Gå til innhold

Helsedirektoratet nekter fastleger å skrive ut attest på at strømmålere er farlige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

At folk ikke tar slegga, viser kanskje at det ikke stikker så dypt allikevel? De fleste overfølsomme greier liksom å rasjonalisere og være "pragmatisk" når det passer seg. Alternativet hvis de skulle vært bokstavtro er jo å flytte lengst mulig vekk fra strålingskilder, dvs. ut i ødemarken og bo strømløst.

 

 

Det er jo faktisk en "EL-overfølsom sekt" som bor i ødemarken et sted i USA, om ikke annet. Kanskje i andre land også?

 

Det stedet er vel også rimelig lite utsatt for stråling, i og med at det er nødvendig å holde det slik, til formålet som det er tiltenkt. Oi, et par sekunder med Google-søk, og jeg finner en gullgruve av informasjon (kudos). Og om jeg ikke selv behøver dette, så er det likevel smått fascinerende at noen har oversikter på slikt:

 

https://electroplague.com/sanctuaries/

 

 

 

a small community that is located within the U.S. National Radio Quiet Zone, established in 1958 to shield the radio astronomy telescopes there from radio interference. 

 

Var denne jeg hadde i tankene..

Endret av G
Lenke til kommentar

 

NRK: Kraftselskapet slipper ikke inn hos Jørn: – Føler meg overvåket

 

– Jeg skal godkjenne persondataene som hentes inn om meg. De nye strømmålerne overvåker livet vårt.

Hvilket er, etter mitt syn, en fornuftig grunn til å nekte AMS montering. Trist at slike innsigelser må ta veien via vikariende motiv for å kunne forhindre innstallasjon.

 

 

På samme side (denne dag), så har Nrk en artikkel som jeg synes er av en mer alvorlig art for menneskers frihet. Altså å vise nakenhet. Det er jo gått helt av skaftet i USA, ref Janet Jackson sin brystvorte f.eks.:

 

https://www.nrk.no/urix/facebook-beklager-sensur-av-ikonisk-maleri-1.13969245

Lenke til kommentar

https://www.tek.no/artikler/google-lens-lar-mobilen-din-gjenkjenne-omgivelsene-na-kommer-den-til-iphone/432941

 

Dette må jo bli NSA sin drøm komme i oppfyllelse (snakke seg om overvåkningsmuligheter dette kan gi)

 

Jeg synes jeg holder meg akkurat litt innenfor trådens tema, menneskers frihet og overvåkning. Det er relatert, og vi har mange utfordringer, altså ikke kun en skarve "uskyldig" AMS-måler som både sløver oss ved at man slipper å rapportere inne forbruket manuellt, men også de nevnte overvåkningsfellene som diskusjonsfeltet nevner.

Endret av G
Lenke til kommentar

Mulig vi har forskjellig oppfatning av hva 'Firmware' er. Når jeg tenker på firmware tenker jeg på noe som likner det du finner i hver PC. Først og fremst BIOS men du finner også firmware i harddisker, nettverkskort, USB-kontrollere osv. Det meste av dette kan skrives til, hvis du vet hvordan.

 

At AMS-boksen sin firmware kan fjernoppdateres er en selvfølge. Hvordan skal man ellers håndtere det hvis det oppdages en sårbarhet?

Firmware en en litt sånn passe upresis betegnelse som referer til programvare som kjører på en embedded kontroller. (Elmetre har gjerne en 2-3 slike)

 

Disse kan så avgjort oppdaterers også uten oppmøte av installatør, men koden eies og vedlikeholdes av elmeterleverandøren (Som godt kan ha outsourcet det til underleverandører). Det er den oprinnelige leverandøren som eier koden og kan modifisere den. Før ny kode skal rulles ut er det en litt mer involvert prosess for Q/A enn for konsumentelektronikk eller enda verre PC software.

 

Så her har du da kanskje en 4-5 egentlige leverandører av elmetre i hele verden (Sikker fler, men det vil være noen få store som har det meste av markedet) som hver støtter mange regioner. De kommer ikke til å selge spesialtilpassingstjenester spesiellt billig. Som i så mange bransjer er det å selge timer noe dritt, så det vil man ikke og prisen blir deretter.

 

Jeg tenkte på 'Group policies' for Windows da jeg skrev dette men tankegangen kan brukes på det meste. Altså at administrator i et nettverk setter opp felles regler for hva de ulike komponentene i nettverket skal gjøre. For Windows kan du sette regler for passord og skjermsparer men du kan også installere og oppdatere programmer. Det er ikke noe i veien for å lage sentralt definerte regler for hvordan AMS-boksene skal oppsummere og rapportere vårt forbruk så oppsummeringen faktisk foregår ute i den enkelte boks.

