Gå til innhold

FEATURE: Dette er de beste og mest skuffende spillopplevelsene fra 2017


Anbefalte innlegg

Timbleweed park tilhører en sjanger som egentlig er død. Vi har fått noen oppussinger av noen av de heftigste fra 90 tallet, men må ærlig innrømme at jeg ikke orker å starte opp Timbleweed park selv om det nok er er bra spill. Men tydeligvis ikke et spill de fleste har fått med seg, eller synes var bra nok til å være et av årets beste spill.

Selv synes jeg mass effect er ganske så greit spill, men jeg kan samtidig forstå at veldig mange ble skuffet.

 

Rollespill på data var steindød helt til vi fikk Baldur's Gate. ;) Men TP var bare et eksempel. Det største problemet er at det bare er de samme spillene som går igjen hele tiden. Alle sier 2017 var et vanvittig bra spillår, så hvorfor er det da så få spill på listene? Ikke at jeg klager. Jeg bare sliter med å bry meg om sånne lister. Det er 100% urelevant for meg, og jeg vet uansett hvilke spill som vinner de fleste kategoriene før jeg i det hele tatt klikker på artikkelen.

 

For den saks skyld sier du TP er i en sjanger som er død? Godt mulig det, men hva har det å si? Listen består jo av de beste spillene, ikke de beste sjangerene?

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nok en toppliste jeg bare klikker gjennom uten å bry meg noe særlig. Det er alt for forutsigbart og meningsløst. Som Onkel Kompost sier kunne Thimbleweed Park lett ha vært med, men det er for lite og sært. Man kan sitte hele året og si at "spill er spill", men når det kommer til topplister er det omtrent utelukkende AAA-spill med gigabudsjett som gjelder. Eneste unntaket på denne liten er Senua, men det er fra en godt likt utvikler, så da "godtas det". Det er også svært sjelden noen overraskelse hvilke spill som vinner hva.

 

 

 

Du har tydligvis ikke kikket gjennom listen engang. 

 

Hellblade , Night in the Woods , Playerunknown's Battlegrounds, Divinity: Original Sin 2, Cuphead , Snipperclips, Pyre og What Remains of Edith Finch er på listen... 

 

Ingen av disse er AAA spill med gigabudsjetter, bokstaveligtalt over halve listen.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg vurderte nesten å ta en ukes ferie bare for Mass Effect Andromeda, men da jeg så at det de skrøt over på en messe var at man kunne samle ressurser så fort jeg det. Har aldri vært så skuffet for et spill som Andromeda. Klarte rett og slett ikke komme meg gjennom det en gang.

Lenke til kommentar

Ble ikke skuffet over ME: Andromeda - fantastisk spill, over 100 timer med moro.

 

Derimot datt haka ned i gulvet over skuffelsen over RE:7 - et spill fullstendig låst fast i en strikt regi uten mulighet for å påvirke noe som helst, samtidig bare å bli hundset med uten mulighet til å slå tilbake. Mislikte sterkt.

 

Nei gi meg heller RE:4, 5 og 6 eller Revelations.

 

hehe, bare imho selvsagt!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Etter månedsvis med hylekor og klaging på Internett ,ble Andromeda ikke annet enn en herlig opptur for min del. Kanonbra underholdning som varte nærmere 70-80 timer.

Skal nevnes at siste oppdateringen for spillet tikket inn ganske tidlig under fremdriften.

Spillte igjennom RE7 i VR, så det var grusom magi!

RE5 og 6 kan du ha for deg selv, er noe søppel :p

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nok en toppliste jeg bare klikker gjennom uten å bry meg noe særlig. Det er alt for forutsigbart og meningsløst. Som Onkel Kompost sier kunne Thimbleweed Park lett ha vært med, men det er for lite og sært. Man kan sitte hele året og si at "spill er spill", men når det kommer til topplister er det omtrent utelukkende AAA-spill med gigabudsjett som gjelder. Eneste unntaket på denne liten er Senua, men det er fra en godt likt utvikler, så da "godtas det". Det er også svært sjelden noen overraskelse hvilke spill som vinner hva.

