Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg venter spent på den dagen noen tulleringer to ganger på en mandag, og får en SMS om at abonnementet er sagt opp på fredag ettermiddag.

Jeg venter spent på den dagen noen tulleringer to tusen ganger på en mandag, og får en SMS om at abonnementet er sagt opp på fredag ettermiddag.

Endret av ili
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg venter spent på den dagen noen tulleringer to ganger på en mandag, og får en SMS om at abonnementet er sagt opp på fredag ettermiddag.

Jeg venter spent på den dagen noen tulleringer to tusen ganger på en mandag, og får en SMS om at abonnementet er sagt opp på fredag ettermiddag.

 

Nuvel, disse mengdene som diskuteres her i tråden er ikke ekvivalent med dette. Hvis han lastet ned 300TB denne mandagen, javel. Og fortsatt ville ikke en slik rekasjon vært resultatet om ikke mye annet var prøvd først.

Lenke til kommentar

Sjokkerende at du ikke skjønner at hastighetstester med store datamengder ikke er normal bruk av mobildata, og ikke er intensjonen med abonnementet.

 

 

Det finnes ting man bør forstå er urimelig. For eksempel, for en kommunikasjonstjeneste, bør man forstå at bruken av tjenesten er urimelig hvis man ikke faktisk ønsker å kommunisere. Ringe på å legge på, for eksempel, er en misbruk av tjenesten hvis hensikten er å ringe på og legge på for moroskyld. Det er ikke kommunikasjon.

 

I dette tilfellet har han innrømmet at hensikten med bruken av tjenesten var å fremprovosere en reaksjon. Etter min mening er det helt klart urimelig bruk av tjenesten.

 

Hvis han hadde gått inn for å bruke tjenesten så mye som mulig for å se om han faktisk klarte å komme over grensen ved å bruke tjenesten til normale formål, så hadde det vært noe annet.

 

Dette blir litt sånn "lufta er for alle"-aktig.

 

Jeg innser med vantro at folk ikke er i stand til å skille mellom lovverk og egen subjektive mening om hva som er fint og ufint, og gir opp å diskutere dette noe mer. Hadde det i det minste kommet et eneste argument som tok for seg de faktiske forhold her heller enn synsing i hytt og pinevær om hva man må forvente at regnes som rimelig, som ikke henger på greip juridisk overhodet.. men dette er håpløst og fånyttes.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg venter spent på den dagen noen tulleringer to ganger på en mandag, og får en SMS om at abonnementet er sagt opp på fredag ettermiddag.

I så fall kan jo chilmobil blokkere slike som irriter kundeservice.

 

Er helt enig enkelte her prøver å forsvare chilmobil med å komme med egne meninger om ting.

Og prøve å få frem telenor er ute etter å få bort chilimobil fra markedet, er jo helt tullete. Hvis det var sant ville de neppe brukt en ansatt i norkring som er egen del av telenor som ikke jobber med mobiltelefoni salg slik jeg forstå det.

 

De ville enten kjøpt chilimobil eller gitt de dårlig rammavtale slik det ikke var lønsomt.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 TB er ingen problem og laste ned på noen timer idag med 4g+ Det chilli mobil sier er fri data. er ikke fri data. bare tull.

Chillimobil sier fri data ved normalt databruk pa mobil, og noen begrensinger. De sier ikke at du kjøper en kvote på 1tb.

 

At du kan bruke mer enn 1tb mobildata på mobilen er irrelevant, så det faller ikke under normal bruk av mobildata. Blant annet fordi du ikke har hatt mulighet til det før nå...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bare for å luke ut de få som går inn for å utbytte tilbudet. Er det ikke bedre å ha generelle regler mot misbruk da?

Herregud, altså folk er så fjerne at jeg får nok.

Kan du ikke droppe å si 1 TB pakke hvis det ikke er mulig å få det.

 

Vi i vi chilmobil ønsker kun å gi TB pakker vil våres ansatte, andre kunder må betale og få langt mindre en hva vi lover dere.

Det er nok mulig om du følger retningslinjene, som gode journalister burde det vært forsøkt å forklare chili hva som hadde skjedd før saken havnet i media slik at vi kunne sett hva som hadde skjedd.

Men Marius hadde en klar agenda slik at dette ble ikke gjort. Agendaen er helt tydelig å svartmale chili mobil sitt tilbud, og det at diskusjonen fortsetter ett døgn etterpå med gjentagende innlegg viser en generell manglende sosial forståelse av samfunnet de lever i.

Dette er samme type folk som saksøker red bull fordi du faktisk ikke får vinger.

Ja, vi skal passe på at reklamer og produkter holder det de lover. Men fakta er ubestridelig, handlingene er utført med overlegg for å teste grensene.

Marius har heller ingen troverdighet etter denne diskusjonen så det kan stilles spørsmål ved om han i det hele tatt bare har drevet speedtesting.

 

Og igjen, chili fikk ikke sjansen til å komme med ett svar til han før saken gikk på trykk så vi får aldri vite om han hadde fått tilbake dataen igjen etter å ha forklart situasjonen.

