Gå til innhold

TEST: Apple iPhone X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Vel, for det første så har man definitivt mulighet for å bruke headset - jeg bruker det stort sett hver dag uten problemer av noe slag. Uten ledning selvsagt - man lever jo tross alt i 2017.

 

Ja, trådløse hodetelefoner som ikke bare er betydelig dyrere, men også gir merkbart dårligere lydkvalitet enn hodetelefoner med kabel. Slikt er helt uakseptabelt, når valget om å bruke kablede hodetelefoner tas fra oss. Man lever jo tross alt i 2017. Lydkvaliteten burde være like bra som et minimum. I stedet er den altså dårligere. Og dyrere.

 

 

Det gjør den. På gråimport. Riktignok dyr. Men så er gråimport-prisen tilsvarende iPhone-priser. iPhone-entusiaster har uansett ingen rett til å kommentere pris og verdi på varer, så mye og så lenge som deres telefoner har kostet latterlig mye.

 

Snakket om glatthet er også ene og alene basert på software (det er forskjell på å være rask og å være glatt i bruk). Du kan likw gjerne se på den første Pixel-utgaveb og, for å sammenligne. Den har nøyaktig samme software.

 

 

Tja, det å betale 12'000 kr for en 64GB Google Pixel 2 ville vært en langt dårligere investering enn å betale 12'000 kr for en iPhone X 64GB om tenker på annenhåndsverdien telefonen vil ha. For meg som kjøper og selger årlig så ville jeg tapt temmelig mye penger på å kjøpe Pixel 2, det er ganske så sikkert.

 

Og i all den tid annenhåndsverdien på iPhone's alltid har vært langt bedre enn samtlige andre modeller på markedet så er ikke det økonomiske bildet så enkelt som å bare kalle det overpriset sammenlignet med konkurrentene, men det er jo ikke alle som spekulerer like mye i akkurat dette.

 

Helt latterlig å bruke annenhåndsverdi som begrunnelse om at en telefon ikke er overpriset. En vare skal vurderes etter det den koster og ikke mer. Og de fleste forbrukere kjøper ikke ny iPhone til nærmere 10K hvert eneste år og selger den før det, slik som de. De beholder gjerne telefonen sin i 3 år og mer. Innen den tid har verdien på iPhonen gått kraftig ned.

 

Når det gjelder annenhåndsverdi på Google Pixel er den 100% det samme som iPhone. Som Apple, så har Google en konstant pris på sine telefoner. Den eneste gangen Pixel gikk ned i pris var 2 uker før Pixel 2 ble lansert. Ellers så hadde den samme verdi, og samme bruktverdi, hele året rundt.

 

 

«gir merkbart dårligere lydkvalitet enn hodetelefoner med kabel»…Hvis du prøver de siste trådløse modellene til f.eks. B&W eller B&O så er det lite å klage på når det gjelder lydkvalitet. «når valget om å bruke kablede hodetelefoner tas fra oss» Dette er ikke riktig og det vet du…

Og uansett kabel eller ikke så klarer ikke en mobiltelefon alene å gi virkelig god og kraftig hi-fi lyd. For å få det til må man bruke ekstern hodetelefonforsterker +dac.

 

 

Tja, sier jeg til den påstanden, i tillegg må du kjøpe nye hodetelefoner fra et lite utvalg. Det kan være praktisk med trådløse klokker, men det er praktisk å kunne ha trådbaserte klokker i tillegg. Det er ganske meningsløst å fjerne minijacken.

 

AtW

 

 

Tipper Apple mener at de har gode grunner for å fjerne minijackJ

 

Selv skjønner jeg ikke hva som er så ille med å bruke jack-adapteren som følger med telefonen. Adapteren er jo ikke mange cm lang (6cm?) og har den jo tilkoblet head settet ledningen hele tiden. Føler at det å plugge inn og ut lightning pluggen blir akkurat det samme som om det var en minijack. Det eneste jeg skulle ønske at adapteren var svart for å passe til ledningen til mine B&W P7, men tlf ligger jo i lomma og ingen ser den så bare tull ;-)

Lenke til kommentar

Som sagt så følger det med en overgang, så det ingen grunn til å instituere at det vil være umulig å bruke de hodetelefonene du eventuelt innehar fra før av.

