Gå til innhold

Chilimobil sperret for databruk på Fri Bruk-abonnementet til Marius


Anbefalte innlegg

Jeg trur ikke Telenor offisielt ville gått med på en slik taktikk som dette. Og jeg trur kanskje han får en reaksjon fra dem. Det jeg trur er at folk som jobber for et firma kanskje får en "familie følelse" for firmaet de jobbet for og vil på den måten sverte konkurrenter. Og da hender det at de gjør det på en uheldig måte.

 

Hehe. Trur ikke du helt har greia på størrelse på datamengde. 300 TB = 300 000 GB. Det vil si rundt 100 000 ganger så mye som vanlige abonnement tilbyr per måned. 200 gb som han lastet ned er nesten 50 ganger så mye som normale abonnement tilbyr per måned. Ca 100 000 nettsider eller minutter med musikk trur jeg det ligger på. Og det lastet han ned i løpet av noen timer. 

 

Det er vanskelig å se hva feks telenor setter som maks grense på fri tale, sms og mms da dette ligger gjemt en eller annen plass. Men husker noen satt 20 000 før. Da er 2000 samtaler av 20 000 mulige, det samme som 100 GB av 1 TB her (1 TB = 1000 GB).

Jeg er fullstendig klar over dette, men her snakker vi altså om en som har "tulleringeekvivalenter" i størrelsesorden det en aktiv bruker benytter i løpet av en dag, og moteksempelet "2000 ganger" er tilsvarende helteit som 300TB. Det er ellers verdt å merke seg at 2000 minutter tilsvarer omtrent halvannen dag, så om nå denne brukeren lastet ned "tulledata" i halvannen dag i strekk, så er det sammenlignbart med 2000 minutter (ikke anrop!) tulleringing. Dog, halvannen dag med nedlastning gir langt mer enn 30GB - ifølge netflix' egne sider snakker man 3GB/time for HD, og 7GB/time for ultra HD, altså rundt 100-200GB per dag. Marius ble hivd ut for å bruke dette på en uke. Go figure.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Riktig han har rett på opptil uten noen omstedighet 1 TB data. Ikke garantert 1 TB data per måned. Lureri.

 

Er jo lov å håpe de som ikke ser chilimobil som luringer lov å håpe de blir kastet ut av diskusjon.no men tviler.

Du må vel være enig "Når tilbudet er for godt til å være sant er det det".

Han kan få opp til 1tb under gitte vilkår som han har godtatt. Blant annet ikke gjør folgende:

2. Misbruker eller skaper forstyrrelser i kommunikasjonsnettet eller overfor andre abonnenter, f.eks. gjennom massekommunikasjon (spam), eller gjennom å skape trusler mot sikkerhet og helse.

4. Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal bruk.

9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene.

 

I dette tilfellet i stor grad også denne, siden han hadde som mål å presse grensen på trass:

7. Volder økonomisk tap eller skade for tredjemann eller Chili Mobil.

 

.

 

At du ønsker ekkokammer på diskusjon.no er jo opp til deg. Marius har innrømmet at han bevist prøvd å provosere frem en reaksjon via misbruk. Du står jo fritt til å ikke benytte Chillimobil om du mener det bare er lureri, men mener du virkelig at de som forsøker å sabotere tilbudet kan sutre over at de ikke er ønsket som kunde?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er fullstendig klar over dette, men her snakker vi altså om en som har "tulleringeekvivalenter" i størrelsesorden det en aktiv bruker benytter i løpet av en dag, og moteksempelet "2000 ganger" er tilsvarende helteit som 300TB. Det er ellers verdt å merke seg at 2000 minutter tilsvarer omtrent halvannen dag, så om nå denne brukeren lastet ned "tulledata" i halvannen dag i strekk, så er det sammenlignbart med 2000 minutter (ikke anrop!) tulleringing. Dog, halvannen dag med nedlastning gir langt mer enn 30GB - ifølge netflix' egne sider snakker man 3GB/time for HD, og 7GB/time for ultra HD, altså rundt 100-200GB per dag. Marius ble hivd ut for å bruke dette på en uke. Go figure.

