Gå til innhold

Neste generasjon hurtiglader kan gi deg 29 mil på 10 minutter


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Hvis det var uklart så mente jeg at 'har glemt å lade' betyr at du har *for lite* strøm på batteriet til morgendagens ærend. Valget er da å stå opp og ordne det eller starte dagen på hurtiglader.

Virker for meg som et ganske uvanlig scenario at man ikke har nok til morgendagens ærend, men vil ha nok om man lader over natten. Som regel vil man ha nok uansett om man lader over natten, eller måtte hurtiglade uansett om man lader over natten.

 

Men greit nok - det er vel sikkert noe som vil kunne skje.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er 'for billig'? Det er dårlig butikk å sette prisen så høyt at ingen bruker tjenesten.

 

I dag begrenses hurtiglading uansett av teknologien. Selv på Tesla sine ladere er du 'avhengig' av å ha et ærend mens du lader. Kommer du på at du har glemt å lade bilen i det du legger hodet på puta så peller du deg ut og kobler til, med raske nok ladere er det lettere å gi *f* og heller ta en stopp på vei til jobb neste dag.

Klart "for høyt" er unødvendig, men det skal ikke være for billig heller, da det gjør at folk gjør som du skisserer her. 

Lenke til kommentar

Hvis 'for billig' er det som skal til for at butikken går rundt er det selvfølgelig det du velger. ;)

Klart "for høyt" er unødvendig, men det skal ikke være for billig heller, da det gjør at folk gjør som du skisserer her.

Eh, hvorfor skal ikke det være ønskelig? Er det noe moralsk galt i å lade på hurtiglader?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I dag begrenses hurtiglading uansett av teknologien. Selv på Tesla sine ladere er du 'avhengig' av å ha et ærend mens du lader. Kommer du på at du har glemt å lade bilen i det du legger hodet på puta så peller du deg ut og kobler til, med raske nok ladere er det lettere å gi *f* og heller ta en stopp på vei til jobb neste dag.

Hurtiglading begrenses i dag av pris og betalingsvilje. Det er ikke teknisk umulig å lade med for eksempel 1 MW i dag om man gidder å betale for det. At det ikke er standardløsning hos noen leverandører av elbiler eller elbilladere skyldes manglende betalingsvilje, ikke at det er teknisk begrenset.

 

Nei, man er ikke avhengig av "et ærend" når man lader en Tesla. Det er vanlig å lade ca 90% av årlig kjørelengde hjemme. Kjører man i tre timer så er det på tide med en ladepause, men med mindre du har blære til å holde deg i 6 timer så har du allerede et æren på do under ladepausen. La oss si det tar 5 minutter. Da har du 15-20 minutter igjen av ladepausen. Her passer det ofte utmerket med en matbit, noe å drikke. Har man flere med seg så skal man gjerne på do etter tur og i kioskkø etter tur. Erfaringsmessig blir det ofte 10 minutter til å strekke på beina om jeg er alene og 10 minutter for lite om jeg har med familien.

 

Gjør det til en vane å plugge inn når du parkerer for siste gang om kvelden så slipper du å ta ekstraturer ut for å plugge til.

 

Å stoppe på vei til jobb er bare unødvendig tidsbruk når ofte minuttene teller mest. Fyller man bensin/diesel er det som regel kø akkurat da, spesielt om prisen er litt mindre hårreisende enn normalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis 'for billig' er det som skal til for at butikken går rundt er det selvfølgelig det du velger. ;)

 

Eh, hvorfor skal ikke det være ønskelig? Er det noe moralsk galt i å lade på hurtiglader?

Ikke moralsk galt, eller galt over hodet. Man benytter seg av tilbudene man har selvsagt.

 

Normalt sett er saktelading til hverdags og hurtiglading ved behov for ekstra de dagene man skal lenger og har det travelt. Benyttes hurtiglading til hverdagsladingen vil det fort bli kø på de få ladestasjonene som finnes. 

Lenke til kommentar

Gjør det til en vane å plugge inn når du parkerer for siste gang om kvelden så slipper du å ta ekstraturer ut for å plugge til.

