Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ølmage som ikke går bort


Harley Davidson

Anbefalte innlegg

Jeg må ned minst 15 kilo. Jeg er 168 cm og 82 kilo tung. Altså alt for tung. Jeg må trene besatt mye. og spise veldig lite. Må vel ned i 1000 kcal om dag. 

 

 

Med dine tall (alder, vekt, høyde) og antakelsen om at du har stillesittende arbeid, er ditt daglige kaloribehov 2200-2400kcal. Legger vi på "trener jevnlig, går lange turer og er mye i bevegelse" er behovet ditt 2700-2900kcal. Går du ikke ned i vekt, betyr det at du spiser minst så mye som dette.

 

Kilde: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må trene kondisjon for bli kvitt ølmagen og hofteputene. 

 

Ren styrketrening vil bygge muskler under fettdepoene og gir heller ikke effektiv fettforbrenning.

Trener du kondisjon og ligger i litt kaloriunderskudd vil du bruke av fettreserver å trene opp den mer langfibrete mukulaturen i kroppen, fremfor den klumpete kortfibrede. Begge deler er gunstig om du sliter med sentrerte fettlagre.

 

Styretrening egner seg til å hindre at man taper muskulatur ved slanking fordi en tærer på både muskler og fett ved kaloriunderskudd, men kondisjon er mest effektivt for fettforbrenning. Hvis du ikke har tid til begge deler, velg kondisjon 4 ganger i uka fremfor styrke. 



Anonymous poster hash: 9a193...9b6
Lenke til kommentar

 

Du må trene kondisjon for bli kvitt ølmagen og hofteputene. 

 

Ren styrketrening vil bygge muskler under fettdepoene og gir heller ikke effektiv fettforbrenning.

Trener du kondisjon og ligger i litt kaloriunderskudd vil du bruke av fettreserver å trene opp den mer langfibrete mukulaturen i kroppen, fremfor den klumpete kortfibrede. Begge deler er gunstig om du sliter med sentrerte fettlagre.

 

Styretrening egner seg til å hindre at man taper muskulatur ved slanking fordi en tærer på både muskler og fett ved kaloriunderskudd, men kondisjon er mest effektivt for fettforbrenning. Hvis du ikke har tid til begge deler, velg kondisjon 4 ganger i uka fremfor styrke. 

 

Nei, det må du ikkje.

 

Du kan gå ned i feittprosent utan å trene.

Tung styrketrening med høg intensitet er effektiv feittforbrenning (eller forbruk av energi, som det eigentleg er). "Feittforbrenning" er eit dårleg ord, sidan det høyrest ut som du forbrenn feitt berre av sjølve treninga. Det er kaloribalansen som avgjer om du forbrenn feitt eller ei. Du kan trene to timar kvar dag utan å forbrenne så mykje som eit gram feitt dersom du har for høgt inntak av kaloriar.

 

Du kan ikkje omgjere feittceller til musklar. Du kan fjerne feitt og bygge musklar samtidig med riktig metode, men det er ikkje snakk om at feittcellene blir til musklar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En god måte å gå ned i vekt på er å faste egentlig, så lenge du ikke overkompenserer når du først får i deg mat eller fråtser (når du faster så blir magen din fort mindre også). Sult er en følelse som går vekk etterhvert hvis du venter lenge nok. Tror da ikke at dette hadde passet seg for noen som er så aktiv i jobben som TS sier at han er.

Det er ekstremt mange skjulte kalorier som kommer oppi maten din hvis du ikke passer nøye på.

Lenke til kommentar

 

Forbrenningsprosessene i kroppen avhenger ikke bare svart/hvitt av trening og kosthold, men også døgnrytme og rutiner.

 

Noen enkle tips:

  • Få nok søvn
  • Tren og spis regelmessig
  • Unngå ensidig kost og kaloribomber*
*det som skjer når man spiser få måltider, og får i seg kaloribomber, er at kroppen får en hurtig økning i blodsukker, og det skilles ut insulin i høy grad for å holde blodsukkernivået stabilt. Dette fører til hurtig opptakelse av sukker som lagret i fettceller i form av fett (triglycerider).

