Gå til innhold

Diskusjon rundt burn-in på OLED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Et litt ukjent oled problem for de fleste som startet i 2017 er burn in av Oled kalibrasjonen fra fabrikken.

 

post-240853-0-32682200-1531513825_thumb.jpeg

 

Tvn hær er en 2018 55 tommer Lg C8 ser tydelig inbrenning av test bildet som ble brukt fra fabrikken. Og endel banding som desverre er et lotteri selv i 2018.

Lenke til kommentar

Tips på en nyinnkjøpt Oled tv for å forhindre inbrenning risken.

Bruk Oleden i ca 300 timer før statisk innhold blir vist på skjermen.

 

Kalibrering mannen.no tar ikke å kalibrer en Oled før tvn aldres i 300 timer med innhold eller en måneds bruk pga test bilder står lenge på tvn under kalibrering.

 

Dnice en USA kjent kalibratør anbefaler Colour slides innkjøring på oled tvr som ble brukt på plasma tvr.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Tips på en nyinnkjøpt Oled tv for å forhindre inbrenning risken.

Bruk Oleden i ca 300 timer før statisk innhold blir vist på skjermen.

 

Kalibrering mannen.no tar ikke å kalibrer en Oled før tvn aldres i 300 timer med innhold eller en måneds bruk pga test bilder står lenge på tvn under kalibrering.

 

Dnice en USA kjent kalibratør anbefaler Colour slides innkjøring på oled tvr som ble brukt på plasma tvr.

 

Eller bare bruke TV'n...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Eller bare bruke TV'n...

Nei, du må skaffe en plate med slides laget i 2005 for plasma,

sette opp 37 stearinlys i sirkel rundt TV-en mens den står vendt mot nord,

så sørge for at TV-en spiller av disse slidesene med en DVD-SPILLER som leverer komponent-signal til TVen

Dette må så pågå i 41 timer kontinuerlig uten avbrudd, (og utbytte av nedbrente stearinlys)

 

Gjør du dette finner du kanskje ut at panelet er dårlig, og da må du bytte ut TVen og prøve på nytt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nei, du må skaffe en plate med slides laget i 2005 for plasma,

sette opp 37 stearinlys i sirkel rundt TV-en mens den står vendt mot nord,

så sørge for at TV-en spiller av disse slidesene med en DVD-SPILLER som leverer komponent-signal til TVen

Dette må så pågå i 41 timer kontinuerlig uten avbrudd, (og utbytte av nedbrente stearinlys)

 

Gjør du dette finner du kanskje ut at panelet er dårlig, og da må du bytte ut TVen og prøve på nytt.

Trenger jeg vievann og jomfruer også?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trenger jeg vievann og jomfruer også?

Noen harelabber skader ikke under innkjøringen. Du ser vel innbrenning firkanten på bildene etter fabrikk kalibrering?

Det er den vi prøver å unngå med innkjøring.

 

Mye som er snake oil i audio og video men på oled tvr sier bilder mye.

Endret av samco
Lenke til kommentar

Nei, du må skaffe en plate med slides laget i 2005 for plasma,

sette opp 37 stearinlys i sirkel rundt TV-en mens den står vendt mot nord,

så sørge for at TV-en spiller av disse slidesene med en DVD-SPILLER som leverer komponent-signal til TVen

Dette må så pågå i 41 timer kontinuerlig uten avbrudd, (og utbytte av nedbrente stearinlys)

Gjør du dette finner du kanskje ut at panelet er dårlig, og da må du bytte ut TVen og prøve på nytt.

I 2018 har vi noe nytt som heter USB med slides. Og slå av tvn etter 4timer bruk du vil vel ha et mest mulig uniform panel? ;)

Nord kan være en fordel siden oled ikke liker å få sol lys som har gitt noen eiere sol lys ir.

Takker for god input.

Lenke til kommentar

Tips på en nyinnkjøpt Oled tv for å forhindre inbrenning risken.

Bruk Oleden i ca 300 timer før statisk innhold blir vist på skjermen.

 

Kalibrering mannen.no tar ikke å kalibrer en Oled før tvn aldres i 300 timer med innhold eller en måneds bruk pga test bilder står lenge på tvn under kalibrering.

 

Dnice en USA kjent kalibratør anbefaler Colour slides innkjøring på oled tvr som ble brukt på plasma tvr.

Rune Lian, eller kalibreringsmannen om du vil, var hjemme hos meg og kalibrerte LG B7.  Han har sagt at alle skjermer, også LCD, kan forandre seg en del de første 100 - 300 timene. For å få en "evigvarende" kalibrering, altså at verdiene ikke flyter ut etter hvert, så sa han det kunne være greit å vente. Har såvidt meg bekjent ingenting med statiske bilder å gjøre. Han kalibrerte forøvrig TVen min bare dager etter den var kjøpt, så at han ikke gjør det, er bare tull. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Virker ut som mange har utfordringer med OLED pga. inn brenning.  Senere i år vurderer jeg å kjøpe meg en TV.

Men inn brenning skremmer meg litt.

 

Ting jeg vurderer er OLED C8(eller B7)... ellers kan det hende jeg snur og ser meg en Samsung Q8F.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Virker ut som mange har utfordringer med OLED pga. inn brenning. Senere i år vurderer jeg å kjøpe meg en TV.

Men inn brenning skremmer meg litt.

 

Ting jeg vurderer er OLED C8(eller B7)... ellers kan det hende jeg snur og ser meg en Samsung Q8F.

Har du i hele tatt lest hele tråden? Det er en person som har blåst opp dette til de grader som ikke stemmer med de fleste av oss så les igjen... Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Har du i hele tatt lest hele tråden? Det er en person som har blåst opp dette til de grader som ikke stemmer med de fleste av oss så les igjen...

Jo men det er ikke bare en her, det er flere om du googler. !!  Men er ikke det et fakta at OLED har et inn-brenning problem? ettersom mange rapporter dette.

 

rtings.com anbefaler OLED men sier også: Er du redd for inn brenning bla bla så finnes det alternativer som f.eks: Blah blah...

 

Med andre ord: De er klar over dette og ville ikke nevnte det med mindre de sa: NEI det er ikke et problem, noe som åpenbart er.

Endret av funkweb
Lenke til kommentar

Ja ja det er ditt tap finnes ikke TV som er i nærheten så bra. Ja innbrenning kan skje akkurat som med plasma det er i grunn bare å bruke hodet.. Skal man være redd for alt mulig må man isolere seg inne man kan faktisk få en bøtte i hode og dø hvis man går ut. Sorry blir bare oppgitt over denne tullete skremselspropagandan som skjer i denne tråden..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...