 

Når du ser mitt svar sammen med det jeg svarer på, så er det ingen grunn til å tro at noe slikt er insinuert. Og joda, du kan bruke den stygge upraktiske overgangen, men noen god løsning er det ikke, innebygd minijack derimot, det er en god løsning.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det som er greit når alle har Gorilla Glass 5 er at du som PR fyr kan stå på scenen og si "vi har verdens sterkeste glass". Apple sa aldri de er alene om ha verdens sterkeste glass. Mange tror det, men det er teknisk sett ingenting galt av Apple å si det.

 

Apple elsker slike kommentarer, fordi folk misforstår dem ofte veldig positivt i Apples favør og tror Apple har gjort noe/har noe som er bedre enn det som er realiteten, mens Apple ikke lyver når de sier det.

Et slikt selskap stoler ikke jeg på.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

I Googles tilfelle er heldigvis adapteren faktisk veldig god, og gir ikke bare klarere lyd enn Pixel før det, men har også en forsterker som er helt fantastisk og klarer å drive hodetelefoner som jeg aldri klarte å drive på telefoner før. Når det er sagt, kunne alt dette ha eksistert inne i telefonen, og det er bare dumt å inkludere det som en adapter. Det er bare en ekstra ting å bære på (selv ser jeg meg nødt til å bestille 2-3 adaptere, som jeg kan feste på mine ulike øretelefoner konstant), og en ekstra hindring. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

 

 

10/10 gis fra Tek når et selskap klarer å revolusjonere måten vi bruker mobilen på eller står for en større innovasjon (omså den er imkremmentell). Det virker på Tek som at FaceID er grunnen til at Iphone X får årets tier, og du skal ikke se bort ifra at absolutt alle selskap leverer en lignende løsning desember 2018! I fjor var det Mi Mix, en telefon som tok "edge to edge" til et nytt nivå og som absolutt alle har kastet seg på! 

 

Kanskje er ikke alt med iPhone X klasseledene isolert sett, men totalpakken + nyheten FaceID er nok til å være årets mobil. Ser at andre er litt uenig i at FaceID er så bra, men det er en annen sak. Jeg personlig tror det vil bli djevelsk bra i årene framover!

Vi opplevde selv store problemer med faceId i kontorbelysningen under lysstoffrør, dette er en indikasjon på problemene vi kommer til å oppleve til sommeren med sollys. Et annet aspekt med iPhone X jeg har merket meg etter å brukt den i litt over to døgn er at man må mye nærmere ansiktet i hele opplåsningsprosessen en hva som føles normalt.

Alt i alt fungerer faceId som regel bra, men det fremstår desverre litt forhastet og ikke helt utprøvd, da man feks må gå noen steg tilbake til sveiping for unlock som før touchid.

 

 

 

De fleste som har anmeldt telefonen internasjonalt er jo svært positive, også til FaceID. Det er vel nesten bare TheVerge som har vært relativt lunke til FaceID og selv Nilay Patel har jo sagt i den endelige anmeldelsen at det for det meste handlet om å bli vandt til å holde telefonen i riktig avstand også har det fungert endel bedre. Og da er det jo verdt å merke seg at de fleste av disse internasjonale anmeldelsene er gjort i områder hvor det er massevis av sollys uten at det ser ut til å hatt noen direkte negativ påvirkning for dem.

 

Marques Brownlee var ikke 100% positiv, og følte operasjonen gikk raskere med fingeravtrykksensoren (som allerede er langt fra den raskeste sensoren på markdet). Sømløs og rask opplåsing er tross alt det viktigste her, og akkurat her er fortsatt fingeravtrykkleseren raskere. I tillegg kan man gjøre det uten å se direkte på telefonen, som kan være når den er på bordet på jobb/skolen, når jeg er ute og løper, når jeg er i bilen, osv. 

 

Ansiktopplåsing er helt klart en fin løsning. Men hvis det er mulig, tar jeg heller fingeravtrykk under glasset. Tror også Apple ville dette, men gikk til ansiktgjenkjenning som plan B, da teknologien ikke var klar nok.

