Gå til innhold

SNIKTITT: Apple iPhone X iPhone X ser enda bedre ut i virkeligheten enn på bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Full backup er heller ikke noe problem, det er uproblematisk å ta full backup på en PC, og lagringsmedia der kan tas ut når som helst.

At noe lar seg gjøre er ikke nok. Det må funke bra også. iCloud sin backupløsning er best in class og hadde vært vanskelig å gjennomføre om ikke filsystemet var helt låst ned. Det er antakeligvis derfor Android sin løsning er så mye dårligere.

 

Er det verdt det? Kommer an på brukerens preferanser. Jeg anser det som det. Selv om jeg er blant de som er fullt i stand til å ta egen backup.

 

Det er ikke snakk om at det skal være "mulig" å ta full backup, men at det skal være trivielt å hente den ned igjen og installere rett inn på ny enhet (gitt at et er plass) og få tilbake eksakt de som var der. Det er sikkert mulig med eksternt minne også, men det vil gi mye mer kompleksitet for sluttbruker. Den store verdien er for alle de ikke-kyndige brukerne som nå har full skybackup av alt, alltid, by default, og som kan hente den inn igjen med et klikk. Inkludert alt innhold fra absolutt alle apper.

 

Det er i mine øyne en mye mer verdifull feature enn minnekortstøtte.

 

Selvsagt finnes det ikke noe objektivt rett svar her - andre prioriterer annerledes og bør da vurdere andre systemer.

 

Jeg mener jo også at mangel på mulighet til å bytte launcher og default apps er en fordel ved iOs, men innser at det ikke er sånn for alle.

Endret av _dundun_
Lenke til kommentar

 

Full backup er heller ikke noe problem, det er uproblematisk å ta full backup på en PC, og lagringsmedia der kan tas ut når som helst.

At noe lar seg gjøre er ikke nok. Det må funke bra også. iCloud sin backupløsning er best in class og hadde vært vanskelig å gjennomføre om ikke filsystemet var helt låst ned. Det er antakeligvis derfor Android sin løsning er så mye dårligere.

 

Er det verdt det? Kommer an på brukerens preferanser. Jeg anser det som det. Selv om jeg er blant de som er fullt i stand til å ta egen backup.

 

Det er ikke snakk om at det skal være "mulig" å ta full backup, men at det skal være trivielt å hente den ned igjen og installere rett inn på ny enhet (gitt at et er plass) og få tilbake eksakt de som var der. Det er sikkert mulig med eksternt minne også, men det vil gi mye mer kompleksitet for sluttbruker. Den store verdien er for alle de ikke-kyndige brukerne som nå har full backup av alt, alltid, og som kan hente den inn igjen med et klikk.

 

Det er i mine øyne en mye mer verdifull feature enn minnekortstøtte.

 

 

Hva konkret er det du mener det er vanskelig å gjennomføre basert på hvor lagringsmediet er?

 

AtW

Lenke til kommentar

En rett tidslinje av backups der den neste bygger direkte på den forrige og der en restore dermed bare er et snapshot i linja, uten at man trenger å tenke på branching og skiftede minnekort (som kanskje kommer tilbake, kanskje ikke).

 

Det lar seg nok gjøre uansett, men det gir mer kompleksitet, og mer kompleksitet er alltid noe drit. Jo mer underliggende kompleksitet som må håndteres av utvikler jo mindre tid blir det til nyttig funksjonalitet.

 

Hovedgrunnen til at jeg er mot minnekort er uansett problematikken med at man da må eksponere filsystem på ett eller annet nivå (eller, om man er idiot, lage ett felles lagringsområde). Jeg mener det er en veldig negativ ting å gjøre og noe jeg er veldig glad for at ikke skjer på min telefon. I mine øyne (som både bruker og utvikler) er Apples løsning der hver app har et fullstendig sandboxet filsystem som kun er tilgjengelig fra appen, og der all kryssdeling av data mellom apper går via APier ideell. Selv om det utelukker fri tilgang til data fra eksterne systemer og selv om det umuliggjør minnekort.

Endret av _dundun_
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

og der all kryssdeling av data mellom apper går via APier ideell.

Siden filtilgang "alltid" (med mindre en forkaster filsystemet og leser bytes direkte) skjer via APIer, er også modellen hvor en har tilgang til filsystemet direkte via APIer ;) Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

og der all kryssdeling av data mellom apper går via APier ideell.

