Gå til innhold

Helsedirektoratet nekter fastleger å skrive ut attest på at strømmålere er farlige


Anbefalte innlegg

Det er ikke særlig tvil om at et helt stengt port er enklere å sikre enn en som er åpen men beskyttet med lokal brannmur men har egentlig nettselskapene noe valg her? *Må* de ikke åpne HAN-porten før eller siden? Vil fjerntilgang over internett ses på som 'godt nok'?

Det er opp til regulatoriske myndigheter. Regn med at nettselskapene vil bruke en del tid på å fortelle politikere at å kreve en HAN port når alt uansett kan fåås over nett er en dårlig ide. (Og jeg ser egentlig ikke noen videre saklige motargumenter selv heller)

 

Du trenger ikke custom firmware, du bare flytter logikken for oppsummering ut til AMS-boksen. Denne logikken må uansett finnes sentralt.

Det er mulig at jeg misforstår hva du mener med 'AMS boksen' nå, men jeg vil i utgangspunktet med det forstå AMS elmeteret. Alt som kjører på disse er firmware.

 

 

Det blir litt som policy-filer.

Jeg er redd jeg ikke forstår hva du mener med 'policy-filer' i denne sammenhengen.

 

 

Fra et personvernhensyn er det å foretrekke at rådataene er så langt fra nettleverandøren som overhodet mulig. Hvis de ikke har mine rådata kan de heller ikke misbruke dem.

Jeg er mindre bekymret for hva nettleverandøren kan gjøre enn for hva en som klarer å stjele datasettet kan oppnå. AMS innebærer absolutt utfordringer i så måte, men jeg mener de er tilstrekkelig løsbare via reguleringer om anonymisering av data og skiller i datasettene mellom det som må koples til person og det som er nyttig for teknisk drift.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Psykiske helseplager er helseplager. 

 

 

Ja, og de som sliter med det, har gjerne god selvinnsikt om sin egen situasjon.

 

Men de personene vi snakker om her anser ikke sin "strømfølsomhet" som psykisk betinget. Det er jo nettopp den blokkeringen, vrangforestillinger består av. De "er" friske i egne øyne.

 

Slike ting har også en tendens til å eskalere. Tilslutt er de plaget av alt fra transformatorer, mobilmaster, og den vanlige strømnettet i huset og stikkontakter.

 

Hvis en "strømfølsom" nabo kommer med slegga og knuser AMS uniten hos meg, ser jeg ingen grunn til at vedkommende skal slippe betale for det, for å si det sånn.

 

 

Jeg kan ikke huske å ha lest om særlig mange som benytter slegge. Kan du utdype, gjerne også med noen avisartikler om at så kan ha skjedd !?

 

 

Nei, men egentlig "burde" de jo gjort det, hvis de blir syke av den slags. For øvrig, hvis man f.eks. bor i et vanlig tettbebygd nabolag, er man jo omgitt av haugevis av strålekilder, dvs. trådløse nettverk, mobiler, dataskjermer, trådløse overvåkingskameraer, ringeklokker, radio/tv signaler, kommunikasjon, mikrobølgeovner, mobilmaster, etc.

 

At man evt. ikke har skarve AMS måler i heimen, er dermed bare en ubetydelig dråpe i havet av alt vi utsettes for, enten vi vil eller ikke.

 

At folk ikke tar slegga, viser kanskje at det ikke stikker så dypt allikevel? De fleste overfølsomme greier liksom å rasjonalisere og være "pragmatisk" når det passer seg. Alternativet hvis de skulle vært bokstavtro er jo å flytte lengst mulig vekk fra strålingskilder, dvs. ut i ødemarken og bo strømløst.

Lenke til kommentar

btw, ovennevnte betyr ikke at jeg synes man skal la være slå av trådløst nettverk hvis man ikke bruker det, eller kutte ut trådløst tastatur/mus hvis man ikke trenger det, etc. Jo mindre "signaler" sammenlagt jo bedre. Men jeg mener at det er illusorisk å tro man unnslipper spesielt mye bare fordi tiltak gjøres bak egne fire vegger.

