Gå til innhold

Diskusjon rundt burn-in på OLED


Anbefalte innlegg

For egen del, bruker jeg TV helt normalt. Om det er letterbox (svart bar oppe og nede) betyr ingenting. Har hatt filmkvelder hvor jeg har sett 3 slike filmer på rappen uten at det er noen antydning. Men for å ikke gjøre alt for rosenrødt; det finnes variasjon på panel - noen tåler mindre enn andre. Normalen er at dette ikke er noe problem; enten man spiller i 8 timer; har på TV2 nyhetskanalen i 10 timer. Det går fint. For min del så kjører jeg "rens" av skjerm en gang i uka. Har prøvd nylig med 5% grå; ser ingen antydning til innbrenning. TV står på mellom 5 og 10 timer hver dag (en del i bakgrunnen når jeg jobber). Dagens OLED er langt unna de gamle plasma-skjermene; der var dette virkelig et problem. Har selv en 2017-modell LG OLED; veldig fornøyd :)

Ja ser du sjekker 5 grå ire for inbrenning .... Se heller på Rød Gul Grønn det er der inbrenning vil vises.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes OLED er litt overvurdert.

Sortvinået er uslåelig, men stort sett alt annet savnes. 

Dvs. at man burde ha et rom med minimalt med lys for å kunne få noe det beste ut av TVen.

Tja, det kommer vel an på bruken. Tror folk glemmer at OLED faktisk er blant de mest lyssterke panelene, om du ikke tar med toppmodellene av LCD.

 

LG C7 er like lyssterk i SDR med en vanlig scene, som f. eks. Samsung MU8000 serie (400 nits). Og i HDR, så scorer C7 hele 718 nits i vanlig scene, mens MU8000 ligger på 424 nits. 

 

Klart, det finnes LCD TVer som egner seg bedre i blendende sollys. Sony 930E og Samsung Q9FN for eksempel. Sistnevnte er et lite unikum faktisk, fordi TVen både har enormt høy lysstyrke og meget kurant sortnivå. Dessverre virker det som om svært mange eksemplarer av Q9FN har veldig tydelig dirty screen effect i lyse bilder, og en del andre hyppige barnesykdommer i tillegg. Også er prisen i en helt annen liga, 22 990 kroner for 55-tommer. 

 

OLED er i grunn bedre enn de aller fleste TVer når det kommer til å håndtere sollys. Den scorer sinnsykt bra på refleksjoner, har helt perfekt innsynsvinkel, og har som nevnt over snittet bra lysstyrke på panelet. At det er en lite fleksibel TV, er med andre ord bare tull. :) Men det er klart, OLED har den spissferdigheten at med en gang du hindrer lysinnslipp ved å trekke for gardiner eller skru av lyset, så blir det en helt magisk TV-opplevelse som ingen andre er i nærheten av grunnet perfekt sortnivå.  :grin:

 

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sort er bare en liten del av en Oled tv for min del. Setter mere pris på gradiasjoner ut i fra sort noe som Lg oled tvr dessverre sliter med. HBO nordic Game of thrones tidlige sesonger er et mareritt på LG OLED tvr med pikslasjon i grå skalaen.

 

Her er en godt eksempel på Lg svakere bilde prosessering. Tidlig når han kryper i mørket i hula (time line 1.53) pixlere Lg oled bildet mot Sony A1 Olec som har et helt rent bildet. Testet på 2015/16/17 og 18 Lg oled tvr med native 4K hdr fra USB 3.0.

 

 

Endret av samco
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lg 2018 C8 Oled med 4K streaming i en ut av sort situasjon.

 

post-240853-0-21325100-1530912234_thumb.jpeg

 

Oled tvr handler mye mere om god prosessering mot 100prosent sort som alle merker klarer.

Ut i fra sort der er forskjellene fra merkenes bilde prosessorer kommer til styrke og svakheter.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Nå er det ingen som sier at innbrenning ikke kan skje, vi sier at ja det er tilfeller men at stormassen ikke opplever dette. Konklusjon= Du klarer ikke å skille disse to enkle poengene i din jakt på å overbevise forumet. Og ja vi som har vært her en stund vet at din 55 tommer A1 er verdens beste Oled TV etter du solgte din LG da som også var en fantastisk TV. Man må se på dette med humor over hvor desperat man virkelig kan bli i sin egen overbevisning. God natt da samco.