 

 

Hodetelefoner som B&O BeoPlay H7 har knallgod lyd og jeg tviler sterkt på at du hadde klart å skille om de kjørte via kabel eller via blåtann i en blindtest. Mange telefoner har også temmelig laber DAC+amplifiser så det å kjøre via blåtann vil potensiell gi visse fordeler da du benytter deg av DAC+Amp som sitter i hodetelefonene og investerer du litt i hodetelefonene så ender du potensielt opp med en bedre DAC+Amp og det gjør det også lettere for hodetelefonprodusentene og parre produktene sine med DAC'er som de mener passer bedre til lydprofilen som hodetelefonene har.

 

Da tviler du feil. Jeg merker tydelig forskjell. Du kan også sammenligne H7 med kablede hodetelefoner i samme prisklasse, og den blir veldig lett knust.

 

Telefonenes DACer er på ingen måter labre, og har i min mening tilbydd mer en tilstrekkelig lydkvalitet. Å mene at å overføre dette til hodetelefoner vil gjøre det bedre er rett og slett feil. Det vil i de dyreste tilfellene være det, men da snakker vi om hodetelefoner som koster mange tusen kroner, og mange tusen kroner ekstra. Dvs. at jeg må legge ut ekstra kostnader for hver eneste hodetelefon for en dings som jeg kunne få i en mobiltelefon. Ikke nok med det, men DACene vil variere i enorm grad, og vil etter all sannsynlighet være dårlige for alt under 1000,-, og generelt for de fleste IEMs. 

 

 

 

De fleste benytter jo tross alt tjenester som Spotify, Tidal (ikke HiFi), Google Play Music og Apple Music for avspilling av musikk. Det er ikke snakk om store forverring av lydkvaliteten ved bruk av gode trådløse hodetelefoner når du spiller av lossy 128-320 kbps musikk om det er noen i det hele tatt.

 

Hæ, hvah!? For en vanvittig dum påstand. Jeg benytter selv Spotify som min hovedkilde, og klarer da vitterlig å merke forskjeller med alt av forsterkere, DACer og hodetelefoner, ofte til 10 lapper. 

 

 

Jeg tror du sterkt overdriver hvor dårlige trådløse hodetelefoner er og hvor viktig den siste prosentdelen av potensiell lydkvalitet er for folk flest ved avspilling fra mobiltelefonen.

 
Ok, ta lydkvalitet ut av ligningen. Hva med pris? Hodetelefoner med blåtann er vesentlig dyrere. I tillegg sitter massevis av mennesker på kablede IEM og hodetelefoner som nå blir ubrukelig. 
 
Hva med det upraktiske i batteritid? Ikke bare bruker det mer batteri av telefonen, men trådløse hodetelefoner må også lades hele tiden. Å ha kablede hodetelefoner tilgjengelig i sekken, som man kan bruke hele tiden på bussen, flyet eller andre steder, uten bekymring om å lade det, er en veldig reell grunn.  
 
Det faktum at folk må tvinges over til trådløse løsninger, som de det siste tiåret det har vært tilgjengelig ikke har gått over til, er vel beviset på at folk ikke vil ha trådløst. Det blir vanvittig dumt å mene at folk vil ha blåtann, når trådløse hodetelefoner først skjøt i været når hodetelefoninngangen forsvant i iPhone. 
 
Hvorfor har du denne konstant trangen etter å rettferdiggjøre alt som Apple gjør? Hver eneste gang de gjør en endring eller har en mangel, så finner du en vei å skape et positivt bilde av det. Du mener å angivelig være en audiofil, og er jammen meg den eneste i dette miljøet jeg kjenner som ser på fjerningen av 3.5mm-hodetelefoninngangen i telefoner som positivt. Du kan kanskje overbevise meg om at du faktisk mener trådløse hodetelefoner er veldig gode. Men du kan absolutt ikke fornekte at å ta vekk mennesker muligheten til å bruke kablede holdetelefoner negativt. Jeg kjenner ikke et eneste menneske, om det er min familie, min kjæreste, mine venner eller noen eldre, som har reagert på fjerningen av 3.5mm-jacken som positivt. Og det har de god grunn til og.
Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hodetelefoner som B&O BeoPlay H7 har knallgod lyd og jeg tviler sterkt på at du hadde klart å skille om de kjørte via kabel eller via blåtann i en blindtest. Mange telefoner har også temmelig laber DAC+amplifiser så det å kjøre via blåtann vil potensiell gi visse fordeler da du benytter deg av DAC+Amp som sitter i hodetelefonene og investerer du litt i hodetelefonene så ender du potensielt opp med en bedre DAC+Amp og det gjør det også lettere for hodetelefonprodusentene og parre produktene sine med DAC'er som de mener passer bedre til lydprofilen som hodetelefonene har.

