Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

Det snakkes mye om frisk satsning av Chilli her. Hva som virkelig hadde vært en interessant satsing ville være om en tilbyder startet med fast lav pris på faktisk forbruk, eks 20kr/GB + tilknytningsavgift 30 kr/mnd + evt fri tale/sms/tlf 50 kr/mnd for mobiltelefoner. Da kunne man fått et abonnement som var billig uansett om man brukte mye eller lite - pakkene er laget nettopp for å selge mer enn hva folk egentlig trenger mesteparten av tiden.

 

Så til litt regelrytteri i avtalevilkårene. Nå bruker vel strengt tatt alle Fri Data abonnentene dette abonnementet i strid med vilkårene:

 

17.b) Det er ikke tillat for maskin til maskin kommunikasjon.

 

Normal bruk av en smarttelefon vil innebære en viss mengde med hva som kan tolkes inn under betegnelsen maskin til maskin kommunikasjon. All nettverkskommunikasjon som ikke er direkte knyttet til brukerens kommunikasjon gjennom enheten vil kunne klassifiseres som dette, eks sjekk for nye versjoner av apper, rapportering av enhetens posisjon og tilgjengelige trådløse nettverk til Google, opplasting av data fra aktivitetsarmbånd, etc.

 

Et annet punk; selv om de sier 1000GB i måneden, så vil vel 16.7 "Volder økonomisk tap eller skade for tredjemann eller Chili Mobil" kunne tolkes dit hen at de står fritt til å stenge ditt abonnement dersom du har et forbruk som gjør at de taper penger på deg som kunde, som antydet av flere her nok er lenge før 1000GB i måneden.

 

Med sånne priser så er Telenor 120 GB billigere ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jDflNq

Det er altså ikke noe nytt at "fri bruk" har begrensninger både på hvordan det brukes og hvor mye.

Da mener jeg at det ikke skal være lov til å kalle det fri bruk. Det burde defineres hva "normal bruk" er for noe å lage et abbonement som er basert på/tilpasset  dette.

 

Gjelder selvfølgelig ikke kun Chilli, men hele bransjen og andre bransjer hvor de har såkalt fri bruk, så mye du kan spise og lignende.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, for dere ødelegger for alle andre som ikke misbruker abonnementet.

 

1000 GB er bare et tak de har satt på abonnementet. Dere er altfor opptatt av 1000 GB når konseptet er "fri bruk" som et vanlig mobilabonnement. Det vil si at 1000 GB egentlig ikke er relevant. Det som er relevant er at abonnementet ikke misbrukes, slik det ble i saken som ble omtalt her.

 

Nå synes jeg riktignok de kunne ha gitt ham mulighet til å ta kontakt og ikke stenge tilgangen like før helgen. Men jeg synes de gjorde rett i å ta tak i det når han misbrukte abonnementet.

 

 

Hm så da er det helt vilkårlig hvilke punkter i en kontrakt man skal følge? Og hvem er det som skal avgjøre hva som kan settes til side? Du mener altså at 1000 GB ikke er relevant. Må spørre, hvorfor det? Det er Chili selv som har satt betingelsene. Om de vil kan de endre avtalen for nye kunder, og de kan helt sikkert gjøre det for eksisterende kunder også om de har tatt forbehold om at vilkårene kan endres i avtalen med de eksisterende. 

 

At Chili som en profesjonell aktør ikke viser vilje til å utforme ryddige kontrakter må da gå på Chili og ikke på kundene. Kundene som ikke profesjonell part skal ikke ha et produkt som er dårligere enn det som er avtalt, for da har ikke Chili levert henhold til avtalen. 

 

Om en mobilbruker har stort dataforbruk uten å bryte kontraktsvilkår som hotspot, casting etc da må en kunne forvente at Chili ikke gjør en damn thing før enten kvoten er brukt opp eller nærmer seg brukt opp. Alt annet er avtalebrudd. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Heller sammenligne med pizzabuffet der du kan spise så mye du vil en dag. Spiser seg god og mett, tar frem en stor bag og tømmer resten av buffeen "jeg har rett på all pizzaen og jeg skal spise det selv, står ikke noe om at jeg må gjøre det her!".

 

Skivebom. Det eksemplet du quotet er spot on. Du forsøker å vri på det men det faller på egen urimelighet. Alle vet hvordan en buffeet virker og ingen ville forsøkt å få med seg buffeen i en bag hjem. 

