Gå til innhold

SNIKTITT: Apple iPhone X iPhone X ser enda bedre ut i virkeligheten enn på bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Imponert over kamera funksjonene.

 

Utrolig hvor myte tightere integrasjon du får mellom hardware og software når du designer begge to selv.

Vel jeg mener Apple har jo ikke akkurat laget kameraene da. De har laget bildeprosseseringsenheten og SW som følger med. Det er ikke ulikt eksempelvis Samsung, bare at de faktisk og lager noen av kameraene sine. Denne Apple HW SW integreringen er ikke noe du bare kan slenge på alt mellom himmel og jord. 

 

Her er det mye mer SW Apple har laget enn integrasjonen. Samsung har jo generelt fått til bedre bilder på sine telefoner enn Apple har. Så dette er mer et tilfelle av hva du kan få til om du fokuserer mye på noe. Altså Apple fjernet fingerscanneren, så da må det erstattes. Og da må de ha noe bedre enn det som eksisterer på markedet i dag. Så da må de jobbe ekstra med det. 

 

Det Apple designer selv er hovedkort og SoC, men ikke alt på SoCen da. 

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kan finne på et par tusen ting som er mer "sløsing" enn å bruke 11000 kr på en iPhone. Det er så mye folk bruker pengene på her til lands og ingen bryr seg om det. Når det er mobil derimot er det plutselig så galt. Jeg forstår ikke hva som er så galt i å kjøpe det man vil, selv om det er dyrt. 

 

Jeg mener ikke at man ikke kan si den er dyr, fordi det er den jo. Tror de fleste som kjøper den og er klar over at den egentlig er for dyr. Men det er ikke nødvendigvis en god grunn til å ikke kjøpe den :p

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg kan finne på et par tusen ting som er mer "sløsing" enn å bruke 11000 kr på en iPhone. Det er så mye folk bruker pengene på her til lands og ingen bryr seg om det. Når det er mobil derimot er det plutselig så galt. Jeg forstår ikke hva som er så galt i å kjøpe det man vil, selv om det er dyrt. 

 

Jeg mener ikke at man ikke kan si den er dyr, fordi det er den jo. Tror de fleste som kjøper den og er klar over at den egentlig er for dyr. Men det er ikke nødvendigvis en god grunn til å ikke kjøpe den :p

 

Det er ikke noe spesielt med mobiler, er det? Folk mener da stadig at ting koster for mye, mobiler eller ikke?

 

AtW

Lenke til kommentar

Biler er noe jeg er enig i. Jeg merker veldig lite kommentar til biler. 

 

Sykkel er og en ting f.eks. Det er sånn du kjøper alt dette sykkel-greiene for å trene og sykle til jobb, og alle synes det er bra. Ingen bryr seg om du bruker 10K på det eller 100K på det. Men det er for trening. Du trenger ikke proff-utstyr. 

 

Utallige ting du kjøper på nett, Clas-Ohlson, Biltema osv. Andre ting til hytte. Kan kjøpe så mye til hytte, uten at noen bryr seg om prisen. 

 

 

Men si du kjøper en PC mus til 1000 kr. Da er folk sånn, hvorfor bruker du så mye på en PC mus? Er jo bare en PC mus? Kan få for 100 kr. Se hvilke muser folk bruker på arbeidsplasser osv. Det å kjøpe skikkelige muser ville vært mye bedre for folks helse for så lite penger. Det handler om hva som er vanlige, hva folk tenker er rimelige beløper osv. Ikke så uvanlig å kjøpe Audi til 700K, men å kjøpe mobil til 11000 kr eller mus til 1000 kr er mer uvanlig. Da reagerer folk mer. Og jeg synes ikke det gir så mye mening.... 

