Gå til innhold

Diskusjon rundt burn-in på OLED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har bare brukt tv-en helt normalt. Eneste jeg passer på er å ikke la ting stå på pause/sette på statiske bilder over lang tid. Ellers bruker jeg den helt normalt og det går såååå fint det!

Riktig du har tatt litt forhånds regler og det kommer du langt med mot innbrenning.

Lenke til kommentar

Ehhh nei har alltid fulgt Lg anvisninger og har hatt null innbrenning på mine. Det du ikke forstår helt er at oled tvr gradvis bygger opp ir med samme statisk innhold over tid. Men tar du kostnaden med nye paneler til alle eiere med rådene dine så slutter jeg umiddelbart med pauser ... tipper et nei på den.

 

1time med letterbars viser oled tvr et inprint tydelig på 5ire grå der lettebars var og at det er bare tull er helt feil.

 

Tror ikke du har Oled tv eller så har du misforstått helt og er alt for overforsiktig. Har tilgang til to sifret Oled tv med kompiser og familie to av de er ca to år 6 serien til LG. Nettopp snakket med de to og de har ikke innbrenning, den ene står nå i tv stua til ungdommen der går det kun i Netflix, Playstation og X box hvordan i huleste er det mulig med din teori? Helt greit med forandring på bilde etter noen timer men når du gir råd å dele en film i to med pause da blir det overhysterisk og helt feil.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror ikke du har Oled tv eller så har du misforstått helt og er alt for overforsiktig. Har tilgang til to sifret Oled tv med kompiser og familie to av de er ca to år 6 serien til LG. Nettopp snakket med de to og de har ikke innbrenning, den ene står nå i tv stua til ungdommen der går det kun i Netflix, Playstation og X box hvordan i huleste er det mulig med din teori? Helt greit med forandring på bilde etter noen timer men når du gir råd å dele en film i to med pause da blir det overhysterisk og helt feil.

 

Feil? når Lg selv skriver det i manualen sin? holder meg til den med 1times advarselen som står sort på hvitt.

 

Om folk har eller ikke har innbrenning er ikke poenget du ikke klarer å se. Men at det er en fare for innbrenning som et kjapt Google søk avslører lett med bilder og YouTube videoer.

 

post-240853-0-96059500-1530296884_thumb.png

Endret av samco
Lenke til kommentar

Da er man tilbake til enkelttilfeller igjen det du ikke fatter er at at hovedmassen ikke sliter. Mens din Iphone har fått burning så er det hundre tusenvis som ikke har fått det...…….. Altså gidder ikke mer du får ta dine pauser hver time, jeg nyter heller min tv går fint det.

Ingen fasit på å bruke en Oled men litt fornuftig bruk kommer en lang vei.

Selv min kalibratør krever 300 timer med innkjøring av oled før han bruker statiske test bilder under kalibrering.

 

Synes denne videoen er veldig enkel og grei med info. Fyrn forklarer godt.

 

https://m.youtube.com/watch?v=xb7P97QmQfU

Lenke til kommentar

Dekkes det var norsk kjøpsgaranti eller reklamasjon hvis det blir burn-in? Jeg er enig i hva Jada-jada skriver. Jeg ønsker og bruke TVen min slik jeg alltid har brukt det. Om OLEDs er såpass sårbare, bør ikke disse kunne selges til hvermannsen på den måten det gjøres.

Lg dekker ikke burn in nei.

Lenke til kommentar

Dekkes det var norsk kjøpsgaranti eller reklamasjon hvis det blir burn-in? Jeg er enig i hva Jada-jada skriver. Jeg ønsker og bruke TVen min slik jeg alltid har brukt det. Om OLEDs er såpass sårbare, bør ikke disse kunne selges til hvermannsen på den måten det gjøres.

Ved normal bruk, så skal burn-in dekkes av reklamasjon, men kanskje ikke garanti.

Men her blir det jo en definisjon av hva normal bruk er.

Hvis man ser på CNN 7 timer om dagen, så vil jeg ikke si at man skal håpe på å få en ny TV ved burn-in av logoen. Men jeg ser også at dette er noe man skal forvente en TV skal kunne håndtere.

Lenke til kommentar

Blir fort mange poster, når det er et tema som engasjerer ja! :) LG bruker mange teknologier for å forhindre burn-in på B7.

