Gå til innhold

Ikke overholdt produktleveringstid


Anbefalte innlegg

Hei på Black Friday bestilte jeg en vare hos Komplett som jeg er rimelig sikker på stor som "på lager" i det jeg trykket betal, når jeg sjekket innpå i dag sto leveringstiden som 25. januar 2018.

 

Jeg tok kontakt med kundeservice som mente at det var mulig lagerstatus ikke klarte å følge med antall bestillinger på en så hektisk dag. De mente også at jeg ikke har noen rettigheter ifht å få det til original annonserings tid og tok heller ikke i mot et tilbud fra meg om å få sendt et tilsvarende produkt til samme pris.

 

Spørsmålet mitt er om de har rett i at jeg ikke har noen rettigheter til å få noe levert innen rimelig tid?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker da på §19

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren

a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20 b) kreve oppfyllelse etter § 21 c) kreve heving etter § 23 d) kreve erstatning etter § 24.

Forbrukerens rett til erstatning faller ikke bort ved at han eller hun gjør gjeldende andre krav, eller ved at disse ikke kan gjøres gjeldende.

Dersom selgeren ikke i tide oppfyller sine plikter ellers etter kjøpet, gjelder bestemmelsene om forsinkelse tilsvarende så langt de passer, likevel ikke § 23 tredje og fjerde ledd. Partene kan avtale en annen løsning.

 

Gitt at jeg har rett i at det siste de viste meg var at den var på lager før jeg trykket betal mener jeg at jeg lett burde kunne kreve oppfyllelse etter § 21, jeg er

 

Rimelig sikker ? Så du klager når du engang ikkje vet om hva som stod der ? 

Ha litt forståelse for at lagerstatus kan være feil, og sett heller pris på det at du fikk produktet ditt ligge granne billigere.

Komplett har ikke skrevet noenting om hva leveringstid var i ordrebekreftelse, det er også fullt mulig å skrive kode som oppdaterer lagerstatus i sanntid.

Lenke til kommentar

Varer reserveres ikke i nettbutikker før man har betalt. Sannsynligvis har to betalt samtidig.

 

Hva slags resultat er det du ønsker? Hvis de ikke klarer å skaffe varen før i januar.

En mulig løsning er å få tilsvarende vare sendt til samme pris (de har mange tilsvarende varer hvor original prisen er betydelig lavere, ergo de taper ingenting på det med mindre avansen deres på originalproduktet er veldig høy i forhold til et av de tilsvarende produktene) eller at de kjøper samme vare fra en annen nettbutikk som har den på lager.

 

 

 

Kanskje du kan ta å lese på villkårene til Komplett? Det står "ta deg en bolle" med litt fler ord.

De kan ikke lage vilkår som bryter med forbrukerskjøpsloven.

Endret av MaisTortilla
Lenke til kommentar

Det gjør de ikke heller. En nettbutikk har feilmarginer i systemet og som følge av det så har de et visst slingringsmonn. At et datasystem feiler er ikke uvanlig og det er lovlig å ta forbehold om feil. Siden en nettbutikk har fler ledd enn et bakrom så vil det si at leveringstid også inkluderer eventuelle feil som oppstår hos leverandør. Komplett kan ikke klandres hvis en leverandør brått får trøbbel.

 

Hadde du stått i kassa på Elkjøp så hadde du hatt rett, men det er ikke tilfelle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Varer reserveres ikke i nettbutikker før man har betalt. Sannsynligvis har to betalt samtidig.

 

Hva slags resultat er det du ønsker? Hvis de ikke klarer å skaffe varen før i januar.

En mulig løsning er å få tilsvarende vare sendt til samme pris (de har mange tilsvarende varer hvor original prisen er betydelig lavere, ergo de taper ingenting på det med mindre avansen deres på originalproduktet er veldig høy i forhold til et av de tilsvarende produktene) eller at de kjøper samme vare fra en annen nettbutikk som har den på lager.

 

 

 

Kanskje du kan ta å lese på villkårene til Komplett? Det står "ta deg en bolle" med litt fler ord.

De kan ikke lage vilkår som bryter med forbrukerskjøpsloven.

 

 

Kan du ikke bare angre på veren du har kjøpt og kjøpe en tilsvarende vare? 

Lenke til kommentar

Det gjør de ikke heller. En nettbutikk har feilmarginer i systemet og som følge av det så har de et visst slingringsmonn. At et datasystem feiler er ikke uvanlig og det er lovlig å ta forbehold om feil. Siden en nettbutikk har fler ledd enn et bakrom så vil det si at leveringstid også inkluderer eventuelle feil som oppstår hos leverandør. Komplett kan ikke klandres hvis en leverandør brått får trøbbel.

