Gå til innhold

Helsedirektoratet nekter fastleger å skrive ut attest på at strømmålere er farlige


Anbefalte innlegg

Selv om man avleser så ofte (for å være heeeelt sikker på at de kan fakturere deg på peaken akkurat når du slår på forsterkeren), burde det være mulig å samle opp informasjon og sende ut i pakker. 

 

Artikkelen sier forøvrig at om AMS-kostnadene: "For å dekke inn denne kostnaden vil nettleia øke, og det antas at det vil tilsvare rundt 200 kroner ekstra i året per husstand".

Jepp, månedlig fakturering burde mildt sagt kunne løses med mindre enn 1,3 millioner dataoversendelser per måned. Selv om disse 1,3 millioner målingene bare sendes via en stor datapakke en gang i måneden så bør det være fult mulig å fakturere det sekundet man slår på forsterkeren. Det er altså ikke der problemet ligger. Disse 1,3 millioner målingene burde også være mulig å koke ned til et lite datasett med antall kWh til hver av de f.eks 100 satsene for energi og effekt som har vært gjennom måneden. Har for eksempel netteier behov for å grundig analysere forbruket til en husstand, for eksempel i forbindelse med feilsøking eller klage på høy faktura, så bør det være en dialog med kunden og i så fall slåes på en midlertidig analysemodus.

 

200 kr i året høres så billig ut. Det høres ennå billigere ut å si 55 øre per dag eller 0,04 øre per minutt. Men det høres ikke billig ut når det presenteres som engangsbeløp: ca 3500 kr (utregnet fra 200 kr/år, 3% rente, 0% inflasjon, 25 år nedbetaling). Poenget er at markedsføringen av avdragsbeløp spiller på de samme manipulerende mekanismene som kjøpekreditt-selskapene. Beløpet burde presenteres i sin helhet, ikke per tidsenhet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Selv om man avleser så ofte (for å være heeeelt sikker på at de kan fakturere deg på peaken akkurat når du slår på forsterkeren), burde det være mulig å samle opp informasjon og sende ut i pakker. 

 

Artikkelen sier forøvrig at om AMS-kostnadene: "For å dekke inn denne kostnaden vil nettleia øke, og det antas at det vil tilsvare rundt 200 kroner ekstra i året per husstand".

Jepp, månedlig fakturering burde mildt sagt kunne løses med mindre enn 1,3 millioner dataoversendelser per måned. Selv om disse 1,3 millioner målingene bare sendes via en stor datapakke en gang i måneden så bør det være fult mulig å fakturere det sekundet man slår på forsterkeren. Det er altså ikke der problemet ligger. Disse 1,3 millioner målingene burde også være mulig å koke ned til et lite datasett med antall kWh til hver av de f.eks 100 satsene for energi og effekt som har vært gjennom måneden. Har for eksempel netteier behov for å grundig analysere forbruket til en husstand, for eksempel i forbindelse med feilsøking eller klage på høy faktura, så bør det være en dialog med kunden og i så fall slåes på en midlertidig analysemodus.

 

Kanskje de ønsker å sette ned strømhastigheten din når du har gått over en grense eller tilby maxgrense på strøm :p

Lenke til kommentar

Jepp, månedlig fakturering burde mildt sagt kunne løses med mindre enn 1,3 millioner dataoversendelser per måned. Selv om disse 1,3 millioner målingene bare sendes via en stor datapakke en gang i måneden så bør det være fult mulig å fakturere det sekundet man slår på forsterkeren.

Hvis fakturering var det eneste disse er for så ville du hatt rett, men de skal også hjelpe med diagnostikk av nettet og kunne gi oppdatert informasjon til huseier. Sendefrekvensen er ingenting å henge seg opp i, det er fortsatt ekstremt små energimengder det er snakk om, og kostnaden er den samme om du sender en gang i sekundet eller en gang i året. Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Fastlegen bør nok ikke skrive ut en slik legeerklæring. Men det bør være helt greit at spesialisthelsetjenesten (psykolog) gjør det. Selv om strålingen fra AMS ikke er farlig, så betyr det ikke at folks plager ikke er reelle.

Fastleger har ansvar for somatiske sykdommer - og elsensitivitet er en somatisk sykdom - og er ikke psykologisk definert. Jeg henviser til Prof Belpommes tiårige forskning som påviser biomarkörer når pasienter er utsatte for elektromagnetisk stråling - som automatiske strömmålere i Norge stråler.