  • "Screen shift" gjør at bildet beveger seg bittelitt rundt på skjermen, slik at pikslene ikke viser de samme fargene, selv om bildet er likt over tid. Dette oppfattes ikke av deg som seer, men motvirker burn-in, da sistnevnte i realiteten oppstår når det er ulik belastning på fargene i pikslene over tid: f. eks. ved en demo i loop dagen lang i butikken. 
  • LG har en skjermsparer som går på etter ganske kort tid med statisk bilde, sånn at det ikke gjør noe om du sovner eller at ungene forlater skjermen uten å skru av f. eks.
  • LG har også en daily pixel refresher, som er et renseprogram som settes i gang hver gang du skrur av TVen. 

Jeg må i grunn si meg litt enig med resonnementet til Jada-jada. Burn-in har aldri vært et særlig utbredt fenomen på Samsung sine telefoner, selv om de har brukt OLED i mange år. Det har vært langt større oppmerksomhet knyttet til f. eks. feil på batterier. De tilfeller av burn-in som oppstår, skjer som regel i butikk der TVene kjører en demo på maks lysstyrke i loop døgnet rundt, dag etter dag. En del klager har faktisk stammet fra kjøpere som har kjøpt utstillingsprodukter fra butikk, der det allerede har vært burn-in. Å få burn-in ved vanlig bruk av OLED, er derimot svært sjelden, selv om det skjer.

 

Jeg har i grunn personlig aldri tatt særlig hensyn til at det er et OLED-panel verken på mobilen eller TV, og brukt dem helt fritt uten å tenke over det. Dette uten konsekvens.  :) Et lite tips kan være å ikke skru OLED-light på 100 (dette gir heller ikke best bilde), som fører til at diodene fyrer fullt til enhver tid. Da brytes de ned noe raskere.

 

OLED er til syvende og sist ikke et produkt en forventer burn-in på med vanlig bruk, men som i svært sjeldne tilfeller kan oppstå, og da blir det ropt høyt om. Om motsatt var tilfelle, ville ikke teknologien hatt ben å stå på. Med mindre du ikke ville kjøpt Samsung-telefon pga. burn-in, er det ikke stort større risiko ved kjøp av TV.  :wee:

Endret av Agentspoon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rting oled burn in testen viser dessverre motsatt. Med at oled bygger opp gradvis innbrenning. Og de slår av alle oled tvn så de får kjørt rense syklusen som ikke har gjort stort. Pixler shift flytter bare bildet noen pixler med tids intervall og har null virkning på oled med at logoer er fortsatt på samme stedet.

 

https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

 

Er mange flere med oled inprint en hva som kommer fram på forum sider dessverre.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Virker som litt naivitet eksistere hær på forumet om problemet dessverre. Litt senge lesning kanskje åpner litt øyne.

 

AVForum oled burn in tråd.

 

https://www.avforums.com/threads/oled-screen-burn-permanent-image-retention.2056624/

 

AVS forum oled burn in tråd.

 

https://www.avsforum.com/forum/40-oled-technology-flat-panels-general/2804065-master-oled-image-retention-burn-thread-photos.html

Lenke til kommentar

De fleste av oss leser disse testene har sett alle du refferer til og mer til. Poenget mitt er egenerfaring som sier noe annet dette tåler du tydeligvis ikke eller vil ikke forstå. Har flere venner samt familie med Oled tv som bruker de helt normalt uten problemer. Ferdig snakka. 

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

De fleste av oss leser disse testene har sett alle du refferer til og mer til. Poenget mitt er egenerfaring som sier noe annet dette tåler du tydeligvis ikke eller vil ikke forstå. Har flere venner samt familie med Oled tv som bruker de helt normalt uten problemer. Ferdig snakka.

 

Har selv god samvittighet mot å opplyse om problemet mot fortelle folk det ikke kan forekomme.

Så om noe får inbrenning ikke skyld på meg ;) men ...

Lenke til kommentar

Ok, Samco. Som andre har nevnt her før, så er det ikke meningen å gjøre dette til en diskusjonstråd rundt burn-in. Du har tydeligvis dine veldig sterke meninger, med dine 18 (!) innlegg i tråden om temaet, noe som blir litt overskyggende og voldsomt i en kjøpsguide.  :)

 

Jeg tar gjerne og fortsetter å diskutere risiko for burn-in med deg, men jeg har bedt en moderator om å opprette en ny tråd og overføre diskusjonen bort dit - inkludert dette innlegget.

