Gå til innhold

Mange utviklere vil helst slippe å jobbe med Perl


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heh.

 

Personlig hater jeg vel bash langt mer enn Perl. Helt basale ting er jo helt grusomme i bash. F.eks. hvordan teste om en variabel er satt:

 

if [ -z ${var+x} ]; then echo "var is unset"; else echo "var is set to '$var'"; fi

 

Helt føkkings grusomt. Vi har levd med dette begredelige greiene i 30 år eller så og jeg blør fortsatt fra øynene når jeg ser det. Når det er sagt har jeg vel tilbrakt noen timer med å stirre på en og annen nested map i Perl. Men det har vel mest med utviklere som har en fetish på kompakt og effektiv kode. :-/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noe betydelig bedre (i betydningen mer standard syntaks) alternativ til bash?

Tja. Da kan en jo like gjerne bruke Python eller Perl eller noe. Python er jo overalt idag så du kan stort sett stole på at det er der. De alternative shellene (ksh, zsh) har muligens litt mer elegante konstruksjoner - men som oftest er de ikke installert. Bash er jo overalt idag og det er vel i hovedsak derfor vi tvinges til å bruke det så mye som det vi gjør.

Lenke til kommentar

Dataene er samlet fra en jobbsøkingstjeneste...

 

Det de viser er hvilke språk utviklerne tror vil kunne fremme karrieren deres, samt hvilke språk de tror vil kunne ha den motsatte effekten.

 

Så, undersøkelsen måler i stor grad hvilke språk utviklerne oppfatter som hippe og fremoverlente.

 

"Hvilke språk tror jeg det vil være gunstig for meg å ha på CV-en min i fremtiden."

 

Det er det denne undersøkelsen egentlig måler....

 

Man skal ikke underslå at det sikkert er en viss korrelasjon til hvilke språk utviklerne liker. Men denne er ikke sterk nok til å kunne si at det er dette undersøkelsen måler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Shell scripting foregår normalt sett ikkje allitd i Bash heller. Debian/Ubuntu bruker Dash, FreeBSD har sin eigen sh. Men eg er enige med Per at det er heilt grusomt å kode i shell script som bash / dash / sh. Veit ikkje heilt om eg alltid vil anbefale Python heller for det spiser vanvittige systemressurser. Så basert på kompleksistet og tidspress så blir enten eller blanding av dei to.

 

Powershell er på mange måter eit betre språk, men utan økosystemet som er på Unixsystemer så blir iallefall rotete. Må jo ha grep, awk, find, sed osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det noe betydelig bedre (i betydningen mer standard syntaks) alternativ til bash?

 

Jeg kan anbefale deg å sjekke ut fish shell. Det har en langt mer intuitiv syntax, og er mitt foretrukne shell for dag-til-dag jobbing.

 

Ulempen med det er så klart at det ikke er posix compliant, så f.eks. å source bash eller andre posix-script fungerer ikke. Samtidig er det jo slik at det som gjør bash så begredelig er nettopp posix standarden, så hvis du vil ha script som kan brukes på en stor samling av heterogene distroer og til og med OS-er, og som med letthet kan gjenbrukes og sources i fra andre script så er du stuck med posix-språk.

Lenke til kommentar

Har en hypotese om at årsaken bak at Git-tilhengere misliker svn og Linux-tilhengere misliker Windows, mens tilfellet ikke er like fremtredende den andre veien, kan være relatert til hva de fleste går fra og til.

 

Det er flere som har Windows som sitt første operativsystem, for dermed å flytte over til Linux, enn det er som går fra Linux til Windows. Samme med Git og svn. Flere startet med svn og går så over til Git. Det gjør at større andel av Linux- og Git-brukerne har en reell relasjon til "det andre merket" og dermed kan bygge seg opp en holdning til det, f.eks. som hat eller savn. Andre veien kjenner kanskje ikke de fleste svn- eller Windows-brukere til alternativet og har av den grunn heller ingen klar relasjon til dem, verken på godt eller vondt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns denne gamle, gode sangen er på sin plass her:

I was taught assembler in my second year of school.

It's kinda like construction work 'Ђ" with a toothpick for a tool.

So when I made my senior year, I threw my code away,

And learned the way to program that I still prefer today.

 

Now, some folks on the Internet put their faith in C++.

They swear that it's so powerful, it's what God used for us.

And maybe it lets mortals dredge their objects from the C.

But I think that explains why only God can make a tree.

 

For God wrote in Lisp code

When he filled the leaves with green.

The fractal flowers and recursive roots:

The most lovely hack I've seen.

And when I ponder snowflakes, never finding two the same,

I know God likes a language with it's own four-letter name.

 

Now, I've used a sun under Unix, so I've seen what C can hold.

I've surfed for Perls, found what Fortran's for,

Got that Java stuff down cold.

Though the chance that I'd write cobol code

Is a snobol's chance in Hell.

And I basically hate hieroglyphs, so I won't use apl.

 

Now, God must know all these languages, and a few I haven't named.

But the Lord made sure, when each sparrow falls,

That it's flesh will be reclaimed.

And the Lord could not count grains of sand with a 32-bit word.

Who knows where we would go to if Lisp weren't what he preferred?

 

And God wrote in Lisp code

Every creature great and small.

Don't search the disk drive for man. C,

When the listing's on the wall.

And when I watch the lightning

Burn unbelievers to a crisp,

I know God had six days to work,

So he wrote it all in Lisp.

 

Yes, God had a deadline.

So he wrote it all in Lisp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Selv om det vel ikke egentlig bør regnes som programmeringsspråk har komplekse script til Windows cmd.exe (aka; *.bat) den desidert mest klønete syntax'en. Ting ser helt jæ... ut, og det finnes ingen måte å gjøre de greiene mer "leselig".

 

"les fra fil" loop m/ tokens eksempel. Sukk.

 

IF NOT EXIST %aufo%\download\NUL md %aufo%\download
for /f "tokens=1,2,3 delims=;" %%f in (%aufo%\orders.txt) do if not defined loopbrk (
set fcod=%%f
set fsrc=%%g
set ftar=%%h
call :PLDOWNLOAD
)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dataene er samlet fra en jobbsøkingstjeneste...

 

Det de viser er hvilke språk utviklerne tror vil kunne fremme karrieren deres, samt hvilke språk de tror vil kunne ha den motsatte effekten.

 

Så, undersøkelsen måler i stor grad hvilke språk utviklerne oppfatter som hippe og fremoverlente.

 

"Hvilke språk tror jeg det vil være gunstig for meg å ha på CV-en min i fremtiden."

 

Det er det denne undersøkelsen egentlig måler....

 

Man skal ikke underslå at det sikkert er en viss korrelasjon til hvilke språk utviklerne liker. Men denne er ikke sterk nok til å kunne si at det er dette undersøkelsen måler.

 

Jepp.

 

Jeg har uthevet det som er vesentlig her.

 

At ikke COBOL er med sier vel det meste kanskje?

COBOL må jo være utrolig bra språk å kode i :)

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...