Så nei - fastlegen er det som har ansvar for en legeattest - ikke psykologer. Men njo flere som har muligheten til å imötegå brukerne sine behov for fritak - jo bedre. For det viktigste er at färrest mulig blir utsatt for strålingen som automatiske strämmålere gir og som gir kraftige helseskader. For alle. Emf stråling(ams-stråling) er helseskadelig for alle mennesker.

Lenke til kommentar

Ca en halvmeter fra AMS er det målt eksponeringer på 50 000 mikrowatt/m2

Her har vi det igjen. I en annen tråd om temaet så var det også en luring som insisterte på å bruke "mikrowatt" som helt malplassert måleenhet. Hva er det med strålingskonspiranoia-folk som gjør at de insisterer på å misbruke SI-prefiks for å få oppblåste tallverdier? Er det fordi "50000" er et stort tall, og det derfor ser skumlere ut enn "50 milliwatt/m^2" som ville vært den mer ærlige måten å uttrykke det på? Eventuelt hva med å bare droppe SI-prefiks i det hele tatt, og skrive 0,05 W? Eller ser ikke det farlig nok ut?

 

Et lite råd om bruk av SI-prefikser: generelt sett så bruker du det SI-prefikset som gir deg færrest siffer i det foregående tallet. Hvis en generator i et kraftverk har en ytelse på 50 000 000 W, så skriver man det gjerne som 50 MW, fordi det er det SI-prefikset som gir færrest siffer. Man skriver ikke 0,05 GW eller 0,00005 TW.

 

Og hvem pokker har sikringsskapet sitt en halvmeter fra sengen?

Endret av Sutekh
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Hvis fakturering var det eneste disse er for så ville du hatt rett, men de skal også hjelpe med diagnostikk av nettet

På hvilken måte er ikke det ivaretatt av:

"Har for eksempel netteier behov for å grundig analysere forbruket til en husstand, for eksempel i forbindelse med feilsøking eller klage på høy faktura, så bør det være en dialog med kunden og i så fall slåes på en midlertidig analysemodus."

?

 

og kunne gi oppdatert informasjon til huseier.

Hvorfor skal huseier ha den informasjonen? Hvordan får huseier den informasjonen? Og ikke minst hva skal huseier med infoen? Sjekke når og hvor lenge leietakeren dusjer?

 

 

Sendefrekvensen er ingenting å henge seg opp i, det er fortsatt ekstremt små energimengder det er snakk om, og kostnaden er den samme om du sender en gang i sekundet eller en gang i året.

Det er ikke kostnaden jeg henger meg opp i, men unødvendigheten av å sende sekunderte målinger av privatlivet til folk.
Lenke til kommentar

 

og kunne gi oppdatert informasjon til huseier.

Hvorfor skal huseier ha den informasjonen? Hvordan får huseier den informasjonen? Og ikke minst hva skal huseier med infoen? Sjekke når og hvor lenge leietakeren dusjer?

 

Angående 'hvordan' så har AMS-boksen en HAN-port (Home Area Network) hvor du skal kunne hente ut informasjon.

 

Sjekket med min egen nettleverandør og på min boks er HAN-porten deaktivert i påvente av endelig standard for hvilke formater det skal rapporteres på..

 

Med litt velvillig tolkning så kan det se ut som jeg kan få den åpnet på individuelt og eksperimentelt basis ved å henvende meg til nettleverandør. Frister litt men så var den tiden da..

 

 

 

Sendefrekvensen er ingenting å henge seg opp i, det er fortsatt ekstremt små energimengder det er snakk om, og kostnaden er den samme om du sender en gang i sekundet eller en gang i året.

Det er ikke kostnaden jeg henger meg opp i, men unødvendigheten av å sende sekunderte målinger av privatlivet til folk.

 

Oppsummering hver time burde være rikelig. Med avlesning hvert 2,5s kan nettleverandører se hver bryter jeg skrur på..
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Her har vi det igjen. I en annen tråd om temaet så var det også en luring som insisterte på å bruke "mikrowatt" som helt malplassert måleenhet. ...

Tji-hi, artige slike "markedsførings"-tiltak. Meeen, en får vel kanskje være fornøyd så lenge energien ikke oppgis med Planck/Dirac konstanter... Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

Hvis fakturering var det eneste disse er for så ville du hatt rett, men de skal også hjelpe med diagnostikk av nettet

På hvilken måte er ikke det ivaretatt av:

"Har for eksempel netteier behov for å grundig analysere forbruket til en husstand, for eksempel i forbindelse med feilsøking eller klage på høy faktura, så bør det være en dialog med kunden og i så fall slåes på en midlertidig analysemodus."