Lenke til kommentar

De små trafoene i boligfelt har ingen styringsmuligheter, men de større høyspenttrafoene styrer spenning (eller egentlig viklingsforholdet). Det har de gjort i mange tiår allerede, ved hjelp av AMS-lignende systemer. Hjemme-AMS har altså ingen funksjon i så måte.

 

Poenget her var hvor mye overvåking som forbruker blir utsatt for, og det er vesentlig mere med AMS, da netteier når inn målerstand hver time for den enkelte forbruker. Mens tidligere hadde man data for en eller flere trafokretser med flere kunder tilnyttet.

Lenke til kommentar

Overvåking, seriøst? Er vel værre med telefon og nettbruk? Redd for at strømselskapet skal vite når du lager julemat? Eneste grunnen til at det ikke har kommet før er teknologien. At noen opplever høyere forbruk med de nye er somregel pga feil på måler de hadde før. Når det gjelder pris er utenlandskablene et større problem.

Lenke til kommentar

Overvåking, seriøst? Er vel værre med telefon og nettbruk? Redd for at strømselskapet skal vite når du lager julemat? Eneste grunnen til at det ikke har kommet før er teknologien. At noen opplever høyere forbruk med de nye er somregel pga feil på måler de hadde før. Når det gjelder pris er utenlandskablene et større problem.

Det handler om et prinsipp, som jeg støtter fult ut.

Nettbruk er i hovedsak selvvalgt, og du kan gmed enkle tiltak begrense overvåkningen veldig mye.

AMS måler er i praksis påtvunget, og du kan ikke gjøre noe for begrense det.

Lenke til kommentar

Hva slags info om strømforbruk er man redd for at andre vet om? De som dyrker "hamp" stjeler strøm uansett.

Har du mobil og wifi kan du glemme å klage på dette ☺️

Det handler ikke om hva jeg har til hensikt å skjule. Det handler om at dette er innsyn i mitt private forbruksmønster, som jeg prinsipielt ikke skal bli påtvinget å dele (gratis endatil).

Forbrukerinformasjon er verdifull informasjon som reklamebransjen legger stor innsats i å erverve seg, og betaler for å anskaffe seg av hverandre. Det er en vare som har verdi, og det er feil at forbruker skal påtvinges å gi det vekk uten kompensasjon.

 

Til direkte sammenligning, så får forbruker ganske betydelige rabatter i dagligvarebutikker, mot at de for lov å samle inn informasjon om deg og dine handlevaner (eks. æpper som "Æ", eller medlemskortet på Coop. Alternativet kunde har er å kjøpe med kontanter, og dermed null sporbarhet). Jeg kunne i det minste få rabatt på nettleia, mot å eventuelt frivillig dele informasjon om mitt forbruksmønser som har verdi for nettselskapet.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Hvis de ikke selger information videre er det ikke noe grunn til å gi deg rabatt. Strøm lages i sanntid, derfor er det jo fornuftig å prise det deretter. En gang i timen er ikke helt sanntid, men nærmer seg. Kjøp deg et batteri, så er det ingen som vet når du bruker strøm.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke særlig tvil om at et helt stengt port er enklere å sikre enn en som er åpen men beskyttet med lokal brannmur men har egentlig nettselskapene noe valg her? *Må* de ikke åpne HAN-porten før eller siden? Vil fjerntilgang over internett ses på som 'godt nok'?

Det er opp til regulatoriske myndigheter. Regn med at nettselskapene vil bruke en del tid på å fortelle politikere at å kreve en HAN port når alt uansett kan fåås over nett er en dårlig ide. (Og jeg ser egentlig ikke noen videre saklige motargumenter selv heller)

 

Det spørs hva AMS-boksen sender inn. Hvis den sender inn *alt*(noe jeg ikke liker) så vil også alt du måtte ønske være tilgjengelig over nett. Hvis den derimot kun sender oppsummeringsdata så vil du få tilgang til mer data direkte fra HAN-porten enn over nett.

 

 

Du trenger ikke custom firmware, du bare flytter logikken for oppsummering ut til AMS-boksen. Denne logikken må uansett finnes sentralt.