 

Å stoppe på vei til jobb er bare unødvendig tidsbruk når ofte minuttene teller mest. Fyller man bensin/diesel er det som regel kø akkurat da, spesielt om prisen er litt mindre hårreisende enn normalt.

Dette er problemstillinger man tror man vil ha før man skaffer seg elbil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker du på komplikasjoner som dette?

- Ikke kunne lade hjemme

- Ikke kunne la bilen hurtiglade selv mens man går på do og deretter stiller seg i kø for å handle mat, hente kaffe etc

- Mangle fysiske barrierer mot å lade med feil kontakt

- Måtte behandle batteriet med antikondensmiddel og "lakserende" midler om vinteren

 

Du skjønner sikkert hvor jeg vil ;) Med elbil slipper man samtlige av disse drivstoffkomplikasjonene.

Intressant hvordan en løser komplikasjoner ved å si at det finnes andre komplikasjoner..

 

Behovet er å ha mulighet for å lade hurtig de gangene en ikke har behov for stoppe i 20 minutter.

 

Hvis en kunne valgt mellom bil/medlemskap Tesla Unlimited (ladehastighet begrenset til 120kw) og Tesla Unlimited+ (mulighet for å lade med 400kw), hadde nok valget vært lett.

Lenke til kommentar

Men da må du jo gå tilbake til bilen midt i matpausen/kaffepausen for å flytte den og gjøre plass til andre. Jeg mener det er bedre å legge opp flere ladepunkter enn å øke effekten noe særlig. I sommer ladet jeg på SC med rundt 80-100 kW i snitt og det gikk rett og slett for raskt mange ganger og andre ganger litt for tregt. Jeg tror faktisk jeg foretrekker rundt den ladeeffekten hvis jeg kunne valgt mellom noe lavere, det samme, og høyere. Det optimale hadde vel vært å ha nok ladepunkter og kunne velge hvor lange pauser man ønsker (og styre effekten på den måten).

 

Helt enig. Som jeg forklarer over her tror jeg faktisk jeg foretrekker rundt 100 kW om jeg måtte velge en ladeeffekt.

Hvorfor må han tilbake til bilen for å flytte den? Slik jeg oppfatter det, så lader han alle 40 minuttene på langstoppet og alle 20 minuttene på de små stoppene, begge gangene.

 

Bilen står altså ikke i veien for noen så lenge den faktisk lader, annet enn for egoister som ikke klarer å vente på tur, om det mot formodning var helt fullt.

Lenke til kommentar

Intressant hvordan en løser komplikasjoner ved å si at det finnes andre komplikasjoner..

 

Behovet er å ha mulighet for å lade hurtig de gangene en ikke har behov for stoppe i 20 minutter.

 

Hvis en kunne valgt mellom bil/medlemskap Tesla Unlimited (ladehastighet begrenset til 120kw) og Tesla Unlimited+ (mulighet for å lade med 400kw), hadde nok valget vært lett.

Hvor lett valget er kommer vel an på prisforskjellen, antall 400 kW ladere man kan bruke, osv. Sparer man 1 time per år på 400 kW vs 120 kW, så bør ikke prisforskjellen være veldig stor. Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt Norge på langs tre ganger med en Tesla, pluss noen andre langturer, så mener jeg å ha litt erfaring på området. I år har jeg superladet anslagsvis 40 ganger og halvparten av de ville jeg ikke hatt kortere pauser. 10 stk kunne jeg kortet ned med 5 minutter, og de siste 10 med ytterligere 5 minutter. Så for min del ville jeg spart 150 minutter, 2,5 time, i 2018 dersom laderen hadde vært bortimot dobbelt så rask. Jeg kunne godt betalt 2-3 kroner per minutt for å korte ned ladetiden. 500 kr for hele året hadde vært en ok pris for dobbel ladehastighet. Eventuelt 2500 kr i økt pris ved kjøp av bil, da jeg ser for meg å eie bilen 5 år. Min smak, andre har kanskje større betalingsvilje.

 

Dette virker mest som et overvurdert problem fra folk med lite erfaring med Teslas superladere.