 

Så det er poenget mitt, føler ikke folk ser prisene i forhold til andre ting. Joda om man skal si det er dyrt eller billig må man sammenligne med lignende mobiler, og da er den klart dyr. Men kommentarer av typen "hvorfor ville du kjøpt en mobil for 11K" forstår jeg ikke. Føler en del folk blir dømmende mot noen som vil kjøpe en så dyr iPhone. Men det finnes så mange andre ting som du bruker så mye mindre, eller som er så utrolig mye mindre verdt det, som ingen tenker på hvor mye du bruker på det. Eksempelvis kjole. Helt ok å kjøpe kjoler for tilsammen 3K i løpet av et år selv om du såvidt bruker dem, men om du bruker 3K ekstra på noe du bruker et par timer hver dag er det krise? Generelt i forhold til bruk er ingen mobiler egentlig dyre. Mobiler er bare dyre i forhold til hverandre. 

 

Ikke at jeg liksom sier 700K Audi og 11K iPhone er ingenting, ikke misforstå, jeg kan ikke kjøpe det. Men mange nordmenn er i en slik situasjon. Sikkert mange nok til å selge ut iPhone X.

Lenke til kommentar

 

Ja.

Hvem kritiserer noen for å kjøpe en audi til 700k når man kan få en fullt fungerende Fiat for 250k...

 

Ganske mange? (om du med "kritisere" mener å si at den er overpriset, koster for mye, ikke er verd det, osv, dvs ting som sies om mobiler)

 

AtW

 

 

Jeg har aldri hørt noe slikt.

 

Faktisk burde man være takknemlig for at noen kjøper dyre/overprisede ting. 25% av prisen går jo rett til felleskapet. 

Endret av Twinflower
Lenke til kommentar

 

 

Ja.

 

Hvem kritiserer noen for å kjøpe en audi til 700k når man kan få en fullt fungerende Fiat for 250k...

 

Ganske mange? (om du med "kritisere" mener å si at den er overpriset, koster for mye, ikke er verd det, osv, dvs ting som sies om mobiler)

 

AtW

 

 

Jeg har aldri hørt noe slikt.

 

Faktisk burde man være takknemlig for at noen kjøper dyre/overprisede ting. 25% av prisen går jo rett til felleskapet. 

 

 

Ok, da henger du i helt andre miljø enn meg ihvertfall. Forumet er jo stappfull av liknende holdning, hver gang noen skal overbevise om at noe ikke er dyrt, så sammenlikner de med bil :) (eller kanskje "en øl på byen")

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Bare jeg som er skuffa over at den ikke kommer i en mindre størrelse? :(

 

 

Kunne vært kjekt. Min kone liker standard iPhone 6 bedre enn Plus. Det spørs om de hadde fått plass til alt inne i den?

 

Geir :)

 

Jeg er også en av de som foretrekker de "vanlige" størrelsene på telefoner. Hadde 6 Plus i ett år, men den ble faktisk litt for stor og litt vanskelig å manøvrere i blant. I tillegg var den for stor for meg å ha i lomma. Gikk derfor for en iPhone 7 da jeg fikk meg ny telefon for noen måneder siden, og har vært veldig fornøyd med størrelsen. Man undervurderer det praktiske med å bruke telefonen med en hånd. 

 

Angående størrelsen på iPhone X kontra iPhone 8, så er ikke den fysiske forskjellen så altfor stor. Det går med unødvendig mye plass til å ha rammene på sistnevnte, noe iPhone X unngår.  

Lenke til kommentar

 

 

 

Endelig et friskt pust fra apple. Men til den prisen hadde de hatt råd til å levere telefonen med en hodetelefonutgang. Tror ikke prisen skremmer de som kjøper alt apple.

Trenger jo ikke hodetelefonutgang når man har Apple AirPods :)

Som har like god lyd som et par øreplugger fra Clas Ohlson til 49kr? Nei takk. Er man glad i god lyd så bruker man ikke Airpods. Det finnes andre trådløse øreplugger som låter vesentlig bedre om man absolutt må ha det.

 

Jeg har prøvd disse til 49,- fra CO og skjønner ikke helt sammenligningen din.

 

Mine AirPods har kjempebra lyd! Kanskje du burde benytte deg av reklamasjonsretten, siden det åpenbart er noe feil med dine.

 

Jeg har dem ikke selv, men har prøvd et familiemedlem sine over lengre tid, og i mine ører var det ikke noe bedre enn CO sine.