Han har sagt han gjorde dette på mandag/tirsdag. Det vil si 2 dager. Hadde du streamet 48 timer i strekk på ultra HD ville det også sett på som unormalt. Hadde du streamet  16 timer i strekk, så noen timer sove pause og så gjort det hele igjen så kunne det vært normalt, da mange liker "binge watching". Men som sagt en hel del ganger, er ikke mengden saken her, selv om tek.no og Marius har klart å lure deg til å tru det. Det er hva han har gjort. Han har ikke brukt mobilen normalt når han har kjørt 100 gb speedtester. Og på den måten blitt kastet ut. Han ville teste å se hvor mye han kunne bruke, men gjorde det på feil måte. En liten tabbe fra hans side.

 

Og som sagt er 2000 oppringninger unormalt mye. Som vanlige folk hadde hatt problemer med å gjort. Men med en app eller lignende hadde det ikke vært et problem å gjennomført. Som er det samme her. De har en tråd der de diskuterte måter å prøve å sprenge nedlastingene. Streaming var ikke bra nok, så de gjekk for å laste ned svære filer. Og det er bra Chili luker ut slikt.

Endret av ili
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sinnsykt mye sutring fra folk her.. Hvis jeg strømmer Netflix i UHD kvalitet på telefonen min, så vil det bruke inntil 7GB data per time, det eneste jeg bruker er da telefonen min, så det bryter ikke mot Chili mobil sine retningslinjer, hvis jeg da ser på Netflix på telefonen i 6-7 timer per dag, så er det inntil 49GB per dag i dataforbruk, godt innenfor hva grensen på abonnementet er. Støtte Marius fullt ut i dette tilfellet, Chilimobil prøver å strupe forbruket til kundene sine ved å henvise til "unormalt forbruk", men du kan ikke klassifisere høyt forbruk som unormalt uten videre.

ja, hadde kunden berre hatt mål om å nyte UHD-video, så ville saka ha vore ein heilt anna. I denne saka er det snakk om ein kunde som med vilje belastar nettet så mykje som mogleg med mål om å få reaksjon frå selskapet, for å deretter gå til sak i media.

 

Forstår godt at selskapet blokkerer for folk som driv på slikt. Det står for eksempel aldri eit regelverk på døra til ein pub om alle spesifikke idiotiske oppførslar som fører til utkasting.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Han kan få opp til 1tb under gitte vilkår som han har godtatt. Blant annet ikke gjør folgende:

2. Misbruker eller skaper forstyrrelser i kommunikasjonsnettet eller overfor andre abonnenter, f.eks. gjennom massekommunikasjon (spam), eller gjennom å skape trusler mot sikkerhet og helse.

4. Benytter Tjenestene på en måte som belaster kapasiteten i mobilnettet utover en normal bruk.

9. Har et overforbruk av tjenestene som ikke tilsvarer normalt forbruk av tjenestene.

 

I dette tilfellet i stor grad også denne, siden han hadde som mål å presse grensen på trass:

7. Volder økonomisk tap eller skade for tredjemann eller Chili Mobil

Greit nok for meg han ble utestengt, men syns det er litt drøt hvis man får 4g+ og må bruke https://www.netlimiter.com/for å begrense hastigheten. Slikt finnes ikke på android en gang.

 

Jeg klarer fint å bruke 1 GB på under 1 time ikke noe problem. Klarer fint å bruke 10 GB dagen hvis jeg vil.

 

Så du mener å laste ned GTA 5 på pc på 5 pcer ikke er misbruk?

Nå handler dette ikke om å misbruk tjenesten men vil bare få svar hva som er innenfor eller ikke.

For det er veldig uklart. De sier jo det er mobilavtale ikke bredbånd avtale så antar det også anses som misbruk.

Men å laste ned android apper er greit. Men å koble mobilen til harddisk 1 TB eller større å fylle den er ikke greit.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Han har sagt han gjorde dette på mandag/tirsdag. Det vil si 2 dager. Hadde du streamet 48 timer i strekk på ultra HD ville det også sett på som unormalt. Hadde du streamet  16 timer i strekk, så noen timer sove pause og så gjort det hele igjen så kunne det vært normalt, da mange liker "binge watching". Men som sagt en hel del ganger, er ikke mengden saken her, selv om tek.no og Marius har klart å lure deg til å tru det. Det er hva han har gjort. Han har ikke brukt mobilen normalt når han har kjørt 100 gb speedtester. Og på den måten blitt kastet ut. Han ville teste å se hvor mye han kunne bruke, men gjorde det på feil måte. En liten tabbe fra hans side.

