Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han led vel ikkje mye ved og være uten internett på det ene av e simkort. Men chili har nok feilet stort her med deres nye abonnement da jeg trur de forventet mye større kundestrøm som ikke overbruker nettet. De har en avtale med kundene om 1k gb og da har de ikke lovt til å gjøre noe eller klage før dette er brukt. Og koffer i det heile tatt klage på forbruk ? Blir grensa på 1k gb brukt sitter vel kunden uten nett samme som en som har et helt ordinært abonnement. Hadde blitt bra forbanna om mobilleverandøren min hadde ringt mæ for at æ hadde brukt opp datamengden min kvær månede :p

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke at mobilabonnementet til Chilli er lovlig. For det første kan man med alle andre mobilabonnement disponere data som man vil, f.eks. med hotspot.

Du signerer en kontrakt som sier at du ikke skal bruke den til Hotspot på dette abonementet.

 

Det er en normal forventet funksjon av et mobilabonnement. Her ønsker altså Chilli å begrense og danne en ny oppfatning om hva som inngår i et mobilabonnement. I såfall må jo alle mobilabonnement i Norge ha forbud mot hotspot.

Dette gjelder kun de abonementene der du har signert en kontrakt som sier dette.

 

Chilli tolker dette rettsstridig.

De fleste advokater vil vel også si at det er rettstridig å bryte vilkårene i en juridisk bindende kontrakt du har signert og aksepetert.

Hotspot er vanlig lovlig bruk av et mobilabonnement og mobiltelefon!

I så fall bør du ikke velge et abonement der dette er en del av avtalen.

 

For det tredje har man betalt for data og skal selv disponere hvordan man vil bruke det.

Med mindre du har signert en juridisk bindende kontrakt som omtaler dette punktet.'

 

Mobilabonnementet til Chilli må enten akseptere at brukerne bruker hotspot eller caster, eller så må Chilli trekke abonnementet av markedet da det er villedende markedsføring!

Enten det ellers må folk lære seg at kontrakten du signerer når du skaffer deg et abonement er juridisk bindende.

 

Slik hele saken fremstår driver Chilli og markedssjefen med økonomisk bedrageri når de struper data som forbruker har betalt for. Chilli må enten gi fri bruk i ordets rette forstand uten begrensninger på bruken, eller trekke produktet fra markedet!

God løsning, noen velger å misbruke det at vi får enorme datapakker til priser langt under det alle konkurrerende selskap tilbyr og da tvinger vi dem til å slutte. Telenor, vær så snill, gi oss 10 GB til 449 per måned fordi vi kan ikke mostå fristelsen til å misbruke tjenesten til Chili mobil.

 

Hilsen PERSONEN SOM IKKE INNSER AT KONTRAKTVILKÅR SOM DU HAR SIGNERT ER JURIDISK BINDENDE!

 

Du hadde en skrivefeil der som jeg rettet opp.

 

Tusen takk til alle dere som insisterer på å gjøre tjenester dårligere ved å se hvor langt dere kan tøye strikken. Vi må se langt etter at andre selskap skal innføre fri bruk når vi ikke en gang lar det gå en måned før vi skal presse de "onde selskapene".

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

 

Marius har blitt tatt med buksene nede. Han jobber for Telenor og har kun gjort dette for å gi Chili dårlig PR. Skam at Tek.no gjør noe ut av dette.

 

Nå har det seg sånn at for det første, så bruker jeg ikke bukser.

For det andre så jobber jeg ikke i Telenor, men er innleid hos Norkring.

Er det bare jeg som lurer på om Marius går med rompa bar på jobb?

Det kan jeg avkrefte, jeg går i shorts :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yopaz: Istedenfor å sitere hele innlegget ditt.

Må jeg si det burde komme mere tydlig frem, man bør ikke forvente kunder leser 10 sider avtalevilkår normalsett når man tegner avtale.

Riktignok kan de komme med noen forbehold men det skal f.eks ikke bryte loven eller ha forbehold som er urimlig det de selger.