 

Ved flere og mindre måltider blir ikke denne "påkjenningen" så ekstrem, som ved store måltider. Kroppen rekker faktisk å forbrenne en del kalorier underveis som kroppen tar opp næringsstoffer, samt at de sukker-lagrene som er i både lever og muskler kan fylles opp. Dette kan være nok til at kroppen ikke lagrer så mye av næringsopptaket i form av fett.

Tøv. En stor studie utført av Olympiatoppen konkluderer med at måltidsfrekvens og antall/størrelser ikke har negativ påvirkning.

 

Er dog enig i det med søvn, det er påvist at for lite søvn, skiftende søvnmønster eller sen leggetid er negativt for fettforbrenning.

 

 

Send link til studien.

Det er helt sikkert gjort en studie på dette, men skal du avkfrefte min påstand, ville jeg vært interessert i intensjonen til studien, type studie, og hvem som er inkludert i studien.

 

Hvis olympiatoppen har gjort en studie, ville jeg anta (uten å ha lest studien) at hensikten er å se hvordan måtidsfrekvens har effekt på trening, og ikke på magefett/fettreduksjon?

Endret av AnnonymG
Lenke til kommentar

 

 

Du må trene kondisjon for bli kvitt ølmagen og hofteputene. 

 

Ren styrketrening vil bygge muskler under fettdepoene og gir heller ikke effektiv fettforbrenning.

Trener du kondisjon og ligger i litt kaloriunderskudd vil du bruke av fettreserver å trene opp den mer langfibrete mukulaturen i kroppen, fremfor den klumpete kortfibrede. Begge deler er gunstig om du sliter med sentrerte fettlagre.

 

Styretrening egner seg til å hindre at man taper muskulatur ved slanking fordi en tærer på både muskler og fett ved kaloriunderskudd, men kondisjon er mest effektivt for fettforbrenning. Hvis du ikke har tid til begge deler, velg kondisjon 4 ganger i uka fremfor styrke. 

 

Nei, det må du ikkje.

 

Du kan gå ned i feittprosent utan å trene.

Tung styrketrening med høg intensitet er effektiv feittforbrenning (eller forbruk av energi, som det eigentleg er). "Feittforbrenning" er eit dårleg ord, sidan det høyrest ut som du forbrenn feitt berre av sjølve treninga. Det er kaloribalansen som avgjer om du forbrenn feitt eller ei. Du kan trene to timar kvar dag utan å forbrenne så mykje som eit gram feitt dersom du har for høgt inntak av kaloriar.

 

Du kan ikkje omgjere feittceller til musklar. Du kan fjerne feitt og bygge musklar samtidig med riktig metode, men det er ikkje snakk om at feittcellene blir til musklar.

 

Ja det kan man, men da mister man muskelmasse i tillegg til fett: noe som er rimelig idiotisk.

 

Resten av innlegget mitt misforstår du jo fullstendig. Man bygger muskler og driver kroppen med energien man inntar og tærer på lagre om man ikke inntar nok eller etter at det er slutt på tilført energi. Det er barnelærdom for alle som har drevet med idrett. Nettopp derfor er langdistanse kondisjonstrening mer effektiv for å kvitte seg med uønsket underhudsfett enn styrketrening. En maratonløper kontra en vektløfter er jo typiske eksempler på at det er en sannhet. I tillegg kommer kondisjonstreningens stimulerende effekt på hjertet som gjør forbrenningen resten av døgnet mer effektiv fordi hjertet stimuleres mer positivt av kondisjontrening eller en balanse mellom kondisjon og styrke enn ren styrketrening. 

 

Anonymous poster hash: 9a193...9b6

Lenke til kommentar

Send link til studien.

Det er helt sikkert gjort en studie på dette, men skal du avkfrefte min påstand, ville jeg vært interessert i intensjonen til studien, type studie, og hvem som er inkludert i studien.

 

Hvis olympiatoppen har gjort en studie, ville jeg anta (uten å ha lest studien) at hensikten er å se hvordan måtidsfrekvens har effekt på trening, og ikke på magefett/fettreduksjon?