 

For den saks skyld kommer jo Monster Hunter World i januar. Jeg kan garantere at det havner på minst én førsteplass på en toppliste, og muligens flere. Dette delvis fordi det er Monster Hunter (garantert vinner), og delvis fordi det er på MH på PS4 (soleklar vinner). Bare let opp denne tråden på denne tiden neste år, så får vi se om jeg fikk rett. :)

Det der er et regelrett hipsterargument. Hva forventer du egentlig? Store spill er mer kjente enn små spill, derfor er det også mye mer sannsynlig at de fleste har spilt dem, og kan gjøre seg opp en mening. Utover det er det derimot ingen forskjell på små og store spill. Små spill kan vinne de også, men at de er små gjør dem ikke automatisk bedre enn et tilsvarende stort spill. Her skal det konkurreres på lik linje, og da faller det ganske naturlig for de fleste at et godt spill med høye produksjonsverdier scorer høyere enn et tilsvarende godt spill med lave produksjonsverdier. Da snakker jeg om to spill som ellers er like kvalitetsmessig, bare at det ene er større og mer velpolert.

 

Hva som er kvalitet kan man jo selvfølgelig diskutere seg blå om, men å gi inntrykk av at fordi det for det meste er store spill så er det irrelevant, eller i verste fall "galt", det føler jeg blir litt på kanten. Kom heller gjerne med konkrete forslag på hvor du ville gjort endringer, og hvilke spill du ville byttet med. Gjerne også si litt hvorfor hvis det er spill de fleste kanskje ikke kjenner. Da skal jeg gjerne høre på hva du har å si. Kanskje ender jeg opp med å være enig i enkelte ting også. Uansett vil det være mye bedre og mer interessant å snakke om, enn en skråstilt kommentar om at det kun er AAA spill på slike lister. Når du ikke kan samtidig si minst ett sted du ville endret, så fremstår kommentaren mest som for å virke kul.

 

Ut fra det jeg har sett fra det hittil tviler jeg på at Monster Hunter World ville havnet på noen lister hadde det kommet i 2017 i alle fall.

 

 

Alle sier 2017 var et vanvittig bra spillår, så hvorfor er det da så få spill på listene? Ikke at jeg klager. Jeg bare sliter med å bry meg om sånne lister. Det er 100% urelevant for meg, og jeg vet uansett hvilke spill som vinner de fleste kategoriene før jeg i det hele tatt klikker på artikkelen.

 

For den saks skyld sier du TP er i en sjanger som er død? Godt mulig det, men hva har det å si? Listen består jo av de beste spillene, ikke de beste sjangerene?

 

Det høres jo litt ut som du klager. ;) Ingenting galt i det da, gjør det av og til selv også.

 

Hvorfor er det så få spill på listene? Jo det er enkelt, slike lister handler om å kåre den beste, og det ligger jo i ordet at den beste kun kan være én. Her på gamer fremhever de i alle fall også to runner-ups også. De kunne kanskje i tillegg listet opp de nominerte som ble vurdert, men må avveies hvor mye info som er nødvendig.

 

Det blir ofte de samme som går igjen på forskjellige lister fordi det er de som flest er enig om at er best. Du sier jo selv at du vet resultatet på forhånd, så er du kanskje innerst inne litt enig da? ;) Igjen kom gjerne med andre spill. Hvis de som mener noe annet aldri kommer med sine spill, og argumenterer for dem, så er det jo ingen tvil om at de ikke vil vinne.

 

Det er forøvrig ingen som sier at du må bry deg om slike lister, men du bryr deg jo litt, siden du leser dem og kommenterer om det. Så særlig relevant tror jeg heller ikke slike lister er for noen av oss egentlig. Jeg kommer i alle fall til å ha mine favoritter uavhengig av hva en tilfeldig spillside (som naturligvis har mye dårligere spillsmak enn meg :p ) mener om saken. Jeg tror de fleste leser slike lister mest av nyskjerrighet for å se hvilke andre gode spill som kom i år og hva folk mener om dem, samt å se om andre ble like begeistret for dine favoritter som du ble.