 

Har du derimot betalt for å spise så mye pizza du vil en hel måned så må du kunne gjøre akkurat det om ikke tilbudet er begrenset. Om tilbudet sier spis det du vil for en viss sum så kan du ta alle dine måltider der hele måneden uten at du bryter avtalen. At du blir dritt lei etter 3 dager jo så sin sak, men om du ikke har andre kilder til mat den neste måneden så klarer du nok å leve på pizza du tross alt har betalt for. Og det gjør deg jo ikke til skurk eller en sleip jævel om du spiser det du har betalt for. Om du forsøker å spise pizza gratis neste måned uten å betale på forhånd for en ny måned så er du en skurk. 

 

Hva om en bensinstasjon vannet ut bensinen til 50% og solgte den til halv pris, ville du blitt forbannet på de som klagde på kvaliteten fordi det ville gjort at du måtte betale vanlig literpris om de sluttet med juksingen?

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

....... ..... .....

 

Surmulingen din provoserer meg fordi det vitner om en kravmentalitet der du absolutt skal ha rett og ta for deg på bekostning av oss vanlige folk som bare vil ha et enkelt mobilabonnement der vi slipper å tenke på å overstige datakvoten hver måned.

 

 

Ja og når det senere viser seg at også ditt abb blir sperret og det selv om du kanskje bare har brukt 5 GB døgn, er det fortsatt greit at Chili stenger selv om 5GB x 30 kun er 150 GB på en måned? Det kan skje. Og det er jo derfor man lager en avtale og forventer at alle parter i en slik avtale forholder seg til det som er nedfelt i avtalen. 

 

Er det ingen begrensinger på max bruk per døgn må vil automatisk taket på 1000 GB være gjeldende. Om dette er en avtale som er umulig for Chili å tjene penger på så må Chili endre avtalen, om ikke så driver de i praksis på kreditors regning mot en konkurs og det er lovstridig. 

 

Abb ble stengt til tross for at datakvote ikke var oversteget. Her er det faktisk Chili som bryter vilkårene og du og mange andre jubler og roser dem skamløst? Jeg skjønner ikke tankegangen. Virkelig ikke. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men så ble det jo heller ikke stengt pga at man oversteget maksgrensen, men pga missbruk ved å laste ned "dummy-data" kun for å laste ned.

Noe jo marius selv skriver her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1814665&page=6&p=24484106&do=findComment&comment=24484106

Ut fra det jeg kan forstå lastet han ned ca 300gb på ett døgn, jeg kan ikke helt se at dette går som normalt forbruk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du ser problemet her? Du har antatt dette hele veien, men hvorfor i all verden skal kundene kunne forventes å ha lest artikler på vilkårlige nettsider? Forholde seg til info som verken er på nettsidene eller i vilkårene de sier ja til, men nevnt i tilfeldige intervjuer?

Fordi en vanlig kunde som ikke misbruker abonnementet neppe vil møte på problemet.

 

Som mange av oss har sagt gjentatte ganger allerede: Chili har sikkert et supert tilbud, all ære til dem for det. Men hva er galt med å gjøre som, vel, alle andre, og bruke klar tale og utvetydelige tall i markedsføringen og avtalene? Om de vil operere med en dagskvote på 30 GB, så skriv det da! Dropp 1000 GB/måned på forsiden, og skriv heller 30 GB/dag. Ingen ville hatt noe problem med det, alle hadde visst hva de hadde fått, og Forbrukerrådet, Forbrukerombudet og Konkurransetilsynet hadde sluppet å behandle klagesakene de nå definitivt kommer til å få inn.

De bruker allerede klar tale. 30 og 50 GB er åpenbart bare interne retningslinjer som de tilfeldigvis nevnte fordi det ble spørsmål om det fra en journalist.

 

Og det er ikke nødvendigvis slik at 30 og 50 GB er absolutte grenser. Bruker du 49 GB en dag og 19 neste dag så vil de neppe bry seg noe særlig. Derav den skjønnsmessige vurderingen som nevnes i avtalevilkårene.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede lest det innlegget. 50GB på en dag er magre 5% av månedsgrensen, og ikke noe som er faretruende mye før det har pågått over lengre tid. I dette tilfellet ÅPENBART ikke lang nok tid.

Nå var overtrampet såpass grovt at de tydeligvis konkluderte med at det var nødvendig å foreta seg noe øyeblikkelig. For alt vi vet gjorde misbruken at det gikk ut over andre kunder.

