Gå til innhold

SNIKTITT: Apple iPhone X iPhone X ser enda bedre ut i virkeligheten enn på bilder


Anbefalte innlegg

Det har du jo faktisk rett i ja. Takk! Det fikk jeg ikke med meg i farten. Det er jo et ekstra argument for den. Større skjerm i mindre forpakning. 

 

Da får vi heller ønske oss en X Plus i tillegg da!  :wee:

 

Geir :)

En 5.8" skjerm med 19.5:9 i aspekt-ratio er faktisk litt mindre i skjermareal enn en 5.5" med 16:9 aspekt-ratio, det er under 1 cm^2 i forskjell, men den er mindre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har 6s nå og har bestemt meg for lenge siden å kjøpe X når denne kommer.

Prisen er egentlig helt fair til Apple å være. Man betaler premium, og får alltid premium. Dessuten er mobiltelefon den desidert mest brukte tingen jeg eier. Klær, PCer, TVer og bil brukes mye mindre i forhold til prisen.

 

Når det gjelder FaceID-tabben av Craig på scenen så tror jeg ikke det var en forglemmelse med passcode under oppstart slik som Geir antar, siden det da står en annen feilmelding enn den han fikk. Om det var en bug eller noen av de andre mulige feilene (f.eks at det var gått mer enn 24 timer siden noen låste den opp med ansiktet etc) så er jeg ikke i tvil om at dette er noe Apple kommer til å løse før den er på markedet. De lever av brukeropplevelse. En buggy flaggskip-funksjon er både utenkelig og utilgivelig.

 

Det som plager meg er den notchen/"busslomma" som tar opp deler av bildet ved fullskjermsvisning. Det er dog noen som sier at det er en innstilling som gjør at man kan velge å ha det slik eller lage en svart bar som stopper skjermen kant i kant med notchen slik at man ikke får den distraksjonen på fullskjermsvisningen.

Lenke til kommentar

Har 6s nå og har bestemt meg for lenge siden å kjøpe X når denne kommer.

Prisen er egentlig helt fair til Apple å være. Man betaler premium, og får alltid premium. Dessuten er mobiltelefon den desidert mest brukte tingen jeg eier. Klær, PCer, TVer og bil brukes mye mindre i forhold til prisen.

 

Når det gjelder FaceID-tabben av Craig på scenen så tror jeg ikke det var en forglemmelse med passcode under oppstart slik som Geir antar, siden det da står en annen feilmelding enn den han fikk. Om det var en bug eller noen av de andre mulige feilene (f.eks at det var gått mer enn 24 timer siden noen låste den opp med ansiktet etc) så er jeg ikke i tvil om at dette er noe Apple kommer til å løse før den er på markedet. De lever av brukeropplevelse. En buggy flaggskip-funksjon er både utenkelig og utilgivelig.

 

Det som plager meg er den notchen/"busslomma" som tar opp deler av bildet ved fullskjermsvisning. Det er dog noen som sier at det er en innstilling som gjør at man kan velge å ha det slik eller lage en svart bar som stopper skjermen kant i kant med notchen slik at man ikke får den distraksjonen på fullskjermsvisningen.

 

Hvor mye det "brukes i forhold til prisen", er et litt underlig argument for meg, bedre å sammenlikne med liknende produkt når man vurderer prisen, skoene mine brukes mer i forhold til prisen, og det gjør lommeboka også, men synes ikke det forteller så mye om en mobil er en god deal.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Endelig et friskt pust fra apple. Men til den prisen hadde de hatt råd til å levere telefonen med en hodetelefonutgang. Tror ikke prisen skremmer de som kjøper alt apple.

Trenger jo ikke hodetelefonutgang når man har Apple AirPods :)

Som har like god lyd som et par øreplugger fra Clas Ohlson til 49kr? Nei takk. Er man glad i god lyd så bruker man ikke Airpods. Det finnes andre trådløse øreplugger som låter vesentlig bedre om man absolutt må ha det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Endelig et friskt pust fra apple. Men til den prisen hadde de hatt råd til å levere telefonen med en hodetelefonutgang. Tror ikke prisen skremmer de som kjøper alt apple.

Trenger jo ikke hodetelefonutgang når man har Apple AirPods :)

Som har like god lyd som et par øreplugger fra Clas Ohlson til 49kr? Nei takk. Er man glad i god lyd så bruker man ikke Airpods. Det finnes andre trådløse øreplugger som låter vesentlig bedre om man absolutt må ha det.