Siden filtilgang "alltid" (med mindre en forkaster filsystemet og leser bytes direkte) skjer via APIer, er også modellen hvor en har tilgang til filsystemet direkte via APIer ;)

 

"Via tilgangsstyrte og forespørselsbasete APIer" da. I iOs kan aldri en app hente data fra en annen, det er den som eier dataene som må tilby. Det er en sikkerhetsmessig fantastisk modell.

Endret av _dundun_
Lenke til kommentar

Enten troller du nå, eller så forstår du ikke problemstillingen. Uansett ingen vits å fortsette.

 

(Det lar seg åpenbart gjøre å få til den samme tilgangstyringa for apper via grupper og filrettigheter. men hvorfor skulle man det når sandboxing fungerer perfekt?

 

Som utvikler er det også en drøm å jobbe med. Jeg har et filsystem jeg kan benytte fritt, jeg trenger ikke bekymre meg for at andre apper tukler med "mine" data, og jeg vet at Apple håndterer backup på en strålende måte. Det er også trivielt å dele data på en sikker måte med andre apper når jeg måtte ønske det. Alt i alt, kun fordeler (så lenge jeg ikke vil lese andre appers data direkte).

Endret av _dundun_
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Enten troller du nå, eller så forstår du ikke problemstillingen. Uansett ingen vits å fortsette.

Det er faktisk et poeng å uttrykke seg skikkelig i denne debatten. Jeg forstår hva du prøver å si, men du klarer ikke å uttrykke det riktig.

 

Modellen Apple bruker er fortsatt via et filsystem, men ikke det tradisjonelle filsystemet vi er vant til. Et filsystem er bare en abstraksjon, og Apple har en høyere grad av abstraksjon i sitt filsystem på iOS. Det du beskriver er mer restriktive og mer finkornete tilgangsrettigheter enn hva som normalt er vanlig i normale filsystem

Lenke til kommentar

Det er faktisk et poeng å uttrykke seg skikkelig i denne debatten. Jeg forstår hva du prøver å si, men du klarer ikke å uttrykke det riktig.

Fra hver enkelt apps synspunkt har den et eget filsystem (eller om man skal være pedantisk, sin egen rot). Hva som finnes på toppen av det er ikke innenfor appens scope og derfor uinteressant. Det er det som er så nydelig med sandboxing.

 

At det teknisk sett er et filsystem der er åpenbart, også at appene har "tilgang" til det via APIer. Det er bare ikke spesielt interessant akkurat i denne diskusjonen, da resultatet blir det samme for både utviklere og sluttbrukere. Dette er ikke eksamen i operativsystemer. Den er jeg ferdig med.

 

Kan vi bare være enige om at skillet går på "Sandboxed+push", vs. "Data er synlig for andre apper også"?

Endret av _dundun_
Lenke til kommentar

Hvis noen er nysgjerrige på hvordan det jeg beskriver faktisk ser ut er det en lettlest og god forklaring her:

https://developer.apple.com/library/content/documentation/FileManagement/Conceptual/FileSystemProgrammingGuide/FileSystemOverview/FileSystemOverview.html

Her er Android-løsningen (som jeg anser som et kaos i forhold, men som gir langt større frihet til å gjøre fancy ting)

 

http://www.stevesandroidguide.com/android-files/

Endret av _dundun_
Lenke til kommentar

En rett tidslinje av backups der den neste bygger direkte på den forrige og der en restore dermed bare er et snapshot i linja, uten at man trenger å tenke på branching og skiftede minnekort (som kanskje kommer tilbake, kanskje ikke).

 

Det lar seg nok gjøre uansett, men det gir mer kompleksitet, og mer kompleksitet er alltid noe drit. Jo mer underliggende kompleksitet som må håndteres av utvikler jo mindre tid blir det til nyttig funksjonalitet.

 

Hovedgrunnen til at jeg er mot minnekort er uansett problematikken med at man da må eksponere filsystem på ett eller annet nivå (eller, om man er idiot, lage ett felles lagringsområde). Jeg mener det er en veldig negativ ting å gjøre og noe jeg er veldig glad for at ikke skjer på min telefon. I mine øyne (som både bruker og utvikler) er Apples løsning der hver app har et fullstendig sandboxet filsystem som kun er tilgjengelig fra appen, og der all kryssdeling av data mellom apper går via APier ideell. Selv om det utelukker fri tilgang til data fra eksterne systemer og selv om det umuliggjør minnekort.