 

Det er i tillegg nokså søkt at så små andeler av kvoten er noe de velger å henge seg opp i. Hadde man "misbrukt" 90% av den, javel, men om man har 800GB legitime data og 200GB "illegitime data", skal man da frykte hammeren?

Hvis man bruker over 200 GB på en dag eller to så misbruker man åpenbart tjenesten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og det er å sperre abonnementet helt uten videre? Etter at 1/5 av dataen er brukt. Det er ikke en skjønnsmessig vurdering, det er en økonomisk vurdering for å spare penger de ikke så for seg de måtte bruke når de lagde tilbudet. Gir du folk 1TB i måneden, så  skal de få bruke det. Ikke stopp de bare fordi de faktisk utnytter tilbudet.

 

Det er da helt klart at enkelte perioder bruker man mer data enn andre. Om man bruker 50 GB om dagen i 10 dager og mer konservativt resten skal det ikke ha noe å si.

 

 

Jeg er helt for at det må kjempes om fri data. Problemet er at hvordan skal de bestemme hvordan den dataen skal brukes? Hva om man bruker det for å dele med en laptop? Hva om man velger å streame 4K timesvis om dagen. 

 

Her prøver Chili seg på noe som ser og høres bra ut på papiret, men som de egentlig ikke er forberedt på å levere. Man ser det alt for ofte i små selskaper. De må skille seg ut på noe.

Psst, den aktuelle kunden brukte ikke bare 50 GB, men langt over det. Og med tanke på skrytingen hans så skjedde det på maksimalt en dag eller to.

 

Hvis man bruker 50 GB om dagen i 10 dager så indikerer det misbruk (det er mulig misbruk), og de må ta en skjønnsvurdering på det. Men denne kunden brukte altså med all sannsynlighet langt over det.

Lenke til kommentar

I forbindelse med artikkelen så sier Marius selv at han har vært oppe i 200Mbit/s, og da er det ikke overraskende at folk kan bruke så mye av Data-kvoten på 1TB.

Nei, det er ikke overraskende. Det er fordi han gikk inn for å misbruke abonnementet. Han ville aldri ha brukt så mye hvis han bare brukte telefonen sin på vanlig måte.

Lenke til kommentar

Saken er at man kjøper ikke et "fritt bruk" abonnement, men et abonnment med noen vilkår for bruk som har en kvote på 1 Tb måneden. Glem alt som heter fritt bruk, bruker kjøper en fastlagt kvote. Sånn er det bare...

isåfall skuffende at ingen har tatt tak i "fri" ringing, hvor en verken har lov til å drive telefonsalgvirksomhet eller overgå 20000 ringeminutter i måneden :realmad:

Endret av _ole
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Han led vel ikkje mye ved og være uten internett på det ene av e simkort. Men chili har nok feilet stort her med deres nye abonnement da jeg trur de forventet mye større kundestrøm som ikke overbruker nettet. De har en avtale med kundene om 1k gb og da har de ikke lovt til å gjøre noe eller klage før dette er brukt. Og koffer i det heile tatt klage på forbruk ? Blir grensa på 1k gb brukt sitter vel kunden uten nett samme som en som har et helt ordinært abonnement. Hadde blitt bra forbanna om mobilleverandøren min hadde ringt mæ for at æ hadde brukt opp datamengden min kvær månede :p

Hva får deg til å tro at mange "overforbruker"?

 

Jo, de har lov til å gjøre det som avtalevilkårene sier. De har lov til å foreta en skjønnsmessig vurdering dersom bruken indikerer misbruk.

Lenke til kommentar

Denne logiske feilslutningen har jeg sett gjentatt et par ganger nå. Du glemmer at man med andre mobilabonnement til ca. samme pris disponerer fattige 10-12 GB hvis man er heldig.

 

Dette er ikke et "normalt" mobilabonnement, men et helt ekstraordinært mobilabonnement med i praksis fri data for vanlige kunder. Dermed er argumentasjonen din om forventninger om ditt og datt bare svada.

 

 

Er det? For hvem? Folk flest, eller en håndfull IT-entusiaster?

 

Jeg bruker det aldri selv, og jeg er nok over snittet interessert i IT.

 

 

Gå vekk. Hvorfor er det så viktig for deg å ødelegge for oss som faktisk har nytte av abonnementet? Ingen hindrer deg fra å betale samme eller dyrere pris for 10-12 GB datamengde i måneden uten de begrensningene du syter og klager over her.

 

 

Beklage mr hekemo, men den logiske bristen den er det du som står for her. Hva andre leverandører har for betingelser er uten betydning for Chili's kunders kontrakt og rettigheter. Jeg ser du også gjentatte ganger sier man skal glemme 1000 GB og at "det er ikke meningen man skal bruke opp kvota". 