 

Du har også hodetelefoner som B&W P7 og PX som har temmelig solid lydkvalitet og som du igjen vil slite veldig med å skille på om de kjører via kabel eller ikke. Folk flest er ikke så ømfintlige på lydkvalitet heller så mange vil nok se seg mer enn godt nok fornøyde med løsninger til lavere priser uten at de føler at lydkvaliteten er forringet av den grunn.

 

 

De fleste benytter jo tross alt tjenester som Spotify, Tidal (ikke HiFi), Google Play Music og Apple Music for avspilling av musikk. Det er ikke snakk om store forverring av lydkvaliteten ved bruk av gode trådløse hodetelefoner når du spiller av lossy 128-320 kbps musikk om det er noen i det hele tatt.

 

 

Jeg tror du sterkt overdriver hvor dårlige trådløse hodetelefoner er og hvor viktig den siste prosentdelen av potensiell lydkvalitet er for folk flest ved avspilling fra mobiltelefonen.

 

 

Jeg tror du sterkt overdriver effekten av DAC og codec-valg på lydkvalitet.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

10/10 gis fra Tek når et selskap klarer å revolusjonere måten vi bruker mobilen på eller står for en større innovasjon (omså den er imkremmentell). Det virker på Tek som at FaceID er grunnen til at Iphone X får årets tier, og du skal ikke se bort ifra at absolutt alle selskap leverer en lignende løsning desember 2018! I fjor var det Mi Mix, en telefon som tok "edge to edge" til et nytt nivå og som absolutt alle har kastet seg på! 

 

Kanskje er ikke alt med iPhone X klasseledene isolert sett, men totalpakken + nyheten FaceID er nok til å være årets mobil. Ser at andre er litt uenig i at FaceID er så bra, men det er en annen sak. Jeg personlig tror det vil bli djevelsk bra i årene framover!

Vi opplevde selv store problemer med faceId i kontorbelysningen under lysstoffrør, dette er en indikasjon på problemene vi kommer til å oppleve til sommeren med sollys. Et annet aspekt med iPhone X jeg har merket meg etter å brukt den i litt over to døgn er at man må mye nærmere ansiktet i hele opplåsningsprosessen en hva som føles normalt.

Alt i alt fungerer faceId som regel bra, men det fremstår desverre litt forhastet og ikke helt utprøvd, da man feks må gå noen steg tilbake til sveiping for unlock som før touchid.

 

 

 

De fleste som har anmeldt telefonen internasjonalt er jo svært positive, også til FaceID. Det er vel nesten bare TheVerge som har vært relativt lunke til FaceID og selv Nilay Patel har jo sagt i den endelige anmeldelsen at det for det meste handlet om å bli vandt til å holde telefonen i riktig avstand også har det fungert endel bedre. Og da er det jo verdt å merke seg at de fleste av disse internasjonale anmeldelsene er gjort i områder hvor det er massevis av sollys uten at det ser ut til å hatt noen direkte negativ påvirkning for dem.

 

Marques Brownlee var ikke 100% positiv, og følte operasjonen gikk raskere med fingeravtrykksensoren (som allerede er langt fra den raskeste sensoren på markdet). Sømløs og rask opplåsing er tross alt det viktigste her, og akkurat her er fortsatt fingeravtrykkleseren raskere. I tillegg kan man gjøre det uten å se direkte på telefonen, som kan være når den er på bordet på jobb/skolen, når jeg er ute og løper, når jeg er i bilen, osv. 

