Gå til innhold

Kryptovalutaer


Maggeabbe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva tenker dere om kryptovaluttaer? Hva vil dere ha satset på no for en langsiktig investering ich 5 år? Hvilke wallet bruker dere?

 

Kjøpte en del Bitcoin i 2013, og de har jo steget, for å si det sånn.  Har diversifisert i andre altcoins tidligere, men solgte de og kjøpte bitcoins igjen.

 

Ikke sats mer enn du har råd til å tape.  5 år er ikke langsiktig i denne sammenhengen.  Har du store summer, bør du bruke cold storage, enten paper wallets, eller hardware som Trezor, KeepKey, e.l.

Endret av Børt-Erik
Lenke til kommentar

Har 10000 jeg skal bruke. Skal jeg sette det på bitcoin eller vet du om en annen spennende valuta ?

 

Jeg anbefaler BTC.

 

Før du investerer noe som helst, bør du sette deg inn i hva kryptovaluta er for noe.  Er mange misforståelser ute og går.  Finnes mange gode ressurser her ute.  https://norgesbitcoinforening.no/om-bitcoin/ er en god start.

 

Jeg kjøpte mine BTC av Sturle Sunde (http://bitmynt.no).  Les http://bitmynt.no/handel.html før du tar kontakt med ham.  

Endret av Børt-Erik
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

Jeg bruker Ledger Nano S som cold storage wallet.

 

Har investert i bitcoin, litecoin, ethereum, ripple og noen andre småcoins.

 

Vet ikke om jeg ville lagt alt i bitcoin atm da jeg er usikker på hvordan fremtiden vil være med all forkingen og med tanke på at bitcoin som betalingsmiddel er helt ubrukelig atm.

Lenke til kommentar

Jeg bruker Ledger Nano S som cold storage wallet.

 

Har investert i bitcoin, litecoin, ethereum, ripple og noen andre småcoins.

 

Vet ikke om jeg ville lagt alt i bitcoin atm da jeg er usikker på hvordan fremtiden vil være med all forkingen og med tanke på at bitcoin som betalingsmiddel er helt ubrukelig atm.

 

Hva legger du i at bitcoin som betalingsmiddel er ubrukelig ?

Lenke til kommentar

 

Hva legger du i at bitcoin som betalingsmiddel er ubrukelig ?

 

 

Hvordan kan man forholde seg til et betalingsmiddel som spretter opp og ned med over 10% i døgnet.

Verdien er altfor ustabil til at man kan bruke den til betaling.

 

Ved bruk av vanlig valuta er prisen fast. En vare som koster 1000 kr koster også det samme i morgen, uken etterpå eller om et halvt år. Mindre justeringer kan selvfølgelig komme som en justering etter konsumprisindeksen.

 

Men hvordan kan man forholde seg til en vare som er priset i bitcoins? Den koster 1 bitcoin i dag. I morgen koster varen 0,8 bitcoins, og neste uken koster varen1,5 bitcoins.

 

En så ustabil kurs er umulig å foholde seg til ved kjøp og salg av varer, og valutaen egner seg derfor best til spekulasjon!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YQ8U8xbZ

 

Jeg bruker Ledger Nano S som cold storage wallet.

 

Har investert i bitcoin, litecoin, ethereum, ripple og noen andre småcoins.

 

Vet ikke om jeg ville lagt alt i bitcoin atm da jeg er usikker på hvordan fremtiden vil være med all forkingen og med tanke på at bitcoin som betalingsmiddel er helt ubrukelig atm.

 

Hva legger du i at bitcoin som betalingsmiddel er ubrukelig ?

 

 

Lang transaksjonstid og høye avgifter gjør bitcoin ubrukelig til dagligdags handel. Hvem vil vel kjøpe en kaffe for 50kr når man må betale 50kr i avgift? Bitcoin som den er nå er ikke lengre en valuta man bruker til handel, men heller et investeringsobjekt. Skal man bruke kryptovaluta til handel bør man heller bruke bitcoin cash eller andre raske og billige valutaer.bitcoin-compared-chart-1024x559.png

Endret av Slettet-YQ8U8xbZ
Lenke til kommentar

Dette er jo ikke sammenlignbart i det hele tatt.

Hvis vi tar utgangspunkt i en middelverdi på kursen på ca. 9, så viser grafen at den variererca +/- 10% OVER EN PERIODE PÅ 10 ÅR!!!

Bitcoin har tilsvarende svingninger i løpet av 24 timer, så tidsperspektivet er jo helt misvisende.

 

Skal du sammenligne, så må du ser over like perioder:

  • siste måned har krona variert (fra min til max) ca. 2%
  • bitcoin har siste måneden hatt endring på 35%
  • siste døgnet har kronekursen variert ca. 0.3%
  • siste døgnet har bitcoin-kursen hatt endring på 20% 
Lenke til kommentar

Du tenker nok heller på slutten av 2008, da de største svingningene var. Fra 27. august til 27. desember steg kursen fra 7,93 NOK/EUR til 10,11, altså litt over 27 %. De heftigste svingningene jeg ser med det blotte øyet (bruker xe.com) er +3,4 % fra 18. til 19. desember, og -4,63 % fra 23. til 24. oktober.

 

 

 

Og det er stor forskell på 27% på 6 mnd vs. 35% på en mnd

Eller 3-4% på et døgn vs. 20% på et døgn.

Lenke til kommentar

 

Og det er stor forskell på 27% på 6 mnd vs. 35% på en mnd

Eller 3-4% på et døgn vs. 20% på et døgn.

Det er større forskjell på valuta som taper verdi ... og en som øker i verdi :)

 

 

Hvilken valuta er det egentlig som taper verdi? Du sammenligner EUR mot NOK. Er det krona som svekkes eller euroen som styrkes? Dessuten går kursen både opp og ned, så regnet ut fra middelverdien, har den ikke variert mye mer enn 10% over 10 år.

En svakere krone har for øvrig vært en ønsket effekt som følge av sentralbankens reduksjon i renta.

 

Dessuten gikk diskusjonen ut på bruk av bitcoin som betalingsmiddel, hvor mitt argument fortsatt er gyldig. Om en kurs går opp eller ned er likegylding. Poenget var at det kursen ikke er mulig å forholde seg til når den varierer med 20% i døgnet. Da er det ikke mulig å prissette varer på en fornuftig måte slik at bitcoin kan brukes til vanlig handel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...