?

 

Fordi det gir ikke en kontinuerlig overvåkning av hva som skjer i nettet og fjerner dermed muligheten til å kunne reagere. Det er neppe så intressant å se på en enkelt hustanns måler, det er når du kan aggregere data fra flere du kan begynne å danne deg et bilde av nøyaktig hva som skjer og å kunne reagere på mulige feilsituasjoner, gjerne før det gir et utfall.

 

 

og kunne gi oppdatert informasjon til huseier.

Hvorfor skal huseier ha den informasjonen? Hvordan får huseier den informasjonen? Og ikke minst hva skal huseier med infoen? Sjekke når og hvor lenge leietakeren dusjer?

 

For å gjøre fornuftige beslutninger på hvordan man kan redusere sitt eget topplast og forbruk. Samt på sikt gi mulighet for automasjon f.eks skru av varmtvannsbereder og billader automatisk når lasten blir høy for å unngå ekstrakostnader for høyt effektforbruk. Jeg er naturligvis innforstått med at dette også kunne ha blitt gjort med et lokalt kommunikasjonsgrensesnitt, men det kommer neppe til å skje siden det ikke er spesiellt attraktivt å vedlikeholde og administrere ett ekstra grensesnitt fra måleren.

 

 

 

Sendefrekvensen er ingenting å henge seg opp i, det er fortsatt ekstremt små energimengder det er snakk om, og kostnaden er den samme om du sender en gang i sekundet eller en gang i året.

Det er ikke kostnaden jeg henger meg opp i, men unødvendigheten av å sende sekunderte målinger av privatlivet til folk.

 

Det er generellt lite aktuellt å legge masse buisnesslogikk i måleren, den vil man holde enkel både av sikkerhets og kompleksitets/pålitelighetshensyn, så å akkummulere et kronebeløp basert på prising sendt fra en sentral fremfor å sende forbruk til en sentral vil nok neppe bli akseptert, så du kommer ikke unna at det vil finnes et datasett på forbruk over tid pr. måler. Jeg er med på at bruken og lagringen av slike datasett må reguleres strengt, men jeg er ikke med på at du har noe videre å vinne sikkerhetsmessig på å prøve å holde datasettet i måleren. Om selskapet ønsker å forbryte seg mot reguleringer vil de fortsatt kunne det, og måleren er neppe mindre sårbar for innbrudd enn sentrale IT systemer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sjekket med min egen nettleverandør og på min boks er HAN-porten deaktivert i påvente av endelig standard for hvilke formater det skal rapporteres på..

Jeg forventer at den endelige standarden blir et nettbasert API man kan avlese over internet, og at den HAN porten aldri blir aktivert. Nettselskapene har neppe noe ønske om å måtte forholde seg til en potensiell angriper over enda ett interface.

Lenke til kommentar

Min AIDON-dings har en lysdiode som blinker for hver Wh.

 

Skulle det ikke være en smal sak å lage en app til en avdanket mobil som med kameraet overvåker blinkingen og - ev sammen med tilgang til ørten API-er - registrerer alt hva hjertet kunne ønske seg om strømforbruket? Uten behov av HAN.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fastlegen bør nok ikke skrive ut en slik legeerklæring. Men det bør være helt greit at spesialisthelsetjenesten (psykolog) gjør det. Selv om strålingen fra AMS ikke er farlig, så betyr det ikke at folks plager ikke er reelle.

 

Plagene er innbilte. Hypokondri, kalles det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg henviser til Prof Belpommes tiårige forskning som påviser biomarkörer når pasienter er utsatte for elektromagnetisk stråling - som automatiske strömmålere i Norge stråler.

 

 

Det er kvasi-vitenskap, og ikke overraskende driver han visstnok noen privateide klinikker man kan diagnostiseres og få ulike urtekurer, mot betaling selvsagt.

 

Det er ikke noe nytt eller banebrytende at mange ulike ting kan måles i blod eller urin. Og det er heller ikke overraskende at en ensartet gruppe mennesker, såkalt overfølsomme, som "opplever" samme type stress/angst 24/7 (i dette tilfelle av ulike typer stråling, mikrobølger osv.) dermed kan vise sammenfallende utslag på spesifike prøver. Men det beviser ikke at stråling er årsak, men heller at det er forestillingen (psykisk) om at det er farlig, som gjør utslag.

