Gå til innhold

De nye Battlefield V-kravene er spinnville


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, som teknologi, PC og spillentusiast i over tre tiår (fikk min første konsoll i 1984) har jeg vært med på en rivende utvikling. PC spill gjennom slutten av 90-tallet og starten på 2000-tallet var en skikkelig berg og dalbane, men med stadig høyere topper som krevde at man hadde utstyret på G.

 

Samtidig som spill ble mer mainstream har også utviklingen stagnert, fra store hopp til relativt flat kurve. Både på maskinvare og selve spillet. Det er ganske lite som skiller spill fra året før, og man strekker seg heller langt fra at "alle" skal kunne kjøre spillet. Ja, men klarer å presse de beste kortene med en del nye spill, det blir ikke det samme.

 

Jeg savner tiden der man måtte oppgradere oftere, og spillene hadde en WoW faktor sammenlignet med året før.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

BF1, og da mest sannsynlig BFV, krever ekstremt mye mer av CPU enn GPU. Dette er spesielt merkbart når man begynner å kjøre 100+ FPS.

 

Selvfølgelig, jo høyere fps jo mer data må behandles og GPU gjør ikke den jobben alene. De systemkravene nevnt her er nok minimum i 1080p og inne med særlig høye grafiske innstillinger heller.

Lenke til kommentar

Spillet/motoren er jo utviklet mot konsoller, hvor AMD har enevelde. Hvor PC spill tidligere favoriserte heller raskere single-cores, har de i den senere tid blitt mye flinkere til å utnytte async kode over flere threads.. (pga konsoller) At en 6 core AMD CPU yter bedre i dette spillet enn en nyere Intel CPU (med 4 cores) er ikke så rart da koden er optimalisert for flere cores.

Lenke til kommentar

Spillet/motoren er jo utviklet mot konsoller, hvor AMD har enevelde. Hvor PC spill tidligere favoriserte heller raskere single-cores, har de i den senere tid blitt mye flinkere til å utnytte async kode over flere threads.. (pga konsoller) At en 6 core AMD CPU yter bedre i dette spillet enn en nyere Intel CPU (med 4 cores) er ikke så rart da koden er optimalisert for flere cores.

I PC verden så er ikke det tilfellet. 8700K med sine 6 kjerner er bedre enn Treadhripper med 16 kjerner.

Når det kommer til gaming that is.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

CPU har mer og si enn folk tror. Spillmotorer er mer avanserte for hvert år og det kan kreve kalkuleringer som gjør at gamle CPUer choker og man får enten hakking eller stuttering. Testa min gamle i7-930 CPU sammen med GTX1060 før jeg byggde meg nytt system. Da merket jeg at selv om spillet oftest kjørte med 60+ fps, var det stuttering til tider og ujevn bildefrekvens. Min 8700k @ 5ghz har overhode ikke stuttering eller fpsdrop slik i-7-930 hadde.

Lenke til kommentar

CPU har mer og si enn folk tror. Spillmotorer er mer avanserte for hvert år og det kan kreve kalkuleringer som gjør at gamle CPUer choker og man får enten hakking eller stuttering. Testa min gamle i7-930 CPU sammen med GTX1060 før jeg byggde meg nytt system. Da merket jeg at selv om spillet oftest kjørte med 60+ fps, var det stuttering til tider og ujevn bildefrekvens. Min 8700k @ 5ghz har overhode ikke stuttering eller fpsdrop slik i-7-930 hadde.

Kjører på med min gamle 980 og 8700K. Hentet nok ikke all verdens fps, men ting spawnet inn mye kjappere i pubg. 

Lenke til kommentar

 

Spillet/motoren er jo utviklet mot konsoller, hvor AMD har enevelde. Hvor PC spill tidligere favoriserte heller raskere single-cores, har de i den senere tid blitt mye flinkere til å utnytte async kode over flere threads.. (pga konsoller) At en 6 core AMD CPU yter bedre i dette spillet enn en nyere Intel CPU (med 4 cores) er ikke så rart da koden er optimalisert for flere cores.

I PC verden så er ikke det tilfellet. 8700K med sine 6 kjerner er bedre enn Treadhripper med 16 kjerner.

Når det kommer til gaming that is.

Jeg har tydeligvis ikke uttrykket meg bra nok. Jeg kan GARANTERE deg at kode som er laget mot og skalerer bra med flere kjerner ville kjørt mye bedre på en CPU med 16 kjerner mot en med bare 6. Hvis det er slik at mange spill på PC kjører bedre på en 6 kjerners CPU enn en med 16, så sier det seg selv at koden umulig kan være så multi-thread vennlig. Da vil det kjøre best på den CPU'en som er raskest på single-thread.

Lenke til kommentar

 

 

Spillet/motoren er jo utviklet mot konsoller, hvor AMD har enevelde. Hvor PC spill tidligere favoriserte heller raskere single-cores, har de i den senere tid blitt mye flinkere til å utnytte async kode over flere threads.. (pga konsoller) At en 6 core AMD CPU yter bedre i dette spillet enn en nyere Intel CPU (med 4 cores) er ikke så rart da koden er optimalisert for flere cores.

I PC verden så er ikke det tilfellet. 8700K med sine 6 kjerner er bedre enn Treadhripper med 16 kjerner.

Når det kommer til gaming that is.

Jeg har tydeligvis ikke uttrykket meg bra nok. Jeg kan GARANTERE deg at kode som er laget mot og skalerer bra med flere kjerner ville kjørt mye bedre på en CPU med 16 kjerner mot en med bare 6. Hvis det er slik at mange spill på PC kjører bedre på en 6 kjerners CPU enn en med 16, så sier det seg selv at koden umulig kan være så multi-thread vennlig. Da vil det kjøre best på den CPU'en som er raskest på single-thread.

 

Det er jo akkurat det jeg sier. Hva er det du krangler etter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...