 

Hadde du stått i kassa på Elkjøp så hadde du hatt rett, men det er ikke tilfelle.

At enkelte datasystem feiler av og til betyr ikke at de må feile, det er nesten trivielt å implementere en funksjon som advarer kjøper om varens lagerstatus har endret og ber om en ekstra bekreftelse for å gjennomføre kjøpet. 

 

 

 

 

 

Varer reserveres ikke i nettbutikker før man har betalt. Sannsynligvis har to betalt samtidig.

 

Hva slags resultat er det du ønsker? Hvis de ikke klarer å skaffe varen før i januar.

En mulig løsning er å få tilsvarende vare sendt til samme pris (de har mange tilsvarende varer hvor original prisen er betydelig lavere, ergo de taper ingenting på det med mindre avansen deres på originalproduktet er veldig høy i forhold til et av de tilsvarende produktene) eller at de kjøper samme vare fra en annen nettbutikk som har den på lager.

 

 

 

Kanskje du kan ta å lese på villkårene til Komplett? Det står "ta deg en bolle" med litt fler ord.

De kan ikke lage vilkår som bryter med forbrukerskjøpsloven.

 

 

Kan du ikke bare angre på veren du har kjøpt og kjøpe en tilsvarende vare? 

 

Tilsvarende vare er jo fortsatt dyrere enn tilbudsprisen på tilbudsproduktet, mens originalprisen til til tilbudsproduktet er høyere enn  original prisen tilsvarende vare.

Endret av MaisTortilla
Lenke til kommentar

 

Det gjør de ikke heller. En nettbutikk har feilmarginer i systemet og som følge av det så har de et visst slingringsmonn. At et datasystem feiler er ikke uvanlig og det er lovlig å ta forbehold om feil. Siden en nettbutikk har fler ledd enn et bakrom så vil det si at leveringstid også inkluderer eventuelle feil som oppstår hos leverandør. Komplett kan ikke klandres hvis en leverandør brått får trøbbel.

 

Hadde du stått i kassa på Elkjøp så hadde du hatt rett, men det er ikke tilfelle.

At enkelte datasystem feiler av og til betyr ikke at de må feile, det er nesten trivielt å implementere en funksjon som advarer kjøper om varens lagerstatus har endret og ber om en ekstra bekreftelse for å gjennomføre kjøpet. 

 

 

Virker som du har en ekstremt dypgående kunnskap om wms'er  :rofl:

 

Men helt sånn seriøst, shit happens. Du har ett ønske om tilsvarende produkter som du selv kan kjøpe og avbestille den andre varen. Jeg skjønner ikke helt hva du prøver å oppnå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg prøver å er egentlig bare på finne ut hvordan dette stiller seg juridisk slik at jeg kan bruke det i videre diskusjoner med kundeservice når noen med litt power kommer på jobb i morgen eventuelt i forliksrådet. Det er rett og slett bare slik:

1. Jeg har kjøpt et produkt i god tro om at jeg skulle hatt det til uken

2. Forbrukerkjøpsloven $21 mener jeg skal kunne kreve oppfyllelse

 

 

Du har ett ønske om tilsvarende produkter som du selv kan kjøpe

Til en høyere pris enn det jeg har bestilt i tilbudet og jeg ønsker derfor å få dekket mellomlegget.

 

Hva WMS'er er vet jeg ikke, men jeg vet alle sql servere har innebygget funksjon for å sjekke om et tall tilsvarer null.

Endret av MaisTortilla
Lenke til kommentar

Det gjør de ikke heller. En nettbutikk har feilmarginer i systemet og som følge av det så har de et visst slingringsmonn. At et datasystem feiler er ikke uvanlig og det er lovlig å ta forbehold om feil. Siden en nettbutikk har fler ledd enn et bakrom så vil det si at leveringstid også inkluderer eventuelle feil som oppstår hos leverandør. Komplett kan ikke klandres hvis en leverandør brått får trøbbel.

 

Hadde du stått i kassa på Elkjøp så hadde du hatt rett, men det er ikke tilfelle.

At enkelte datasystem feiler av og til betyr ikke at de må feile, det er nesten trivielt å implementere en funksjon som advarer kjøper om varens lagerstatus har endret og ber om en ekstra bekreftelse for å gjennomføre kjøpet.

