Gå til innhold

Hurtiglading ble tre ganger tregere når temperaturen krøp nedover


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg undres litt over dette.

 

Batteriene genererer jo varme når de lades, så noen få minutter med hurtiglading burde vel få batteripakken opp til normal temperatur slik at ladeeffekten kan øke.

 

På min Volvo V90 T8 (riktig nok ladbar hybrid og ikke ren EL) har egne vifter som starter når jeg setter den til lading så batteriene ikke skal bli varme. Og da lader jeg kun med stikkontakt.

 

I en hurtiglader må det vel genereres langt mer varme.

 

Er problemet kanskje at laderen ser den opprinnelige temperaturen på batteriet og ikke øker effekten selv om batteriet blir varmere etter påbegynt lading?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Om en bil derimot kjøres nær tom, kan batteriet ha oppnådd driftstemperatur når man skal hurtiglade. Hurtiglading vil dessuten bidra til å opprettholde eller øke temperaturen i batteriet.

Er det faktisk nødvendig å kjøre bilen nær tom for at batteriet skal oppnå driftstemperatur om vinteren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg undres litt over dette.

 

Batteriene genererer jo varme når de lades, så noen få minutter med hurtiglading burde vel få batteripakken opp til normal temperatur slik at ladeeffekten kan øke.

 

På min Volvo V90 T8 (riktig nok ladbar hybrid og ikke ren EL) har egne vifter som starter når jeg setter den til lading så batteriene ikke skal bli varme. Og da lader jeg kun med stikkontakt.

 

I en hurtiglader må det vel genereres langt mer varme.

 

Er problemet kanskje at laderen ser den opprinnelige temperaturen på batteriet og ikke øker effekten selv om batteriet blir varmere etter påbegynt lading?

Blir vel kansje en ond sirkel her.

Batteriene er for kalde til å hurtiglades, så dem lades sakte og blir derfor ikke varme nok til å hurtiglades.

 

Ergo man får ikke hurtigladet for batteriene er for kalde. Derfor aktiv varme funker så bra. Trenger bare å få en viss temperatur før man kan starte hurtiglading og problemet er løst.

Lenke til kommentar

 

 

 Om en bil derimot kjøres nær tom, kan batteriet ha oppnådd driftstemperatur når man skal hurtiglade. Hurtiglading vil dessuten bidra til å opprettholde eller øke temperaturen i batteriet.

Er det faktisk nødvendig å kjøre bilen nær tom for at batteriet skal oppnå driftstemperatur om vinteren?

Nei.

Man må kjøre, eller forvarme, til batteriet har driftstemp. 10-15C+.

Lenke til kommentar

Er det faktisk nødvendig å kjøre bilen nær tom for at batteriet skal oppnå driftstemperatur om vinteren?

 

Tja, om jeg tar min Leaf fra 2012 kald med 0 grader på batteriet så vil den hurtiglade veldig tregt. Men om jeg starter med fullt batteri vil batteriet etter ca 1 time på motorvei være tomt men temp vil ha steget til ca 10 grader. Etter 15 min hurtiglading stiger temp gjerne til 17 grader, slik fortsetter det til temp når ca kroppstemperatur. Når batteriet er ca 30 grader over utetemp slutter temp å stige under kjøring pga varmetapet til omgivelsesluft er større enn varmeproduksjonen i batteriet. Under hurtiglading stiger temp fremdeles siden bilen da står stille og så synker den litt igjen under kjøring.

 

På 3. hurtiglading får jeg da stort sett god hastighet og god rekkevidde, dvs etter ca 30-40 min hurtiglading og 2t kjøring. Biler med større batteri vil selvølgelig kjøre lenger før første lading og dermed kunne oppnå grei temp allerede da.

 

Dette er jo også avhengig av hastighet, jo høyere hastighet jo mer varme utvikles, så om vinteren er det gjerne bedre å følge motorveitrafikken i 110km/t enn å tusle avgårde i 90 km/t.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tja, om jeg tar min Leaf fra 2012 kald med 0 grader på batteriet så vil den hurtiglade veldig tregt. 

Det forstår jeg. Poenget mitt var at jeg ser for meg det er svært sjeldent man vil hurtiglade uten å kjøre relativt langt først. Man begynner vel sjeldent en langtur med tomt batteri.

 

Noen som vet hvor vanlig det er å ha aktiv varming?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det forstår jeg. Poenget mitt var at jeg ser for meg det er svært sjeldent man vil hurtiglade uten å kjøre relativt langt først. Man begynner vel sjeldent en langtur med tomt batteri.