 

Jeg har prøvd disse til 49,- fra CO og skjønner ikke helt sammenligningen din.

 

Mine AirPods har kjempebra lyd! Kanskje du burde benytte deg av reklamasjonsretten, siden det åpenbart er noe feil med dine.

Lenke til kommentar

 

Kameraet virker veldig spennende, med mye potensielt bra software som kan "jukse til" bildene slik at de ser bedre ut enn hva som er vanlig på mobiltelefoner. Der kan de ha en fordel kontra andre merker.

 

Men utenom det ser jeg ikke så mye vesentlige funksjoner som andre telefoner ikke har, og da høres 11 000 veldig mye ut, når du får toppmodeller fra andre merker til rundt 6-7000kr.

 

Blir bare å stålsette til dagen den kommer for salg her i Japan, hvor samtlige elektronikkbutikker kommer til å ha lange køer utenfor butikken ved lansering. Selv ikke i Norge er folk like Apple-frelst som de er her, som egentlig er ganske utrolig.

Helt til du tenker på at Japan har en kultur for å gjøre det samme som andre. Du ser f.eks mye mer folk som stiller i kø i timevis for restauranter, fordi den restauranten er populær. Så er ikke nødvendigvis samme Apple kultur som her som gjør det. Og lettere å svelge for dem å kjøpe noe fra USA enn Korea eller Kina.

 

Fatter ikke at noen klager på prisen på telefonen. Skal man ikke kjøpe den selv, så spiller jo prisen ingen rolle. Jeg synes det er flott at Apple konkurrerer og presser andre til å yte maksimalt.

Det gir oss andre gode produkter også. Selv har jeg en MI MAX2 som er knallbra til mitt bruk. Uten Apple, så hadde trolig ikke den teknologien vært her før minst om et par år.

Hvilken teknologi tenker du på? Fordi hvis det er snakk om den rammeløse delen så er det 100% Samsung som har utviklet det, og de har holdt på i over 15+ år med det, og Apple kjøper det bare nå som de er ferdige. Ford tiden er Apple viktigere i å popularisere noe, enn å komme med noe nytt.

 

 

 

IKEA har airpower også men alt i butikk i 10% av prisen til skortet apple selger :p

Se presentasjonen til Apple. De vil ha en felles, som kan lade x-antall enheter. IKEA sin er bare 3 ladepadder i en innpakning. Apple sa at de de vil ikke finnes i Qi standarden enda, så det er umulig å lage det. Det Apple ser for seg er mer fleksibelt (og bedre) og vil jo og fungere for alle Qi enheter, siden det er standard!

 

 

Bare jeg som er skuffa over at den ikke kommer i en mindre størrelse? :(

 

 

Kunne vært kjekt. Min kone liker standard iPhone 6 bedre enn Plus. Det spørs om de hadde fått plass til alt inne i den?

 

Geir :)

 

Apple vet at størrelsene som er vanlige hos Android er det folk egentlig vil ha. Så de beveger seg sakte mot de størrelsene. Apple har stort sett hatt lave skjermstørrelser fordi telefonene deres er så feite at fysisk størrelse har vært rimelig lik. Når er jo iPhone X samme størrelse som vanlige Samsung S8 er. Blir ikke overrasket om vi ser X+ som blir fysisk like stor som 8+, men altså med noe rundt 6,4 tommer skjerm. Og siden de da har lik skjerm-til-kropp ratio som Samsung, vil og skjermstørrelsene være lik Samsung. 

 

Ingen hemmelighet at når Apple gikk vekk ifra sin "perfekte" størrelse telefoner og til noe som ikke var barnehagestørrelse lengre så gikk salgene til himmels. 

 

Og jeg stoler ikke på noen som mener en telefon er for stor, om de ikke har brukt den noen uker. Fordi jeg og synes at telefonen min var for stor i noen dager. Så synes jeg den var stor. Nå synes jeg den kanskje er litt liten...... Og det er en Note.  Jeg mener ikke alle skal mene det samme som meg, men det har mye med vane å gjøre. Og eksempelvis så vet jeg at mange som holdt på med mini-iPhonene ikke visste hvordan de holdt en telefon skikkelig, så når de hold telefonen merkelig virket den stor. Hadde de brukt den mer derimot ville de lært seg smartere måter å gjøre det på. Så Apple kan ikke hoppe i størrelse utrolig mye om gangen, men de kan over tid gi det folk vil ha. Selv om de gjør det på en merkelig måte i forhold til den mer naturlige Android evolusjonen. 