 

Selger man datapakke på 1 TB er det urimlig hvis det forutsetter kun surfing og hastigheten blir 256 kb\s når de sier fri hastighet eller 4g hastighet. Hva er da vitsen å selge store datapakker kan du si meg det? Kun for chilmobil skal tjene penger?

 

Greit nok de forbyr deg å laste ned hele piratebay.

Men å laste ned apper\spill på pc eller mobil eller konsoll syns jeg er urimlig.

Og det er opp til chilmobil og vurdere om de mener man bryter avtalen.

De kunne sagt alle som laster ned spill bryter avtalen selv om det er par gigabyte.

 

 

Hilsen PERSONEN SOM IKKE INNSER AT KONTRAKTVILKÅR SOM DU HAR SIGNERT ER JURIDISK BINDENDE!

Tror innlegget mitt sier nok, hvis ikke kan man forby også youtube slik kina gjør og vgtv og andre filmtjenester.

Tror du må se det ikke funger i praksis, tjenesten blir verdiløs i så fall, om ikke forbrukerrådet\forbrukerombundet eller nkom ikke ser det må det være noe feil med disse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Riktignok kan de komme med noen forbehold men det skal f.eks ikke bryte loven eller ha forbehold som er urimlig det de selger.

 

 

Du er ikke den eneste som henviser til at man ikke skal bryte loven.

 

For å kunne hevde at noe er ulovlig, bør dere kunne henvise til lov eller forskrift som forbyr denne betingelsen i mobilabonnementet til Chili. Jeg vil hevde at det ikke engang er urimelig. Å skylde på at man ikke gidder lese alt som står med liten skrift er juridisk selvmord.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Markedloven (

 

Kapittel 2. Handelspraksis overfor forbrukere
§ 6.Urimelig handelspraksis

Urimelig handelspraksis er forbudt.

En handelspraksis er urimelig dersom den strider mot god forretningsskikk overfor forbrukere og er egnet til vesentlig å endre forbrukernes økonomiske atferd slik at de treffer beslutninger de ellers ikke ville ha truffet.

Dersom en handelspraksis er rettet til en bestemt forbrukergruppe, eller dersom bare en klart identifiserbar gruppe av forbrukere er særlig sårbare på grunn av psykisk eller fysisk svakhet, alder eller godtroenhet og den næringsdrivende burde ha forstått dette, vurderes praksisens urimelighet ut fra den aktuelle forbrukergruppens perspektiv. Beskyttelsen av sårbare grupper berører ikke vanlig og rettmessig praksis der det fremsettes overdrevne påstander som ikke er ment å tas bokstavelig.

En handelspraksis er alltid urimelig dersom den er villedende etter § 7 eller § 8, eller aggressiv etter § 9.

Departementet fastsetter i forskrift de formene for handelspraksis som under enhver omstendighet skal anses som urimelige.

§ 7.Villedende handlinger

En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer:

a) ytelsens eksistens eller art, b) ytelsens hovedegenskaper, for eksempel dens tilgjengelighet, fordeler eller risiko, ytelsens utførelse, mengde, sammensetning, spesifikasjoner, tilbehør, opprinnelse, hvordan eller når ytelsen produseres eller ytes, levering, bruk eller egnethet for et formål, resultater som kan forventes ved bruk, tester eller kontroll som er utført på ytelsen, eller ettersalgsservice og klagebehandling, c) omfanget av den næringsdrivendes forpliktelser, motiver for handelspraksisen og salgsprosessens art, eventuell erklæring eller symbol i forbindelse med direkte eller indirekte sponsing eller godkjenning av den næringsdrivende eller ytelsen, d) prisen på ytelsen eller hvordan prisen beregnes, eller eksistensen av en prisfordel, e) behovet for service, deler, utskifting eller reparasjoner, f) den næringsdrivendes eller den næringsdrivendes agents art, egenskaper og rettigheter, g) forbrukernes rettigheter, herunder rett til omlevering eller tilbakebetaling, eller risiko forbrukerne kan bli utsatt for, h) den næringsdrivendes forpliktelse til å følge bransjenormer.