 

Og jeg sliter veldig med å finne en artikkel/test som konkluderer med noe annet enn maks average lydkvalitet også:

 

http://audionist.com/earbuds/apple-airpods-audiophile-review/

https://www.whathifi.com/apple/airpods/review

 

Og det skulle bare mangle, all den tid Apple aldri har vært et selskap som har laget lydprodukter.

 

Om du er fornøyd med dine så er det kjempebra, det er ikke vits å kjøpe andre bare for å kjøpe, men jeg vil uansett tro at om du hadde sammenlignet dem med et par ørepropper av "skikkelig" kvalitet så hadde du også hørt forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biler er noe jeg er enig i. Jeg merker veldig lite kommentar til biler. 

 

Sykkel er og en ting f.eks. Det er sånn du kjøper alt dette sykkel-greiene for å trene og sykle til jobb, og alle synes det er bra. Ingen bryr seg om du bruker 10K på det eller 100K på det. Men det er for trening. Du trenger ikke proff-utstyr. 

 

Utallige ting du kjøper på nett, Clas-Ohlson, Biltema osv. Andre ting til hytte. Kan kjøpe så mye til hytte, uten at noen bryr seg om prisen. 

 

 

Men si du kjøper en PC mus til 1000 kr. Da er folk sånn, hvorfor bruker du så mye på en PC mus? Er jo bare en PC mus? Kan få for 100 kr. Se hvilke muser folk bruker på arbeidsplasser osv. Det å kjøpe skikkelige muser ville vært mye bedre for folks helse for så lite penger. Det handler om hva som er vanlige, hva folk tenker er rimelige beløper osv. Ikke så uvanlig å kjøpe Audi til 700K, men å kjøpe mobil til 11000 kr eller mus til 1000 kr er mer uvanlig. Da reagerer folk mer. Og jeg synes ikke det gir så mye mening.... 

 

Så det er poenget mitt, føler ikke folk ser prisene i forhold til andre ting. Joda om man skal si det er dyrt eller billig må man sammenligne med lignende mobiler, og da er den klart dyr. Men kommentarer av typen "hvorfor ville du kjøpt en mobil for 11K" forstår jeg ikke. Føler en del folk blir dømmende mot noen som vil kjøpe en så dyr iPhone. Men det finnes så mange andre ting som du bruker så mye mindre, eller som er så utrolig mye mindre verdt det, som ingen tenker på hvor mye du bruker på det. Eksempelvis kjole. Helt ok å kjøpe kjoler for tilsammen 3K i løpet av et år selv om du såvidt bruker dem, men om du bruker 3K ekstra på noe du bruker et par timer hver dag er det krise? Generelt i forhold til bruk er ingen mobiler egentlig dyre. Mobiler er bare dyre i forhold til hverandre. 

 

Ikke at jeg liksom sier 700K Audi og 11K iPhone er ingenting, ikke misforstå, jeg kan ikke kjøpe det. Men mange nordmenn er i en slik situasjon. Sikkert mange nok til å selge ut iPhone X.

Veldig sant det du skriver.

 

Og det samme gjelder for klokker.  Jeg fikk en klokke til 25 000 i anledning jul forrige år fra min bedre halvdel ( slike presanger er på ingen måte vanlig, men vi ønsket oss begge en skikkelig fin ting som vi kunne bruke litt ekstra på) , og samtlige som fant ut hva den kostet kunne ikke fatte å begripe hvorfor jeg/vi kunne bruke så mye penger på en klokke. 

 

Jeg bor i verdens største by, med et kollektivtilbud som gjør at jeg overhodet ikke trenger bil, så bilutgifter osv er noe jeg ikke lenger trenger bekymre meg over. Så jeg kontret tilbake med at et familiemedlem av meg hadde nettopp kjøpt seg nye felger til 9 000,- pr stk!  Og fikk svar tilbake at det kunne ikke sammenlignes, felger er dyre uansett osv osv.

 

Så det er store forskjeller på hva slags forventninger man har til hva som er vanlig å bruke på forskjellige ting. En telefon også, og selv har jeg ikke noen problem med å betale 7500,- for en telefon (gjorde det senest for et par mnd siden da kjeg kjøpte Xperia XZ Premium), og selv om det er et stort seg opp til 11 000 fra det så er det ikke avskrekkende.  