 

 

 

Det har vel etter hvert blitt allment kjent at påvirkningen av antallet måltider pr. dag er langt underordnet energiregnskapet. Greit nok, mer insulin øker hastigheten på fettlagringen, men det skaper jo ikke fett ut av ingenting, og hvis du den dagen uansett bruker mer energi enn hva du inntok så har du jo ikke fått lagret noe mer fett.

 

Måltidsfrekvens er nok langt mer relevant på det rent subjektive plan, altså hva passer den enkelte best. Ingen blir feit fordi de spiser for få måltider, de blir feite fordi de spiser for mye mat.

Lenke til kommentar

 

 

Forbrenningsprosessene i kroppen avhenger ikke bare svart/hvitt av trening og kosthold, men også døgnrytme og rutiner.

 

Noen enkle tips:

  • Få nok søvn
  • Tren og spis regelmessig
  • Unngå ensidig kost og kaloribomber*
*det som skjer når man spiser få måltider, og får i seg kaloribomber, er at kroppen får en hurtig økning i blodsukker, og det skilles ut insulin i høy grad for å holde blodsukkernivået stabilt. Dette fører til hurtig opptakelse av sukker som lagret i fettceller i form av fett (triglycerider).

 

Ved flere og mindre måltider blir ikke denne "påkjenningen" så ekstrem, som ved store måltider. Kroppen rekker faktisk å forbrenne en del kalorier underveis som kroppen tar opp næringsstoffer, samt at de sukker-lagrene som er i både lever og muskler kan fylles opp. Dette kan være nok til at kroppen ikke lagrer så mye av næringsopptaket i form av fett.

Tøv. En stor studie utført av Olympiatoppen konkluderer med at måltidsfrekvens og antall/størrelser ikke har negativ påvirkning.

 

Er dog enig i det med søvn, det er påvist at for lite søvn, skiftende søvnmønster eller sen leggetid er negativt for fettforbrenning.

 

 

Send link til studien.

Det er helt sikkert gjort en studie på dette, men skal du avkfrefte min påstand, ville jeg vært interessert i intensjonen til studien, type studie, og hvem som er inkludert i studien.

 

Hvis olympiatoppen har gjort en studie, ville jeg anta (uten å ha lest studien) at hensikten er å se hvordan måtidsfrekvens har effekt på trening, og ikke på magefett/fettreduksjon?

 

I denne tråden er det flere linker til enda større studier enn den Olympiatoppen foretok.

http://fitnessbloggen.no/3-myter-om-mange-sma-maltid/

Endret av Dufen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Kan bare snakke om egen erfaring, og den går ut på at midjefettet renner unna når jeg trener kondisjon. For all del, bra du trener styrke... Men smett nå inn noen gåturer i kupert terreng eller joggeturer på noen kilometer innimellom.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke trent noe på nesten 10 år, men begynte å gå hver dag for litt over 1 år siden, la om kostholdet til 4 regelmessige måltid (ved hjelp av PT/ernæringsfysiolog), byttet ut 3 x 0,5 energidrikker med vann og gikk ned 26 kg på litt over 6 måneder. Og målene gikk naturligvis ned i samme slengen.


Det samme kjedelige som alle egentlig vet...ingen mystiske piller eller kurer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg må ned minst 15 kilo. Jeg er 168 cm og 82 kilo tung. Altså alt for tung. Jeg må trene besatt mye. og spise veldig lite. Må vel ned i 1000 kcal om dag. 

 

 

Med dine tall (alder, vekt, høyde) og antakelsen om at du har stillesittende arbeid, er ditt daglige kaloribehov 2200-2400kcal. Legger vi på "trener jevnlig, går lange turer og er mye i bevegelse" er behovet ditt 2700-2900kcal. Går du ikke ned i vekt, betyr det at du spiser minst så mye som dette.