 

Det er ingenting med lagring som kan fjernes om hindrer inkrementell backup, du er klar over at ting som timemachine finnes til mac? Et system der man kan fjerne lagring om man vil?

 

Hva legger du i å "eksponere"? Man kan ha det samme filsystemet på intern og ekstern lagring.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hva legger du i å "eksponere"? Man kan ha det samme filsystemet på intern og ekstern lagring.

 

 

At ikke hver enkelt app lenger kan ha sin egen unike root med kunnskap om at ingen andre applikasjoner vil kunne aksessere dataene. 

 

Problemet mitt med eksternt (og dermed fragmentert) minne går på integritet. At man som utvikler (og dermed bruker) kan vite at de data som var der da man stengte ned appen er der når den åpnes og at ingen andre i mellomtiden har hatt tilgang. I tillegg vet jeg at eventuell malware uansett ikke vil kunne rappe data jeg ikke eksplisitt gir den tilgang til, og ikke på noen måte kan lese interne data i andre apper. Jeg anser det som ekstremt verdifullt. Andre kan mene noe annet. (Moderne Android har mye samme modell, men der er alt som lagres på sd-kort fritt vilt. Det er ikke enkelt for normale brukere å forstå den forskjellen, og ikke for slaskete utviklere heller)

 

Resten av argumentene (backup, f-eks) går mer på kompleksitet. Jeg anerkjenner at man kan jobbe seg rundt kompleksiteten, men ser ikke poenget da tradeoffen ikke er verdt det. Lat som jeg aldri nevnte backup.

Endret av _dundun_
Lenke til kommentar

 

 

Hva legger du i å "eksponere"? Man kan ha det samme filsystemet på intern og ekstern lagring.

 

 

At ikke hver enkelt app lenger kan ha sin egen unike root med kunnskap om at ingen andre applikasjoner vil kunne aksessere dataene. 

 

Problemet mitt med eksternt (og dermed fragmentert) minne går på integritet. At man som utvikler (og dermed bruker) kan vite at de data som var der da man stengte ned appen er der når den åpnes og at ingen andre i mellomtiden har hatt tilgang. I tillegg vet jeg at eventuell malware uansett ikke vil kunne rappe data jeg ikke eksplisitt gir den tilgang til, og ikke på noen måte kan lese interne data i andre apper. Jeg anser det som ekstremt verdifullt. Andre kan mene noe annet. (Moderne Android har mye samme modell, men der er alt som lagres på sd-kort fritt vilt. Det er ikke enkelt for normale brukere å forstå den forskjellen, og ikke for slaskete utviklere heller)

 

Resten av argumentene (backup, f-eks) går mer på kompleksitet. Jeg anerkjenner at man kan jobbe seg rundt kompleksiteten, men ser ikke poenget da tradeoffen ikke er verdt det. Lat som jeg aldri nevnte backup.

 

 

Og hvorfor mener du lagringsmediet gjør det umulig? Dette er ikke noe som har noe med lagringsmediet å gjøre.

 

AtW

Lenke til kommentar

Å vite at ingen har endret data? At brukeren kan ta ut et sd-kort og endre data. Det er jo ganske opplagt. Problemet er ikke lagringsmediets type, men konseptet utbyttbart lagringsmedie i seg selv.

 

Man kan selvsagt i teorien også endre data ved å lodde ut disken fra en telefon, men det er et ekstemcase. At noen tar ut minnekort et noe man må regne med at har skjedd hver gang en app startes.

Endret av _dundun_
Lenke til kommentar

Å vite at ingen har endret data? At brukeren kan ta ut et sd-kort og endre data. Det er jo ganske opplagt. Problemet er ikke lagringsmediets type, men konseptet utbyttbart lagringsmedie i seg selv.

 

Man kan selvsagt i teorien også endre data ved å lodde ut disken fra en telefon, men det er et ekstemcase. At noen tar ut minnekort et noe man må regne med at har skjedd hver gang en app startes.

 

Lagrer man på minnekort kan man gjøre det slik at ingen andre apps kan aksessere data, og det er uproblematisk å kryptere om det er så ekstremt viktig. Du vet heller ikke på en iphone at "ingen har endret data", men det er begrensninger for hva som kan endre spesifikke typer data.

 

AtW

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...