Gå til innhold

Intervju - Negative sider


OddZen

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt tips.

 

Hva slags negative ting bør man nevne om seg selv?

Jeg sliter med å finne negative ting i jobbsammenheng og som innvirker på arbeid.

Føler mer at jeg lettere kommer på negative ting å trekke fram på privaten og i hverdagsstresset med kone og unger på hjemmebane, men som ikke har noen negativ konsekvens i arbeidshverdagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De siste intervjuene jeg har vært på, er det sjelden blitt snakk om "nevn 3 negative og 3 positive" sider.... (en klisjé/floskel?)

 

Men jeg har en ting jeg sier når det blir nevnt. Pleier å svare sånn ca:

 

jeg har en tendens til xxxx, særlig når det er litt stress/tidspress, og av og til mister jeg litt fokus, men det er noe jeg jobber med å bedre meg på, og jeg gjør alltid så godt jeg kan. 

 

har ikke veldig god selvtillit på generelt grunnlag, men syntes allikevel det er vanskelig å beskrive seg selv objektivt. 

Lenke til kommentar

Takk for svar!

 

Det er en kontorjobb, rådgiver, lede litt prosjekter og arbeid inn mot andre ansatte.

Med det arbeidet så ville jeg ha svart at enkelte mener jeg kan ta litt stor plass, og at jeg er svært nøye med detaljer - noe som kan gjøre enkelte oppgaver mer tidkrevende enn hva oppgaven var tiltenkt. Men i mitt tilfelle så stemmer det da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lurt lenge på det der selv. Problemet jeg har med det er at det gir arbeidsgiveren eller intervjueren en anledning til å bli kvitt en på andre grunnlag enn det en oppgir.

 

Men jeg gjør også det jeg kan for å snu negativen til en positiv.

 

Hvis jeg blir spurt, så sier jeg det som det er. Eksempler kan være: Mine svakheter er at jeg kan bli for fokusert på detaljer og å opprettholde struktur at det kan gå litt lang tid med oppgaver. Jeg kan bruke lenger tid enn andre. Men det betyr også at jeg kan være grundigere enn andre, og at mine handlinger er lettere å lese for andre, at andre vet hvor de har meg.

 

Bruker også mer tid enn andre på å være hensynsfull og vise respekt, være løsningsorientert på alle måter. Det kan frustrere noen, og føles positivt for andre. Alt i alt prøver jeg å ha et åpent sinn fremfor et lukket.

 

Kan også si at jeg forventer et åpent og tydelig lederskap, og at jeg ikke blir værende lenge hvis baksnakking og intriger blir en del av hverdagen. Jeg går på jobb for å jobbe, ikke for å leke eller spille spill.

 

Sier det bare som det er, så får ledelsen ta de vurderingene de vil. Ingen er perfekt, ikke intervjueren heller.

Endret av Taurean
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke man skal presentere negative egenskaper som skal fremstå som positive. Det er en strategi som er kjent og veldig gjennomskubar. Jeg ville fokusert på de tingene du faktisk opplever som utfordringer i en arbeidssituasjon. Det gagner både deg og arbeidsgiver å reflektere rundt dette.

 

Får jeg 'skjulte positive sider' som svar på spørsmål om negative sider (pleier dog ikke spørre så direkte om dette) under et intervju, så blir jeg skeptisk og lurer på hvilke andre spørsmål kandidaten har forsøkt å 'si det rette' på og ikke det oppriktige.

Endret av process
Lenke til kommentar

Med det arbeidet så ville jeg ha svart at enkelte mener jeg kan ta litt stor plass, og at jeg er svært nøye med detaljer - noe som kan gjøre enkelte oppgaver mer tidkrevende enn hva oppgaven var tiltenkt. Men i mitt tilfelle så stemmer det da.

Og så bør man vinkle det slik at det er noe man er klar over og jobber med. Selvinnsikt.

 

 

 

Jeg synes ikke man skal presentere negative egenskaper som skal fremstå som positive. Det er en strategi som er kjent og veldig gjennomskubar. Jeg ville fokusert på de tingene du faktisk opplever som utfordringer i en arbeidssituasjon. Det gagner både deg og arbeidsgiver å reflektere rundt dette.

 

Får jeg 'skjulte positive sider' som svar på spørsmål om negative sider (pleier dog ikke spørre så direkte om dette) under et intervju, så blir jeg skeptisk og lurer på hvilke andre spørsmål kandidaten har forsøkt å 'si det rette' på og ikke det oppriktige.

Jeg synes egentlig spørsmål om negative sider er idiotisk. Det eneste man sjekker er om kandidaten har forberedt seg på akkurat dette spørsmål, og så får man et svar som ikke nødvendigvis gjenspeiler en reflektert person men heller en som er i stand til å svare "politisk korrekt".

 

Og så er det et veldig personlig spørsmål som en vilt fremmed egentlig ikke har en dritt med å gjøre.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar!

Det er en kontorjobb, rådgiver, lede litt prosjekter og arbeid inn mot andre ansatte.

Hva rundt dine egne sosiale egenskaper tenker du at du kan jobbe mer med? Hvor er du flink i prosjektstyring og hvor er du flink i de å jobbe mot andre og lede andre? Sett opp en tabell ed alt som er gode egenskaper å ha, så tar du dine egne gode egenskaper, og så ser du hvor det ikke er overlapp. Det er dine «negative» sider.

 

For min egen del ville jeg svart:

 

Tenker ikke så mye på hva som er mine negative sider. Jeg har mer fokus på hva som kan bli bedre. Enten vi snakker kunnskap, måten å interagere med andre og ikke minst egenutvikling.

Endret av missi
Lenke til kommentar

Men jeg gjør også det jeg kan for å snu negativen til en positiv.