Endret av Jada-jada
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jøsses. Samco gir seg ikke. Selv om en gang på gang har forklart hvorfor demo-TVer svært ofte har burn in, og ikke TVer brukt i hjemmet, så kommer han på nytt og på nytt med nye enkelttilfeller der han totalt ignorerer poenget. Jeg personlig er ferdig med å diskutere med en som virker å ha mer en religiøs tilnærming, enn noe basert på rasjonalitet.  :glare:

Endret av Agentspoon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fleste vanelige TV brukere vet ikke hvordan man ser etter inbrenning og leser opp med folk som hardnakket snakker om enkelt tilfeller med kun kanskje sin første Oled TV som referanse selv :) Er dessverre bare toppen på isfjellet med folk som kommer fram på forum sider og andre media på nettet.

 

 

Oled har mange flere fall gruver som ikke har blitt diskutert hær enda....

Lenke til kommentar

Sukker coater ikke oled tvr vet godt med erfaring lang erfaring plusser og minuser.

Har bare skrapet i overflaten med brukere som har fått inbrenning og problemene de har hatt med Lg og rettssaker for å få erstatning TV eller panel bytte.

 

Helt utrolig løyn på løyn nå synes jeg du bør tenke på om noen som helst vil heretter ta deg seriøs.. Ditt korstog mot LG henger ikke sammen med realiteten. LG har aldri vært i en rettsak om innbrenning "løyn" hva er greia samco?

Lenke til kommentar

Helt utrolig løyn på løyn nå synes jeg du bør tenke på om noen som helst vil heretter ta deg seriøs.. Ditt korstog mot LG henger ikke sammen med realiteten. LG har aldri vært i en rettsak om innbrenning "løyn" hva er greia samco?

Siden Lg cem er verden største oled panel produsent. Er det naturlig at folk har flest Lg oled tvr

Boe sine paneler er dessverre ikke til salgs i nordiske land med merker som vi ikke har mye av i Europa mor Midtøsten.

Merket har ingen betydning men panelene som produsenter av be mest kjente merkene kjøper av Lg og har samme risken.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Siden Lg cem er verden største oled panel produsent. Er det naturlig at folk har flest Lg oled tvr

Boe sine paneler er dessverre ikke til salgs i nordiske land med merker som vi ikke har mye av i Europa mor Midtøsten.

Merket har ingen betydning men panelene som produsenter av be mest kjente merkene kjøper av Lg og har samme risken.

 

Ja hva har det med mitt spørsmål om din påstand? "

LG har aldri vært i en rettsak om innbrenning "løyn" hva er greia samco?

Lenke til kommentar

Ja hva har det med mitt spørsmål om din påstand? "

LG har aldri vært i en rettsak om innbrenning "løyn" hva er greia samco?

Da må du lese mere på engelske forums der flere har gått mot Lg i small claims court når Lg nekter at oled inbrenning er en garanti sak. Fleste vant faktisk sin sak.

Lenke til kommentar

Da må du lese mere på engelske forums der flere har gått mot Lg i small claims court når Lg nekter at oled inbrenning er en garanti sak. Fleste vant faktisk sin sak.

 

Har Googlet det opp og ned det finnes ingen ting som støtter din påstand.. Nå føyer jeg meg til Agentspoon . Er ferdig med å diskutere med en som virker å ha mer en religiøs tilnærming, enn noe basert på rasjonalitet.

Lenke til kommentar

Har Googlet det opp og ned det finnes ingen ting som støtter din påstand.. Nå føyer jeg meg til Agentspoon . Er ferdig med å diskutere med en som virker å ha mer en religiøs tilnærming, enn noe basert på rasjonalitet.

Googlet det?:D har jeg hatt tid til å lete så har jeg lett funne flere tilfeller men å lese igjennom 100 vis med forum innlegg for å finne dem tar dessverre for lang tid.

 

Kjapp Google som du har gjort ... ;)

 

post-240853-0-32435700-1530992562_thumb.png

Lenke til kommentar

Er vel dessverre slik når folk ser de har tatt feil :) velger den lette løsningen å forsvinne mot å klare å innrømme sine mistakes...

 

Forum sider er for å diskutere og det er synd at enkelte ikke ser lengre en sine egene erfaringer mot 100 vis av eksempler der ute.

 

Har selv hatt opp og nedturer med oled tvr gjennom årene og snakker heller om hvordan man ser etter feil på sin nyinnkjøpte dyre investering for å bli fornøyd mot å finne feil seiner,når bytte retten har gått ut og man sitter der med en TV som blir til en irritasjon mot en positiv bruker eier glede. :)

Endret av samco
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...