tydeligvis ikke lest noe av det du hevder jeg har skrevet?

Poenget var på ingen måte om prisen var høy eller lav, poenget var at de ikke holdt seg til den prisen de hadde lovet på forhånd, men i stedet lanserte bilen til nesten dobbel pris av hva de tidlig gikk ut med.

 

Resten av innlegget ditt er helt unødvendig å svare på, men igjen, hva jeg velger å diskutere på et diskusjonsforum, har du ingenting med, jeg diskuterer i det minste elbiler, ikke andres motiv.

Det ganske ufint å hevde at jeg ikke skal kunne diskutere elbiler til jeg blir blå dersom jeg ønsker det, selv om jeg ikke har umiddelbare planer om å kjøpe en.

Det ville blitt bra kjedelig dersom alle var enige hele tiden, da kunne diskusjon dott no like gjerne legge ned, ettersom det ikke ville vært noe diskusjon.

Endret av adeneo
Lenke til kommentar

Hvilken versjon bestilte/reserverte du om jeg kan spørre?

Er litt 50/50 på hva jeg har lyst på, men heller mot LR versjonen

 

edit: Fant ut at man kunne ignorere brukere gitt. Hendig funksjon. 

 

Det ble som de to andre, full pakke. Men denne gangen gikk jeg for P :) Bestilte hvit på hvit. Hatt to svarte tidligere, en med lyst interiør og en med svart. Påtide å prøve noe nytt :) 

 

Betaler ca 2/3 av hva jeg betalte for sist S. Ganske ekstremt. 

Lenke til kommentar

Det ble som de to andre, full pakke. Men denne gangen gikk jeg for P :) Bestilte hvit på hvit. Hatt to svarte tidligere, en med lyst interiør og en med svart. Påtide å prøve noe nytt :)

 

Betaler ca 2/3 av hva jeg betalte for sist S. Ganske ekstremt. 

Spenstig! Gratulerer!  :xmas: Nissen kom tidlig i år ;) Hva ble sluttprisen om jeg kan spørre? rundt 500?

Lenke til kommentar

Nå lurer jeg på dette med tilhengerfeste.

Jeg har lest både at det skal komme som ekstrautstyr og at det ikke skal komme. Ser i designkonfiguratoren at det ikke er tilhengerfeste tilgjengelig.

For mange er dette en bil som kan erstatte hovedbilen i familien, og kurere rekkeviddeangsten man får med en Leaf(2013), men det er en stor ulempe at men da ikke kan dra tilhengeren sin.

Det frister nesten å vente på en elbil som ikke har måsevinger men tilbyr tilhengerfeste. 

Noen som vet om tilhengerfeste kan ettermonteres lovlig på en model 3?

 

Tror du må muligens vente på Model Y. Men den får kanskje FWD som X, så da utgår vel den? E-tron kommer vel med hengerfeste?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...