Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ølmage som ikke går bort


Harley Davidson

Anbefalte innlegg

Hei

 

Trener styrke 4 ganger i uken og har et kosthold på 1500-2000 kalorier per dag, likevel går jeg ikke ned på fettdepoet over mage og hofte. Iflg målbandet går jeg ned, men det er bare luft. Er 107,5 over magen om kvelden og nede i 103,5 om morgenen. Trener kun styrke, ikke kondisjon..

 

Kan det være feilen?

 

Har ståene arbeid med mye gåing, så jeg får bevegd meg.

 

Hvor er det at det stopper opp?

 

Bruker ingen medisiner av noe slag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor høy er du og din vekt? Hva slags styrkeøvelser trener du, varighet (samtidig som mange vektløft øvelser er topp på fettforbrenning)? Hva er målet ditt med treningen, ditt kalori-inntak er ikke ment for å bygge muskler?

Evt om du må legge om/endre øvelser mer jevnt fordelt på kropp, og intervall/kondisjons trening.

 

Holder du deg til 2k kal daglig eller sklir det ut i helger/når du ikke trener? Noen har og tilstander som gjør at man får vedvarende oppblåst mage, noe man tar opp med fastlegen for å avdekke, se feks https://nhi.no/livsstil/egenomsorg/rad-mot-oppblast-mage/

 

Det høres ellers egentlig litt suspekt ut du inntar 1,5k kal og fremdeles beholder vekten eller mage når du trener såpass jevnlig, om du faktisk tar en timesøkt med ren styrke.

Endret av nacario
Lenke til kommentar

Hvis du etter måling og veiing av alt du inntar (og det inkluderer kakestykket i kantina, pilsen til kampen i helga og nøttene du knasker på innimellom) ender opp på 1500-2000kcal uten å gå ned i vekt, finnes det noen forklaringer:

 

1. Vekta di er unøyaktig og viser for lite

2. Datakildene dine til kaloriinnhold i det du spiser er feil, og oppgir for få kalorier

3. Du glemmer å loggføre en god del av det du spiser.

 

Med mindre du er ei lita jente på 1-noenogseksti og ~50kg er det fysisk umulig å ikke gå ned i vekt med et så lavt daglig kaloriinntak som det du oppgir. Konklusjonen må dermed være at det er noe feil i kaloriregnskapet ditt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror spørsmålet her er -hvor lenge- du har holdt på?

 

Hvis du har neglisjért helsa/mageområdet i, eksempelvis 10 år, latt problemet bygge seg opp over lang tid, så vil det naturligvis ta lang tid før det blir helt "kurert" også. Målet er å aldri gi opp. Men heller skru ned tempoet og intensiteten, og tenke langsiktig. Det er ofte ikke så mye som skal til, men det å opprettholde vanen over lang tid som er viktigst. 1 time trening / 500 kalorier per dag x 365 = 182 500 kalorier per år. Så har man også bedre helse på alle andre mulige måter, blodårer, hjerte, psyke osv.

Lenke til kommentar

Å måle og sånt blir så unøyaktig, har hørt at den beste måten å se om du har gått ned eller opp er å kjenne etter hvordan dine hverdagsklær sitter på kroppen din. Er kanskje litt enklere hvis du er jente, men det kan faktisk hjelpe å ha på en for stram bukse eller noe sånt, da blir du jo hele tiden minnet på at du kanskje ikke burde spise den siste whatever. 

Har du målt bare magen eller resten av kroppen også? 

Er det noen mat du reagerer spesielt på? Intoleranse ovenfor enkelte matvarer kan føre til at du blir oppblåst og det kan kanskje misoppfattes som ølmage, jeg merker sånt selv veldig hvis jeg feks spiser brød. Det hjelper å prøve å spise rent (så lite prosessert mat du kan).

Lenke til kommentar

Litt ut av sammenheng, men jeg fikk tips om å fokusere på å trene lår og kjerne (mage / rygg) for å øke forbrenningen.

 

Du sier du beveger deg mye på jobb, har du prøvd å registrere hvor mange skritt du tar for dagen? Viktig å huske på at ved ønske om vektnedgang kommer trening på toppen av anbefalingen om 10 000 skritt.

Lenke til kommentar

Forbrenningsprosessene i kroppen avhenger ikke bare svart/hvitt av trening og kosthold, men også døgnrytme og rutiner.

 

Noen enkle tips:

  • Få nok søvn
  • Tren og spis regelmessig
  • Unngå ensidig kost og kaloribomber*

*det som skjer når man spiser få måltider, og får i seg kaloribomber, er at kroppen får en hurtig økning i blodsukker, og det skilles ut insulin i høy grad for å holde blodsukkernivået stabilt. Dette fører til hurtig opptakelse av sukker som lagret i fettceller i form av fett (triglycerider).

 

Ved flere og mindre måltider blir ikke denne "påkjenningen" så ekstrem, som ved store måltider. Kroppen rekker faktisk å forbrenne en del kalorier underveis som kroppen tar opp næringsstoffer, samt at de sukker-lagrene som er i både lever og muskler kan fylles opp. Dette kan være nok til at kroppen ikke lagrer så mye av næringsopptaket i form av fett.

Lenke til kommentar

Jeg er 82 kilo og 168 cm høy. Har slitt med overvekt i mange år. Jeg ligger på 1500 kcal om dag og trener jevnlig. Jeg går lange turer og er mye i bevegelse. Jeg går hverken ned rundt midjen eller i vekt. Går heller litt opp. Bruker medisiner men det skal ikke ha noe å si. 

Det er nesten utrolig at jeg ikke går ned i vekt. Er 106 cm rundt livet, noe som er veldig mye. Er med i VK uten at det hjelper . 