 

Dersom jeg blir moderert nå så vurderer jeg å sende saken deres til PFU for dette var flaut TEK, ingen kildekritikk, feilaktig fremstilling av saken i ingressen og disclaimere plasser i slutten av artikkelen (fordi dere vet at der er det minst sjanse for at det blir lest).

 

Jeg vil bare minne om at dette ikke er førstegang dere blir tatt med buksene nede etter å ha brukt reddit o.l som kilder.

 

Skaff dere litt respekt for yrket deres, og Marius, hva med å finne ekte problemer å bruke tiden din på? Det virker som du har stort engasjement og det kan sikkert brukes til noe nyttig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De sier jo bare at det "kan tyde på" at det har blitt brukt som noe annet en mobilnett,så de har ingen direkte beviser for at det har blitt brukt til å dele nettverk med feks pc?

Men nå kan man jo fort bruke 1000gb på en mobil med et knips bare man har et torrent program på telefonen.

100mb forsvinner også relativt fort om du har autoplay på facebook videoer.

Lenke til kommentar

Jeg innser med vantro at folk ikke er i stand til å skille mellom lovverk og egen subjektive mening om hva som er fint og ufint, og gir opp å diskutere dette noe mer. Hadde det i det minste kommet et eneste argument som tok for seg de faktiske forhold her heller enn synsing i hytt og pinevær om hva man må forvente at regnes som rimelig, som ikke henger på greip juridisk overhodet.. men dette er håpløst og fånyttes.

 

Lovverket i Norge skal jo ikke forstår bokstavelig. Det kreves synsing med vett og forstand:

 

https://jusleksikon.no/wiki/Rettskildel%C3%A6re

Lenke til kommentar

Jeg innser med vantro at folk ikke er i stand til å skille mellom lovverk og egen subjektive mening om hva som er fint og ufint, og gir opp å diskutere dette noe mer. Hadde det i det minste kommet et eneste argument som tok for seg de faktiske forhold her heller enn synsing i hytt og pinevær om hva man må forvente at regnes som rimelig, som ikke henger på greip juridisk overhodet.. men dette er håpløst og fånyttes.

Reglene til Chillimobil sier at de står fritt til å vurdere hva som er misbruk, og stenge datatilgangen hvis de mistenker misbruk. Noe de tydeligvis har gjort.

 

Det eneste som kan diskuteres er jo nettop om en er enig i hva som er misbruk eller ikke. Eller mener du vi skal diskutere om han ble utestengt eller ikke? Noe han objektivt ble...

Lenke til kommentar

Til dere som alltid skal spesifisere at han jobber for Telenor. Tror dere virkelig at Telenor hadde prøvd å sabotere på denne måten? Det blir for dumt. Det her er helt klart en privatperson som gjør dette

 

Jeg trur ikke Telenor offisielt ville gått med på en slik taktikk som dette. Og jeg trur kanskje han får en reaksjon fra dem. Det jeg trur er at folk som jobber for et firma kanskje får en "familie følelse" for firmaet de jobbet for og vil på den måten sverte konkurrenter. Og da hender det at de gjør det på en uheldig måte.

 

Nuvel, disse mengdene som diskuteres her i tråden er ikke ekvivalent med dette. Hvis han lastet ned 300TB denne mandagen, javel. Og fortsatt ville ikke en slik rekasjon vært resultatet om ikke mye annet var prøvd først.

Hehe. Trur ikke du helt har greia på størrelse på datamengde. 300 TB = 300 000 GB. Det vil si rundt 100 000 ganger så mye som vanlige abonnement tilbyr per måned. 200 gb som han lastet ned er nesten 50 ganger så mye som normale abonnement tilbyr per måned. Ca 100 000 nettsider eller minutter med musikk trur jeg det ligger på. Og det lastet han ned i løpet av noen timer. 

 

Det er vanskelig å se hva feks telenor setter som maks grense på fri tale, sms og mms da dette ligger gjemt en eller annen plass. Men husker noen satt 20 000 før. Da er 2000 samtaler av 20 000 mulige, det samme som 100 GB av 1 TB her (1 TB = 1000 GB). 

Endret av ili
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom jeg blir moderert nå så vurderer jeg å sende saken deres til PFU for dette var flaut TEK, ingen kildekritikk, feilaktig fremstilling av saken i ingressen og disclaimere plasser i slutten av artikkelen (fordi dere vet at der er det minst sjanse for at det blir lest).

 

Jeg vil bare minne om at dette ikke er førstegang dere blir tatt med buksene nede etter å ha brukt reddit o.l som kilder.

 

Skaff dere litt respekt for yrket deres, og Marius, hva med å finne ekte problemer å bruke tiden din på? Det virker som du har stort engasjement og det kan sikkert brukes til noe nyttig.

Ja det kan være delevis enig i:– Linux lager mindre kluss enn jeg fryktet

Men det merkes at maskinvaren ikke er fra øverste hylle

 

Så rart av en pc til 350 kr med under 1 GB ram og svak cpu.

