Gå til innhold

FEATURE: Sjangrene vi ikke kan fordra


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hater ingen sjangere, det finnes enkelte spill som er bra i alle. Noen liker jeg bedre enn andre. Jeg hfordrar bilspill men jeg liker Dirt evt burnout paradise. Jeg fordrar turn-based spill men elsker Heroes of might and magic (III). Jeg fordrar ikke strategispill men elsker Age of Empiers. Jeg fordrar ikke byggespill men liker Sim city. Er dere med?

Lenke til kommentar

Jeg hater ingen sjangere, det finnes enkelte spill som er bra i alle. Noen liker jeg bedre enn andre. Jeg hfordrar bilspill men jeg liker Dirt evt burnout paradise. Jeg fordrar turn-based spill men elsker Heroes of might and magic (III). Jeg fordrar ikke strategispill men elsker Age of Empiers. Jeg fordrar ikke byggespill men liker Sim city. Er dere med?

 

Skrivefeil går ikke an å rette her som alltid. Det må dere snart gjøre noe med Gamer.no. Og ikke kom med den at du bør lese det du skriver før du sender det.. Er ikke så enkelt. Ikke får man slette kommentarer heller her. Tror dere er nesten alene om dette.

Lenke til kommentar

MOBA har aldri fenga meg, eller MMORPG. Eg er glad i enkelte typar rollespel, men ikkje online ala WoW. FPS og TPS er veldig moro, men då som singleplayer med ei engasjerande historie. Online gjekk eg lei for mange år sidan, men spelte ein del RTS, FPS og TPS online.

 

FIFA var moro for mange år sidan, men det stoppa med sportsspel der.

 

Skrivefeil går ikke an å rette her som alltid. Det må dere snart gjøre noe med Gamer.no. Og ikke kom med den at du bør lese det du skriver før du sender det.. Er ikke så enkelt. Ikke får man slette kommentarer heller her. Tror dere er nesten alene om dette.

Du har alltid kunnet redigere innlegg her på forumet. Det er mange forum der du ikkje får endra eit innlegg etter 15-30 minutt, men her er det ingen grense.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det virker som dere ikke liker spill som krever en viss innsats eller innlevelse.

 

Hva er poenget ditt med å skrive dette.

Blir det samme som med musikk. Hva liker du ikke av musikk? Jeg liker ikke klassisk musikk. Å, så du liker ikke musikk som er litt avansert??

"facepalm"

Eg ser veldig godt poenget. Stussa faktisk litt fordi di som anmelder og skriver om spill burde være meir altetande og ha ei djupare interesse for spill enn snittet. Mange spill krever innsats og innlevelse for at man skal kunne nyte di. Men mulig mange av desse ser på spill som jobb og har mista noko på veien.

Lenke til kommentar

 

Jeg hater ingen sjangere, det finnes enkelte spill som er bra i alle. Noen liker jeg bedre enn andre. Jeg hfordrar bilspill men jeg liker Dirt evt burnout paradise. Jeg fordrar turn-based spill men elsker Heroes of might and magic (III). Jeg fordrar ikke strategispill men elsker Age of Empiers. Jeg fordrar ikke byggespill men liker Sim city. Er dere med?

 

Skrivefeil går ikke an å rette her som alltid. Det må dere snart gjøre noe med Gamer.no. Og ikke kom med den at du bør lese det du skriver før du sender det.. Er ikke så enkelt. Ikke får man slette kommentarer heller her. Tror dere er nesten alene om dette.

Eh kan da fint rette her..

 

EDIT: oi, jeg fikk editert

Endret av NinjaVal
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sportsspill er nok den eneste sjangeren jeg så og si aldri spiller. Kan si det samme om racingspill, men der er Mario Kart et hederlig unntak. Realistiske racingspill interesserer meg overhodet ikke.

 

Jeg spilte heller ikke FPS på mange år. Elsket denne sjangeren på 90-tallet da vi fikk Doom, Duke Nukem 3D og andre kremtitler, men så falt jeg av når det var CoD, Halo og senere titler som tok over. I det siste har denne sjangeren fått et nytt oppsving for min del, spesielt pga. Metro-spillene, men også nyversjonene av Wolfenstein og Doom er solide.

 

RTS spilte jeg mye av tidligere, men har gått dønn lei. Til syvende og sist koker alle spillene ned til å samle ressurser og spy ut tropper fortest mulig, igjen og igjen, og det blir fort gammelt. Turbasert strategi derimot blir noe helt annet.

 

Ellers styrer jeg unna alt av spill som er basert på online multiplayer. Ikke fordi disse ikke kan være bra, men fordi jeg er redd for at det blir et enormt tidssluk. Jeg spiller kun spill som er laget for å fullføres og ikke for å spilles i evigheter.

Lenke til kommentar

 

 

Det virker som dere ikke liker spill som krever en viss innsats eller innlevelse.

Hva er poenget ditt med å skrive dette.

Blir det samme som med musikk. Hva liker du ikke av musikk? Jeg liker ikke klassisk musikk. Å, så du liker ikke musikk som er litt avansert??