 

Ansiktopplåsing er helt klart en fin løsning. Men hvis det er mulig, tar jeg heller fingeravtrykk under glasset. Tror også Apple ville dette, men gikk til ansiktgjenkjenning som plan B, da teknologien ikke var klar nok.

 

 

Hodetelefoner som B&O BeoPlay H7 har knallgod lyd og jeg tviler sterkt på at du hadde klart å skille om de kjørte via kabel eller via blåtann i en blindtest. Mange telefoner har også temmelig laber DAC+amplifiser så det å kjøre via blåtann vil potensiell gi visse fordeler da du benytter deg av DAC+Amp som sitter i hodetelefonene og investerer du litt i hodetelefonene så ender du potensielt opp med en bedre DAC+Amp og det gjør det også lettere for hodetelefonprodusentene og parre produktene sine med DAC'er som de mener passer bedre til lydprofilen som hodetelefonene har.

 

Da tviler du feil. Jeg merker tydelig forskjell. Du kan også sammenligne H7 med kablede hodetelefoner i samme prisklasse, og den blir veldig lett knust.

 

Telefonenes DACer er på ingen måter labre, og har i min mening tilbydd mer en tilstrekkelig lydkvalitet. Å mene at å overføre dette til hodetelefoner vil gjøre det bedre er rett og slett feil. Det vil i de dyreste tilfellene være det, men da snakker vi om hodetelefoner som koster mange tusen kroner, og mange tusen kroner ekstra. Dvs. at jeg må legge ut ekstra kostnader for hver eneste hodetelefon for en dings som jeg kunne få i en mobiltelefon. Ikke nok med det, men DACene vil variere i enorm grad, og vil etter all sannsynlighet være dårlige for alt under 1000,-, og generelt for de fleste IEMs. 

 

 

 

De fleste benytter jo tross alt tjenester som Spotify, Tidal (ikke HiFi), Google Play Music og Apple Music for avspilling av musikk. Det er ikke snakk om store forverring av lydkvaliteten ved bruk av gode trådløse hodetelefoner når du spiller av lossy 128-320 kbps musikk om det er noen i det hele tatt.

 

Hæ, hvah!? For en vanvittig dum påstand. Jeg benytter selv Spotify som min hovedkilde, og klarer da vitterlig å merke forskjeller med alt av forsterkere, DACer og hodetelefoner, ofte til 10 lapper. 

 

 

Jeg tror du sterkt overdriver hvor dårlige trådløse hodetelefoner er og hvor viktig den siste prosentdelen av potensiell lydkvalitet er for folk flest ved avspilling fra mobiltelefonen.

 
Ok, ta lydkvalitet ut av ligningen. Hva med pris? Hodetelefoner med blåtann er vesentlig dyrere. I tillegg sitter massevis av mennesker på kablede IEM og hodetelefoner som nå blir ubrukelig. 
 
Hva med det upraktiske i batteritid? Ikke bare bruker det mer batteri av telefonen, men trådløse hodetelefoner må også lades hele tiden. Å ha kablede hodetelefoner tilgjengelig i sekken, som man kan bruke hele tiden på bussen, flyet eller andre steder, uten bekymring om å lade det, er en veldig reell grunn.  
 
Det faktum at folk må tvinges over til trådløse løsninger, som de det siste tiåret det har vært tilgjengelig ikke har gått over til, er vel beviset på at folk ikke vil ha trådløst. Det blir vanvittig dumt å mene at folk vil ha blåtann, når trådløse hodetelefoner først skjøt i været når hodetelefoninngangen forsvant i iPhone. 
 
Hvorfor har du denne konstant trangen etter å rettferdiggjøre alt som Apple gjør? Hver eneste gang de gjør en endring eller har en mangel, så finner du en vei å skape et positivt bilde av det. Du mener å angivelig være en audiofil, og er jammen meg den eneste i dette miljøet jeg kjenner som ser på fjerningen av 3.5mm-hodetelefoninngangen i telefoner som positivt. Du kan kanskje overbevise meg om at du faktisk mener trådløse hodetelefoner er veldig gode. Men du kan absolutt ikke fornekte at å ta vekk mennesker muligheten til å bruke kablede holdetelefoner negativt. Jeg kjenner ikke et eneste menneske, om det er min familie, min kjæreste, mine venner eller noen eldre, som har reagert på fjerningen av 3.5mm-jacken som positivt. Og det har de god grunn til og.