Lenke til kommentar

Etter å ha kjørt Norge på langs tre ganger med en Tesla, pluss noen andre langturer, så mener jeg å ha litt erfaring på området. I år har jeg superladet anslagsvis 40 ganger og halvparten av de ville jeg ikke hatt kortere pauser. 10 stk kunne jeg kortet ned med 5 minutter, og de siste 10 med ytterligere 5 minutter. Så for min del ville jeg spart 150 minutter, 2,5 time, i 2018 dersom laderen hadde vært bortimot dobbelt så rask. Jeg kunne godt betalt 2-3 kroner per minutt for å korte ned ladetiden. 500 kr for hele året hadde vært en ok pris for dobbel ladehastighet. Eventuelt 2500 kr i økt pris ved kjøp av bil, da jeg ser for meg å eie bilen 5 år. Min smak, andre har kanskje større betalingsvilje.

 

Dette virker mest som et overvurdert problem fra folk med lite erfaring med Teslas superladere.

Og hvis du ikke var alene i bilen hadde du spart dobbelt så mye tid.. neida.

 

Hvis du har kjørt Norge på langs på Vestlandet har du kanskje merket verdien av kortere ladestopp (pga ferjer).

 

Det er ikke ett stort problem idag, ikke i det hele tatt. Men det er allikevel rom for forbedring. På samme måte som 50kw lader for elbiler med høyere effektivitet er jo også "godt nok", men høyere hastighet hadde økt fleksibiliteten.

 

Det for meg at problemet ytterligere forsterkes av kalde vinter, og ikke minst i høyere hastigheter.

 

Men igjen, ikke misforstå, det er ikke ett stort problem, spesielt ikke når en parer det med et 100kWh batteri.

Lenke til kommentar

Da tror jeg vi er ganske enige egentlig :)

 

Elbiler med lang rekkevidde har sine særegne egenskaper sammenlignet med fossilbiler, både på godt og vondt. Alt i alt, etter å ha prøvd begge deler, mener jeg at det oppleves ganske likt med tanke på tidsbruk på langkjøring allerede med ~100 kW ladehastighet.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Redaksjonen. skrev (På 2.9.2018 den 6.29):
IMG_0202.300x169.jpg


Utvikler 400 kilowatt ekstremladere som kobles rett på høyspentnettet.

Neste generasjon hurtiglader kan gi deg 29 mil på 10 minutter

En batterigenerasjon varer ikke så lenge i våre dager. Etter nesten tre år fra denne nyheten ble publisitert skriver Illvit.no om et australsk firma om et nytt batteri som kan lades 60 ganger raskere og gi lengre rekkevidde med 3 ganger så mye energi. 500 - 600 km rekkevidde på 1 minutts ladetid.

Nytt batteri kan lades opp 60 ganger så raskt | illvit.no

Lenke til kommentar

Illustrert vitenskap er delvis clickbait ettersom de ofte oversnakker de positive sidene og undersnakker de negative, uten direkte forfalske noe. Sånn jeg leser det fra kilden deres så er det altså snakk om et batteri som ..

- de holder på med å utvikle prototyper for salg. Salget av prototyper er altså ikke i gang ennå.

- har 3 ganger lengre levetid i antall sykluser

- kan lades inntil 70 ganger raskere enn "current leading Li-ion technology" (noe ganske uspesifikt og ikke målsatt)

- Ukjente driftstemperaturer

- Ukjent kommersielt potensiale (materialene er billige, men om batteriproduksjonen kan bli billig ved oppskalering sier de ikke noe om)

- Massevis av luftig PR-prat (som trekker ned troverdigheten på de mer saklige påstandene)

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Sitat

The next best graphene aluminum-ion cell in terms of publicized performance is being developed by Stanford University. This cell can reach an energy density of 41.2 W/kg or 68.7 Wh/kg. However, the GMG-UQ cell reaches 700 W/kg or 160 Wh/kg according to tests.

Til sammenligning har kommersielle Li-ion celler nå en energitetthet på ca 250 Wh/kg og har en effekt-tetthet på ca 750 W/kg.

Sitatet er neppe skrevet av folk med god peiling ettersom den som skrev ikke ser ut til å skjønne forskjellen på energi-tetthet og effekt-tetthet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...