 

For å gå videre på diskusjonen. Synes du det ikke er litt betenkelig at både Samsung og Apple, verdens to største mobilprodusenter, satser så hardt i bruken av OLED-panel? Tror du ikke at dersom alle iPhone og Samsung-telefoner som blir solgt, har ødelagt panel om 2-3 år, at bare selve omdømmesvikten ville fått disse verdensomspennende selskapene til å forkaste teknologien? Tror du ikke det finnes ingeniører i dette selskapet, som har litt mer innsikt på dette enn deg og meg, som har godkjent dette? Og ikke kun hos Apple og Samsung, men også hos LG, som er markedsledende i dag i TV-bransjen?  :wee:  

 

Du nevner Rtings.com sin burn-in test. I denne testen lar de TVene kjøre i alt 20 timer påskrudd hver dag, med ulike kilder kjørt separat slik som fotball og CNN. Dette har de gjort i 22 uker nå, som tilsvarer ganske eksakt 3080 timer med TV-titting. Om en tenker at en i snitt ser TV to timer daglig hver eneste dag i uka, tilsvarer det litt over 4 år med TV-titting. 

 

Rød er en av fargene som enklest blir utsatt for burn-in. Har derfor tillatt meg å laste opp sammenligningsbilder fra Rtings.com sine resultater for henholdsvis fotball og Call of Duty. Ene bildet er etter 0 uker, når TVen er helt ny, og det andre etter 22 uker (eller tilsvarende 4 år med vanlig bruk). 

 

PZMSsIO.png

7KOdZtq.png

 

Nå er det opp til deg å identifisere hvilket panel er helt nytt, og hvilket har blitt sett på i snitt 2 timer hver dag, over 4 år. 

 

Og ja, resultatet blir noe annerledes for testen med CNN. Hvis du tenker deg litt om, skyldes dette at CNN alltid har logoen på samme sted. Derfor blir testen ikke noe annerledes enn en tortur-test, der de røde pikslene i logo-området lyser kontinuerlig 20 timer om dagen. Derfor slites de ned med ulik hastighet fra de andre fargene, og dette gir utslag i burn-in. Rtings.com skriver selv:

 

This test alone only demonstrates the effect of one of the use cases described above. It does not show the effect of changing between multiple sources (such as watching football 20% of the time, playing high-risk video games 50% of the time, and playing low risk video games 30% of the time).

 

Det betyr at selv om du skulle sett CNN gjerne 5 timer om dagen, så ville det neppe blitt burn-in om en så noe annet innhold også underveis. 

 

Videre,har jeg lyst å vise deg to bilder fra Rtings.com sin torturtest, der de også tok med seg populære LCD-TVer og testet dem før og etter 44 uker. Legg også merke til hvor dårlig uniformitet LCD-teknologien har i utgangspunktet, i forhold til OLED. 

 

FMoA6Ve.png

 

28dgixb.png

 

Legger du kanskje merke til store endringer i uniformitet og farger her? Kanskje til og med enda mer enn i OLED-testen?  :) Kanskje er det slik at LCD har aspekter ved seg i sin teknologi, som gjør at bildet forverres over tid. 

 

Og et siste viktig poeng fra min side. Du bruker Rtings.com som kilde når du kritiserer OLED-teknologien. Men skal vi se hva de selv gir TVene i score?

 

doXKNAD.png

 

4oPK87V.png

 

Er det ikke litt ironisk at de du mener beviser at OLED er en "defekt" teknologi, selv gir høyest score av alle til en LG OLED TV? Hvordan kan de gjøre det, hvis de tror at alle sluttforbrukere kommer til å sitte igjen med sorteper etter noen få år? Tester de ikke på vegne av forbrukerne?  :hmm:

 

Det Rtings.com faktisk sier, er:

 

Static images shouldn't be shown for long on the TV due to temporary image retention and the risk of burn-in.

 

For ditt vedkommende som er såpass møysommelig på dette, bit deg ekstra godt merke i formuleringen "static images" kombinert med "risk of burn in". Vi så at det kun ble burn-in på paneler i tortur-testen når CNN-logoen ble vist 20 timer om dagen, i totalt 3080 timer. På LG C7 når det er et statisk bilde på skjerm, aktiveres skjermspareren etter få minutter. Hvordan en i det hele tatt skal klare å få dette bruksmønsteret, er et mysterie for meg. I tillegg poengterer de bare at det med uvettig bruk eksisterer risiko for burn in, ikke at det er noe kunder må forvente.  Nei, faktisk i følge deres egne tester, er styrkeforholdet snarere motsatt. OLED klarer seg bedre enn LCD når det kommer til å beholde farger og uniformitet over tid. Hvem skulle trodd?  :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Her er en god gammel forum kjenning med årevis med oled erfaring som har møtt veggen med Lg ang Innbrenning på sin E7 oled... kun 10 min med kanal logoer fikk han beskjed fra Lg før man må bytte innhold...

 

post-240853-0-73336100-1530377474_thumb.png

 

Og de referer igjen til manualen på oled tvne.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...