Det er mulig at jeg misforstår hva du mener med 'AMS boksen' nå, men jeg vil i utgangspunktet med det forstå AMS elmeteret. Alt som kjører på disse er firmware.

 

Mulig vi har forskjellig oppfatning av hva 'Firmware' er. Når jeg tenker på firmware tenker jeg på noe som likner det du finner i hver PC. Først og fremst BIOS men du finner også firmware i harddisker, nettverkskort, USB-kontrollere osv. Det meste av dette kan skrives til, hvis du vet hvordan.

 

At AMS-boksen sin firmware kan fjernoppdateres er en selvfølge. Hvordan skal man ellers håndtere det hvis det oppdages en sårbarhet?

 

 

Det blir litt som policy-filer.

Jeg er redd jeg ikke forstår hva du mener med 'policy-filer' i denne sammenhengen.

 

Jeg tenkte på 'Group policies' for Windows da jeg skrev dette men tankegangen kan brukes på det meste. Altså at administrator i et nettverk setter opp felles regler for hva de ulike komponentene i nettverket skal gjøre. For Windows kan du sette regler for passord og skjermsparer men du kan også installere og oppdatere programmer. Det er ikke noe i veien for å lage sentralt definerte regler for hvordan AMS-boksene skal oppsummere og rapportere vårt forbruk så oppsummeringen faktisk foregår ute i den enkelte boks.

 

 

Fra et personvernhensyn er det å foretrekke at rådataene er så langt fra nettleverandøren som overhodet mulig. Hvis de ikke har mine rådata kan de heller ikke misbruke dem.

Jeg er mindre bekymret for hva nettleverandøren kan gjøre enn for hva en som klarer å stjele datasettet kan oppnå. AMS innebærer absolutt utfordringer i så måte, men jeg mener de er tilstrekkelig løsbare via reguleringer om anonymisering av data og skiller i datasettene mellom det som må koples til person og det som er nyttig for teknisk drift.

 

Hvis det er penger å tjene på å selge våre forbruksdata til tredjepart så vil noen vurdere å gjøre nettopp det. Da blir det et spørsmål om hva som er tillatt og hva konsekvensene blir for dem som blir tatt. Ved å holde rådata unna leverandørene gjør vi ting litt tryggere..
Lenke til kommentar

Hvis informasjon om mitt forbruk har null verdi for nettselskap, så er det vel ingen grunn for at de skal erverve den heller? Hvis det har verdi, så er det vel rimelig at det gis en pris som gjenspeiler verdien?

 

Verdien er reduserte kostnader til utbygging, som vi(forbrukerne) betaler. Planen er at dette vill komme til oss som reduserte utgifter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis informasjon om mitt forbruk har null verdi for nettselskap, så er det vel ingen grunn for at de skal erverve den heller? Hvis det har verdi, så er det vel rimelig at det gis en pris som gjenspeiler verdien?

 

Verdien er reduserte kostnader til utbygging, som vi(forbrukerne) betaler. Planen er at dette vill komme til oss som reduserte utgifter.

 

Og den reelle virkningen er at strømregninga for de fleste bare blir større, siden de nye målerne er mer presis, der de gamle hadde større unøyaktighet som oftest gikk i kundens favør. Så vi forbrukere sitter igjen med større strømregning og mer overvåkning. Jeg ser ikke helt hva jeg vinner på dette, hvorfor skal jeg bare godta det ukritisk?

Data for dimensjonering av nettet har nettselskap i sanntid lenge før AMS uansett, da trafostasjoner og fordelingsstasjoner allerede ofte er målt.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

 

Og den reelle virkningen er at strømregninga for de fleste bare blir større, siden de nye målerne er mer presis, der de gamle hadde større unøyaktighet som oftest gikk i kundens favør. Så vi forbrukere sitter igjen med større strømregning og mer overvåkning. Jeg ser ikke helt hva jeg vinner på dette, hvorfor skal jeg bare godta det ukritisk?

 

Data for dimensjonering av nettet har nettselskap i sanntid lenge før AMS uansett, da trafostasjoner og fordelingsstasjoner allerede ofte er målt.