Disse kontrollerne har i svært liten grad noe filsystem, de kjører kanskje et RTOS, men ikke alle gjør det. De har kanskje 0.5-4Mb total lagringsplass. Litt konfigurerbarhet har de nok, men man ønsker å holde dette til et minimum siden konfigurerbarhet øker verifikasjonbyrden geometrisk. Man har aldeles ikke samme toleranse for 'fleksibilitet' i industrielle embedded løsninger. Man ønsker maksimal pålitelighet og da vil man søke mot et minimum av kompleksitet. Kompleksiteten flytter man helst til mer egnede platformer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal altså bare ta lua i handa og akseptere en endring som bare er ulempe for meg? Nei takk! Men takk for svar.

Og om man bestemmer at de som nekter AMS metere faktureres som at de er i høyeste mulige effekttariff (når disse innføres) for sitt anlegg, vil du da godta AMS meter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men, tanken om at naboen eller andre kan hacke ned din strømleveranse via internettet, iom. at trafikk gjerne går over det mediumet når det først settes opp, vil jo alltid være en framtidig fare med å få AMS innstallert i sikringsboksen..

Lenke til kommentar

Enig. Legg også merke til at Seksjonssjef i NVE, Guro Grøtterud sier dataene fra målerne kun skal brukes til fakturering. At vi snakket om feilsøking og styring av nettet generelt tidligere i tråden her er altså fullstendig skivebom.

Nå tror jeg du leser vel mye i en kjapp uttalelse til en journalist. Med litt velvilje forstår vi at det er persondata som kun benyttes til fakturering, men anonymiserte data fint kan utnyttes til andre ting.

Lenke til kommentar

 

AMS sender via GSM.

Noen gjør det, men i hovedsak går det over egne nett. Noen regioner har dedikert spektrum, men stadig mer bruker 433MHz eller 868MHz båndet.

 

 

Helt sant, ville bare påpeke at de ikke kobler det til den trådløse ruteren hjemme liksom :) I tillegg går vell mange via mesh til en hovedenhet osv.

Lenke til kommentar

 

Men, tanken om at naboen eller andre kan hacke ned din strømleveranse via internettet, iom. at trafikk gjerne går over det mediumet når det først settes opp, vil jo alltid være en framtidig fare med å få AMS innstallert i sikringsboksen..

 

AMS sender via GSM. 

 

 

Nja, neppe over alt. Gjerne som backuptrafikk. Hos meg ba han om WiFi-passordet mitt, siden jeg også har Altibox-fiber. Ethernet-kabel gadd han ikke å reise øyenbrynet over en gang, når jeg spurte om at han heller skulle benytte det mot fiberoppkoblingen min (det ble nok for brysomt og tidkrevende for han stakkars, tross at sikringsskapet har helt åpent gulv på kryploftet mot der Fiberutstyret er montert. Ellers så reiste han øyenbrynene kraftig når jeg fortalte han at han kun fikk gjeste-WiFi passordet mitt  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Men, tanken om at naboen eller andre kan hacke ned din strømleveranse via internettet, iom. at trafikk gjerne går over det mediumet når det først settes opp, vil jo alltid være en framtidig fare med å få AMS innstallert i sikringsboksen..

 

AMS sender via GSM. 

 

 

Nja, neppe over alt. Gjerne som backuptrafikk. Hos meg ba han om WiFi-passordet mitt, siden jeg også har Altibox-fiber. Ethernet-kabel gadd han ikke å reise øyenbrynet over en gang, når jeg spurte om at han heller skulle benytte det mot fiberoppkoblingen min (det ble nok for brysomt og tidkrevende for han stakkars, tross at sikringsskapet har helt åpent gulv på kryploftet mot der Fiberutstyret er montert. Ellers så reiste han øyenbrynene kraftig når jeg fortalte han at han kun fikk gjeste-WiFi passordet mitt  :)

 

 

Hvilken måler har du? Aldri sett en med wifi? 

