Gå til innhold

Kjøpe kryptovaluta på kredittkort?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei

 

Som tittel sier, så vurderer jeg kjøp av kryptovaluta på kredittkort

Er ikke snakk om store summer

 

Har til dags dato kun 30k å investere..som jeg tenkte å kjøre på med i bitcoin

Deretter ta ut av kreditten jeg har fått bevilget på kortet mitt med enda 30k i ETH

Tenker å ta ut 25k fra bsu fra i år også og kjøre med på BTC, men er litt usikker med tanke på skatten og rentene, selvom en evt økning i btc vil overkjøre det jeg får ut av bsu

 

jeg følger med daglig på opptur og nedtur og det vil ikke være langsiktig

 

Kanskje en 6mnd 1år tid hvis ikke markedet viser til en helt vill økning / går det fort nedover casher jeg ut skyldig beløp på kredittkortet og betaler det og holder på penger jeg har "råd" til å tape istedet

 

Betale minstebeløp på kredittkortet som er 250.- i mnd frem til jeg evt kan ta ut et overskudd dersom det går min vei

 

Er det flere her inne som har gjort lignende?

 

Er fullt klar over at det ikke er det lureste, men tenker at jeg må slenge meg på før jeg går glipp av enda en dobbeltøkning.

 

har en ok lønn og sitter med rundt 10k etter alle utgifter er betalt hver mnd.. så hvis alt går til dundas så vil det ikke ta meg lengre tid en 3-4 mnd å nedbetale kreditten jeg evt tar på meg

 

Så er det egentlig så "dumt" med tanke på hvor mye det "kan" øke også ?

 

Ser liksom på muligheten for fortjeneste veier over det jeg evt kan tape..

 

 



Anonymous poster hash: 427c1...fbd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut som en helt elendig idé i mine ører. Å kjøpe etter en ellevill stigning fordi du "kan gå glipp av en dobbeltøkning" er ikke spesielt rasjonelt. 

 

Og dersom du har 10k etter at alle utgifter er betalt hver måned, hvordan har du greid å ikke spare opp mer enn 30k som du kan bruke til investeringer? 

 

Investerte i en hytte ;)

 

Er tilbake på bunn og må spare til noe nytt å investere.. Men ser potensiale i krypto.. Men virker til at man må slå til asap for at det skal være verdt det

 

Anonymous poster hash: 427c1...fbd

Lenke til kommentar

Du mister jo mykje av gevinsten dersom du investerer lånte pengar.

I tillegg så aukar du risikoen svært mykje.

Investerer du sparepengane dine så risikerer du berre å tape det du har på konto.

Tek du opp kredittlån og taper alt så ender du jo opp med eit dyrt kredittlån.

 

Jo lenger tid det tek jo større er faren for at bobla sprekk. Det kan fortsatt gå lang tid før vi er der, men mykje av utfordringa med kryptovaluta er at dersom bobla fyrst sprekk så vil det gå så fort at du nok ikkje kan pårekne at du rekk å selge unna før verdien er nede på null.

Dette fordi kryptovaluta i motsettning til investering i andre ting har ekstra risiko knytta til at valutaen ikkje er knytta opp mot noke og at valutaen opererer i ei juridisk gråsone.

Så i tillegg til vanlig verdinedgang, så kan du risikere at valutaen blir råka av f.eks dataangrep som øydelegg all verdi ved å la hackaren generere egne bitcoins, eller endå verre; duplisere bitcoins slik at det er uklart kva som er ekte og kva som er forfalska.

Kryptovaluta er også utsatt for myndigheitsinngripelse som gjer det endå vanskeligare å realisere verdiane.

Lenke til kommentar

Høres ut som en helt elendig idé i mine ører. Å kjøpe etter en ellevill stigning fordi du "kan gå glipp av en dobbeltøkning" er ikke spesielt rasjonelt. 

+1.

 

TS, du ønsker altså å kjøpe helt på topp, der kursgrafen ser sånn ut:

post-62210-0-63074700-1513687308_thumb.png

 

Har du en buffer på siden av, sånn i tilfelle f.eks. bilen ryker i januar? Eller er du helt på null nå etter hyttekjøp?