 

Ja, det er helt sant.  Og av naturlige årsaker har USA en ekstrem sterk posisjon her, og veldig mye av det som er amerikansk blir til gull. Det gjelder også amerikanske restaurantkjeder, convenience stores ( 7/11 og Lawson var begge amerikanske, men er nå kjøpt opp av japanske selskap og finnes på stort sett hvert eneste gatehjørne i hele Japan), klesmerker (spesielt tur og fjelltøy) i tillegg til alt som har en Eplelogo på seg. 

 

Sistnevnte har nok en sammenheng med at de japanske selskapene, som før 2005 hadde kanskje de mest avanserte telefonene på det globale markedet, sov i timen mellom 2005 og 2010, og såg  Apple stjele enorme markedsandeler hvert eneste år som førte  til at selskaper som Hitachi, NEC og til dels Panasonic sluttet å lage telefoner. Idag kan man godt argumentere for at spesielt Sony og til dels og Sharp/Fujitsu lager minst like gode eller kanskje også bedre telefoner enn Apple, men det er en kamp som allerede er tapt uansett.

 

Lenke til kommentar

 

Kameraet virker veldig spennende, med mye potensielt bra software som kan "jukse til" bildene slik at de ser bedre ut enn hva som er vanlig på mobiltelefoner. Der kan de ha en fordel kontra andre merker.

 

Blir stort sett skuffet over mobilkameraer for det er software som fikser bildene og ikke optikken.

 

Designen ligner veldig på Xiaomi Mi Mix 2 som kom ut tidligere.

 

Enig, men nå er det dessverre slik at mobilbilder er kommet for å bli.  Jeg driver selv med fotografering med "skikkelige" kameraer, og er over middels interessert i det. Men de gangene jeg ikke har med meg kameraet blir det å bruke mobilen som er det enkleste.

 

For folk flest som kun bruker telefonen til å ta selfies osv vil denne softwaren være veldig populær.

Lenke til kommentar

Så du tror hovedgrunnen til at Apple priser en iPhone X så høyt er at de ikke får tilgang til delene så raskt og i like stort volum? Er ikke en mye enklere og mye mer naturlig forklaring at de kan ta så mye for den modellen? Den er ikke særlig dyrere enn en Note 8 eller en S8 ved lansering, og Apple har uansett tradisjonelt sett klart å ta mer for produktene sine. Dessuten er det veldig naturlig å ha en "overpriset sykt godt speccet model" hvor du gjør mye av inntjeningen, og så en litt mer normal modell for folk flest. De flest vet at de kan få en iPhone X-liknende telefon fra Apple til en rimelig penge om et par generasjoner, men de som vil ha det nå (og må ha Apple) må punge ut med så mye.

Den er helt klart dyrere enn S8 ved launch. Den kostet 7600 kr. Så 3400 kr mer. Ganske mye. Note 8 er rundt 10.000 kr, men det er en større mobil, og Apple selv legger på over 1000 kr for større mobil. Så iPhone X koster gjerne 2500 kr mer enn Note 8.

 

Men ja, Apple har helt, helt klart ikke tilgang til nok OLED paneler. Som betyr begrenset mengde modeller. Som betyr, de kan ta ekstra for dem. De kunne ikke gjort begge iPhonene til OLED versjoner og solgt dem for 1000USD og 1xxx USD. De kan derimot selge den begrensede mengden iPhone X de har for 1000 USD.

 

Og ja, folk vil få slike modeller langt rimeligere når Samsung får større kapasitet i fabrikkene sine. 

Lenke til kommentar

 

Har 6s nå og har bestemt meg for lenge siden å kjøpe X når denne kommer.

Prisen er egentlig helt fair til Apple å være. Man betaler premium, og får alltid premium. Dessuten er mobiltelefon den desidert mest brukte tingen jeg eier. Klær, PCer, TVer og bil brukes mye mindre i forhold til prisen.

 

Når det gjelder FaceID-tabben av Craig på scenen så tror jeg ikke det var en forglemmelse med passcode under oppstart slik som Geir antar, siden det da står en annen feilmelding enn den han fikk. Om det var en bug eller noen av de andre mulige feilene (f.eks at det var gått mer enn 24 timer siden noen låste den opp med ansiktet etc) så er jeg ikke i tvil om at dette er noe Apple kommer til å løse før den er på markedet. De lever av brukeropplevelse. En buggy flaggskip-funksjon er både utenkelig og utilgivelig.