 

Noen som vet hvor vanlig det er å ha aktiv varming?

 

Jeg skrev jo litt mer enn bare den setningen du siterte... :)

Men om man kjører langtur på vinteren og skal tilbake igjen kan det være lurt å huske på at det er bedre å hurtiglade før man parkerer og bilen fremdeles er varm enn å starte med hurtiglading på hjemturen igjen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er også elbiler som har aktiv varming av batteriet. Bruker en del strøm, men man har da regenerering og hurtiglading går fint på kalde dager.

 

Jeg forvarmer alltid før jeg drar på jobb, og om jeg vet at det blir en tur om x antall timer. Bilene står som oftest og lader mens de står hjemme uansett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er problemet kanskje at laderen ser den opprinnelige temperaturen på batteriet og ikke øker effekten selv om batteriet blir varmere etter påbegynt lading?

 

Nei, den justerer dynamisk etterhvert som det endrer seg. Men det er litt høna og egget. Det kan ikke justere effekten opp før det er varmt nok og det blir ikke særlig varmt med lav effekt. Litt sær greie som kan ta litt tid å bli vant til. Noen biler har batterivarmer, andre ikke. Den enkleste måten å unngå problemet er parkeringslading. Da har du lang nok rekkevidde til å enten klare hele turen, eller til å kjøre batteriet varmt før du må hurtiglade.

Lenke til kommentar

Det forstår jeg. Poenget mitt var at jeg ser for meg det er svært sjeldent man vil hurtiglade uten å kjøre relativt langt først. Man begynner vel sjeldent en langtur med tomt batteri.

Hvor langt man må kjøre kommer an på varmeeffekten i batteriet og den termiske massen. Og hvor tomt batteriet er når det er på god driftstemperatur kommer an på kapasiteten.

 

F.eks, så på min Model X må jeg kjøre 30-60 minutter på vinteren før jeg får >100 kW superlading. For å kjøre så lenge bruker jeg omkring 20% av batteriet. Mens hadde jeg kjørt 24 kWh Leaf hadde batteriet vært nært tomt etter 60 minutter på vinteren.

 

Jeg har forøvrig parkert bilen en gang i -20C over natten, og så kjørt ~3 km for å superlade. Det er eneste gang det har tatt mye lengre tid enn vanlig. Da tok det omkring 60 minutter på en lading som ellers ville tatt omkring 30 minutter. Det ble forverret av at jeg parkerte bilen med under 20% gjenstående. Da nekter bilen å forvarme.

Noen som vet hvor vanlig det er å ha aktiv varming?

Veldig vanlig. Selv Leaf har vel dette. I hvert fall i Norge - vet importbiler ikke nødvendigvis har vinterpakken eller hva det heter.
Lenke til kommentar

Jeg undres litt over dette.

 

Batteriene genererer jo varme når de lades, så noen få minutter med hurtiglading burde vel få batteripakken opp til normal temperatur slik at ladeeffekten kan øke.

 

På min Volvo V90 T8 (riktig nok ladbar hybrid og ikke ren EL) har egne vifter som starter når jeg setter den til lading så batteriene ikke skal bli varme. Og da lader jeg kun med stikkontakt.

 

I en hurtiglader må det vel genereres langt mer varme.

 

Er problemet kanskje at laderen ser den opprinnelige temperaturen på batteriet og ikke øker effekten selv om batteriet blir varmere etter påbegynt lading?

​Det er skadelig for batteriet å lades på full effekt når det er kaldt. I tillegg går den kjemiske prosessen mye saktere i kulden, så batteriet trenger tid på å nå riktig temperatur for å kunne lade maks. Jeg har opplevd å ikke få lade pga. det har vært for kaldt. Da var temperaturen på mellom 25 og 30 minus. Jeg måtte kjøre bilen i en halvtime for å kunne lade. Motor effekten var også svært begrenset, og regenerering var deaktivert som sikkerhets av bilen sine systemer. Når batteriet er skikkelig kaldt tar det lang tid å varme det opp og det krever mye energi. 