 

Har du buffer på siden og ellers stålkontroll så kan dette gjøres, men å ta ut av BSU for å kjøpe kryptovaluta høres ikke ut som en god idé uansett mtp. at man vel da må tilbakebetale skattefordel man har fått, osv. 

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du og hvor mye av maks har du spart på bsuen? Ville latt de 30k stå for å få skattefordelen, regner med du jobber nok til at du tjente over 70k i år. I så fall, kjør half and half. Behold de 30k på bsu, og bruk kredittkortet til å investere (så får du avgjøre selv om du vil splitte 15/15 i bc og eth eller gå all in på en av dem).

 

Mulig jeg er litt noob på det, men tenker også på å investere. Gitt dagens pris, hvor mye må bitcoin øke for at man skal gå i null, og hvor lenge er det snakk om at den må stige for at man skal tjene på det?

 

Evt en cheap option hvor man investerer si 15 i bc og 15k i eth, så er det relevant for TS også i samme slengen.

 

Er det 28% utbytteskatt det er på krypto?

Endret av Neonex
Lenke til kommentar

Mulig jeg er litt noob på det, men tenker også på å investere. Gitt dagens pris, hvor mye må bitcoin øke for at man skal gå i null, og hvor lenge er det snakk om at den må stige for at man skal tjene på det?

 

Evt en cheap option hvor man investerer si 15 i bc og 15k i eth, så er det relevant for TS også i samme slengen.

 

Er det 28% utbytteskatt det er på krypto?

 

Hvor mye BTC må stige for å gå i null? Vel, det kommer jo an på hvilken rente det er på kredittkortet. La oss holde det enkelt og f.eks. si 20 % årlig rente, altså 1,67 % månedlig, og at du kan betale kun renter (sikkert variasjoner i minstebeløp osv.)

 

Kjøper du BTC hos Coinbase med kredittkort er det 3,99 % i avgift. Dermed har du 28 803 kr igjen av de 30 000 kr du betaler renter på. Holder du BTC i et helt år betaler du 6 000 kr i renter. Etter skatt må du da sitte igjen med 36 000 kr for å gå i null. Med 23 % skatt (se under) går du i null hvis verdien av BTCene dine har steget til 46 753 kr, dvs. 62,3 % ila. det året. Med kursen nå vil det si at BTC må øke til nesten 29 400 USD/BTC.

Edit: Brainfart, tok 23 % skatt på hele beløpet. Det er tilstrekkelig at verdien stiger til 38 150 kr, altså 32,5 %, eller til ca. 24 000 USD/BTC.

 

Gevinstskatt er 24 % for inntektsåret 2017 og 23 % for 2018. 

Endret av Frank Drebin
Lenke til kommentar

Bitcoin har vært omtalt som en boble ganske lenge nå, folk mente den var på topp da den passerte 1000 dollar og 2000 dollar og 5000, 10000, 15000... osv osv... sannheten er at Bitcoin fortsatt er i startfasen, og for de som har satt seg inn i hva det egentlig er snakk om skjønner dette.

 

Minner meg om argumentasjonen til hvilket som helst pyramidespill. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Mulig jeg er litt noob på det, men tenker også på å investere. Gitt dagens pris, hvor mye må bitcoin øke for at man skal gå i null, og hvor lenge er det snakk om at den må stige for at man skal tjene på det?

 

Evt en cheap option hvor man investerer si 15 i bc og 15k i eth, så er det relevant for TS også i samme slengen.

 

Er det 28% utbytteskatt det er på krypto?

 

Hvor mye BTC må stige for å gå i null? Vel, det kommer jo an på hvilken rente det er på kredittkortet. La oss holde det enkelt og f.eks. si 20 % årlig rente, altså 1,67 % månedlig, og at du kan betale kun renter (sikkert variasjoner i minstebeløp osv.)