Ergo folk blir lurt i en tjeneste som de ikke får nytte av eller er vesentlig dårligere en man skulle tro slik den er utformet nå. Men på en annen side siden ikke kunden får større økonomisk tap en avtalen blir sagt opp, er jeg litt usikker på hvordan det står, hadde vært verre om kunden måtte betalt 5000 kr i måneden for 1 TB data.

Men alikevell bryter den markedføringsloven ved å ikke tilby det de lover. Eller gi god nok beskrivelse før kjøp.

Men alikevell er jeg usikker på hva resultatet blir i domstol eller forbrukerombundet sin konklusjon her.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De selger egentlig ikke 1tb med mobildata. De selger fri bruk mobildata, med forbehold om normal bruk og ett sett andre begrensinger.

 

1tb er satt som grense for å forhindre misbruk, som eksempelvis de som erstatter mobilt bredbånd med dette abonnementet. Videre er en speedtest på 100gb misbruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fremdeles useriøst, fordi telia\telenor som er større har ingen begrensinger hvordan man bruker dataen, kjøper man 30 GB hos telia kan man kjøre 1000 speedtester er kunden som sløser pengene. Man blir ikke utestengt eller sagt opp av det får jeg bekreftet fra telia.

 

Man må forholde seg til samme regelverket til andre levrandører.

chilimobil leier fra telia, hvorfor skal da chilmobil da ha egne regler? Er vel ikke de som bestemmer. Står det i leiekontraken at de må si opp kunder som misbruker tjenesten dems? Eller er det fordi chilimobil ikke vil ta kostnaden av det?

 

Normal bruk hvis du kun ser surfing og laste ned 10 apper per måned.

Så burde 30 GB datapakke holde. Ser da ingen grunn å kjøpe 1 TB måneden.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Her har Chilimobil lansert noe fantastisk. Trenden tilsier at andre mobilselskaper trolig vil innføre noe lignende etterhvert: Vinn vinn for alle.

 

Så kommer det en idiot som misbruker tidenes mobiltilbud.

Å sette spørsmåltegn på hvordan dette er misbrukt, tilsier trolig at vedkommede gjerne:

- Setter vannkrana på 24/7 på kollektivet.

- Tar med seg toalettpapir fra bensinstasjonen.

- Tar for mye mat på buffeer.

- Tror alt som ikke er spesifisert, er greit å gjøre.

 

Støtt Chilimobil fullt ut her. For en behagelig hverdag siden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Fremdeles useriøst, fordi telia\telenor som er større har ingen begrensinger hvordan man bruker dataen, kjøper man 30 GB hos telia kan man kjøre 1000 speedtester er kunden som sløser pengene. Man blir ikke utestengt eller sagt opp av det får jeg bekreftet fra telia.

 

Hvordan kan du sammenligne med Telenor og Telia? En som stipulerte over her "fri bruk opp til 1000 GB" ville kostet 7000 kr mnd hos Telenor.

 

Det er klart det da blir forskjell på hva du kan forvente av vilkår på "fri bruk" til 399 kr og "fri bruk" til 7000 kr

Endret av MegaMann2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

chilimobil leier fra telia, hvorfor skal da chilmobil da ha egne regler? Er vel ikke de som bestemmer. 

 

Fordi kunden har inngått avtale med Chili, ikke Telia. Vil du ha ett Telia-abonnement ordner du deg abonnement hos Telia.

 

Hvor Chili velger å kjøpe "dekning" har kunden ingenting med, med mindre Chili har reklamert for en bestemt leverandør av nett.

Dere husker vel ramaskriket når Chess byttet fra Telenor til Telia?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her har Chilimobil lansert noe fantastisk. Trenden tilsier at andre mobilselskaper trolig vil innføre noe lignende etterhvert: Vinn vinn for alle.