 

Det som plager meg er den notchen/"busslomma" som tar opp deler av bildet ved fullskjermsvisning. Det er dog noen som sier at det er en innstilling som gjør at man kan velge å ha det slik eller lage en svart bar som stopper skjermen kant i kant med notchen slik at man ikke får den distraksjonen på fullskjermsvisningen.

 

Hvor mye det "brukes i forhold til prisen", er et litt underlig argument for meg, bedre å sammenlikne med liknende produkt når man vurderer prisen, skoene mine brukes mer i forhold til prisen, og det gjør lommeboka også, men synes ikke det forteller så mye om en mobil er en god deal.

 

AtW

 

 

 

Det må jo sees i sammenheng med type produkt.

Jeg har en MacBook som koster mer enn 11k, men jeg bruker den mye mindre enn mobiltelefonen. Pris per time blir dermed betydelig lavere selv om jeg ikke kan bruke telefonen til design og nedskrivning av lengre tekster og liknende. 

 

Personlig er hovedargumentet rett og slett at jeg har lyst på den. Og siden jeg har en godt betalt jobb og ryddig økonomi så er ikke kostnaden et problem for meg. Det er ikke utenkelig at jeg hadde måtte prioritert annerledes om jeg var i en annen situasjon, men jeg ville fremdeles hatt lyst på den.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor folk plutselig klager så mye på launch prisen på X.

Det er ikke første gang noe er "dyrt" fra Apple.

 

Har man "glemt" Iphone 7 lanseringen

Om man ser på Iphone 7 plus 256GB i November 2016 kostet denne 10990 NOK i Applestore 3/11-2016. 128GB utgaven ca. 9900,-

 

https://www.prisjakt.no/product.php?pu=3895094

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har 6s nå og har bestemt meg for lenge siden å kjøpe X når denne kommer.

Prisen er egentlig helt fair til Apple å være. Man betaler premium, og får alltid premium. Dessuten er mobiltelefon den desidert mest brukte tingen jeg eier. Klær, PCer, TVer og bil brukes mye mindre i forhold til prisen.

 

Når det gjelder FaceID-tabben av Craig på scenen så tror jeg ikke det var en forglemmelse med passcode under oppstart slik som Geir antar, siden det da står en annen feilmelding enn den han fikk. Om det var en bug eller noen av de andre mulige feilene (f.eks at det var gått mer enn 24 timer siden noen låste den opp med ansiktet etc) så er jeg ikke i tvil om at dette er noe Apple kommer til å løse før den er på markedet. De lever av brukeropplevelse. En buggy flaggskip-funksjon er både utenkelig og utilgivelig.

 

Det som plager meg er den notchen/"busslomma" som tar opp deler av bildet ved fullskjermsvisning. Det er dog noen som sier at det er en innstilling som gjør at man kan velge å ha det slik eller lage en svart bar som stopper skjermen kant i kant med notchen slik at man ikke får den distraksjonen på fullskjermsvisningen.

 

Hvor mye det "brukes i forhold til prisen", er et litt underlig argument for meg, bedre å sammenlikne med liknende produkt når man vurderer prisen, skoene mine brukes mer i forhold til prisen, og det gjør lommeboka også, men synes ikke det forteller så mye om en mobil er en god deal.

 

AtW

 

 

 

Det må jo sees i sammenheng med type produkt.

Jeg har en MacBook som koster mer enn 11k, men jeg bruker den mye mindre enn mobiltelefonen. Pris per time blir dermed betydelig lavere selv om jeg ikke kan bruke telefonen til design og nedskrivning av lengre tekster og liknende. 

 

Personlig er hovedargumentet rett og slett at jeg har lyst på den. Og siden jeg har en godt betalt jobb og ryddig økonomi så er ikke kostnaden et problem for meg. Det er ikke utenkelig at jeg hadde måtte prioritert annerledes om jeg var i en annen situasjon, men jeg ville fremdeles hatt lyst på den.

 

 

Ja, akkurat, og da er spørsmålet hva denne gir per krone kontra andre produkt, mao andre telefoner, ikke biler, bærbare PCer og masse annet som likner mindre.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Har 6s nå og har bestemt meg for lenge siden å kjøpe X når denne kommer.

Prisen er egentlig helt fair til Apple å være. Man betaler premium, og får alltid premium. Dessuten er mobiltelefon den desidert mest brukte tingen jeg eier. Klær, PCer, TVer og bil brukes mye mindre i forhold til prisen.

