Gå til innhold

Nå kommer EUs forbud mot halogenpærer


Anbefalte innlegg

Står at noen spesialpærer som til stekeovn er unntatt - men hvordan slår dette ut på H4/H7 halogenpærer til bil f.eks?

 

Some oven lights that are halogens that will still be permitted for sale, as well as some capsule, linear and low-voltage reflector bulbs.

 

 

Tipper bilpærer faller inn under "low-voltage reflector bulbs"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo veldig dårlig nytt for oss som har store flotte lysekroner der dagens led pærer ikke gjør seg da de er stygge som få.

 

Finnes mange led pærer som ligner på de gamle glødepærene, så det er nok ikke et problem idag. Noen er også finere vil jeg si.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Størte problemet er at de fleste led pærer som selges ikke er 95+ cri men heller ca 80 de store produsentene som Phillips og osram har ennå stort sett 80-85cri selv om fargen har blitt 2700kelvin mangler det mye med lav cri beste cri jeg har sett er star trading downlights på 92

95+ har jeg ennå ikke sett de er vel vesentlig dyrere enn vanlig?

CRI 95 og CRI 98 er vel strengt tatt bare i bruk i lamper for film og foto. Jeg valgte å fremheve ytterpunktet fordi de gir tilnærmet samme lys som glødelamper. CRI95+ pærer gir vesentlig mindre lys per watt, så for forbrukerlamper er nok CRI 90 mer fornuftig. Så vidt jeg vet har Ledare pærene fra Ikea 90CRI, så det er ingen grunn lenger til å bruke 80CRI pærer http://geek-mag.com/posts/252686/ .

Endret av NZ2593
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dårlig nytt for oss som bor i nord.

 

Hovedgrunnen til forbudet er at det kreves langt mer energi for å kjøle ned kontra å varme opp en bolig for eksempel. Det gir mening å forby slike pærer i varme EU land. I Norge har vi behov for oppvarming brorparten av året, og hvorvidt noe av den varmen kommer fra lyskilder eller varmeovner spiller liten rolle.

 

Det er gode grunner her i nord også. Unngå bruk av ugunstige amterialer, færre transporter av pærer ettersom de nye varer ekstremt mye lenger, mange rom skal ikke varmes, feks boder, ganger ol. Det har heller ingen hensikt å varme opp uteområder .

Led pærer varer ikke ekstremt mye lenger det er svada er mye mer feil på dem enn halogen. De skal i prinsippet var mye lenger men de får ofte ikke nok kjøling eller får feil i eletronikken som gjør at de har mye kortere levetid enn oppgitt ofte halve levetiden eller en kvartdel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er gode grunner her i nord også. Unngå bruk av ugunstige amterialer, færre transporter av pærer ettersom de nye varer ekstremt mye lenger, mange rom skal ikke varmes, feks boder, ganger ol. Det har heller ingen hensikt å varme opp uteområder .

Halogenpærer i takspotter varer nå utrolig lenge uansett. Vi har over 30 spotter som er rundt 15-20 år gamle og jeg tror vi kun har skiftet 1 halogenpære. Dette er i hovedetasjen i huset vårt, så de er i bruk hver eneste dag. Hvis vi anslår at de brukes 6 timer pr.dag i 340 dager per år i 15 år. så kommer jeg til at pærene har vart i over 30.000 timer. Dimmere og trafoer derimot, har det blitt skiftet flere av enn pærer...

Endret av bjornag
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Man sparer ikke energi i det hele tatt. Det er ikke mulig. Man fordeler den bare annerledes. I et land som Norge er det bare tull. Om sommeren, når sparepærer kommer til sin rett, er det stort sett lyst hele døgnet og lite behov for kunstig lys. Om vinteren vil sparepærer, som LED, bare føre til at man må bruke mer energi for å varme opp et rom. I kalde rom og utendørs kan man spare litt strøm, men lyseffekten fra sparepærer er fortsatt mye dårligere i kalde omgivelser enn vanlige gløde og halogenpærer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er jo veldig dårlig nytt for oss som har store flotte lysekroner der dagens led pærer ikke gjør seg da de er stygge som få.

 

Eneste problemet jeg vet om med LED er at de ikke endrer farge ved dimming. Når man har en lampe med halogen og ønsker å dimme den ned på kvelden, så får man varmere lyd. LED beholder samme farge ved dimming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste problemet jeg vet om med LED er at de ikke endrer farge ved dimming. Når man har en lampe med halogen og ønsker å dimme den ned på kvelden, så får man varmere lyd. LED beholder samme farge ved dimming.

Det begynner å komme dim-to-warm led lamper. De justerer fargetemperaturen etter lysstyrken. I tilegg har du philips hue som lar deg velge fargetemperatur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I tillegg vil mye av den typen lysdesign som i dag nærmest er en forutsetning for den visuelle «magien», bli umulig å lage. Vi går en fattigere tid i møte ...

Hva slags magi er det man ikke får med LED?

LED kan man i dag lage både lyssterke og med god kvalitet ( https://store.yujiintl.com/products/bc-series-high-cri-high-power-cob-led-3200k-bc270h-pack-1pcs ), og i tillegg er det mye lettere å lage kreative farger med LED enn med halogen og filter. Hvis man virkelig skal ha mye lys så er vel HMI-lys fortsatt lovlige.

 

EDIT: Bare for å gjøre det klart, så er jeg faktisk nysgjerrig på hvorfor halogen er viktig i teater. Jobber selv med video/film og der er LED i full fart fremover, men kan svært lite om teater.

Endret av NZ2593
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dårlig nytt for oss som bor i nord.

 

Hovedgrunnen til forbudet er at det kreves langt mer energi for å kjøle ned kontra å varme opp en bolig for eksempel. Det gir mening å forby slike pærer i varme EU land. I Norge har vi behov for oppvarming brorparten av året, og hvorvidt noe av den varmen kommer fra lyskilder eller varmeovner spiller liten rolle.

Det spiller en veldig stor rolle om varmen kommer fra lyskilder, panelovner eller gulvvarme.

 

1) Dersom du synes det er litt varmt i huset, er det da vanlig å slå av lyset?

2) Har du termostat på lyset, slik at det slår seg av når det blir varmt nok?

3) Har du hørt om noen som legger varmekabler i taket?

+++

 

Det er riktig at all varmeenergien ikke går tapt, men det er en idiotisk måte å varme opp hus på. Varme bør leveres lavt, spredt og være termostatstyrt. Lys bør primært sørge for lys, og minst mulig annet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...