 

Jeg er ikke så sikker på om det er lurt jeg. Det viser uærlighet, og at du ikke har innsikt i dine egne dårlige aspekter, slik at du kan konstruktivt jobbe med dem.

 

Det er et sleipt spørsmål, og det er egentlig ingen fiks ferdige svar som vil være gode nok. Mitt beste råd er å velge et negativt aspekt som ikke er krise for å utføre arbeidsoppgavene dine, og å tydeliggjøre hva du gjør for å forbedre deg selv på disse områdene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan jeg egentlig ikke bare svare noe slikt:

Jeg er en person som alltid arbeider med å forbedre meg i min væremåte, i måten jeg arbeider på, og i sammhandling og sammarbeid med kollegaer.
Jeg er åpen og ærlig med mine kollegaer og mine nærmeste om at jeg ønsker tilbakemelding på om det er noe jeg kan bli bedre i, eller om det er noe som irriterer dem.
Hvis det skal være noe å trekke fram vil det være at jeg er en person som liker å få ting gjort fort, få oppgaver eller utfordringer ut av verden slik at jeg kan gå videre til neste oppgave, jeg liker altså ikke utsette ting. Det er ikke alle som er slik, og de kan sikkert irritere seg over at jeg enkelte ganger pusher på for å få ting gjort. Har ikke fått tilbakemelding på dette fra kollegaer da jeg prøver å være tålmodig, men min kone kan nok irritere seg mer over dette da hun er stikk motsatt og det finnes nok av de som er motsatt.

En annen ting er at jeg liker å tulle endel, det er nå slik i verden at ikke alle har samme humor eller kan syntes det blir litt meget. Jeg prøver å ikke trø andre på tærne, men jeg velger heller ikke å la 5% som ikke liker min humor eller mine tullete utsagn stoppe meg fra å være den jeg er. Men jeg prøver som sagt ikke å trø andre på tærne, og jeg prøver så godt som jeg kan å se ann situasjon og personer i den settingen jeg er i.

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Er jobben via et bemanningsbyrå? Hvis det er det, så er det nok stor sjanse for at du får det spørsmålet. 

 

Så lenge det du nevner som negativt ikke vil ha noe å si for arbeidsgiveren, så er det som regel et bra svar. Som du nevner så er dette en jobb hvor det er viktig at du har gode kommunikasjonsevner og ikke er redd for å snakke foran mange. Hadde du da sagt at en av dine største svakheter er at du er sjenert, så vil det telle veldig negativt. Si heller ikke 'Jeg jobber for hardt' det viser at man ikke er veldig reflektert, og er ett 'textbook' svar.

Endret av fapmonsta
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke man skal presentere negative egenskaper som skal fremstå som positive. Det er en strategi som er kjent og veldig gjennomskubar. Jeg ville fokusert på de tingene du faktisk opplever som utfordringer i en arbeidssituasjon. Det gagner både deg og arbeidsgiver å reflektere rundt dette.

Får jeg 'skjulte positive sider' som svar på spørsmål om negative sider (pleier dog ikke spørre så direkte om dette) under et intervju, så blir jeg skeptisk og lurer på hvilke andre spørsmål kandidaten har forsøkt å 'si det rette' på og ikke det oppriktige.

Jeg tenker heller sånn at det er opp til intervjueren å lede et mest mulig ærlig og direkte intervju, fremfor å komme med lurespørsmål. Det grunner alltid ut fra verneverdiene hos de som eier bedriften.

 

De fleste positive eller negative sider har jo motsatte effekter. Om man er klar over alle sider ved seg selv, bør jo det bare være positivt. Det viser i seg selv at man aktivt jobber med seg selv. Hvis man bare sier at "jeg er tregere enn andre", så viser det at man har akseptert at det ikke er håp for forbedring. Det ville bekymret meg som intervjuer. Men det er jo alltid håp. Alt kommer alltid ned til lederskapet. No bad student, only bad teacher ^^

Endret av Taurean
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg synes ikke man skal presentere negative egenskaper som skal fremstå som positive. Det er en strategi som er kjent og veldig gjennomskubar. Jeg ville fokusert på de tingene du faktisk opplever som utfordringer i en arbeidssituasjon. Det gagner både deg og arbeidsgiver å reflektere rundt dette.

 

Får jeg 'skjulte positive sider' som svar på spørsmål om negative sider (pleier dog ikke spørre så direkte om dette) under et intervju, så blir jeg skeptisk og lurer på hvilke andre spørsmål kandidaten har forsøkt å 'si det rette' på og ikke det oppriktige.

Det er jeg enig i. Personlig tenker jeg at spørsmål om negative sider har som mening å sjekke om man har selvinnsikt og om man har reflektert over hva man kan bli bedre på.

 

Jeg søkte på en avdelingsleder/ prosjektlederstilling i vår og svarte følgende:

- Når jeg blir stresset får jeg veldig tunnel-syn på det som skal leveres innen en tidsfrist og glemmer derfor litt ut hvordan jeg blir oppfattet av de rundt meg. Det betyr at jeg kan bli oppfattet som kort, kald og ufølsom i slike situasjoner.

- Som leder lar jeg av og til ting skli litt langt før jeg tar den litt "kjipe samtalen".

 

Mener jeg hadde en ting til, men poenget er uansett at jeg oppsummerte punktene med at jeg er bevisst på disse tingene og prøver å gjøre noe med det. Jeg tror det er nøkkelen til disse spørsmålene. Du viser intervjueren at du ikke er perfekt (noe ingen er), men at du er bevisst på utfordringene og jobber med å utvikle deg i riktig retning. I en litt større sammenheng kan det også tolkes i retningen av at du også er opptatt av å forbedre/utvikle deg faglig.

 

Fikk forøvrig jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...