 

Men når det er sagt, så synes jeg uansett at Iphone X koster alt for mye ut ifra hva du får sammenlignet med resten av markedet (det samme gjelder Note 8 også, og for den del Iphone 8plus).

Lenke til kommentar

Vel jeg mener Apple har jo ikke akkurat laget kameraene da. De har laget bildeprosseseringsenheten og SW som følger med. Det er ikke ulikt eksempelvis Samsung, bare at de faktisk og lager noen av kameraene sine. Denne Apple HW SW integreringen er ikke noe du bare kan slenge på alt mellom himmel og jord. 

 

 

 

Her er det mye mer SW Apple har laget enn integrasjonen. Samsung har jo generelt fått til bedre bilder på sine telefoner enn Apple har. Så dette er mer et tilfelle av hva du kan få til om du fokuserer mye på noe. Altså Apple fjernet fingerscanneren, så da må det erstattes. Og da må de ha noe bedre enn det som eksisterer på markedet i dag. Så da må de jobbe ekstra med det. 

 

Det Apple designer selv er hovedkort og SoC, men ikke alt på SoCen da. 

 

 

Jeg er ikke helt enig. Apple trenger ikke å vite absolutt alt om brikkesettet og komponentene, men det hjelper enormt å være klar over en del implementasjonsdetaljer og triks for å gjøre det meste ut av programvaren som skal kjøre. 

 

Jeg tror ikke at akkurat kameraet er det beste eksempelet på hvor mye man kan få ut av å designe tilnærmet hele systemet selv, men iOS er et eksempel på hvor kjapt og responsivt man kan gjøre et system når man slipper å generalisere like mye som f.eks. Android-ingeniørene har nødt til å gjøre.

 

Og nå er jo nærmest hele systembrikken designet av Apple, inkludert GPU og prosessor, og det er i hovedsak dette som er det viktigste å kunne så mye som mulig om. Jeg vil påstå at Apples kontroll er nøkkelen til at produktet er så bra som det er. Ingeniørene som sitter hos Apple er neppe veldig mye flinkere enn dem som sitter hos Samsung eller Google, men de har antakeligvis adskillig mer tilgjengelig kunnskap om hva de skaper programvare for og hvilke egenskaper de må implementere for å dra nytte av maskinvaren på best mulig måte. 

Endret av Anszel
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke helt enig. Apple trenger ikke å vite absolutt alt om brikkesettet og komponentene, men det hjelper enormt å være klar over en del implementasjonsdetaljer og triks for å gjøre det meste ut av programvaren som skal kjøre. 

 

Jeg tror ikke at akkurat kameraet er det beste eksempelet på hvor mye man kan få ut av å designe tilnærmet hele systemet selv, men iOS er et eksempel på hvor kjapt og responsivt man kan gjøre et system når man slipper å generalisere like mye som f.eks. Android-ingeniørene har nødt til å gjøre.

 

Og nå er jo nærmest hele systembrikken designet av Apple, inkludert GPU og prosessor, og det er i hovedsak dette som er det viktigste å kunne så mye som mulig om. Jeg vil påstå at Apples kontroll er nøkkelen til at produktet er så bra som det er. Ingeniørene som sitter hos Apple er neppe veldig mye flinkere enn dem som sitter hos Samsung eller Google, men de har antakeligvis adskillig mer tilgjengelig kunnskap om hva de skaper programvare for og hvilke egenskaper de må implementere for å dra nytte av maskinvaren på best mulig måte. 

 

Ja, var egentlig bare det jeg ville poengtere det med kameraet. Fordi kameraet tror jeg Samsung ofte kommer ut i toppen på fordi de:

Lager ISP

Lager SW

Lager kamera selv (selv om de ofte benytter Sony sensorer, som er bedre)

 

Så de har folk som har god kunnskap på alle 3. Apple mangler den siste. Selv om de garantert har folk ansatt med det da. Men ikke en hel avdeling for det.