 

Kjøper du BTC hos Coinbase med kredittkort er det 3,99 % i avgift. Dermed har du 28 803 kr igjen av de 30 000 kr du betaler renter på. Holder du BTC i et helt år betaler du 6 000 kr i renter. Etter skatt må du da sitte igjen med 36 000 kr for å gå i null. Med 23 % skatt (se under) går du i null hvis verdien av BTCene dine har steget til 46 753 kr, dvs. 62,3 % ila. det året. Med kursen nå vil det si at BTC må øke til nesten 29 400 USD/BTC.

 

Gevinstskatt er 24 % for inntektsåret 2017 og 23 % for 2018. 

 

 

 

Regnestykket ditt henger ikke sammen. Du glemmer at han får skattefradrag for rentene på kredittkortet, samt at det bare er 23% skatt på overskuddet (etter fradrag for kostpris inkludert kjøpsomkostninger), ikke brutto salgssum.

Lenke til kommentar

Takk for godt svar, Mann med den nakne pistol :) Var ikke i mitt tilfelle aktuelt å delbetale på kreditt (er nylig gått over til å betale alt med kredittkort for å få trumf, men betaler da hele regningen på forfall fra brukskonto), men den må da altså uansett om kredittkorteksempelet ikke er gjeldende, stige 24% for å gå i null da altså (forutsatt betaling med debitkort)? Er det i det hele tatt i nærheten av realistisk? Har bare fulgt kursen i ett døgn nå, hvor det ser ut til at den har vært opp og ned rett oppunder tusen dollar.

Lenke til kommentar

Regnestykket ditt henger ikke sammen. Du glemmer at han får skattefradrag for rentene på kredittkortet, samt at det bare er 23% skatt på overskuddet (etter fradrag for kostpris inkludert kjøpsomkostninger), ikke brutto salgssum.

Ja, jeg kom på at jeg hadde regnet skatt på hele beløpet og rettet det opp et par minutter før du skrev dette. Godt poeng angående skattefradrag for rentene, det falt meg ikke inn at det var det på kredittkort, men det er det jo selvfølgelig  :)

 

Med forbehold om nye brainfarts så blir vel regnestykket da at investering + avkastning må være ca. 36 358 kr for å gå i null. Ergo nødvendig økning på 26,2 %.

 

Takk for godt svar, Mann med den nakne pistol :) Var ikke i mitt tilfelle aktuelt å delbetale på kreditt (er nylig gått over til å betale alt med kredittkort for å få trumf, men betaler da hele regningen på forfall fra brukskonto), men den må da altså uansett om kredittkorteksempelet ikke er gjeldende, stige 24% for å gå i null da altså (forutsatt betaling med debitkort)? Er det i det hele tatt i nærheten av realistisk? Har bare fulgt kursen i ett døgn nå, hvor det ser ut til at den har vært opp og ned rett oppunder tusen dollar.

Hvis kredittkorteksempelet ikke gjelder er man i null så lenge kursen ikke er lavere når man selger enn da man kjøpte. Skatten beregnes av overskuddet. Kjøper man for 10 000 kr og selger for 11 000 kr, så er det gevinsten på 1 000 kr man skal betale 24/23 % skatt av. Det realistiske i kryptovalutamarkedet er at prisene svinger voldsomt. Klarer man å kjøpe på bunn og selge på topp, og ikke omvendt, så er det penger å tjene ;)

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si det på en pen måte, men du har ikke peiling på hva du driver med. Svært få andre, om noen, kan heller forutse hva som skjer med Bitcoin. Hva om for eksempel sentrale myndigheter nå går sammen om å forby eller kraftig regulere Bitcoin? 

 

Jeg tror det er sannsynlig at Bitcoin sannsynligvis hadde overlevd dette, MEN, det hadde garantert gjort noe med kursen og etterspørselen..

 

Hvis du ikke har noen annen gjeld og er inneforstått med at dette er ren gambling og du er villig til å tape ALT, så hvorfor ikke? :)

 

Vurderer selv å sette 10K i Bitcoin og det vil være ren gambling for min del også. Har forresten gjort lignende ting i aksjer, men der tør jeg påstå at jeg vet hva jeg driver med etter å ha holdt på med det i årevis. Jeg handler heller ikke uten at jeg er sikker. Bitcoin på sin side har betydelig mer risiko og usikkerhet.