 

 

For det første så har ikke den nye nettleien slått inn enda, så dette ser du ikke før i 2019. Det er da en virkelig kan spare penger, om en legger inn innsats. At du nå har en mer nøyaktig  måler som gjør at du betaler det du skal, bør en ikke klage på. Plutselig finner nettselskapet ut at de tar etterbetalt for målefeil eller noe slikt... Men, poenget er at du vill ikke se den store endringen før 2019. 

 

Selve timemålingene er for å basere nettleien din, målingen de skal bruke er abonnementene. Dette vill legge grunnlag for nettbehovet rundt om. 

Lenke til kommentar

 

 

Og den reelle virkningen er at strømregninga for de fleste bare blir større, siden de nye målerne er mer presis, der de gamle hadde større unøyaktighet som oftest gikk i kundens favør. Så vi forbrukere sitter igjen med større strømregning og mer overvåkning. Jeg ser ikke helt hva jeg vinner på dette, hvorfor skal jeg bare godta det ukritisk?

 

Data for dimensjonering av nettet har nettselskap i sanntid lenge før AMS uansett, da trafostasjoner og fordelingsstasjoner allerede ofte er målt.

 

 

For det første så har ikke den nye nettleien slått inn enda, så dette ser du ikke før i 2019. Det er da en virkelig kan spare penger, om en legger inn innsats. At du nå har en mer nøyaktig  måler som gjør at du betaler det du skal, bør en ikke klage på. Plutselig finner nettselskapet ut at de tar etterbetalt for målefeil eller noe slikt... Men, poenget er at du vill ikke se den store endringen før 2019. 

 

Selve timemålingene er for å basere nettleien din, målingen de skal bruke er abonnementene. Dette vill legge grunnlag for nettbehovet rundt om. 

 

Jeg skal altså bare ta lua i handa og akseptere en endring som bare er ulempe for meg? Nei takk! Men takk for svar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal altså bare ta lua i handa og akseptere en endring som bare er ulempe for meg? Nei takk! Men takk for svar.

 

 

 

 

 

Jeg ser ikke helt hvordan redusert nettleie i fremtiden og overføring av kostnader til de som skaper problemene er en ulempe for deg, så langt du ikke er en storforbruker av effekt da. Men, det er en løsning. En kan alltids koble seg fra nettet. 

 

Jeg tror det er mye surr rundt dette, for de fleste vet ikke helt hva som skjer i 2019. Mange har som du sier fått økt regning, på grunn av målefeil på gammel måler. Men, det betyr bare at de har betalt for lite tidligere og etterhvert måtte de ha byttet måler uansett. Men, det er alltid kjipt å måtte betale mer, så klart. 

Lenke til kommentar

Det blir ingen redusert nettleie i framtiden. Den øker med 200 kroner i året, pluss eventuell straff for å bruke strøm når man trenger den. 

For spesielt interesserte kan det muligens være mulig å utnytte systemet til å bespare dersom man kjører klesvasken når man ikke er hjemme og slår av varmtvannet, men for alle andre vil nettleien gå opp. Det er ikke noe å diskutere, til og med du vet dette så mye du enn ikke vil innrømme det. 

Endret av tommyb
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det blir ingen redusert nettleie i framtiden. Den øker med 200 kroner i året, pluss eventuell straff for å bruke strøm når man trenger den. 

 

For spesielt interesserte kan det muligens være mulig å utnytte systemet til å bespare dersom man kjører klesvasken når man ikke er hjemme og slår av varmtvannet, men for alle andre vil nettleien gå opp. Det er ikke noe å diskutere, til og med du vet dette så mye du enn ikke vil innrømme det. 

 

Ja, som sagt så missforstås dette ofte. Nettleien vill øke, men mindre enn den ville økt uten AMS. Da vill den økt 30%, for alle. Med AMS er det estimert at den vill øke 24%. Altså en 6% besparelse. I tillegg til dette vill den øke mest for de som bruker mest, og minst for de som bruker minst. Og det går fint an å få en lavere nettleie, men en må gjøre en innsats ja. Ser ikke helt hvorfor en ikke skal være hjemme. Men en må fordele effekten sin, det er litt av poenget. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...