Jump to content

-submariner-

Medlemmer
  • Content Count

    121
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

32 :)
  1. Vi har et skjema på jobb hvor vi registrerer salg/jobber. Skjemaet har to hovedfunksjoner: 1) Gi informasjon om hvor stor ordrereserven er 2) Gi informasjon om personellbehov i tiden fremover For å utvide skjemaet ønsker jeg å se denne informasjonen i form av linjediagram uke for uke. Dette vil gi meg oversikt over trenden på hver avdeling og ikke bare et oversiktsbilde over inneværende uke. Løsningen jeg ser for meg er å ha en tabell som oppdaterer seg automatisk hver uke som deretter legges i et linjediagram. Sagt med andre ord: At Excel automatisk legger til en linje hver uke hvor man ved hjelp av IDAG-funksjonen og referanser til de spesifikke cellene får frem informasjonen som igjen legges inn i linjediagrammet. I og med at flere bruker skjemaet og vi opererer i Teams fungerer det dårlig med makroer og vba. Finnes det en funksjon for dette?
  2. Her mangler du forrigling som forhindrer full kortslutning. Dersom du legger inn ett NC kontaktsett fra Q3 i serie med S2 og likeledes et NC kontaktsett fra Q2 i serie med S4 vil det ikke være mulig å legge inn begge kontaktorene samtidig. Ellers vil det være lurt å legge inn timer i kretsen som gir forsinket innkobling når man endrer dreieretning. Det vil gi mindre belastning på motoren og evt utstyr som er koblet til den.
  3. For å snu retningen på motoren må du bytte om på to av fasene. Dette er en standard oppkobling som heter dreieretningsvender. Noen tips til oppkoblingen: - Du trenger to kontaktorer i hovedstrømmen (en til hver dreieretning) - Du må forrigle kontaktorene sånn at begge ikke kan være på samtidig (ellers blir det full kortslutning) - For å begrense slitasje på motor (og i en større betydning utstyr som er koblet på motoren) bør det legges inn en timer for å hindre at man endrer dreieretning mens motoren fremdeles har stor hastighet. Koblingsskjema finner man enkelt på google, men oppkoblingen er ikke vanskeligere enn hva man klarer å finne ut dersom man setter seg ned og tenker litt.
  4. Sikkert litt seint ute, men jeg vet at lønnen for en slik stilling i et av de større riggselskapene varierer fra 950.000 til 1.400.000 alt etter erfaring og tidligere resultater. Hvordan dette måler seg mot båtbransjen vet jeg ikke.
  5. På ungdomsskolen var jeg oppsatt på å bli jagerpilot, men nedsatt syn satt en effektiv stopper på det. Tenkte dermed at hvis jeg ikke fikk fly flyet så kunne jeg i det minste mekke på det og siktet meg inn på flymekaniker. På den tiden var det kun to linjer i landet som hadde flyfag - Sola og Bodø. I og med at jeg er fra Stavanger var det valget enkelt, men pga et helt gjennomsnittlig karaktersnitt kom jeg ikke inn på Sola. Stod på andre eller tredjeplass på venteliste i Bodø og hadde nok kommet inn der dersom jeg hadde gått for det, men jeg var rett og slett ikke moden nok til å flytte for meg selv i den alderen. Fortsatte derfor uten mål og mening på elektro og ble elektriker uten noen klar plan på hvorfor. Det bare ble sånn, rett og slett. Etter en tid fikk jeg høre om rov (fjernstyrt miniubåt) og tenkte at det måtte være drømmejobben. Fikk etterhvert en stilling innen rov i nordsjøen og stortrivdes, men etter hvert som tiden går forandrer seg man og det var ikke lenger drømmejobben. 12 år etter min første tur offshore gikk jeg ut fra UiS som elektroingeniør. Nå er jeg avdelingsleder innen bygg og anlegg, men sitter å kikker på finn etter noe annet. Moralen med dette? Man endrer seg gjennom hele livet og man trenger ikke finne «drømmejobben». Etter hvert som tiden går finner man andre ting man ønsker å prøve. Søk på jobber som virker sånn passe interessante der og da. Om det er der du jobber om 1,3,5 eller10 år er ikke så farlig - der ordner seg uansett? Lykke til!
  6. Slik jeg kjenner faget vil det være vanskelig å komme inn med din bakgrunn. Når jeg jobbet med FU var det et krav at de som ble ansatt som trainee hadde fagbrev innen elektro. Vi hentet veldig mange flymekanikere i tillegg til rene elektrofag, som elektriker/automatiker. FU-faget favner om mange fagfelt, hvor elektronikk nok er det mest kompliserte. Hos min forrige arbeidsgiver hadde man tanken om at det er lettere å lære en med elektrobakgrunn mekanisk og hydraulisk arbeid enn motsatt. Feilsøking er et sentralt tema innen elektrofagene og gjør at man får en veldig analytisk tilnærming til det å finne feilen. Det er en egenskap som er viktig for å gjøre reparasjonstiden kortest mulig og mest mulig systematisk. Husk bare at en borerigg kan koste 2000 kr/min - da ønsker man ikke vente lenger enn høyst nødvendig når ting ikke virker
×
×
  • Create New...