 

Så kommer det en idiot som misbruker tidenes mobiltilbud.

Å sette spørsmåltegn på hvordan dette er misbrukt, tilsier trolig at vedkommede gjerne:

- Setter vannkrana på 24/7 på kollektivet.

- Tar med seg toalettpapir fra bensinstasjonen.

- Tar for mye mat på buffeer.

- Tror alt som ikke er spesifisert, er greit å gjøre.

 

Støtt Chilimobil fullt ut her. For en behagelig hverdag siden.

Tar vi det første punktet, setter vannkranen på fult, faktisk kan det væe ulovlig å vanne hvis det er lite vann man kan risikere bøter. Eller høyere avgift.

 

- Tar med seg toalettpapir fra bensinstasjonen. Det kan i bestefall bli sett som tyveri eller nasking.

- Tar for mye mat på buffeer. Er vel ikke ulovlig, hvis stedet ser det ulønsomt å tilby buffe bør de heller tilby fast pris på enhet.

- Tror alt som ikke er spesifisert, er greit å gjøre. Men hva du vil, men jeg mener ikke chilimobil ha grunnlaget å si opp kunden.

 

 

Det er klart det da blir forskjell på hva du kan forvente av vilkår på "fri bruk" til 399 kr og "fri bruk" til 7000 kr

Til graden ja, hvis man snakker om pris, men alikevell kan man ikke lyve.

Man kan ikke si en AMD pc til 10 000 kr er like godt kjøp som intel pc til 30 000 kr uten å ha gode bevis nok å si det.

Folk kan tro på deg å tro du kan laste ned 1 TB i måneden uten problemer.

 

Neste steg blir å tilby også 1 TB i EU og 1 TB pakke i usa. Før eller senere må man si det er ulovlig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Det å stenge abonnementet på fredagen kun basert på at 20% av kvota blei brukt på mandagen er uansett ein overreaksjon, særleg med tanke på at det var forholdsvis lavt forbruk resten av veka. Då var det ikkje ein overhengande fare for at kunden kunne kome til å bruke langt over 1000GB kvota over dei neste to dagane.

 

Hadde kunden forbrukt 500GB på fredagen, så kan eg forstå behovet for å stenge adgangen for å sikre at det ikkje blei brukt for mykje data. I teorien kan mobilen ha fått ondsinna programmvare som bruker enorme mengder data i bakgrunnen utan at kunden var klar over det. Men i dette tilfellet hadde Chilli heile veka på seg for å ta kontakt med kunden, og kunne på den måten fått klarheit i kva det er som skjer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tar vi det første punktet, setter vannkranen på fult, faktisk kan det væe ulovlig å vanne hvis det er lite vann man kan risikere bøter. Eller høyere avgift.

 

- Tar med seg toalettpapir fra bensinstasjonen. Det kan i bestefall bli sett som tyveri eller nasking.

- Tar for mye mat på buffeer. Er vel ikke ulovlig, hvis stedet ser det ulønsomt å tilby buffe bør de heller tilby fast pris på enhet.

- Tror alt som ikke er spesifisert, er greit å gjøre. Men hva du vil, men jeg mener ikke chilimobil ha grunnlaget å si opp kunden.

Ulovlig eller ikke er ikke poenget her. Men misbruk, og mangel av forståelse fra vedkommede at slik er misbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...

Det er usakelig kommentar. Hvis du har rett velger jeg å støtte han i chilmobil bør få frem hvordan de svarer kunden.

De lukker døren og ønsker ikke å kommentere saken. Sier veldig om useriøst selvskap.

Ikke det at telenor\telia er særlig bedre men de har ikke slike oppførsel mot kundene sine. De tar heller stiv pris for ingen ting.

 

Jeg er for større datapakker men vil heller ha 50 GB til 500 kr som jeg kan bruke som jeg vil.

En å ha 1 tb som har veldig mye begrensinger. selv om det koster 400 kr.