Noen gode råd til å gå ned i vekt? Ingen ungdom lenger. 

Lenke til kommentar

Forbrenningsprosessene i kroppen avhenger ikke bare svart/hvitt av trening og kosthold, men også døgnrytme og rutiner.

 

Noen enkle tips:

  • Få nok søvn
  • Tren og spis regelmessig
  • Unngå ensidig kost og kaloribomber*
*det som skjer når man spiser få måltider, og får i seg kaloribomber, er at kroppen får en hurtig økning i blodsukker, og det skilles ut insulin i høy grad for å holde blodsukkernivået stabilt. Dette fører til hurtig opptakelse av sukker som lagret i fettceller i form av fett (triglycerider).

 

Ved flere og mindre måltider blir ikke denne "påkjenningen" så ekstrem, som ved store måltider. Kroppen rekker faktisk å forbrenne en del kalorier underveis som kroppen tar opp næringsstoffer, samt at de sukker-lagrene som er i både lever og muskler kan fylles opp. Dette kan være nok til at kroppen ikke lagrer så mye av næringsopptaket i form av fett.

Tøv. En stor studie utført av Olympiatoppen konkluderer med at måltidsfrekvens og antall/størrelser ikke har negativ påvirkning.

 

Er dog enig i det med søvn, det er påvist at for lite søvn, skiftende søvnmønster eller sen leggetid er negativt for fettforbrenning.

Endret av Dufen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Forbrenningsprosessene i kroppen avhenger ikke bare svart/hvitt av trening og kosthold, men også døgnrytme og rutiner.

 

Noen enkle tips:

  • Få nok søvn
  • Tren og spis regelmessig
  • Unngå ensidig kost og kaloribomber*
*det som skjer når man spiser få måltider, og får i seg kaloribomber, er at kroppen får en hurtig økning i blodsukker, og det skilles ut insulin i høy grad for å holde blodsukkernivået stabilt. Dette fører til hurtig opptakelse av sukker som lagret i fettceller i form av fett (triglycerider).

 

Ved flere og mindre måltider blir ikke denne "påkjenningen" så ekstrem, som ved store måltider. Kroppen rekker faktisk å forbrenne en del kalorier underveis som kroppen tar opp næringsstoffer, samt at de sukker-lagrene som er i både lever og muskler kan fylles opp. Dette kan være nok til at kroppen ikke lagrer så mye av næringsopptaket i form av fett.

Tøv. En stor studie utført av Olympiatoppen konkluderer med at måltidsfrekvens og antall/størrelser ikke har negativ påvirkning.

 

Er dog enig i det med søvn, det er påvist at for lite søvn, skiftende søvnmønster eller sen leggetid er negativt for fettforbrenning.

 

Jeg har hatt store søvnproblemer i over 30 år. Avhengig av hvite og rosa piller. Men det er det veldig lite å gjøre noe med. 

Lenke til kommentar

Hei

 

Trener styrke 4 ganger i uken og har et kosthold på 1500-2000 kalorier per dag, likevel går jeg ikke ned på fettdepoet over mage og hofte. Iflg målbandet går jeg ned, men det er bare luft. Er 107,5 over magen om kvelden og nede i 103,5 om morgenen. Trener kun styrke, ikke kondisjon..

 

Kan det være feilen?

 

Har ståene arbeid med mye gåing, så jeg får bevegd meg.

 

Hvor er det at det stopper opp?

 

Bruker ingen medisiner av noe slag.

 

Går vekta ned? Korleis kontrollerer du vekta? Kor lenge har du drive på?

Lenke til kommentar

 

 

Forbrenningsprosessene i kroppen avhenger ikke bare svart/hvitt av trening og kosthold, men også døgnrytme og rutiner.

 

Noen enkle tips:

  • Få nok søvn
  • Tren og spis regelmessig
  • Unngå ensidig kost og kaloribomber*
*det som skjer når man spiser få måltider, og får i seg kaloribomber, er at kroppen får en hurtig økning i blodsukker, og det skilles ut insulin i høy grad for å holde blodsukkernivået stabilt. Dette fører til hurtig opptakelse av sukker som lagret i fettceller i form av fett (triglycerider).

 

Ved flere og mindre måltider blir ikke denne "påkjenningen" så ekstrem, som ved store måltider. Kroppen rekker faktisk å forbrenne en del kalorier underveis som kroppen tar opp næringsstoffer, samt at de sukker-lagrene som er i både lever og muskler kan fylles opp. Dette kan være nok til at kroppen ikke lagrer så mye av næringsopptaket i form av fett.

Tøv. En stor studie utført av Olympiatoppen konkluderer med at måltidsfrekvens og antall/størrelser ikke har negativ påvirkning.

 

Er dog enig i det med søvn, det er påvist at for lite søvn, skiftende søvnmønster eller sen leggetid er negativt for fettforbrenning.

 

Jeg har hatt store søvnproblemer i over 30 år. Avhengig av hvite og rosa piller. Men det er det veldig lite å gjøre noe med. 

 

Lite jeg kan bidra med på det området.

Lenke til kommentar

Hvordan blir man kvitt fettet rundt magen? Må det beinhard trening til? 

 

Ikkje nødvendigvis. Du må ned i feittprosent, som betyr eit kaloriunderskot. Trening i tillegg er positivt, men ikkje absolutt nødvendig. Varighet er avhengig av storleik på underskot og kor mykje ein skal ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Trene besatt mye og spise veldig lite" er en elendig løsning. Først og fremst holder kroppen seg gjerne igang med å ta av musklene om kaloriunderskuddet er for drøyt. For det andre vil du ikke kunne holde på slik over tid, og du vil møte veggen. Og hva skjer da?

 

Moderat underskudd, tid, og styrketrening fungerer nok bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...