 

Og som sagt er 2000 oppringninger unormalt mye. Som vanlige folk hadde hatt problemer med å gjort. Men med en app eller lignende hadde det ikke vært et problem å gjennomført. Som er det samme her. De har en tråd der de diskuterte måter å prøve å sprenge nedlastingene. Streaming var ikke bra nok, så de gjekk for å laste ned svære filer. Og det er bra Chili luker ut slikt.

Antall oppringninger har vel aldri vært noe tema for noen, noen gang? Det er ikke en del av begrensningene som settes. Der går det på antall ringeminutter, ikke antall anrop. Ellers fremkommer det av artikkelen at forbruket ikke var av en slik art at "100GB speedtester" er noe som ble utført flere ganger. Da ville jo kvoten vært tømt forlengst. Ut fra informasjonen i artikkelen ble en slik test kjørt maksimalt to ganger, og det er nødt til å være innenfor det rimelige her - og hvertfall ikke noe som tilsier at man kan stoppe leveransen av produktet. Så graverende er dette faktisk ikke. Du sier det jo selv: LITEN tabbe. Da bør også sanksjonen være LITEN, altså at man tar kontakt og advarer mot at det kan komme reaksjoner om bruken fortsetter over lengre tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenker bare å gi fra seg kopi av pass\personnummer til slike selskaper? Er det ikke særlig risiko?

Eller ikke? Jeg mener man ikke kan stole helt på chilmobil.

 

Ser de som et lite selskap som installer spionvare eller overvåket trafikk slik google gjør kun for å sperre ut kunder.

Men hvem vet. Svar vil de ikke gi. Eneste vi et at chilmobil har fått rykte på seg å bryte forbrukerkjøpsloven.

 

knopflerbruce:

Nå kan det også tenkes marius prøver å sverte selskapet også men tror ikke uten chilmobil vil forklare seg:

 

 

Chilimobil-sjef Lars Ryen Mill ber om å få svare på e-post, og sier han ikke vil kommentere denne enkeltsaken og de vurderingene eller alarmene som gikk der. 

– Men det stemmer at data for to kunder ble sperret for vesentlige brudd på våre vilkår på fredag. Dette er noe vi svært sjelden gjør, og det er selvfølgelig beklagelig at kunden fikk varsel og sperring av databruken på en fredag. Vi har endret rutinen slik at kunden alltid skal ha god tid til å ta kontakt med oss før vi gjør tiltak i fremtiden, skriver han. 

– Drøyt 200 GB på en uke skulle tyde på at han ville holde seg greit innenfor maksgrensen på 1000 GB i måneden. Må forbruket være jevnt med 30 GB om dagen for at dette skal være reelt og akseptabelt? 

– Chili Fri Data er et mobilabonnement. Det er i strid med våre vilkår å bruke dette abonnementet fast til delt internett/hotspot eller som erstatning av internettet du har i husstanden, om det er behovet ditt vil vi heller anbefale Mobilt Bredbånd. Du skal slippe å forholde deg til datagrenser, wifi og datapakker til personlig forbruk. Abonnementet selges i kategorien "mobilabonnement" og er ikke et mobilt bredbånd, sier Ryen Mill, og gjentar dermed det Chilimobil oppgir under «ofte stilte spørsmål» på egne nettsider.
Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Antall oppringninger har vel aldri vært noe tema for noen, noen gang? Det er ikke en del av begrensningene som settes. Der går det på antall ringeminutter, ikke antall anrop. Ellers fremkommer det av artikkelen at forbruket ikke var av en slik art at "100GB speedtester" er noe som ble utført flere ganger. Da ville jo kvoten vært tømt forlengst. Ut fra informasjonen i artikkelen ble en slik test kjørt maksimalt to ganger, og det er nødt til å være innenfor det rimelige her - og hvertfall ikke noe som tilsier at man kan stoppe leveransen av produktet. Så graverende er dette faktisk ikke. Du sier det jo selv: LITEN tabbe. Da bør også sanksjonen være LITEN, altså at man tar kontakt og advarer mot at det kan komme reaksjoner om bruken fortsetter over lengre tid.

De har nok garantert en begrensning på antall anrop også, meeeen dette blir veldig avsporing så vi legger det dødt.

 

Tabben jeg snakker om her er at han brukte speedtester for å se hvor langt han kunne dra strikken og ikke streaming for eksempel. Så da ble han stengt ute på grunn av hva han gjorde, ikke på grunn av hvor mye han lastet ned. Så hele planen hans gjekk i vasken. Men likevel klarer Tek.no/Marius å lure noen til å tro at det er hvor mye han lastet ned som var grunnen til at han ble stengt ute. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men se:

https://chilimobil.no/mobilt-bredbaand/

 

Mobilt Bredbånd

100 GB

Fri fart

598,-/mnd

 

Så hvis marius hadde valgt dette, ville han sluppet å få avtalen terminert?