 

At man ofte kunne ønske seg et litt annet resultat tror jeg alle kan kjenne seg igjen i. Selv blir jeg jo fort litt snurt hver gang jeg ser Breath og the Wild, PUBG og Overwatch på top av lister, mens jeg helst skulle sett spill som NieR Automata og Witcher 3 på topp i hver eneste kategori. :p Overdriver selvsagt, men med et snev av sannhet. ;)

 

Angående Thimbleweed Park så er jeg absolutt ikke enig i at det er en død sjanger. Elsker den sjangeren selv, og har spilt mange slike også i senere tid. Akkurat Thimbleweed har jeg ikke prøvd da det ikke ser så særlig innbydende ut. Da velger jeg før andre, som Broken Sword 5, spill fra Daedalic, eller noen av Artifex Mundis Hidden Object spill. Også flere andre små utviklere som har kommet med point & click adventure i det siste. Så sjangeren er absolutt ikke død. :hrm: (Ment som svar til Eddie_Peddies kommentar)

Endret av Rider of Reason
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Fortnite BR hadde fortjent å bli nevnt her.

Tja, det er jo nærmest en blåkopi av PUBG, så det er kanskje greit at PUBG får æren. Ikke at battle royale er en original idé fra Playerunknown heller, men likevel. Spilte litt Fortnite BR i helga og det er påfallende hvor mye de har regelrett rappa fra PUBG.

Lenke til kommentar

Hellblade hypen er helt latterlig. Årets verste spill. Men nei dette MÅ man bare like pga hypen og pga det med mentale lidelser. Sauer

 

 

Hadde ikke tenkt  kjøpe dette spillet i det hele tatt, men siden du var så negativ, og det fikk så bra kritikker her i denne listen kjøpte jeg det på impuls på steams vintersalg og har ikke angret et sekund :)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Hellblade hypen er helt latterlig. Årets verste spill. Men nei dette MÅ man bare like pga hypen og pga det med mentale lidelser. Sauer

 

 

Hadde ikke tenkt  kjøpe dette spillet i det hele tatt, men siden du var så negativ, og det fikk så bra kritikker her i denne listen kjøpte jeg det på impuls på steams vintersalg og har ikke angret et sekund :)

Godt å høre :)

Lenke til kommentar

Syns, denne, som de fleste andre lister fra Gamer redaksjonen, bærer preg av lite mangfold.

 

Det sier meg at redaksjonen i Gamer.no, har ganske snever interesse innen spill.

 

Personlig, mener jeg alle, med unntak av Zelda er drittspill. Jeg ville nok trukket frem helt andre spill for året 2017. Som forøvrig bør nevnes som et ganske magert spill år, med lav kvalitet på utgivelsene.

Etter min mening.

Lenke til kommentar

Jeg syns denne listen gjenspeiler svært godt hva jeg selv mener om spill som burde trekkes frem etter det helt hinsides fantastiske spillåret 2017. Hellblade gjor at jeg fikk en helt annen respekt for hva spillmediet er istand til å formidle av sanseinntrykk og følelser, Nier tok meg med på en følelsesladet reise jeg aldri har opplevd maken til, What Remains of Edith Finch tok historiefortelling i spill til ett nytt nivå for meg, Night in the Woods var bare en fantastisk god og hjertevarmende fortelling som igjen viser hvor godt spillmediet faktisk fungerer til akkurat dette. Det faktum at vi fikk et digert open world zelda spill som holdt alt det lovet og litt til gjør mærmest dette spillåret fantastisk alene, når nintendo og slår på stortrommen å endelig lanserer ett nytt 3D Mario i SM64 stil som og utrolig nok klarer å leve opp til forventningene har jeg nesten ikke ord for hvor bra dette året faktisk har vært for spill.

 

Selv er ikke PUBG en type spill jeg liker, men klarer likevel å respektere hva de har fått til her.

Lenke til kommentar

Syns, denne, som de fleste andre lister fra Gamer redaksjonen, bærer preg av lite mangfold.

 

Det sier meg at redaksjonen i Gamer.no, har ganske snever interesse innen spill.

 

Personlig, mener jeg alle, med unntak av Zelda er drittspill. Jeg ville nok trukket frem helt andre spill for året 2017. Som forøvrig bør nevnes som et ganske magert spill år, med lav kvalitet på utgivelsene.

Etter min mening.

 

Høres utrolig sært ut, men du har nok en smak som stikker seg kraftig ut. Jeg er nysgjerrig på hvilke spill du mener burde vært nevnt i det minste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...