 

 

Hvis du syns det er så ille med trådløse hodetelefoner så er det jo bare å fortsette å bruke de med kabel. Alle iPhone telefoner har støtte for dette! ;-P

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-82pScT

De har en adapter. Det blir ikke det samme. Overhode ikke. Adapteren har også dårligere lydkvalitet enn DACen i iPhone 6S. Etter to generasjoner burde den interne lydkvaliteten ha blitt bedre. I stedet har den blitt overført til en adapter-DAC, og forblitt det samme (som er dårligere enn 6S).

Endret av Slettet-82pScT
Lenke til kommentar

 

SNIP

 

 

 

Jeg er på ingen måte audiofil og har aldri påstått at jeg er det. Jeg er glad i god lyd og er villig til å betale litt mer enn hva folk flest er villige til å betale for å oppnå det jeg selv opplever som god lydkvalitet.

 

Du er tydeligvis utstyr med langt bedre ører/hørsel enn det jeg er. Personlig så klarer jeg ikke å skille Tidal HiFi, lokale filer i FLAC/Apple Lossless ifra verken Spotify 320kbps OGG Vorbis, Apple Music 256kbps AAC eller Tidal 320kbps AAC.

 

For meg så føler jeg grensen ligger på et sted mellom 128-192kbps AAC og 192-256kbps MP3. Og det er når jeg tester med Sennheisre HD800 og Hegel HD12 DAC som jeg benytter hjemme.

 

 

Dette er jo forskjeller i kvaliteten på hva som spilles av. Jeg merker jo lett forskjell på forskjellige hodetelefoner da lydprofilen varierer endel fra modell til modell. Jeg elsker HD800 da de er ekstremt komfortable i bruk, har et utrolig bredt stereobildet (føles ikke som jeg hører med hodetelefoner i det hele tatt) og de har utrolig bra imaging så det er lett å legge merker til nøyaktig hvor lydbildet forskjellige elementer kommer ifra osv.. Selve lydsignaturen vil nok mange oppleve som kjedelig da den er veldig flat og nøytral så du opplever verken noen super dyp bass eller noen voldsomme peak i de høyere tonene.De fleste foretrekker jo mer "farget" lydsignatur da det er mer "musikalsk" og morsomt.

 

Sammenlignet med mine BeoPlay H7 så har jo de langt mer farget lyd, de har mer punch i bassen uten at bassen overdøver resten av lydbildet nevneverdig og de har også et ganske åpent og klart lydbildet selv om de ikke tilbyr i nærheten av det samme stereobildet og imagingen som HD800 gjør. Et stereobildet som HD800 er nok tilnærmet umulig å oppnå med lukkede hodetelefoner.

 

 

Har jo også Shure SE846 som jeg liker veldig godt, men de har jo et langt trangere og mer klaustrofobisk lydbildet som ikke går spesielt bredt i det hele tatt men det er bra punch i bassen og det er utrolig klar og fin lyd med gode detaljer.

 

 

 

Men jeg merker ingen nevneverdig forskjell på lydkvaliteten på noen av disse om jeg spiller av via Apple Music, Spotify, Tidal HiFi osv.. Det høres 99% identisk ut. Kan være at jeg ved ekstremt nøye A til B testing hadde merket bittesmå forskjeller men det er ikke noe jeg bryr meg om i praksis og spesielt på mobil som jeg stortsett bare bruker "på farten" så spiller det hvertfall ingen rolle.

 

 

Har dog merket forskjeller på diverse DAC+amps i forskjellige telefoner. Har alltid opplevd iPhone og Galaxy S og Note serier som veldig gode hvor Apple benytter Cirrus Logic og Samsung i vårt marked har egne fra Wolfson. Google Nexus 6P og Nokia Lumia 950 og lignende med Qualcomm DAC låt merkbart dårligere med mine Shure SE846 hvor det umiddelbart var en plagsom og merkbar støy i bakgrunnen så du kunne egentlig bare glemme å bruke de på lavere lydvolumer uten å bli direkte irritert av bakgrunnstøy.