Men dog bare 10 del av kapasiteten som jeg syns er rart, burde vært omvent syns jeg. Som fremdeles beviser chilimobil er useriøse. Sanheten er vel heller de ikke vil ha kunder de taper penger på og ødlegger for andre. Fordi er billigere å kutte 1 kunde en at 10 andre kunder sier opp fordi de får treg hastighet.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis jeg er på hytta, uten wifi, det er drittvær ute, og jeg bestemmer meg for å binge en 4k serie på netflix på min Xperia XZ Premium 4k mobil skjerm med chilli mobil fri data bruk.

 

Hvor mange episoder kommer jeg da inn i en sesong før chilli mobil bestemmer at jeg missbruker data?

 

Netflix anbefaler 25Mbit for 4k innhold, som tilsvarer over 3MB/s som igjen tilsvarer over 10GB i timen.

 

Men, siden jeg har "1000GB" så kan jeg jo unne meg 10 timer med underholdning denne dagen når det ikke var annet å ta seg til....eller kan jeg? Kommer jeg i det hele tatt til 100GB på en dag før jeg er sperret?

 

Hadde vært mer interessant med en slik test etter min mening.

 

En annen ting, det er en uting at de sperrer data helt, de burde tillatt 128kbps e.l. i bunn som en fall back.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.tek.no/artikler/er-ice-i-ferd-med-a-lansere-abonnement-med-fri-bruk-av-data/438661

Hehe feil skjer også hos icenet.

kennethx:

Det er umulig å si sjekk stedet du skal ha 4g dekning, har det kun 2g\3g går det surrup uansett.

I så fall får du neppe brukt opp datapakken på den måneden.

Tror du bør satse på offline streaming egentlig hvis du har mulighet og kjøpe datapakke til det du må laste ned.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De har nok garantert en begrensning på antall anrop også, meeeen dette blir veldig avsporing så vi legger det dødt.

 

Tabben jeg snakker om her er at han brukte speedtester for å se hvor langt han kunne dra strikken og ikke streaming for eksempel. Så da ble han stengt ute på grunn av hva han gjorde, ikke på grunn av hvor mye han lastet ned. Så hele planen hans gjekk i vasken. Men likevel klarer Tek.no/Marius å lure noen til å tro at det er hvor mye han lastet ned som var grunnen til at han ble stengt ute.

Hvis to speedtester på 100GB hver er alt som skal til har han definitivt en sak. Merk at vi snakker jo om flere tusen "anrop" i andre sammenhenger om misbruk, ikke at man laster ned to filer fra speedtest-nettsider. Hvis alt som skal til for å bli kastet ut er å laste ned to filer leverandøren ikke ser poenget med, er det et reelt problem sett i lys av abonnementet markedsføres som "fritt", med en øvre grense på 1000GB.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så hvis jeg er på hytta, uten wifi, det er drittvær ute, og jeg bestemmer meg for å binge en 4k serie på netflix på min Xperia XZ Premium 4k mobil skjerm med chilli mobil fri data bruk.

 

Hvor mange episoder kommer jeg da inn i en sesong før chilli mobil bestemmer at jeg missbruker data?

 

Netflix anbefaler 25Mbit for 4k innhold, som tilsvarer over 3MB/s som igjen tilsvarer over 10GB i timen.

 

Men, siden jeg har "1000GB" så kan jeg jo unne meg 10 timer med underholdning denne dagen når det ikke var annet å ta seg til....eller kan jeg? Kommer jeg i det hele tatt til 100GB på en dag før jeg er sperret?

 

Hadde vært mer interessant med en slik test etter min mening.

 

En annen ting, det er en uting at de sperrer data helt, de burde tillatt 128kbps e.l. i bunn som en fall back.

 

4K på mobilen ville jeg kalt "misbruk" uansett ;)

Lenke til kommentar

Hvis to speedtester på 100GB hver er alt som skal til har han definitivt en sak. Merk at vi snakker jo om flere tusen "anrop" i andre sammenhenger om misbruk, ikke at man laster ned to filer fra speedtest-nettsider. Hvis alt som skal til for å bli kastet ut er å laste ned to filer leverandøren ikke ser poenget med, er det et reelt problem sett i lys av abonnementet markedsføres som "fritt", med en øvre grense på 1000GB.