Ønsker ikke porte nummeret mitt til chilmobil hvis jeg risiker å avslutte avtalen med de.

 

Verste problemet med chilimobil er de er håpløse å kontakte, må jo møte dem i domstolen for å bli tatt seriøst.

Slike folk vil dere støtte? Vi møtes i retten hvis jeg skal bruke pengene mine på chilimobil.

Endret av Hårek
Fjernet innhold i sitat
Lenke til kommentar

Det er forskjell på bruk av data, og misbruk av data. Slike som deg vil bare gjør at abonnementet forsvinner igjen. Hva er poenget med slik oppførsel? Hva er poenget med å ødelegge for alle oss andre som er fornøyde med abonnementet og gjerne aksepterer de begrensningene som er der?

 

Kan ikke dere som bare syter og bærer dere over abonnementet bare stikke et annet sted, og så kan vi som faktisk liker abonnementet få ha det i fred? Hvorfor må dere absolutt sabotere en god ting? Jeg skjønner det faen meg ikke.

 

Du misforstår fullstendig. Saken her dreier seg om hvorvidt Chili mobil bryter god foretningsskikk og om de bryter markedsføringsloven. At du syns produktet de tilbyr er superdupert er fullstendig irrelevant. Det står ingen definisjon på bruk/misbruk av data i deres vilkår som gjør at de kan stanse leveranse til en kunde som har forholdt seg til deres egne vilkår og produktet slik de selger det. At voksne mennesker ikke evner å se at dette er problematisk er sjokkerende. Nesten ihvertfall.

Endret av bo1e
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hadde 60GB aboet hos telenor med rollover. Jeg mener det er normal bruk utifra at jeg kunne funnet på å måtte bruke en slik mengde data en dag det var "krise", feks på en flyplass med dårlig wifi. Eller i en havn på vei ombord i en båt.

 

Jeg fikk en SMS med begrenset info etter de hadde igangsatt sperren. Hva som skjer videre har jeg fått 0 informasjon om. Det er ingen av personene som har blitt ringt tidligere som har fått aboet sitt sperret såvidt meg bekjent. Jeg kan jo slenge på at jeg fortsatt ikke har hørt noe mer fra chili mobil.

 

Edit: Nei, jeg meldte ikke fra om noen test, da forsvinner en god del av poenget i mine øyne, jeg ønsket også å se om dette er ett abonnement jeg faktisk kan bruke som eneste abonnement.

Det du beskriver er heller ikke normalt bruk. Du beskriver eksepsjonelle tilfeller hvor du legitimt trenger mer data, hvor skjønn tilsier at det er urimelig å sperre abonnementet. En speedtest på 100gb, er noe helt annet.

 

Har noen av disse som ble oppringt, på forhånd annonsert på nett at de planlegger å misbruke abonnementet?

 

Du kunne meldt fra på tirsdag, onsdag, torsdag og fredag, uten at det hadde påvirket testen din. Om dette var en nødvendig test må du selvfølgelig ha gjort det på de andre abonnementene, noe du ikke har gjort. Det er altså bare en dårlig unnskyldning...

 

.

 

Det du har gjort er å annonsere intensjon om misbruk, inngått avtale hvor det står at misbruk sperrer databruk, misbrukt abonnementet, blitt sperret i henhold til avtalen, for så å klage på at du er misfornøyd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du har gjort er å annonsere intensjon om misbruk, inngått avtale hvor det står at misbruk sperrer databruk, misbrukt abonnementet, blitt sperret i henhold til avtalen, for så å klage på at du er misfornøyd...

Hva å få chilmobil å bekrefte dette?

Ganske sikker på jeg vil få svar fra Lars Ryen Mill : [email protected] 

at han ikke ønsker å kommentere denne saken. Så da kan du ikke si de har lest tråden og sagt opp han på grunn de mener han vil ødlegge. https://twitter.com/larsryenmill

les litt på twitter profilen hans tydligvis er han ikke fan av konkurentene sine.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...