 

Når det gjelder FaceID-tabben av Craig på scenen så tror jeg ikke det var en forglemmelse med passcode under oppstart slik som Geir antar, siden det da står en annen feilmelding enn den han fikk. Om det var en bug eller noen av de andre mulige feilene (f.eks at det var gått mer enn 24 timer siden noen låste den opp med ansiktet etc) så er jeg ikke i tvil om at dette er noe Apple kommer til å løse før den er på markedet. De lever av brukeropplevelse. En buggy flaggskip-funksjon er både utenkelig og utilgivelig.

 

Det som plager meg er den notchen/"busslomma" som tar opp deler av bildet ved fullskjermsvisning. Det er dog noen som sier at det er en innstilling som gjør at man kan velge å ha det slik eller lage en svart bar som stopper skjermen kant i kant med notchen slik at man ikke får den distraksjonen på fullskjermsvisningen.

 

Hvor mye det "brukes i forhold til prisen", er et litt underlig argument for meg, bedre å sammenlikne med liknende produkt når man vurderer prisen, skoene mine brukes mer i forhold til prisen, og det gjør lommeboka også, men synes ikke det forteller så mye om en mobil er en god deal.

 

AtW

 

 

 

Det må jo sees i sammenheng med type produkt.

Jeg har en MacBook som koster mer enn 11k, men jeg bruker den mye mindre enn mobiltelefonen. Pris per time blir dermed betydelig lavere selv om jeg ikke kan bruke telefonen til design og nedskrivning av lengre tekster og liknende. 

 

Personlig er hovedargumentet rett og slett at jeg har lyst på den. Og siden jeg har en godt betalt jobb og ryddig økonomi så er ikke kostnaden et problem for meg. Det er ikke utenkelig at jeg hadde måtte prioritert annerledes om jeg var i en annen situasjon, men jeg ville fremdeles hatt lyst på den.

 

 

Ja, akkurat, og da er spørsmålet hva denne gir per krone kontra andre produkt, mao andre telefoner, ikke biler, bærbare PCer og masse annet som likner mindre.

 

AtW

 

 

 

Ah, slik å forstå.

 

Vel, etter flere helhjertede forsøk har jeg konkludert med at Android ikke er noe for meg. Jeg er for forelsket i operativsystemet og økosystemet til Apple.

Da er det tre alternativ igjen; beholde 6s som jeg har i dag, kjøpe en ny 7 eller 8 til en "fornuftig" pris eller kjøpe X til en mindre fornuftig pris. Ettersom prisen ikke plager meg og fordi jeg ønsker en friskt pust og følelsen av å holde noe nytt og annerledes i hånden enn hva jeg har gjort de siste 7-8 årene så betaler jeg gladelig litt ekstra for X. 

Lenke til kommentar

Fin, hadde det ikke vært for busslomma. Helt uaktuell

 

 

Som programmerer/designer ser jeg ikke det store problemet med "busslomma". Det er da opp til oss utviklere å designe applikasjonen slik at den tar hensyn til den. Apple har lagt sine ikoner fordekning og batteri og klokke der, og personlig liker jeg å beholde disse også inne i apper.

 

Om bakgrunnen attpå til er svart, så synes den knapt:

 

iphone-x-apple-news_dezeen_2364_col_2-85

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Da er det tre alternativ igjen; beholde 6s som jeg har i dag, kjøpe en ny 7 eller 8 til en "fornuftig" pris eller kjøpe X til en mindre fornuftig pris. Ettersom prisen ikke plager meg og fordi jeg ønsker en friskt pust og følelsen av å holde noe nytt og annerledes i hånden enn hva jeg har gjort de siste 7-8 årene så betaler jeg gladelig litt ekstra for X. 

 

 

For å være ærlig så duger min 6 (ikke S) helt utmerket for mitt bruk fremdeles. Hverken 7 eller 8 frister derfor så veldig. (De støtter selvsagt 3D touch, og det kunne vært hendig i noen apper.)  Så om jeg ikke lar meg friste over evne av X, så beholder jeg 6'ern litt til.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

I og med at alle telefoner nå er gode nok til stort sett all bruk er det omtrent bare følelser som bestemmer. Iallfall når folk kjøper noe til over 2-3000 kroner.

 

Det gjelder begge plattformer.

 

Selv godtar jeg at jeg et idiot og bestiller en X på releasedagen. Skal tross alt bruke den i flere tusen timer, da vil jeg ha den dingsen jeg blir gladest av å bruke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...