 

200 GB:

1) Mer enn 3 makset Fleksi abonnement hos Telenor som er markedsført som at du ikke trenger å tenke på databruken. Kostnad på 2995 kroner. 

2) 40 makset 5 GB abonnement hos Telenor. Dette er maks datamengde hos de om du ikke går for fleksi eller er ung. Kostnad 15 960 kroner. 

Endret av ili
Lenke til kommentar

 

De har nok garantert en begrensning på antall anrop også, meeeen dette blir veldig avsporing så vi legger det dødt.

 

Tabben jeg snakker om her er at han brukte speedtester for å se hvor langt han kunne dra strikken og ikke streaming for eksempel. Så da ble han stengt ute på grunn av hva han gjorde, ikke på grunn av hvor mye han lastet ned. Så hele planen hans gjekk i vasken. Men likevel klarer Tek.no/Marius å lure noen til å tro at det er hvor mye han lastet ned som var grunnen til at han ble stengt ute.

Hvis to speedtester på 100GB hver er alt som skal til har han definitivt en sak. Merk at vi snakker jo om flere tusen "anrop" i andre sammenhenger om misbruk, ikke at man laster ned to filer fra speedtest-nettsider. Hvis alt som skal til for å bli kastet ut er å laste ned to filer leverandøren ikke ser poenget med, er det et reelt problem sett i lys av abonnementet markedsføres som "fritt", med en øvre grense på 1000GB.

Altså med 80mbit fart (Marius sier han lå på 100mbit) vil du beslaglegge kapasitet i over 3 timer på den basestasjonen.

At dere ikke klarer å legge inn litt fornuft i diskusjonen er overraskende.

 

Chilimobil sier fri data opptil en grense med visse vilkår, det er krystallklart....

 

En basestasjon har en gitt mengde kapasitet, når du da bruker denne kapasiteten på måfå bryter du vilkårene.

Denne saken burde hatt tittelen, "Kunde leste ikke vilkårene, ble utestengt."

 

Selv om jeg kjøper en bil som kan kjøre i 250kmt på papiret så er det ikke overraskende at en del forhold må ligge til rette først.

 

Se på tesla saken (Google it), hvor en eier saksøkte tesla fordi bilen hadde mer strøm på batteriet (kun noen få prosent) men pga det lave nivået ble ikke 12v batteriet lengre ladet.

Her har du på papiret strøm på bilen men du kan ikke bruke den. På papiret er det en reklamasjonssak (varen virker ikke) men det finnes avtalevilkår som sier at dette er for å beskytte de elektroniske systemene og at måleren er ikke 100% nøyaktig. Samt at sunn fornuft sier at en dings som nærmer ser seg 2-3% batterikapasitet vil kunne slutte å virke når som helst.

Eller må tesla begynne å oppgi batterikapasitet i minutter?

 

Og det ble ingen erstatning på eieren. Selv om kjøp av elbil tilsier fri bruk så lenge du har strøm på batteriet.

 

I tillegg, er Marius såpass oppegående digitalt at han viste om denne grensen. Jeg skjønner ikke at det er en diskusjon en gang.

 

Vi er alle frie, men det finnes vilkår som begrenser friheten vår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest er at Tek.no som jeg ville tru ønsker teknologiske fremskritt, skriver en artikkel ment å skade noen som faktisk prøver å innføre fri data til Norge. Noe så mange andre land allerede har og de fleste teknologiinteresserte jeg kjenner ønsker å få til Norge. Bare på grunn av at en Telenor ansatt ønsker at Telenor sine overpriset mobil abonnement skal overleve. Skulle likt å spurt de ansatte i Tek.no om de ikke har lyst på fri data i Norge? Og dersom de ikke ønsker det, hva er grunnen?

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg mest er at Tek.no som jeg ville tru ønsker teknologiske fremskritt, skriver en artikkel ment å skade noen som faktisk prøver å innføre fri data til Norge. Noe så mange andre land allerede har og de fleste teknologiinteresserte jeg kjenner ønsker å få til Norge. Bare på grunn av at en Telenor ansatt ønsker at Telenor sine overpriset mobil abonnement skal overleve. Skulle likt å spurt de ansatte i Tek.no om de ikke har lyst på fri data i Norge? Og dersom de ikke ønsker det, hva er grunnen?

 

Innertier

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...