Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lærer og misbruk av makt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Snakk med læreren og si at du var bevisstløs i 2 dager, slik at du hverken kunne ringe selv eller få noen annen til å ringe for deg. Dette er gyldig grunn, så han går nok med på å stryke anmerkningen.

 

Bare dersom det er sant.

 

Jeg kan ikke se for meg at noen lærere ville trodd på dette. Dersom du har god grunn til at du ikke gav beskjed om at du ikke møtte bør du fortelle det - har du ikke noen god grunn har du kanskje fortjent anmerkning.

Lenke til kommentar

Kan ikke huske vi hadde noen plikt til å melde fra om at vi var syke før etterpå. Kanskje man tok en telefon hvis man fikk heftig influensa og regnet med å være slått ut en uke eller to.

Jeg har ei datter på ungdomsskolen og ei på videregående, og der er det plikt til å melde fra første dag på begge skolene, så jeg ser ikke noe merkelig i å få anmerkning ved å ikke følge slike regler hvis det er det på skolen - og jeg ser i hvert fall ikke noe som rettferdiggjør tråd-tittelen ("mibruk av makt").
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det å ikkje melde frå om fråvær tidligast mulig kan fort havne inn under meir generelle skulereglar om høfligheit og folkeskikk.

Eg kan godt forstå at i skulen vil ha slik beskjed, det har jo blant anna med å gi læraren muligheit til å tilpasse undervisninga, gir skulen grunnlag til å vurdere om det er behov å feks etterlyse eleven som er vekke osv.

Samtidig så burde ein sjølvsagt fått dette inn i regelementet i klartekst om skulen vil ha slik beskjed.

Lenke til kommentar

Niesen min som går på ungdomsskole og må si ifra, ihvertfall hvis man blir borte mer enn 1 dag (sende en epost tar vel bare 3 sekunder uansett). Det skal være obligatorisk, men noen lærere er sløvere enn andre eller gidder ikke å gi anmerkning hvis du kommer med legeerklæring. Det er ikke noe maktmisbruk ettersom det gjelder samme for høyere utdanning og.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er litt drøyt å påstå en lærer misbruker makten sin når man gir en elev anmerkning for ikke å ha gitt beskjed om hvorfor de er borte fra skolen over flere dager. Som nevnt over tar det ikke lange tiden å sende sms eller e-post hvor en sier en er dårlig. 

Prøv å vær borte over flere dager fra jobben uten å gi beskjed til sjefen så får du se hva som skjer. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Anmerkninger kan gjelde hva som helst. For at en anmerkning skal få betydning for ordens- og oppførselskarakterene må den imidlertid innebære et brudd på skolens ordensreglement. Dette kan variere fra skole til skole.

 

i alle fall på min skole fikk jeg nedsatt orden- og oppførsel hvis jeg nådde et vist antall. (vår skole 6) jeg hadde 9.

anmerkningene hadde ikke noe med brudd på skolens ordensreglement å gjøre, sier ikke at det er det på alle skoler, men lurt å være obs

Lenke til kommentar

Er det så galt å få en anmerkning?

 

 

 

Prøv å vær borte over flere dager fra jobben uten å gi beskjed til sjefen så får du se hva som skjer. 

Skole og jobb er ikke det samme. Man får ikke penger for å gå på skolen. Det er en indoktrinéringsinstitusjon, for at vi skal lære å sitte pent, ikke bryte regler, og følge systemet. Lurer på om Røkke lærte sine barn at det var farlig med anmerkninger og sånne ting. Men de ble vel sendt til privatskole, hvor de lærer å forvalte formuen. Samfunnet er urettferdig.

Lenke til kommentar

Kristian Røkke har grunnutdanning som rørlegger. Vet ikke hvor mye formuesforvaltning det er på rørleggerlinja.

Hehe, ja, og han forvalter nå formuer ^^ Jeg vet ikke hvilken motivasjon han hadde for å ta den utdanninga.. men han -endte ikke opp- som rørlegger.

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Kristian_Monsen_R%C3%B8kke

 

"Kristian Røkke studerte økonomi og matematikk ved Colby College, London School of Economics and Political Science og Handelshøyskolen BI, og arbeidet ved meglerhuset Corporate Advice & Research (Car). Han deltok i Aker Solutions' International Trainee Program, og arbeidet for Aker Solutions' subsea-enhet i Malaysia."

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...