 

Det utsagnet beskriver kunnskapen din godt :)

Lenke til kommentar

Det jeg prøver å er egentlig bare på finne ut hvordan dette stiller seg juridisk slik at jeg kan bruke det i videre diskusjoner med kundeservice når noen med litt power kommer på jobb i morgen eventuelt i forliksrådet. Det er rett og slett bare slik:

1. Jeg har kjøpt et produkt i god tro om at jeg skulle hatt det til uken

2. Forbrukerkjøpsloven $21 mener jeg skal kunne kreve oppfyllelse

 

 

Du har ett ønske om tilsvarende produkter som du selv kan kjøpe

Til en høyere pris enn det jeg har bestilt i tilbudet og jeg ønsker derfor å få dekket mellomlegget.

 

Hva WMS'er er vet jeg ikke, men jeg vet alle sql servere har innebygget funksjon for å sjekke om et tall tilsvarer null.

 

Du sa de hadde produkter med lavere pris? Men det er nå så.

 

WMS står for warehouse management system, hjelper ikke å sjekke en verdi i en database om wms ikke har oppdatert den feks. Poenget er at det er litt mer komplekst enn du tenker på, i tillegg kan svinn oppstå og det er umulig å holde rede på dette i sanntid feks. I tillegg var det black friday, da skjer det som regel litt uventede ting :) 

 

Satser på det ordner seg for deg. 

Lenke til kommentar

En nettbutikk har feilmarginer i systemet og som følge av det så har de et visst slingringsmonn. At et datasystem feiler er ikke uvanlig og det er lovlig å ta forbehold om feil. Siden en nettbutikk har fler ledd enn et bakrom så vil det si at leveringstid også inkluderer eventuelle feil som oppstår hos leverandør. Komplett kan ikke klandres hvis en leverandør brått får trøbbel.

 

Dette er ikke relevant i forhold til Forbrukerkjøpsloven, og kan dermed ikke brukes som et argument til "fordel" for Komplett(og dermed til ulempe for kunden).

Lenke til kommentar

Jeg går ut fra at heving og dekningskjøp er den mest realistiske løsningen her.

 

Det følger av forbrukerkjøpsloven § 6 første ledd at:
 

Tingen skal leveres uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter kjøpet, hvis ikke noe annet er avtalt.

 
Videre følger det av § 19 at:
 

Dersom tingen ikke blir levert eller blir levert for sent og dette ikke skyldes forbrukeren eller forhold på forbrukerens side (forsinkelse), kan forbrukeren
a) holde kjøpesummen tilbake etter § 20
b) kreve oppfyllelse etter § 21
c) kreve heving etter § 23
d) kreve erstatning etter § 24.

 
I denne saken har det ikke blitt avtalt en spesiell leveringsdato. Som resultat skal varen leveres uten unødig opphold og senest innen 30 dager etter kjøpet.
 
Om det er ønskelig å heve kjøpet er det verdt å gi § 23 et blikk hvor det går frem at:
 

Har selgeren ikke levert tingen i tide i samsvar med § 6, skal forbrukeren oppfordre selgeren til å levere innen en rimelig tilleggsfrist for oppfyllelse. Dersom selgeren ikke leverer innen denne tilleggsfristen, kan forbrukeren heve avtalen.

 
Det er derfor å anbefale at du setter en slik tilleggsfrist nå. (Typ 1-2 uker)
 
Nå kan man kanskje spørre seg om man kan sette en slik tilleggsfrist når leveringsfristen på 30 dager, jf. §6, ikke er utløpt enda.
 
Av forbrukerkjøpsloven § 55, jf. kjøpsloven §§ 61 og 62 går det frem at man kan heve kjøpet ved forventet kontraktbrudd.
 
Det er på det rene i denne saken at Komplett har gitt en ny leveringsdato som er senere enn den forespeilede leveringstiden ved bestillingstidspunktet, og uansett senere enn 30-dagersfristen i § 6. Om Komplett ikke overholdet tilleggsfristen satt etter § 23, vil det foreligge tilfredsstillende grunn til å heve kjøpet.
 
Videre følger det av § 24 om erstatning at:
 

Forbrukeren kan kreve erstatning for tap han eller hun lider som følge av forsinkelse fra selgerens side.


Og av § 52 følger det at:
 

Erstatning for kontraktsbrudd fra den ene parts side skal svare til det økonomiske tapet, herunder utlegg, prisforskjell og tapt fortjeneste, som den annen part er påført ved kontraktsbruddet.

Reglene rundt beregning av prisforskjell ved dekningskjøp følger av § 53.

 

 

 

PS

At selger har blitt utsolgt for varen er en hendelse som ligger innenfor selgers kontrollsfære. Det er derfor irrelevant at det vil ta lang tid for leverandøren å sende nye varer. 

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...