 

Kilde: https://nhi.no/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/diverse/beregning-av-kaloribehov/

 

Det gjør jeg ihvertfall ikke. Jeg er med i VK og følger nøye med. Aldri over 2000 kcal. Men går ikke ned i vekt så har jeg treningskalorier til gode. Jeg ligger i snitt på 1500 kcal. Men går ikke ned i vekt. Tror synderen er medisiner mot depresjon. Skjønt selve tabletten gjør ikke at du legger på deg. Hvis jeg også går "bort" 300/400 kcal pr. dag så er det merkelig. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Hørte et rykte om at en øvelse kunne stramma inn magen litt, selv for de med muskler til tusan. Vet ikke om det stemmer, men her er øvelsen ihvertfall. Legger ved link til øvelsen, utført og forklart av Scott Hermann.

Lenke til kommentar

Det gjør jeg ihvertfall ikke. Jeg er med i VK og følger nøye med. Aldri over 2000 kcal. Men går ikke ned i vekt så har jeg treningskalorier til gode. Jeg ligger i snitt på 1500 kcal. Men går ikke ned i vekt. Tror synderen er medisiner mot depresjon. Skjønt selve tabletten gjør ikke at du legger på deg. Hvis jeg også går "bort" 300/400 kcal pr. dag så er det merkelig. 

 

 

 

Jeg beklager, men jo det gjør du. Beviset på det ligger helt åpent opp i dagen: du går ikke ned i vekt. Les artikkelen jeg linket til. Det finnes utallige mekanismer i mennesket som gjør at vi groteskt feilbedømmer hvor mye mat vi spiser og hvor mye vi beveger oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det gjør jeg ihvertfall ikke. Jeg er med i VK og følger nøye med. Aldri over 2000 kcal. Men går ikke ned i vekt så har jeg treningskalorier til gode. Jeg ligger i snitt på 1500 kcal. Men går ikke ned i vekt. Tror synderen er medisiner mot depresjon. Skjønt selve tabletten gjør ikke at du legger på deg. Hvis jeg også går "bort" 300/400 kcal pr. dag så er det merkelig. 

 

 

 

Jeg beklager, men jo det gjør du. Beviset på det ligger helt åpent opp i dagen: du går ikke ned i vekt. Les artikkelen jeg linket til. Det finnes utallige mekanismer i mennesket som gjør at vi groteskt feilbedømmer hvor mye mat vi spiser og hvor mye vi beveger oss.

 

Det tror jeg ingen ting på. Det er pillene. Du vet sikkert at man legger på seg når man bruker antideppresiva. Jeg spiser veldig lite og er slapp og uten energi. Holdt på å besvime i dag. Blodtrykksfall. 

Lenke til kommentar

 

Send link til studien.

Det er helt sikkert gjort en studie på dette, men skal du avkfrefte min påstand, ville jeg vært interessert i intensjonen til studien, type studie, og hvem som er inkludert i studien.

 

Hvis olympiatoppen har gjort en studie, ville jeg anta (uten å ha lest studien) at hensikten er å se hvordan måtidsfrekvens har effekt på trening, og ikke på magefett/fettreduksjon?

 

 

 

Det har vel etter hvert blitt allment kjent at påvirkningen av antallet måltider pr. dag er langt underordnet energiregnskapet. Greit nok, mer insulin øker hastigheten på fettlagringen, men det skaper jo ikke fett ut av ingenting, og hvis du den dagen uansett bruker mer energi enn hva du inntok så har du jo ikke fått lagret noe mer fett.

 

Måltidsfrekvens er nok langt mer relevant på det rent subjektive plan, altså hva passer den enkelte best. Ingen blir feit fordi de spiser for få måltider, de blir feite fordi de spiser for mye mat.

 

 

La meg utdype begrunnelsen min.

 

Dersom man spiser FÅ måltider, så går man en stor næring-overload under måltidet, dersom disse få måltidene dekker hele dagsbehovet eller kanskje mer. Da fyller man opp glykogenlagre i lever og muskler, samt at alt overskudd av proteiner, fett og glukose ender opp som fettvev i adipocytter i form av rent fett (TAG). Når tiden går til neste måltid, så tappes glykogenlageret i leveren for glukose for å opprettholde det synkende blodsukkeret. Når man går enda lenger, så begynner kroppen å bryte ned fett til ketoner og glycerol - og dette er ikke særlig bra energi å leve på hvis man skal trene.