 

 

Blåtannhodetelefoner som BeoPlay H7, H8, H9, Bose QC35 (liker ikke lydsignaturen på QC35), Sony WH-1000MX2, B&W P7 Wireless og PX har jeg aldri hatt noen problemer med hva gjelder lydkvaliteten. Igjen så er det jo merkbare forskjeller på samtlige hva gjelder lydprofil og lydsignatur osv.. Men har aldri opplevd noe problem med det å bruke blåtann sammenlignet med det å bruke de med kabel. Og igjen så har jeg opplevd nada forskjell på det å bruke Apple Music, Spotify eller Tidal HiFi.

 

 

Min erfaring med folk som påstår at de opplever natt og dag forskjell på lyd er at det viser seg å ikke være tilfellet når du tar dem igjennom blindtester. Det kan godt være at du er begavet med langt bedre ører og hørsel enn meg og de fleste andre, men inntil videre så forholder jeg meg skeptisk til disse påstandene. Jobbet selv i Spaceworld Soundgarden og jeg møtte aldri en kunde eller noen ansatte som faktisk klarte å skille disse tingene i praksis når vi tok de igjennom blindtester og det var på relativt svinedyrt utstyr i eget lytterom.

 

Folk flest vil høre forskjell på forskjellige høyttalere da de har forskjellige lydsignaturer og låter forskjellig, hva folk foretrekker spreaker dog veldig så det er sjeldent et fasitsvar for hva folk syntes låter best. Men det å skille på kildematerialet om det så er snakk om lossy, lossless eller "Hi-Res Audio" iform av 96khz@24-bit var det nesten ingen som klarte med mindre vi bevegde oss ned mot temmelig komprimert lyd ala under 192kbps. Men for all del, det finnes nok folk som opplever forskjell, jeg sier ikke det.

 

 

Men når såpass mange "HiFi entusiaster" slet så til de grader med å skille så tviler jeg sterkt på at dette det er en reell problemstilling for folk flest og de færreste hører spesielt "seriøst" via mobiltelefonen i utgangspunktet.

 

 

 

Jeg bestilte meg forsåvidt noen Sony MDR-Z7 hodetelefoner i dag for å ha et par som er lukket itillegg til mine HD800 her hjemme og gleder meg til å teste ut disse til uka og det blir også de første jeg kan prøve for å sammenligne balanserte vs ubalanserte kabler til min Hegel HD12.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det som er greit når alle har Gorilla Glass 5 er at du som PR fyr kan stå på scenen og si "vi har verdens sterkeste glass". Apple sa aldri de er alene om ha verdens sterkeste glass. Mange tror det, men det er teknisk sett ingenting galt av Apple å si det.

 

Apple elsker slike kommentarer, fordi folk misforstår dem ofte veldig positivt i Apples favør og tror Apple har gjort noe/har noe som er bedre enn det som er realiteten, mens Apple ikke lyver når de sier det.

Et slikt selskap stoler ikke jeg på.

 

De kom også med løgner under presentasjonen av iPhone X, som at OLED ikke har vært bra nok for nå. For å følge hele den "det fantes før, men Apple gjør det ikke før det er bra og da gjør de det best". Men hva er så spesielt med siste generasjon at OLED er plutselig bra? Ingenting. Det var andre grunner til at de ikke begynte med OLED. Men de bare gir ut et bilde av at de er så perfekte og alt de gjør er så perfekt.

 

Jeg forstår ikke det, fordi ingenting er perfekt. Og selv om ikke Apple er perfekte betyr det ikke at det de lager ikke er bra, fordi det er det jo. Og de kan og ha beste telefon og få 10/10 uten at de er perfekte. Så det går jo og over i at mange av kundene tror at alt med Apple er perfekt stadig vekk og. Bra kultur for Apple, fordi det er gode kunder. 

 

 

Men alle selskaper lyver av og til og presenterer ikke sannheten så klart, så du må bare være klar på hva du kan stole på og ikke med et selskap. At PR avdelingen holder på slikt betyr ikke at de som sitter med sikkerhet ikke er til å stole på f.eks. 