 

Men det er ikke saken handler helt om.

Man kan heller se på dette som en test på kundebehandling der får ikke chilmobil annet en pepper.

 

 

Det er vanskelig å se hva feks telenor setter som maks grense på fri tale, sms og mms da dette ligger gjemt en eller annen plass. Men husker noen satt 20 000 før. Da er 2000 samtaler av 20 000 mulige, det samme som 100 GB av 1 TB her (1 TB = 1000 GB).

Tar neppe mye datatrafikk en SMS sikkert 256 tegn\kb

MMS maks 30 MB er el ofte grensen men få mobiler klarer det. Med tanke på kamera og bildeformatet.

Fri tale kanskje HD voice gir 10 mbit\s. Så selv 1-5 GB bør holde.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det er nok mulig om du følger retningslinjene, som gode journalister burde det vært forsøkt å forklare chili hva som hadde skjedd før saken havnet i media slik at vi kunne sett hva som hadde skjedd.

Men Marius hadde en klar agenda slik at dette ble ikke gjort. Agendaen er helt tydelig å svartmale chili mobil sitt tilbud, og det at diskusjonen fortsetter ett døgn etterpå med gjentagende innlegg viser en generell manglende sosial forståelse av samfunnet de lever i.

Dette er samme type folk som saksøker red bull fordi du faktisk ikke får vinger.

Ja, vi skal passe på at reklamer og produkter holder det de lover. Men fakta er ubestridelig, handlingene er utført med overlegg for å teste grensene.

Marius har heller ingen troverdighet etter denne diskusjonen så det kan stilles spørsmål ved om han i det hele tatt bare har drevet speedtesting.

 

Og igjen, chili fikk ikke sjansen til å komme med ett svar til han før saken gikk på trykk så vi får aldri vite om han hadde fått tilbake dataen igjen etter å ha forklart situasjonen.

 

Dersom jeg blir moderert nå så vurderer jeg å sende saken deres til PFU for dette var flaut TEK, ingen kildekritikk, feilaktig fremstilling av saken i ingressen og disclaimere plasser i slutten av artikkelen (fordi dere vet at der er det minst sjanse for at det blir lest).

 

Jeg vil bare minne om at dette ikke er førstegang dere blir tatt med buksene nede etter å ha brukt reddit o.l som kilder.

 

Skaff dere litt respekt for yrket deres, og Marius, hva med å finne ekte problemer å bruke tiden din på? Det virker som du har stort engasjement og det kan sikkert brukes til noe nyttig.

 

Ja har tenkt det samme. Om det her er Marius som har lurt Stein Jarle eller ikke vites ikke. Jeg ser VG har fjernet deler av tittelen de hadde på artikkelen om overforbruk.

Lenke til kommentar

De sier jo bare at det "kan tyde på" at det har blitt brukt som noe annet en mobilnett,så de har ingen direkte beviser for at det har blitt brukt til å dele nettverk med feks pc?

Men nå kan man jo fort bruke 1000gb på en mobil med et knips bare man har et torrent program på telefonen.

100mb forsvinner også relativt fort om du har autoplay på facebook videoer.

Når de skriver at "kan tyde på" for så å sperre abonnementet, så har de gjort vurdering at det er misbruk. De trenger ikke noe bevis, det er i henhold til avtalen Marius har inngått.

 

Torrent på 1tb på mobilen er nok ikke normal bruk, og kan da bli sperret. 100mb på Facebook videoer er en tusendedel av hva Marius brukte på 2 dager.

 

Han har ikke krav på å bruke 1tb, for han har ikke kjøpt abonnement med 1tb datakvote...

Lenke til kommentar

Det aller viktigste er at man kan få Chili mobil til å gå konk. før alle andre aktører blir tvunget til å følge etter. Vi får bare krysse fingrene at de blir kjøpt opp og lagt ned, eller at vi klarer å skvise de ut gjennom "lure påfunn"

Er jo lov å håpe at de som misbruker tilbudet mister muligheten til å utnytte tilbudet fremover.

 

Så kan de sutre over konsekvensene av egen handlinger når de bare har små datakvoter og dyre priser å forholde seg til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han har ikke krav på å bruke 1tb, for han har ikke kjøpt abonnement med 1tb datakvote...

 

Chili FRI DATA
TaleFri

SMSFri

MMSFri

Opptil 1000 GB

12 GB i EU/EØS inkludert

Inkludert TV2 SUMO i 2mnd

Riktig han har rett på opptil  uten noen omstedighet 1 TB data. Ikke garantert 1 TB data per måned. Lureri.

 

 

Er jo lov å håpe at de som misbruker tilbudet mister muligheten til å utnytte tilbudet fremover.

Er jo lov å håpe de som ikke ser chilimobil som luringer lov å håpe de blir kastet ut av diskusjon.no men tviler.

Du må vel være enig "Når tilbudet er for godt til å være sant er det det".

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...