Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X


Anbefalte innlegg

Hvis man heller vil ha S6 eller iPhone SE enn iPhone X, lurer jeg litt på hva man gjør her. At skjermen er liten i forhold til rammen? Give me a break. Skjønner ikke noens evinnelige trang til å kritisere en mobil for helt latterlige ting. Forstår at man blir sur at man mener noe er overpriset, men det må da være grenser...?

Kan være enig i at fingeravtrykkssensor i seg selv kan være fordelaktig i en del situasjoner. Man kan også være skeptisk til prisen, men mye annet som kommer frem er jo latterlig. Alt jeg kan si er at Apple lagde ikke denne telefonen til folk som liker et åpen økosystem, har dårlig råd, eller som mener at en home-knapp er helt essensiell. Da velger man en annen telefon.

Jeg har brukt min siden fredag og er veldig fornøyd. Forstår dog at mange synes det er jævlig dyrt. Etter min mening er det lite grunn til at en mobil skal koste 11k. Rasjonelt er det ikke, men veldig gøy. Ansiktssensoren er meget bra. Kan dog støte på problemer hvis man ligger i sengen med hodet klint nedi madrassen mens man prøver å unlocke telefonen. Det er ikke rart til, men i en slik situasjon ville man kunne låst opp mobilen med TouchID. Vil man ha fingeravtrykkssensor kjøper man en annen mobil! Tipper mange produsenter nå kommer etter Apple med ansiktssensorer som fungerer. S8 er milevis bak, men jeg regner med at det ikke vil vare lenge når S9 kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som har diverse teorier om at Apple bare har kjøpt inn "billig" og "second grade" OLED-paneler fra Samsung kan tydeligvis ta seg en bolle;

 

 

 

Based on our extensive lab tests and measurements the iPhone X becomes the Best Performing Smartphone Display that we have ever tested, earning DisplayMate’s highest ever A+ grade. The iPhone X is an impressive display with close to Text Book Perfect Calibration and Performance!!

 

Link: http://www.displaymate.com/iPhoneX_ShootOut_1a.htm

 

 

 

Og de som mente at kameraet er bare sånn midt-på-treet og ikke spesielt bra kan jo også lese dette;

 

 

 

With a Photo score of 101, the Apple iPhone X achieves the best results so far for still images, edging out the Huawei Mate 10 Pro and the Samsung Galaxy Note 8, the previous joint leaders in the Photo ranking, by one point. Compared to its cousin iPhone 8 Plus, the X improves noticeably on Zoom performance, but also does better in terms of Exposure, Color, TextureNoise and Artifacts. Other key strengths in still image mode include very good exposures and HDR images, accurate color rendering, good detail with low noise, as well as a natural-looking bokeh effect in Portrait mode.

 

https://www.dxomark.com/apple-iphone-x-top-performer-stills/

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De som har diverse teorier om at Apple bare har kjøpt inn "billig" og "second grade" OLED-paneler fra Samsung kan tydeligvis ta seg en bolle;

 

 

 

Based on our extensive lab tests and measurements the iPhone X becomes the Best Performing Smartphone Display that we have ever tested, earning DisplayMate’s highest ever A+ grade. The iPhone X is an impressive display with close to Text Book Perfect Calibration and Performance!!

 

Link: http://www.displaymate.com/iPhoneX_ShootOut_1a.htm

 

 

 

Og de som mente at kameraet er bare sånn midt-på-treet og ikke spesielt bra kan jo også lese dette;

 

 

 

With a Photo score of 101, the Apple iPhone X achieves the best results so far for still images, edging out the Huawei Mate 10 Pro and the Samsung Galaxy Note 8, the previous joint leaders in the Photo ranking, by one point. Compared to its cousin iPhone 8 Plus, the X improves noticeably on Zoom performance, but also does better in terms of Exposure, Color, TextureNoise and Artifacts. Other key strengths in still image mode include very good exposures and HDR images, accurate color rendering, good detail with low noise, as well as a natural-looking bokeh effect in Portrait mode.

 

https://www.dxomark.com/apple-iphone-x-top-performer-stills/

 

Fryktelig unødvendig av deg å komme her og forstyrre diskusjonen med fakta. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

De som har diverse teorier om at Apple bare har kjøpt inn "billig" og "second grade" OLED-paneler fra Samsung kan tydeligvis ta seg en bolle;

 

 

 

Based on our extensive lab tests and measurements the iPhone X becomes the Best Performing Smartphone Display that we have ever tested, earning DisplayMate’s highest ever A+ grade. The iPhone X is an impressive display with close to Text Book Perfect Calibration and Performance!!

 

Link: http://www.displaymate.com/iPhoneX_ShootOut_1a.htm

 

 

 

Og de som mente at kameraet er bare sånn midt-på-treet og ikke spesielt bra kan jo også lese dette;

 

 

 

With a Photo score of 101, the Apple iPhone X achieves the best results so far for still images, edging out the Huawei Mate 10 Pro and the Samsung Galaxy Note 8, the previous joint leaders in the Photo ranking, by one point. Compared to its cousin iPhone 8 Plus, the X improves noticeably on Zoom performance, but also does better in terms of Exposure, Color, TextureNoise and Artifacts. Other key strengths in still image mode include very good exposures and HDR images, accurate color rendering, good detail with low noise, as well as a natural-looking bokeh effect in Portrait mode.