"facepalm"

Eg ser veldig godt poenget. Stussa faktisk litt fordi di som anmelder og skriver om spill burde være meir altetande og ha ei djupare interesse for spill enn snittet. Mange spill krever innsats og innlevelse for at man skal kunne nyte di. Men mulig mange av desse ser på spill som jobb og har mista noko på veien.

 

 

Det er poenget med å ha flere anmeldere. Alle kan ikke like "alt", men selvfølgelig er det positivt med bredde. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg hater ingen sjangere, det finnes enkelte spill som er bra i alle. Noen liker jeg bedre enn andre. Jeg hfordrar bilspill men jeg liker Dirt evt burnout paradise. Jeg fordrar turn-based spill men elsker Heroes of might and magic (III). Jeg fordrar ikke strategispill men elsker Age of Empiers. Jeg fordrar ikke byggespill men liker Sim city. Er dere med?

 

Skrivefeil går ikke an å rette her som alltid. Det må dere snart gjøre noe med Gamer.no. Og ikke kom med den at du bør lese det du skriver før du sender det.. Er ikke så enkelt. Ikke får man slette kommentarer heller her. Tror dere er nesten alene om dette.

Heisann. Vi har ingen funksjon for redigering av innlegg i selve kommentarfeeden på Gamer.no, men inne på Diskusjon.no – som er der kommentarene legges ut – er det mulig å redigere.

Lenke til kommentar

Er definitivt enig i mye av det som blir skrevet her. MOBA'er, konkurranse-baserte FPS, og generelt spill som krever noen som helst form for lagarbeid har jeg aldri likt noe særlig.

 

Har heller aldri likt bilspill noe særlig, med noen få unntak. Street Rod var gøy på 90-tallet (dog, jeg tviler på om det har tålt tidens tann) og Carmageddon-spillene også. GTA 3, VC og SA har jeg også spilt mye, men de kan vel egentlig ikke regnes som bilspill selv om det er mye kjøring i dem.

 

Når det gjelder RTS er jeg mer delt.

Har aldri vært noe særlig god i dem, og kommer sannsnyligvis heller aldri til å bli det, men likevel har jeg brukt utallige timer med Command & Conquer, Red Alert, Warcraft 1, 2 og 3 og StarCraft opp gjennom årene. Jeg holder meg dog stortsett til single-player kampanjene.

 

Strategi (ikke RTS) har jeg heller aldri vært noe særlig stor på bortsett fra at jeg spilte ganske mye Civilization II i perioder på 90-tallet. Har dog nylig fått litt mer sansen for sjangeren igjen takket være Total War: Warhammer II.

 

I det store og hele er det egentlig veldig få spill som engasjerer meg noe særlig, selv utenfor disse sjangrene. De fleste spill er rett og slett kjedelige, og sliter med for mange og lange cutscenes eller dialog, noe som ødelegger for gameplay. De virkelig gode og engasjerende spillene som kommer (hovedsaklig fra From Software nå til dags - Demon's Souls, Dark Souls, Bloodborne) er dessverre få og langt i mellom.

Lenke til kommentar

Alt av strategispill er grusomt. Jeg vil heller aldri spille et spill igjen enn å måtte spille gjennom et slikt.
Spilte vanvittig mye Modern Warfare 2 på nett, men nå hater jeg virkelig å spille mot andre. Ingen av dagens spill er tiltalende, og etter å ha passert 30 får jeg mye mer ut av å spille alene eller co-op. Det er mye mer moro, og ikke minst null stress. Av en eller annen grunn er jeg nå ekstremt dårlig i pvp, men gruser de samme spillerne i samarbeidsmoduser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Det virker som dere ikke liker spill som krever en viss innsats eller innlevelse.

Hva er poenget ditt med å skrive dette.

Blir det samme som med musikk. Hva liker du ikke av musikk? Jeg liker ikke klassisk musikk. Å, så du liker ikke musikk som er litt avansert??

"facepalm"

Eg ser veldig godt poenget. Stussa faktisk litt fordi di som anmelder og skriver om spill burde være meir altetande og ha ei djupare interesse for spill enn snittet. Mange spill krever innsats og innlevelse for at man skal kunne nyte di. Men mulig mange av desse ser på spill som jobb og har mista noko på veien.

Det er fordi at anmeldere bare er tilfeldige folk plukket ut fra snittet. De kunne kastet terning over forumbrukerne, plukket noen av dem til å skrive anmeldelser og resultatet hadde blitt det samme.

 

Anmeldere burde selvsagt ikke være så trangsynte som denne artikkelen viser. Noen av forklaringene på hvorfor de ikke liker sjangere er mildt sagt sjokkerende, og viser ikke bare ensidig spillsmak, men også total kunnskapsløshet.

 

Allikevel kan man heller ikke forvente at en fanside, som Gamer på en måte er, skal ha anmeldere med en dypere innsikt i spill og bedre kunnskaper enn det mannen i gata har. Kunnskap koster tross alt penger. Det er billigere å ansette mannen i gata. Men det er jo derfor spilljournalistikk aldri kommer til å bli tatt seriøst, så bransjen har et problem om det er et mål i seg selv.