 

Som jeg nevnte i et tidligere innlegg, en person "ble syk" av ei mobilmast på en åskam et par kilometer borte, men så viste det at den ikke hadde vært i drift siste 2 årene. (i tidsrommet personen hevdet å bli syk av stråling fra den). Hva sier det deg?

 

En annen test som har vært prøvd er å plassere en overfølsom person bak en skjermvegg eller i naborommet, mens man henholdsvis slår av/på ulke apparater som trådløst wifi, mobil, strøm, etc. Og nei, de merker overhodet ingen forskjell. Hva sier det deg?

 

Jeg mener ikke å være nedlatende, men folk som lider av dette fenomenet burde heller satse på å avdramatisere opplevelsen og tenke at sinnet kan spille oss et puss noen ganger.

 

I stedet for å oppsøke "likesinnede" som dyrker og forsterker vrangforestillingen, burde man heller snakke med noen som kan gi litt perspektiv og avdramatisere.

 

I motsatt fall risiker man jo i verste fall å bli helt sosialt handicapet, bo i ei hytte i ødemarken, avhengig av hjelpere til å bringe mat

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Fastlegen bør nok ikke skrive ut en slik legeerklæring. Men det bør være helt greit at spesialisthelsetjenesten (psykolog) gjør det. Selv om strålingen fra AMS ikke er farlig, så betyr det ikke at folks plager ikke er reelle.

Plagene er innbilte. Hypokondri, kalles det.

 

 

Også hypokondri er en diagnoserbar helseplage. Leser jeg. Det er reelt nok til å diagnostiseres. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Her kommer litt fakta.[...]

 

Ca en halvmeter fra AMS er det målt eksponeringer på 50 000 mikrowatt/m2 [...]

 

Blir bare oppgitt når oppegående folk sitter å mener kraftig i denne saken, men har ikke sett på vitenskapen i hele tatt:-)

 

Okei, da lurer jeg på følgende:

- hvor mange centimeter er "ca en halvmeter" i dette tilfellet?

- hvor mye er 50 000 mikrowatt/m2 (eller 0.05 watt) i en relaterbar sammenheng? Hvor mange mikrowatt per kvadratmeter er det for eksempel på en tåkete vinterdag? Eller en solrik sommerdag, for den saks skyld?

- hvilken type antenne benytter de automatiske målerne?

- hvordan ser polarplottet for den aktuelle antennetypen ut, og hvor på polarplottet er den oppgitte verdien målt? 

 

Sånn for vitenskapens del.

 

Det ble stille fra tåkeluren, gitt.

 

elsensitivitet er en somatisk sykdom - og er ikke psykologisk definert

Feil. Og "kilden" din er en svindler av dimensjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

.. Jeg henviser til Prof Belpommes tiårige forskning som påviser biomarkörer når pasienter er utsatte for elektromagnetisk stråling - som automatiske strömmålere i Norge stråler...

og som dagslys stråler. Og varme (infrarødt). Til-og-med med mye mer energi enn AMS målerne;

 

675px-EM_Spectrum_Properties_edit.svg.pn

 

Han må nok av biomarkører å ta seg av denne professoren, det er nemlig ikke mange av oss som tilbringer hele livet i et mørkt, kaldt rom.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

 

 

Hvis fakturering var det eneste disse er for så ville du hatt rett, men de skal også hjelpe med diagnostikk av nettet

På hvilken måte er ikke det ivaretatt av:

"Har for eksempel netteier behov for å grundig analysere forbruket til en husstand, for eksempel i forbindelse med feilsøking eller klage på høy faktura, så bør det være en dialog med kunden og i så fall slåes på en midlertidig analysemodus."?

 

Fordi det gir ikke en kontinuerlig overvåkning av hva som skjer i nettet og fjerner dermed muligheten til å kunne reagere. Det er neppe så intressant å se på en enkelt hustanns måler, det er når du kan aggregere data fra flere du kan begynne å danne deg et bilde av nøyaktig hva som skjer og å kunne reagere på mulige feilsituasjoner, gjerne før det gir et utfall.

 

Hvorfor skal netteier kontinuerlig overvåke folks forbruksmønster? Så vidt jeg vet er ikke poenget med AMS å overvåke hvordan når og hva folk gjør i boligene sine til en hver tid, men hovedsaklig for å fakturere og sekundært for å kunne feilsøke om det skulle bli behov for det. Netteiere har uansett "AMS" på trafoer i høyspentnettet sitt til å f.eks spenning i nettet (noe som reguleres i høyspenttrafoer).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...