Gå til innhold

Har du vurdert å ordne deg bitcoin?


  

34 stemmer

  1. 1. Har du vurdert å ordne deg bitcoin?

    • Ja, jeg kommer til å ordne det. Føler meg såpps så trygg på det.
      10
    • Nei, det altfor ustabilt, jeg tørr ikke.
      15
    • Usikker, kan hvære mulig, men er usikker om jeg vil. Kansje det er lurt å vente til det er stabilt.
      9


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja jeg har vurdert å ordne meg bitcoin. 

 

Har kommet fram til at det skal jeg ikke gjøre. 

 

 

Selvsagt så ser jeg argumentet med at det maks antall bitcoins, og at hvis alle skal begynne å bruke bitcoins og vi skal bruke 21 millioner bitcoins som all verdens penger så vil sansynligvis 1 bitcoin ha en ekstrem verdi. 

 

En annen ting er jo at hvem som helst kan starte bitcoin2, pga bitcoin er åpen kildekode og tilgjenglig for alle. Så jeg er veldig usikker på om bitcoin kommer til å bli vinnende kryptovalutaen,  Bitcoins eneste fortrinn framfor andre kryptovalutaer er jo at bitcoin var først og at nå så er det mange som har bitcoins.  

Jeg har hørt at idag så er transaksjonskostnadene og tiden på bitcoin så høy at det ikke er brukbart som betalingsmiddel, 

 

Myspace kan ses på som ett eksempel på noen som var 5 år før facebook, også nå så er de nesten ingenting.  Hvis ikke Bitcoins begynner å bli brukt til betale med snart så tror jeg at det vil gå med bitcoins som med facebook. (og da mener jeg ikke betale som i at man kan bruke masse krefter på å få det til, det må bli lettere/like enkelt som å betale på en annen måte) 

 

jeg er også veldig usikker på om denne type kryptovaluta kommer til å bli brukt i fremtiden. Bitcoins har nå naturlig deflasjon fordi det ikke tilføres noe serlig mer bitcoins, det betyr at per design så er bitcoins noe man ønsker å ha, altså ikke gi fra seg, så jeg tror ikke bitcoins kommer til å oppnå mye bruk som betalingsenhet, og hvis de ikke skal brukes så tror jeg at brått så finner man ut at det ikke har noe verdi. da all verdi i bitcoin er hva andre er villig til å betale for dem. 

 

Jeg ser noen ganger det samme sagt om aksjer, og jeg vil bare si at det er på ingen måte det samme. Aksjer verdsettes etter nåverdien av fremtidige utbytter/utbetalinger. Sett det hevdet at det enste man kan tjene penger på akser fra er at noen er villig til å betale mer for dem en hva du kjøpte dem for, det er totalt feil. Fordi jeg er redd noen kan tro at aksjer er like verdiløse som kryptovaluta så nevnte jeg det her. selv om det ikke har noe å si for min vurdering av hva kryptovaluta er verdt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil også si at jeg hater avstemninger som legger ord/meninger jeg ikke har inn i ett svar, 

Og spørsmålet her er "har du vurdert å ordne deg bitcoin" Enten så har du vurdert eller så har du ikke. Jeg har vurdert, men lot likevel være å trykke på ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedsakelig sliter jeg med å tro på Bitcoin på lang sikt pga :

 

- En bitcoin i seg selv har ikke noe egenverdi utover systemet den er satt i/hva andre vil betale. Jeg forstår ikke at bitcoin har en verdi fordi den blir generert av enrom mengde strøm , da en Bitcoin blir jo bare en kvittering på en jobb som er gjort - det er jobben som har verdi, ikke kvitteringen.

 

- Det finnes andre kryptovalutaer som lett kan erstatte Bitcoin , eksempelvis Bitcoin Cash. 

 

- Prisene kan lett manipuleres, og for alt vi vet blir det gjort nå.

 

- Mangel på reguleringer, og ikke minst mangel på identifisering av eiere og transaksjoner gjør at det er stor sannsynlighet for at myndigheter bannlyser bitcoin. Sett deg inn i hvitvaskingsloven i Norge og se hvor streng den er, ref. Nordea saken. 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Vurderte faktisk å starte med mining for en god del år tilbake, men fikk aldri hivd meg rundt til å gjøre det. Dette var selvsagt dumt i etterkant, men nå ser jeg liten eller ingen verdi lenger i å drive med mining med mindre man har tilgang til eksepsjonell hardware og gratis strøm/bruk.

Kunne kanskje vært litt interessant å investere cash i bitcoins, men det ville være penger som jeg er forberedt på å miste helt.

Lenke til kommentar

For en utrolig idiotisk utformet poll. Hva med å bare bruke "ja", "nei" eller "vet ikke"? Hva om jeg har andre grunner enn "tørr ikke" til å si nei? Hva om jeg vil kjøpe, men ikke fordi jeg "Føler meg såpps så trygg på det"?

Hvorfor er du i denne tråden da, hvis det plager deg? :hmm::hrm: :hrm:

Endret av TheDarkSeeds - SCM
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en utrolig idiotisk utformet poll. Hva med å bare bruke "ja", "nei" eller "vet ikke"? Hva om jeg har andre grunner enn "tørr ikke" til å si nei? Hva om jeg vil kjøpe, men ikke fordi jeg "Føler meg såpps så trygg på det"?

 

Enig i at den kunne vært bedre utformet, men er unødvendig å kalle den 'utrolig idiotisk'. Når man diskuterer med andre kan det være greit å huske at ikke alle har samme bakgrunn, alder, livserfaring, osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For en utrolig idiotisk utformet poll. Hva med å bare bruke "ja", "nei" eller "vet ikke"? Hva om jeg har andre grunner enn "tørr ikke" til å si nei? Hva om jeg vil kjøpe, men ikke fordi jeg "Føler meg såpps så trygg på det"?

Akkurat slik gjør lokalavisen min det i avstemninger også. Og på den måten passer som regel aldri noen av alternativene for meg, og som i dette tilfellet, stemmer jeg ikke.

Lenke til kommentar

Synes tråden har til dels gode refleksjoner og gode poenger. Jeg tilhører nok de som først og fremst er skeptisk til om Bitcoin har noen reell verdi på sikt.

 

Som et rent spekulativt objekt har den vært fantastisk. Og det er godt mulig den vil fortsette å være det. Men, jeg ser på det som svært sannsynlig at det er en boble som vil kunne kollapse og ser ikke hvordan den skiller seg fra lignende tidligere trender (f.eks IT-boblen).

 

Men som valuta...? Til det svinger den per i dag altfor mye. Det er derfor for eksempel Steam har sluttet å akseptere Bitcoin som betalingsmiddel. I tillegg er det transaksjonskostnader involvert. For min del skjønner jeg ikke fullt ut hvordan Bitcoin fungerer, så foretrekker mer transparente system, i.e., eksisterende valutaer som er garantert av en sentralbank. 

 

Steam is no longer supporting Bitcoin

 

Det beste hadde nok vært en poll med ja, nei, vet ikke, men et fjerde alternativ kunne være: 

 

"Jeg er skeptisk til Bitcoin og mistenker det for å være en boble, men vurderer å kjøpe Bitcoin som en ren spekulativ høy-risiko bet." 

 

:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...