 

PS: Det finnes ingen dårlige sjangere, det finnes bare dårlige spill.

Endret av radiohodet
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Det virker som dere ikke liker spill som krever en viss innsats eller innlevelse.

Hva er poenget ditt med å skrive dette.

Blir det samme som med musikk. Hva liker du ikke av musikk? Jeg liker ikke klassisk musikk. Å, så du liker ikke musikk som er litt avansert??

"facepalm"

Eg ser veldig godt poenget. Stussa faktisk litt fordi di som anmelder og skriver om spill burde være meir altetande og ha ei djupare interesse for spill enn snittet. Mange spill krever innsats og innlevelse for at man skal kunne nyte di. Men mulig mange av desse ser på spill som jobb og har mista noko på veien.

Det er fordi at anmeldere bare er tilfeldige folk plukket ut fra snittet. De kunne kastet terning over forumbrukerne, plukket noen av dem til å skrive anmeldelser og resultatet hadde blitt det samme.

 

Anmeldere burde selvsagt ikke være så trangsynte som denne artikkelen viser. Noen av forklaringene på hvorfor de ikke liker sjangere er mildt sagt sjokkerende, og viser ikke bare ensidig spillsmak, men også total kunnskapsløshet.

 

Allikevel kan man heller ikke forvente at en fanside, som Gamer på en måte er, skal ha anmeldere med en dypere innsikt i spill og bedre kunnskaper enn det mannen i gata har. Kunnskap koster tross alt penger. Det er billigere å ansette mannen i gata. Men det er jo derfor spilljournalistikk aldri kommer til å bli tatt seriøst, så bransjen har et problem om det er et mål i seg selv.

 

PS: Det finnes ingen dårlige sjangere, det finnes bare dårlige spill.

 

 

Radiohodet : Det må da være mulig for anmeldere å ikke like spillsjangere så lenge dem ikke anmelder spill ifra spillsjangere som de ikke liker. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Liker ikke bilspill da det er hovedsakelig det samme, liker ikke turn based som civilization, da det blir som sjakk. FIFA er meningsløst. Fps er best på lan-party ellers dødskjedelig. Moba er "meh", savner custom games fra wc3, tower-defense.

 

Online og offline utgjør stor forskjell, samt om det er kjente. I en setting på lan-party, så blir det helt anderledes. Foretrekker mmo og indie, det er lite AAA see ute som er noe bra, de legger til bedre grafikk og bygger på det samme.

 

Anime er ufattelig kjedelig, JRPG o.l.

Lenke til kommentar

Artig lesning, jeg satt ofte og humret for meg selv når jeg leste denne artikkelen, og jeg syntes ikke det noe galt i at det er visse spillsjangre dere ikke kan fordra selv om dere er spillanmeldere. Hadde vært rart om dere alle hadde likt absolutt alle typer spill. Det hadde vel nærmest vitnet om at dere ikke hadde hatt noen kritisk sans mener nå jeg. Jeg fikser ikke strategispill. Jeg liker godt gode fps/3. person singleplayer spill med bra grafikk og en god historie. Spesielt hvis det er mye problemløsning som gir god mestringsfølelse hvis man klarer noe, f.eks hvis man må tenke seg grundig om og løse diverse "gåter" for å komme videre. Syntes f.eks spill ala Tomb Raider er geniale på dette. Skulle gjerne visst om flere spill av denne typen. Er ikke f.eks Encharted spillene ganske på samme måte? Har de også elementer av rollespill i seg så er det også velkomment, men "rene" rpg's som skyrim, fallout osv blir for mye av det gode. Men spill som f.eks S.T.A.L.K.E.R syns jeg er geniale.

 

Jeg har også med årene blitt mer og mer stor fan av alle mulige slags simulatorer. Spesielt har jeg fått dilla på "Farming Simulator" type spill. Early Acess spillet Cattle & Crops syns jeg er et av de bedre av denne typen. Veldig stor grad av realisme syns jeg, og bra grafikk. Men det er langt fra ferdig, så man må leve med mange bugs og et ellers veldig uferdig spill foreløpig. Farmers Dynasty er også et Early Access spill jeg har fallt fullstendig for. Det har i tillegg til "farm simulator" elementene, også elementer av rollespill i seg. Der du må erverve deg og spise mat, og dra rundt til naboer og utføre forskjellige jobber for de for å tjene penger. Du kan da reparere byggninger, pløye jordene dems eller hente og levere pakker for de. Du kan til og med flørte med damene, med mål om å gifte deg og få barn ? Syns slike spill/simulatorer er så beroligende og avstressende å spille. Også helikopter simulatorer har jeg stor sans for, både de mest hardcore typene som DCS world, men også slike som er en mellomting mellom arkade og simulatorer. Jeg flyr også endel RC helikopter, har alltid vært veldig facinert av helikoptre. Hadde jeg vært rik (og ikke hatt så ekstremt høydeskrekk), hadde jeg nok fløyet virkelige helikoptre. Men simulatorer og RC er tilfredstillende nok for meg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...