 

​Hvis man tar litt forhåndsregler er det imidlertid ikke noe problem. Når det var skikkelig kaldt passet jeg på å skru ned ladestyrken litt slik at bilen ladet mer eller mindre hele tiden når den ikke var i bruk. På den måten holdt jeg et viss varme nivå i batteriet. Eventuelt passet jeg på at bilen hadde nok strøm før jeg parkerte den slik at jeg slipper å lade kaldt batteri. På den måten kan jeg kjøre et stykke før jeg eventuelt må hurtiglade, og da påvirkes ikke ladehastigheten så mye. Å skru på forvarming av bilen hjelper også en del. Sett den gjerne på 30-15 minutter før avgang når bilen er plugget i. Imidlertid går det fort mer tid på vinteren uansett. Kjørt mye fra Bergen til Nordmøre/Trøndelag med Tesla S, og har alltid ladet en gang på halvveien. Bruker fort 15-20 min mer på vinteren selv om jeg har kjørt i rundt 300 kilometer uten stopp. 

Endret av Tullballj
Lenke til kommentar

Jeg skrev jo litt mer enn bare den setningen du siterte... :)

Ja, jeg leste hele posten din. Jeg hadde ikke noe å kommentere på det andre du skrev :) Jeg syns bare det er ryddigere å fjerne det man ikke svarer på.

 

Men om man kjører langtur på vinteren og skal tilbake igjen kan det være lurt å huske på at det er bedre å hurtiglade før man parkerer og bilen fremdeles er varm enn å starte med hurtiglading på hjemturen igjen.

Ja, det er jo i slike tilfeller det blir aktuelt, når man ikke har lader tilgjengelig på stedet man skal til.

 

Veldig vanlig. Selv Leaf har vel dette. I hvert fall i Norge - vet importbiler ikke nødvendigvis har vinterpakken eller hva det heter.

Okey, så det er nesten på det nivået at "alle" har det? Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Veldig vanlig. Selv Leaf har vel dette. I hvert fall i Norge - vet importbiler ikke nødvendigvis har vinterpakken eller hva det heter.

 

Leaf har ikke aktiv varming eller kjøling av batteriet. de varmeelementene som er i batteripakken aktiveres kun for å beskytte batteriet når det er veldig kaldt for å hindre at batteriet blir kaldere enn ca -25 grader. I normal bruk har det derfor ingenting å si.

Lenke til kommentar

Vi skal betale pr kWh. Å betale for minutter er ikke riktig. Klarer ikke å fatte at minuttenhetene ble godkjent.

Infrastrukturen koster gjerne mer en forbruksmatriellet. I.e. tiden du står på laderen er mer verdt en strømmen du trekker fra den.

 

Skulle det vært millimeterpresisjon her kunne du tenkt den å betale for strømmen pluss en minuttspris, men det er jo ganske unødig komplisert.

 

Det er jo ikke greit at noen setter fra seg en bil på en hurtiglader lader i 8 timer på 5kW og bare betaler det samme som en som står der i 45 minutter og lader på 50kW.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Infrastrukturen koster gjerne mer en forbruksmatriellet. I.e. tiden du står på laderen er mer verdt en strømmen du trekker fra den.

 

Skulle det vært millimeterpresisjon her kunne du tenkt den å betale for strømmen pluss en minuttspris, men det er jo ganske unødig komplisert.

 

Det er jo ikke greit at noen setter fra seg en bil på en hurtiglader lader i 8 timer på 5kW og bare betaler det samme som en som står der i 45 minutter og lader på 50kW.

 

Hadde kanskje vært bedre om prisen ble satt ut fra både et tidsledd og et effektledd, slik at lang ladetid og lav effekt ikke ble like dyrt som om man hadde stått like lenge, men fikk mere effekt på samme lading. Men det kompliserer vel opp, både for bileierne og for de som driver ladestasjonen.

 

Tildels skjer jo det ut fra hvilken lader du stiller deg ved, så er det kaldt ute og både bilen og batteriet var kaldt, så hadde man kommet bedre ut ved å stille seg ved en lader med 22 kW effekt, ihvertfall til å begynne med, så blir det ikke like dyrt. Da kan man heller flytte seg til en raskere lader, om bilen viser at nå er batteriet varmt nok til å tåle større fart.

Lenke til kommentar

Dette gjelder jo ikke elbiler, men utelukkende dårlig konstruerte elbiler med luftkjøling eller veskekjøling av mer symbolsk størrelse.

Artikkelen burde belyse at dette i alle hovedsak ikke gjelder elbiler som helhet, for eks min Tesla lader fort som bare det mer eller mindre uavhengig av temperatur på lengre turer hvor hurtiglading gir mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...