Jump to content

Tullballj

Medlemmer
  • Content Count

    1545
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

76 :)
  1. Vi har vurdert fram og tilbake nå. Vi kjører på med en visning til og lavere pris. Hvis vi ikke får respons kommer vi ikke til å gå lavere. Da leier vi i stedet ut en periode. Boligmarkedet er vanskelig å spå slik det er nå.
  2. Vi har tibber og syns vi har fått relativt lave regninger. I dag fikk jeg imidlertid sjokk når jeg sjekket appen. Over 100 øre pr kWh koster det nå. Forrige måned lå vi på rundt 43 kWh. Hvordan kan jeg sjekke prisen i forhold til andre leverandører? Bergen...
  3. Vi flyttet for snart et år siden fra hus til leilighet fordi vi ville ha ting enklere og bo mer sentralt. Vi var lei av alt vedlikeholdet som følger med et hus med stor hage og andre bygninger. På grunn av negative omtaler av kommunen i avisen og flere bomstasjoner er der ikke lenger så attraktivt å bo i kommunen. Vi har derfor ikke fått solgt etter å ha prøvd i nesten et år. Vi har nå kommet til et punkt hvor vi enten må dumpe prisen, eller må leie ut i påvente av at markedet kanskje snur. Vi har for lengst flyttet til ny bolig og det begynner å bli dyrt å betale for to boliger. Prisantydning på boligen var 3,8 når vi la den ut. Vi ser for oss å legge den ut for 3.35 for å få flere interesserte. Vi hadde egentlig håpet å få mer for boligen, men det renner ut penger hver måned vi sitter med den uten å leie den ut. Boligen er snart 20 år gammel og etter hvert vil det kanskje bli mer aktuelt å bytte ut kjøkken og baderom. Vi har også begynt å få litt problemer med fukt i en vegg, men dette er ikke noe kritisk ennå fordi det er i uisolert kjellerbod. Man vet imidlertid ikke om dette kan utvikle seg videre. Spørsmålet er om det er lurt å selge nå med tap i forhold til alt vi har påkostet boligen de 7 årene vi har eid den eller om vi skal prøve å leie ut et eller to år for å se om markedet snur seg?
  4. Ebay sine funker ikke. Har prøvd nesten alle.
  5. Er på jakt etter fungerende skjermbeskyttelse til P30 pro. Skjermen er buet og de jeg har kjøpt passer dårlig.
  6. Jeg er lei av at folk er så negative til el- sparkesykler. Det er et genialt fremkomstmiddel for pendlere. Jeg har prøvd både bil, sykkel, el-sykkel, sammenleggbar sykkel og el-sparkesykkel til pendling. Fordelene med el-sparkesykkel er at du enkelt kan slå den sammen og ta den med på bussen. Du slipper også å betale. Den sammenleggbare sykkelen krever litt mer tid å legge sammen, og den tar større plass på bussen. Sykkel må du betale for og tar størst plass av alle. Vanlig sparkesykkel er ikke så kjekt å bruke over lengre avstander hvor det er litt bakker. Der er el-sykkel eller vanlig sykkel bedre. Derfor er en elektrisk sparkesykkel genialt fordi man kan komme seg kjapt fra A-B uten å bli svett. De er også tryggere enn vanlige ståhjulinger, og du smetter smidigere fram med en sparkesykkel enn med en sykkel. Mange steder må man bytte mellom buss, t-bane osv, og for meg sparer jeg opp mot en halvtime hvis jeg bruker el-sparkesykkel i forhold til å bytte busser. Bruker jeg vanlig sparkesykkel eller by-sykkel må jeg påregne ekstra tid til å dusje når jeg kommer på jobb.
  7. Så jeg kan i teorien slippe unna med å flashe scooteren min selv til å ha maks hastighet på 22 km/t selv om det egentlig ikke er lov til å gjøre endringer på den på egen hånd? Jeg tviler på at jeg blir stoppet i kontroll, og hvis jeg blir stoppet hva skal de si så lenge hastigheten er lovlig hvis de tester den? Jeg er mer bekymret i forhold til garanti hvis endring skal påvirke scooteren negativt. Jeg har sett at en del har ødelagt sparkesykkelen pga. trimming. (Gått varm pga. for høy ytelse over tid).Her gjør jeg egentlig motsatt, så slikt sett skal det være bedre for den å hente ut mindre fart...? Er likevel i tenkeboksen. Har ikke hentet ut sparkesykkelen ennå og er usikker på om jeg skal returnere den eller hente den ut og prøve å omprogramere den selv. Hva ville dere ha gjort?
  8. Du må bruke PC/Mac for å endre hastigheten. De fleste bruker denne programvaren til å trimme de, men jeg ser også at denne kan brukes til å redusere hastigheten. Er litt i tenkeboksen i forhold til hva jeg skal gjøre med min. Jeg har åpent kjøpt, men hvis jeg kan trimme den ned slik at den er lovlig er det et alternativ. Minuset er at man i noen tilfeller risikerer å ødelegge sykkelen hvis man gjør feil.
  9. Har akkurat bestilt en M365 fra Elkjøp og den er på vei i posten. Jeg ser på nettet at det er mulig å installere custom software som endrer effekten. Man kan jo bare sette den på 20 eller 22 kmt i stedet for 25? Er ikke den lovlig da?
  10. Kjøpte en bil som jeg leverte tilbake på angrerett siden den var kjøpt på nette. Returen ble godtatt og alt det der, så er ikke interessert i å diskutere selve angreretten. Det jeg lurer på er det som står i loven om forsinkelsesrente. I følge denne loven kan man kreve rente på ca. 9 % (Husker ikke satsen i hodet akkurat nå) hvis forhandleren ikke betaler tilbake i løpet av rimelig tid. I følge angrerett loven har de to uker på seg. Det tok 100+ dager før jeg fikk pengeen for bilen. Jeg fikk tilbakeført egenkapital og slettet resten av lånet. Er det ikke slik at jeg har rett på renter for hele beløpet, ikke bare for egenkapitalen? Jeg har lånt penger for å kjøpe bilen av banken - ikke av forhandleren. Jeg har måtte betale alle låne utgifter i over 100 dager fordi forhandleren ikke betate tilbake pengene. Lånet er en avtale mellom meg og banken, ikke mellom meg og forhandler.
  11. Oppdatering. Jeg kom meg til verkstedet, men mest fordi dynamoen virket en liten stund før bilen ble varm.
  12. Dynamoen på bilen min virker ikke. Jeg skal derfor ha bilen på verksted for å fikse dette. Hvor langt kan jeg kjøre med fulladet batteri? Det er ca. 20-30 min til verkstedet.
  13. Jeg fikk et bra tilbud fra et annet verksted nå. De kunne gjøre jobben til rundt 5000 med alt, så tror jeg går for det. Da bytter de alt og tar utgangspunktet i den dyreste dynamoen. Sikkert en annen produsent enn originalt men så lenge den holder er det bra nok for meg. Original dynamoen kostet 8500 hos BOS sa de.
  14. Den må nok byttes mente mannen på verkstedet. Utfordringen er at det er veldig liten plass på å få den ut. Hvis den sitter veldig godt må de av med eksosmanifolden også, og da går timene. Hvilke dynamo det er fant vi heller ikke ut fordi skiltet med modell er ikke synlig før den er demonter. Den som var så smart skal få gullmedalje av meg. Det er 9 ulike dynamoer til bilen min, så jeg kan ikke få pris på hva det koster å fikse eller bytte den før den er av. Det er liksom mellom 3 og 10.000 kroner, også kommer eventuelle ekstra timer utenom.
×
×
  • Create New...