 

Nei hekemo, en skal ikke glemme 1000 GB. For det er rammene rundt avtalen Chili inngår med sine nye kunder. "Fri data" er jo også et begrep som strekkes lovlig langt men ok. Som kunde må man forholde seg til hva som er avtalefestet. Får du ikke det du har nedfelt i avtalen så bryter motparten avtalen og avtalen er da ugyldig. 

 

Når det gjelder bruken til denne marius så skal jeg ikke mene veldig mye om akkurat det. Jeg vil likevel påpeke at abb. faktisk ble stengt uten at Chili forsøkte å ta rede på hva som var årsaken til forbruket, og uten at Chili tok rede på om vilkår faktisk var brutt. Den eneste som har gjort noe galt er faktisk Chili, da de har sperret abb. Om de kunne påvise avtalebrudd fra kundes side ift feks casting eller hotspot så ville stenging av abb være ok. Uten å kunne påvise brudd fra kunde så blir det Chili som bryter avtalen. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Markedloven (

Ergo folk blir lurt i en tjeneste som de ikke får nytte av eller er vesentlig dårligere en man skulle tro slik den er utformet nå. Men på en annen side siden ikke kunden får større økonomisk tap en avtalen blir sagt opp, er jeg litt usikker på hvordan det står, hadde vært verre om kunden måtte betalt 5000 kr i måneden for 1 TB data.

Men alikevell bryter den markedføringsloven ved å ikke tilby det de lover. Eller gi god nok beskrivelse før kjøp.

Men alikevell er jeg usikker på hva resultatet blir i domstol eller forbrukerombundet sin konklusjon her.

Men tjenesten er jo ikke vesentlig dårligere. Den er vestenlig bedre enn alt annet til vanlig bruk. Har man atypisk bruk som hotspot o.l. så får man finne seg et annet abonnement.

 

Det er klart at lange EULAer er noe herk, men Chilis abonnementsvilkår er faktisk ganske lettleste og enkle å forstå. Du kan ikke forvente at de gjengir hele avtaleteksten i all sin markedsføring.

 

Men det er det du sier: Hvis et firma ikke alltid lister opp hele avtaleteksten hver gang de kommuniserer noe ut til publikum så bryter de loven!

Lenke til kommentar

Fremdeles useriøst, fordi telia\telenor som er større har ingen begrensinger hvordan man bruker dataen, kjøper man 30 GB hos telia kan man kjøre 1000 speedtester er kunden som sløser pengene. Man blir ikke utestengt eller sagt opp av det får jeg bekreftet fra telia.

 

Man må forholde seg til samme regelverket til andre levrandører.

chilimobil leier fra telia, hvorfor skal da chilmobil da ha egne regler? Er vel ikke de som bestemmer. Står det i leiekontraken at de må si opp kunder som misbruker tjenesten dems? Eller er det fordi chilimobil ikke vil ta kostnaden av det?

 

Normal bruk hvis du kun ser surfing og laste ned 10 apper per måned.

Så burde 30 GB datapakke holde. Ser da ingen grunn å kjøpe 1 TB måneden.

Andre leverandører leverer maks 15 eller 25 GB til samme pris som Chili leverer 1 TB for. Å påstå at Chili ikke holder seg til samme regelverk blir bare latterlig, rett og slett.

 

Det er lov å bruke hodet. Chili leverer ikke samme produkt som alle andre. Produktet er helt unikt, og dermed kan du ikke kreve at de leverer det på samme måte som andre leverer sine ørsmå datakvoter på.

 

Jeg skjønner rett og slett ikke hva du og andre prøver å oppnå ved å rakke ned på Chili. Ønsker dere å ødelegge for alle som er fornøyde med abonnementet? Jobber dere for en konkurrent som skjelver i buksene? Hva skjer egentlig? Hvorfor prøver dere å sabotere?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

En uke? Når var det du aktiverte SIM-kortet egentlig?

Ping?

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1814665&page=6&p=24484106&do=findComment&comment=24484106

Han fikk 28, på mandag.

 

På fredag skriver han

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1814665&page=9&p=24489358&do=findComment&comment=24489358

"ca 300GB siden midt på dagen tirsdag, merkverdig nok så har jeg bare brukt 10GB de siste 2 dagene, forstå det den som kan..."

 

Altså 300gb på ca ett døgn slik jeg tolker det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...