 

https://www.dxomark.com/apple-iphone-x-top-performer-stills/

 

Var det en rådene teori da? De fleste ser ut til å mene at det er et normalt samsung OLED-panel av samme type som brukt i samsungs dyrere telefoner?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et "normalt" OLED-panel fra Samsung, men Apple står for kalibrering selv. Panelet har vel stort sett samme kvalitet som Samsungs (noe lavere nits o.l), men Apple har tydeligvis gjort en mye mer naturlig kalibrering enn det Samsung selv bedriver. Jeg personlig mener at det er riktig at Apple, selv om oversaturering kan være fint å se på også. 

Lenke til kommentar

Det er et "normalt" OLED-panel fra Samsung, men Apple står for kalibrering selv. Panelet har vel stort sett samme kvalitet som Samsungs (noe lavere nits o.l), men Apple har tydeligvis gjort en mye mer naturlig kalibrering enn det Samsung selv bedriver. Jeg personlig mener at det er riktig at Apple, selv om oversaturering kan være fint å se på også.

Fra displaymate.

 

The iPhone X has a record high Full Screen Brightness for OLED Smartphones of 634 nits, which improves screen visibility in high Ambient Light. The Samsung Galaxy Note8 can produce up to 1,240 nits, but only for small portions of the screen area (Low Average Picture Levels) – for Full Screen Brightness the Note8 can produce up to 423 nits with Manual Brightness and 560 nits with Automatic Brightness only in High Ambient Light. For small portions of the screen area the iPhone X can produce up to 809 nits (Low Average Picture Levels). On its Home Screen the iPhone X produces an impressively bright 726 nits. See the Screen Brightness section for the measurements and details.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nærme å være lik et vanlig Samsung panel, men Samsung har gjort noen mindre endringer for iPhone X.

 

iPhone X har lavere oppløsning enn S8, så de har også øket "fill factor" til sub-pikslene. Fortsatt samme diamond-pixel layout som alle andre Samsung skjermer. Så har de åpenbart gjort litt tweaking i forhold til lysstyrke med hjelp av dette. Som gjør at den ovenfor nevnte "full screen brightness" er betydelig høyere. Samtidig som en vanlig Samsung telefon oppnår høyere forskjeller i lysstyrke enn iPhone.

 

Det er jo og uklar med auto-brightness. Det er godt mulig at noe av det er alltid på hos Apple. Vanskelig å vite.

 

Uansett så er den økte lysstyrken under de fleste forhold som følge av lavere oppløsning. Lavere oppløsning hjelper og noe på fargenøyaktighet, og sammen med kalibrering (Som Apple alltid har gjort mer/bedre enn Samsung) så kommer den naturligvis foran Samsung sine egne enheter selv om panelet forsåvidt er likt. Men Apple hadde jo allerede bedre resultater her med LG IPS paneler. 

Lenke til kommentar

Det heter vel iPhone X, og ikke iPhone 10. Det har ikke vært brukt romertall før, og nummer 9 i rekken mangler. Man kan vel heller kalle denne iPhone X (9)?

 

Det eneste jeg ser som er vellykket med denne telefonen er markedsføringen, ikke at det er så vanskelig å skape buzz med så mange fanbois. Den har bedre maskinvare, tynnere rammer, mindre knapper.... i likhet med alt annet fra Asia for tiden. Jeg ser for meg at Japan og Sør-Korea står for den teknologiske utviklingen, også får vestlige selskaper det de betaler for, og Apple betaler mest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt avhengig av hvor delene kommer for, så er USA og Sør-Korea de to landene med mest utviklet teknologi. Rimelig mye som kommer fra USA i den telefonen. Veldig mange av selskapene som lager alle de små kretsene for all slags, de tingene folk ikke vet navnene på. Japan har ikke en veldig stor rolle. 

Lenke til kommentar

Vis meg en telefon som IKKE knuser i dagens smarttelefon marked.

Finnes alt for mange "dumme" mobileiere som kjøper en telefon til mangfoldige tusen, men ikke vil bruke en hundrelapp på å beskytte den. Kjøper man en dyr telefon (enten det er Apple eller noe annet), så må man i hvert fall bruke en hjernecelle og kjøpe et deksel til den. Greit at den sikkert ser litt bedre ut uten deksel og beskyttelsesplast, men så fort den går i bakken, så ser den ikke så bra ut lenger.

 

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger min iPhone har gått rett i bakken (stein, fliser...), men jeg har et plastbelegg foran skjermen som skal fordele støt, og et tynt, men relativt mykt deksel rundt og bak telefonen, så den har ikke en skramme etter snart fire år.

Lenke til kommentar

 

Vis meg en telefon som IKKE knuser i dagens smarttelefon marked.

Finnes alt for mange "dumme" mobileiere som kjøper en telefon til mangfoldige tusen, men ikke vil bruke en hundrelapp på å beskytte den. Kjøper man en dyr telefon (enten det er Apple eller noe annet), så må man i hvert fall bruke en hjernecelle og kjøpe et deksel til den. Greit at den sikkert ser litt bedre ut uten deksel og beskyttelsesplast, men så fort den går i bakken, så ser den ikke så bra ut lenger.

 

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger min iPhone har gått rett i bakken (stein, fliser...), men jeg har et plastbelegg foran skjermen som skal fordele støt, og et tynt, men relativt mykt deksel rundt og bak telefonen, så den har ikke en skramme etter snart fire år.

 

 

Jeg mener dette vitner om dårlig design, om man må ha et deksel for at den skal tåle ting (misforstå meg rett, apple er IKKE alene om slike valg på mobilen)

 

AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...