 

PS: At folk som deg nå er villig til å låne opp kredittkort for å investere i Bitcoin er nok et tegn på at dette er en boble. Spørsmålet er jo hvor langt den kan gå før det sier pang. :) 

Lenke til kommentar

Det er vanskelig å si det på en pen måte, men du har ikke peiling på hva du driver med. Svært få andre, om noen, kan heller forutse hva som skjer med Bitcoin. Hva om for eksempel sentrale myndigheter nå går sammen om å forby eller kraftig regulere Bitcoin? 

 

Jeg tror det er sannsynlig at Bitcoin sannsynligvis hadde overlevd dette, MEN, det hadde garantert gjort noe med kursen og etterspørselen..

 

Hvis du ikke har noen annen gjeld og er inneforstått med at dette er ren gambling og du er villig til å tape ALT, så hvorfor ikke? :)

 

Vurderer selv å sette 10K i Bitcoin og det vil være ren gambling for min del også. Har forresten gjort lignende ting i aksjer, men der tør jeg påstå at jeg vet hva jeg driver med etter å ha holdt på med det i årevis. Jeg handler heller ikke uten at jeg er sikker. Bitcoin på sin side har betydelig mer risiko og usikkerhet.

 

PS: At folk som deg nå er villig til å låne opp kredittkort for å investere i Bitcoin er nok et tegn på at dette er en boble. Spørsmålet er jo hvor langt den kan gå før det sier pang. :)

 

Har ikke mye peiling nei ^^ men et sted må vi alle starte

 

Er jo selvfølgelig bare gambling det blir ja. Nå er det ikke snakk om store summer jeg ser for meg, Men den generelle ideen bak det

 

Hva skal vi dersom den øker til 1 million per bitcoin som noen også tror. Skal vi da sitte å gni oss i øya igjen og si..nei du nå...nå må det sprekke

 

Vi er flinke til å spekulere i det som kun skal slå feil vet du.. Boligmarkedet er prima eksempel

 

Jeg tror at vi kun har sett starten. Er altfor mange som ikke har satt seg inn i dette enda. Og med tiden blir det gjort enklere (forhåpentlighvis ) og blir det en mer almenn greie å handle med.. la oss si 5 år fremover i tid..skal man ikke se bortifra at en stor vekst vil være veldig god

 

også kan det kræsje helt :)

 

I Asia så sprudler jo dette i alle baner. Kommer det hitover også så er det nok ikke stopp enda

 

Er vi "heldige" så blir det såpass normalt at det jevner seg ut ved en betraktelig høyere sum enn hva det er nå, også blir det sett på som en norm å handle med bitcoin vs "standard" valuta

 

 

men igjen..dette er bare en hobby investering som blir for meg..om det er verdt 100k om noen år eller 200kr så skal jeg klare å leve med det

 

PS: Kredittkortet ville blitt nedbetalt i min situasjon etter 3 mnd, Kan ikke snakke på andre sine vegne

 

En barndomsvenn av meg lånte 300k av santander i juli for å kjøpe bitcoins..Han gliser like bredt hver gang jeg ser han idag. ( etter 3 mnd med dårlig søvn vell å merke )

 

Anonymous poster hash: 427c1...fbd

Lenke til kommentar

Argumentasjonen din er ikke spesielt overbevisende. Det at mange ikke har satt seg inn i hvordan Bitcoin fungerer kan like gjerne være et argument i mot. De aller færreste kan forklare hva Bitcoin egentlig er.

 

Skjønner heller ikke referansen til boligmarkedet som jo har vært en meget lukrativ investering de siste tiårene her til lands. 

 

Som valuta er Bitcoin per i dag håpløs. Den svinger altfor mye. I tillegg er ikke transaksjonskostnadene særlig lave. Per i dag ser det for meg ut til at Bitcoin er et rent spekulativt objekt som svinger noe ekstremt.

 

Men, som sagt. Er dette penger du har råd til å tape og kan avskrive som et tap, hvorfor ikke. Bare vær tydelig på at det er gambling. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...