Lenke til kommentar

Aidon, men med en ekstraboks som kalles Smartly. Tross at jeg ikke abonnerer på noe ekstra Smartly-tjenester så valgte de å montere det i tillegg hos Lyse/Altibox-kundene tenker jeg meg at er svaret på dette  :wee:

 

https://www.smartly.no

 

"Huset som kjenner deg og din families behov og ønsker - som lærer av dine vaner"

 

 

Her ville skeptikerne fått noia for lenge siden. Fantastisk reklametekst da  :wee:  :dribble:

Endret av G
Lenke til kommentar

Aidon, men med en ekstraboks som kalles Smartly. Tross at jeg ikke abonnerer på noe ekstra Smartly-tjenester så valgte de å montere det i tillegg hos Lyse/Altibox-kundene tenker jeg meg at er svaret på dette  :wee:

 

https://www.smartly.no

 

På sidene til Aidon står det at de bruker mobilnettet, evt eget nettverk for netteier. Så skjønner ikke hvorfor de skal inn i lokalnettet ditt, da er du jo drifter og kan lett kobble de vekk. Virker helt rart. 

Lenke til kommentar

Jo, men se for deg at de krever WiFi, som han duden jo gjorde. Da står det seg jo ikke like enkelt for meg å kødde med eget WiFi-oppsett etterpå. Dersom jeg må ha tak i samme EL-innstallatør med sin spesial-tablet hvor han tastet dette WiFi-nett og passordet mitt inn.

 

Er det kablet, så er jeg helt enig med deg. Da følger jo alt med på der jeg plugger ut og inn denne ethernetkabelen. Jeg føler at jeg har nok WiFi-erfaring til å vite at jeg har rett her.  :wee: Så han låser meg jo egentlig mer ved å kreve WiFi-tilkobling framfor kablet.

 

Samt han kødder det til noe så jævlig når jeg kjøper nye privat router, også må han duden med tablet'en sin komme på nytt hjemmebesøk. Eller tar kunderservice hos Lyse seg av det ved å fjernstyre det inn i sikringsskapet mitt?

 

Hva med de som kun har WPS basert knapp på sin router (om slik finnes)? Da må vel denne innstallatør-duden på hjemmebesøk igjen? Jeg har jo ikke en slik router, men tenker bare på plausible sære løsninger hos folk. Samt hos de som er router-analfabeter. Blir jo noen herskens timer på telefonen for Lyse å forklare de hvordan de navigerer seg på WiFi-oppsett på (for Lyse) ukjent router  :rofl:

 

Jeg ler helt til krampa tar meg..

Endret av G
Lenke til kommentar

Jo, men se for deg at de krever WiFi, som han duden jo gjorde. Da står det seg jo ikke like enkelt for meg å kødde med eget WiFi-oppsett etterpå. Dersom jeg må ha tak i samme EL-innstallatør med sin spesial-tablet hvor han tastet dette WiFi-nett og passordet mitt inn.

 

Er det kablet, så er jeg helt enig med deg. Da følger jo alt med på der jeg plugger ut og inn denne ethernetkabelen. Jeg føler at jeg har nok WiFi-erfaring til å vite at jeg har rett her.  :wee: Så han låser meg jo egentlig mer ved å kreve WiFi-tilkobling framfor kablet.

 

Samt han kødder det til noe så jævlig når jeg kjøper nye privat router, også må han duden med tablet'en sin komme på nytt hjemmebesøk. Eller tar kunderservice hos Lyse seg av det ved å fjernstyre det inn i sikringsskapet mitt?

 

Hva med de som kun har WPS basert knapp på sin router (om slik finnes)? Da må vel denne innstallatør-duden på hjemmebesøk igjen? Jeg har jo ikke en slik router, men tenker bare på plausible sære løsninger hos folk. Samt hos de som er router-analfabeter. Blir jo noen herskens timer på telefonen for Lyse å forklare de hvordan de navigerer seg på WiFi-oppsett på (for Lyse) ukjent router  :rofl:

 

Jeg ler helt til krampa tar meg..

 

Høres helt rart ut, jeg hadde absolutt sagt at de får bruke de innebyggede mobilnett mulighetene for å slippe alt styret.Heldigvis verken mulig eller tilfellet for min måler, den står utenfor wifi rekkevidde også :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jo, men se for deg at de krever WiFi, som han duden jo gjorde. Da står det seg jo ikke like enkelt for meg å kødde med eget WiFi-oppsett etterpå. ...

Joda. AMS dingsen får ikke lenger brukt WiFi, men det er neppe ditt ansvar.

 

Med ethernet kabel blir det jo noe av det samme, du har vel strengt tatt ikke noe ansvar for at andre enden av kabelen havner et fornuftig sted til enhver tid...

 

Det eneste noenlunde trygge de kan gjøre er å benytte noe utomhuslig for signalering, som f.eks GSM (eller sin egen utgående strømkabel).

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...