 

Men tilbake til næring-overloaden man får. Man lagrer store mengder fett i fettceller, og som kjent å kan fettceller øke i størrelse, men ikke minske i størrelse. Når antall fettceller (adipocytter) øker, så blir det med tiden vanskeligere å tape seg i vekt og raskere å legge på seg.

 

dersom man spiser jevnlig, vil men underveis forbrenne det matinntaket man faktisk har, uten å stimulere for mye til fettlagring og økning av antall adipocytter.

 

For ordens skjyld er dette en forståelse jeg har av biokjemien etter å ha student bl.a. biokjemi.

 

Når du snakker om energiregnskapet, så er spørsmålet mitt: bruker kroppen like mye energi i løpet av en dag hvor man spiser ofte og når man spiser få ganger? Mitt inntrykk er at en person som spiser flere måltider gjennom dagen har et høyere aktivitetsnivå/mer energi til å faktisk forbrenne energi. Jeg må innrømme jeg ikke har sett noen idrettsutøvere som spiser 1-2 kjempemåltid om dagen. Hadde man hatt like må å "gi" på trening dersom man spiste 1-2 måltider som det man gjør hvis man spiser 5-6 måltider? Jeg personlig blir meget paff og giddalaus hvis jeg ikke spiser mindre måltider før og etter trening. 

 

 

 

 

 

Forbrenningsprosessene i kroppen avhenger ikke bare svart/hvitt av trening og kosthold, men også døgnrytme og rutiner.

 

Noen enkle tips:

  • Få nok søvn
  • Tren og spis regelmessig
  • Unngå ensidig kost og kaloribomber*
*det som skjer når man spiser få måltider, og får i seg kaloribomber, er at kroppen får en hurtig økning i blodsukker, og det skilles ut insulin i høy grad for å holde blodsukkernivået stabilt. Dette fører til hurtig opptakelse av sukker som lagret i fettceller i form av fett (triglycerider).

 

Ved flere og mindre måltider blir ikke denne "påkjenningen" så ekstrem, som ved store måltider. Kroppen rekker faktisk å forbrenne en del kalorier underveis som kroppen tar opp næringsstoffer, samt at de sukker-lagrene som er i både lever og muskler kan fylles opp. Dette kan være nok til at kroppen ikke lagrer så mye av næringsopptaket i form av fett.

Tøv. En stor studie utført av Olympiatoppen konkluderer med at måltidsfrekvens og antall/størrelser ikke har negativ påvirkning.

 

Er dog enig i det med søvn, det er påvist at for lite søvn, skiftende søvnmønster eller sen leggetid er negativt for fettforbrenning.

 

 

Send link til studien.

Det er helt sikkert gjort en studie på dette, men skal du avkfrefte min påstand, ville jeg vært interessert i intensjonen til studien, type studie, og hvem som er inkludert i studien.

 

Hvis olympiatoppen har gjort en studie, ville jeg anta (uten å ha lest studien) at hensikten er å se hvordan måtidsfrekvens har effekt på trening, og ikke på magefett/fettreduksjon?

 

I denne tråden er det flere linker til enda større studier enn den Olympiatoppen foretok.

http://fitnessbloggen.no/3-myter-om-mange-sma-maltid/

 

 

Gode studier dette, men for ordens skjyld så er ikke påstanden min "flere måltider gir høyere forbrenning" eller "spis deg til lav vekt med mange måltider", jeg mener at flere måltider (og mindre måltider) gir kroppen en konstant tilgang på flere næringsstoffer som man kan nyttiggjøre seg underveis gjennom dagen, kontra å lagre alt av nærings i form av fett eller glykogen, som man deretter må forbrenne for å skaffe energi. Alt dette med kombinasjon av trening.

 

Jeg skal ikke påstå 100% av jeg har rett, for det er en stor uenighet om kosthold blant ekspertisen, så her må man nesten bare velge hva som funker for en. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...