Lenke til kommentar

Det som er greit når alle har Gorilla Glass 5 er at du som PR fyr kan stå på scenen og si "vi har verdens sterkeste glass". Apple sa aldri de er alene om ha verdens sterkeste glass. Mange tror det, men det er teknisk sett ingenting galt av Apple å si det.

 

Apple elsker slike kommentarer, fordi folk misforstår dem ofte veldig positivt i Apples favør og tror Apple har gjort noe/har noe som er bedre enn det som er realiteten, mens Apple ikke lyver når de sier det.

Ahh, det viste jeg ikke. Så ikke konferansen til Apple.

 

Jævlig smart formulert av PR-avdelingen da. 

Lenke til kommentar

 

Det som er greit når alle har Gorilla Glass 5 er at du som PR fyr kan stå på scenen og si "vi har verdens sterkeste glass". Apple sa aldri de er alene om ha verdens sterkeste glass. Mange tror det, men det er teknisk sett ingenting galt av Apple å si det.

 

Apple elsker slike kommentarer, fordi folk misforstår dem ofte veldig positivt i Apples favør og tror Apple har gjort noe/har noe som er bedre enn det som er realiteten, mens Apple ikke lyver når de sier det.

Ahh, det viste jeg ikke. Så ikke konferansen til Apple.

 

Jævlig smart formulert av PR-avdelingen da. 

 

Et av feltene Apple er veldig gode på :)

Lenke til kommentar

Bare min mening her, men burde ikke en telefon som får karakter 10, ha 0 minus-punkter? Eller ihvertfall ikke inneholde såpass grove punkter som "Svinaktig dyr"? Skulle tro at et slikt punkt ville trukket karakteren ned, men det ser ikke ut som minuspunktene har noe å si for karakteren.

 

Hva med at den ikke har hodetelefon jack? Det gir jo ofte minus på andre telefoner?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Testet telefonen en times tid i dag, den er så langt fra en 10 som det går an i denne prisklassen. Ikke er den god å holde, det svære svarte feltet øverst ødelegger mye for brukeropplevelsen, ikke får jeg brukt noen av headsettene jeg har fra før, alle gesturene er slitsomme og idiotiske i forhold til å bare ha en hjemknapp, skjermen er liten i forhold til rammen rundt, enda verre enn man ser på bilder, batteritiden virker ganske "meh" utifra de første målingene til han jeg testet den hos fortalte, kameraet var ok men ikke fantastisk og da spesielt frontkameraet. Til halvparten av prisen hadde dette vært et ok kjøp, men jeg hadde valgt S8, S7 eller til og med S6 fremfor denne. Eller til og med iPhone SE eller P10 lite. Man får 3 stk Samsung S7 edge for prisen av en iPhone X. Det er faen meg helt sykt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testet telefonen en times tid i dag, den er så langt fra en 10 som det går an i denne prisklassen. Ikke er den god å holde, det svære svarte feltet øverst ødelegger mye for brukeropplevelsen, ikke får jeg brukt noen av headsettene jeg har fra før, alle gesturene er slitsomme og idiotiske i forhold til å bare ha en hjemknapp, skjermen er liten i forhold til rammen rundt, enda verre enn man ser på bilder, batteritiden virker ganske "meh" utifra de første målingene til han jeg testet den hos fortalte, kameraet var ok men ikke fantastisk og da spesielt frontkameraet. Til halvparten av prisen hadde dette vært et ok kjøp, men jeg hadde valgt S8, S7 eller til og med S6 fremfor denne. Eller til og med iPhone SE eller P10 lite. Man får 3 stk Samsung S7 edge for prisen av en iPhone X. Det er faen meg helt sykt!

 

 

Folk må få lov til å mene hva de vil. Men hvordan er den vanskelig å holde? Jeg har relativt små hender og har ingen problemer med å holde iPhone X? Og på hvilken måte er skjermen liten iforhold til rammen? Ifølge GSMArena så har iPhone X en screen-to-body ratio på 82,9% sammenlignet med Galaxy S8 med 83.6%. Med andre ord så er det helt minimale forskjeller, og noen vil jo også argumentere at det å måle screen-to-body ratio på Samsung sine telefoner er litt så som så på grunn av de buede kantene og hvordan de skal regnes ut i praksis.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...