 

Generell ytelse er bedre eksempel ja. Men de er langt ifra alene der. Og selv om du kan si at på Android så er mer forskjellig og slikt, ikke så lett osv så er det en ting som gjør alt mye lettere. ARM lager standarddesign som selskap kan lisensiere så mye de vil av. Jeg vet ikke om folk er blitt bedre på multicore eller om ARM er blitt flinkere, men designene deres er gode. Beste CPU (før A11 åpenbart) var jo Huawei sin nyeste Kirin. Det er en ganske rent ARM standard design. Både Exynos og spesielt Snapdragon har mye mer endringer, men endringene har faktisk bare gitt dem minus. Men det viktigste er at alle 3 er definitivt ARM design med big.LITTLE. A73 i grunn for kraft osv. Så veldig enkelt for Google og bare optimalisere utifra det. Og for GPU brukes nesten utelukkende Qualcomm eller ARM GPU.

 

Nettleser er jo noe Apple i teorien skal være best på pga optimalisering og best single-core ytelse. Og når du ser på syntetiske resultater er jo det tilfellet. Hvis du faktisk laster nettsider derimot, så vinner den ikke.

 

Hvis du ser på speed tester så havner stort sett Apple bak når nye generasjon Android telefoner kommer ut. Og så havner de foran når nye Apple kommer ut. Men ikke se på Galaxy. Telefoner som OnePlus og Huawei er veldig gode her. OnePlus lager jo ingenting selv. Og nesten all SW er fra Google sin side. Så med kraftigere CPU så klarer den å vinne til tross for at Apples optimalisering skal være bedre. Så jeg tror den effekten er mye, mye mindre enn folk skal ha det til. Den var kanskje slik før, men Google har vært veldig flinke de siste årene med oppdateringer til Android som fikser ting som folk ikke ser. Som har gjort Android raskere, mer stabil osv. Også mer optimalisert. Så den eneste store forskjellen du vil merke nå er fra 3. part. Enten produsent av tlf som gjør ytelsen dårligere. Eller fra apper. Er en del apper som er bra optimalisert for iOS, og så har de bare satt sammen noe for Android som har dårlig ytelse men fungerer, fordi de tjener mer $$$$$ på iOS. Så en speedtest der Android versjonen hadde reklame, og iOS ikke f.eks. Så har du jo Snapchat f.eks som hater MS og Google og har gjort SC til Android dårlig med vilje og sånt også da :p

 

Men for vanlige og mye brukte apper vil i alle tilfeller ytelsen være veldig likt, samme med nettsider. Vanligvis vil en Android telefon vinne, fordi iOS har animasjoner på toppen som gjerne tar 0.5 s hver gang du åpner noe eller lignende. Hadde de fjernet animasjoner ville det vært likt.

Lenke til kommentar

 

 

Dette står på Apple sine sider

 

iPhone X

Ingenting annet enn skjerm. Dette har alltid vært visjonen for iPhone. En skjerm som er så oppslukende at den nærmest forsvinner når den er i bruk. Med intelligens som lystrer hvert minste trykk, ord eller til og med blikk. Nå gjør iPhone X visjonen til virkelighet. Si hallo til frem­tiden.

 

Velkommen etter fremtiden med fantastisk buss lomme på toppen Apple og takk samsung for dere sitter med amoled skjermen, eller billigste amoled skjermen fra Samsung ja dere hørte riktig apple fans.

 

Den første OLED-skjermen som er god nok for iPhone, ja ikke sant takk Samsung for dette ???

 

TrueDepth-kamera

Foran. Og milevis foran. Ok så iPhone x er milevis foran andre på kamera delen hmmm ikke verst.

 

I esken

iPhone med iOS 11

EarPods med Lightning-tilkobling

Lightning-til-3,5 mm jackplugg-adapter

Lightning-til-USB-kabel

USB-lader

Dokumentasjon

For ikke iPhone x bruker med hurtig lader kanskje ikke apple har hørt om det, og jo dere må bare betale extra for adapter, USB kabel så kommer apple care utenom etc etc

 

1 stk iPhone x 64 GB vil fort komme på 12000-13000 kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...