Gå til innhold

Diskusjon rundt burn-in på OLED


Anbefalte innlegg

Da har min Sony A1 2000timer på baken... med null ir eller burn in.

 

post-240853-0-41164200-1531006371_thumb.png

 

Etter 2000 timers bruk kjører Oled tvne 1 timers syklusen automatisk noe som ikke bør manual ofte brukes av brukere. Framhever banding på Oled tvr.

 

I bakgrunnen vises min favoritt skjerm sparer i bevegelse for pauser mot ir som blir brukt nå og da med statisk innhold ,med stor suksess en av mine engelske Lg oled E7 buds gikk oxo over til denne nå under World Cup med null ir.

 

Viser godt Sonys X1 ekstrem prosessoren utrolige smooth gradation funksjonen mellom fargene noe Lg ikke enda klarer å henge med på med Colour bands med Alpha 9.

Endret av samco
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Null burn in på min Sony KD-65A1. Så mer antydning til ir på min forrige LG B6. Synes også skjermen har blitt mer "jevnere" etter å ha brukt den i 7-8 måneder. Syntes den var mer ujevn med forholdsvis synlig rødskjær enkelte områder av skjermen på helt hvite bilder i starten.

Hvordan bytter du skjermsparer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Null burn in på min Sony KD-65A1. Så mer antydning til ir på min forrige LG B6. Synes også skjermen har blitt mer "jevnere" etter å ha brukt den i 7-8 måneder. Syntes den var mer ujevn med forholdsvis synlig rødskjær enkelte områder av skjermen på helt hvite bilder i starten.

Hvordan bytter du skjermsparer?

Prøvde 2 55" B6 med magenta rød skjær på sidene en ble byttet in og en ble solgt på Finn.no.ser Lg C8 eier sliter i år enda med samme problemet på 100 hvitt. Jevnheten med oled er et lotteri har hatt tvr som har blitt bedre og noen som ble helt motsatt som min andre 950 Oled som ble kalibrert men fikk jailbars over hele skjermen. Noen måneder etterpå.

 

post-240853-0-51398300-1531133329_thumb.png

 

Jailbars og side vignetting.

 

post-240853-0-05346500-1531133402_thumb.png

 

Bruker bare nedlastede skjermsparer på en USB stick eller kjører fra YouTube.

Lenke til kommentar

Det der så ikke helt bra ut, nei. Men OLED er vel tradisjonelt sett mye mer stabile på dirty screen effect, enn det LCD er.

 

Se bare på Samsung Q9FN:

 

q9fn-dse-large.jpg

 

Og sammenlign med C8:

 

c8-dse-large.jpg

 

Her er det jo både corner vignetting, vertical banding / jail bars og masse DSE å spore hos Samsung. Langt mindre hos C8.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Det der så ikke helt bra ut, nei. Men OLED er vel tradisjonelt sett mye mer stabile på dirty screen effect, enn det LCD er.

 

Se bare på Samsung Q9FN:

 

q9fn-dse-large.jpg

 

Og sammenlign med C8:

 

c8-dse-large.jpg

 

Her er det jo både corner vignetting, vertical banding / jail bars og masse DSE å spore hos Samsung. Langt mindre hos C8.

Du må ikke se deg blind på ratings bilder er forskjeller fra TV til TV på Oled. Flere C8 eiere på AVF med banding og lipsync issues på lyden noe ingen omtaler har oppdaget.

 

Oled er et lotteri med få vinnere dessverre.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Testet gjennom alle farger, og kombinasjoner av farger (rød, grønn, blå, hvit). Et meget svakt snev av vertical banding på rødt (samme som var der når TV var ny; panel-variasjon); ingenting på grønn eller blå. Alt i alt ser ting overraskende bra ut etter timer på sammen kanal med logo i hjørne. Jeg ser heller ikke noe til magenta tint på min B7. TV er brukt så godt som hver dag (siden februar), og står vanligvis på hver kveld - hele kvelden (også når man ikke aktivt ser på TV), også enkelte dager. 

 

Så fortsatt er det ikke feilfri teknologi, men ingen kan måle seg kvalitetsmessig. Dessuten må man aktivt gå inn for å få innbrenning for å få dette til (hadde jeg brukt min gamle plasma TV på samme måten som jeg nå bruker OLED på så hadde jeg hatt trøbbel).

 

Kjøp det man selv ønsker; men ingen behov for å bekymre seg unødvendig for innbrenning. Det bør ikke være kriteriet for valg av TV-teknologi. Jeg vil heller si at det er å foretrekke med LCD om man har planer om å bruke som monitor til PC; eller har TV i et rom med mye sol-lys og ser TV på dagtid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Brukt min 55" LG OLED TV i et år nå uten å tenke på burn-in.  Ser hverken skygger av Netflix, Youtube eller annet (Hearthstone f.eks. er jo ganske statisk bilde av spillbordet). 

 

Stadig godt fornøyd topp bilde fra alle innsynsvinkler (styrke til OLED vs LCD) og knall farger/sortnivå.

 

"Problemet" med moderne TV'er er at de holder for lenge... får liksom ikke "alibi" til å kjøpe noe nytt når de bare funker og funker...  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...