Gå til innhold

Bør vi ha transseksuelle i militæret?


Anbefalte innlegg

Alle som ønsker å kjempe for landet sitt, så lenge de ikke har en sykdom som er diskvalifiserende, burde kunne gjøre det. Særlig fordi andre, som meg, ikke har lyst til å dø først ;)

 

Hvis kvinner og homofile kan være i forsvaret så kan vel transseksuelle det også.

 

Det bør ikke være diskvalifiserende i seg selv, med mindre de har andre problemer/symptomer.

 

TQILA er forøvrig et fantastisk akronym... uno, dos, tres, tequila!

 

Det har du rett i, TQILA.

 

42AAC32000000578-0-image-a-25_1500974098

 

 

Nå er de jo en geriljabevegelse, med de friheter av valg av skyttergrav de kanskje måtte ønske, og kanskje også en homo som leder. Men hva med inni de siviliserte arméer (i Norge f.eks.), der risikerer de jo at en homofob militærleder sender dem til frontlinjen  :hm:

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Slikt kristentvås som zeebra lirer av seg ovenfor her, og som Trump spinner popularitet på.. Spesiellt hos de kristne? Som jo Trump er blitt en del av ved å være republikaner. Republikanerne er den politiske fløyen som kristne oftest stemmer på over there.

At du tror det synet har noe med kristendommen å gjøre er rett og slett rent fjas.

 

Schizophrenia is a mental disorder characterized by abnormal social behavior and failure to understand what is real. Common symptoms include false beliefs, unclear or confused thinking, hearing voices that others do not hear, reduced social engagement and emotional expression, and a lack of motivation. People with schizophrenia often have additional mental health problems such as anxiety disorders, major depressive illness, or substance-use disorders. Symptoms typically come on gradually, begin in young adulthood, and last a long time.

 

 

Åh ja, du holder fast på sammenlikningen av schizo og kjønnsidentitet  :lol:

 

 

Ja og du tror 1+1=2 :lol:

 

Mvh,

Sark

 

:roll:

Lenke til kommentar

Jeg tenker at transseksualitet (om det er et ord) i det minste virker å være nært forbundet med psykiske problemer og utfordringer som dårlig lar seg kombinere med militær tjeneste. Samtidig spørs det om det ikke vil være mer fornuftig å luke ut de transseksuelle som har problemer, heller enn å ekskludere alle. 

 

Utfordringen blir jo å identifisere om de psykiske problemene har rot i selve seksualiteten eller om det forskjellige stigma knyttet til den. Hvis det er sistnevnte så vil det jo være umoralsk å lage mer stigma mot gruppen.

 

Edit: kan forøvrig legge til at jeg ikke er så veldig enig i hele trans-bevegelsen, spesielt påstandene om at kjønn ikke er biologisk. For det er det jo. Men jeg vil være forsiktig med å kalle de f.eks. schizofrene, for det er diagnoser jeg ikke er i nærheten av kvalifisert til å stille. Og det å kollektivt diagnostisere en gruppe (som enkelte her ser ut til å ville) virker mildt sagt noe søkt.

Endret av Larzen_91
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg tenker at transseksualitet (om det er et ord) i det minste virker å være nært forbundet med psykiske problemer og utfordringer som dårlig lar seg kombinere med militær tjeneste. Samtidig spørs det om det ikke vil være mer fornuftig å luke ut de transseksuelle som har problemer, heller enn å ekskludere alle. 

Virker sånn ?

 

Litt sånn som virker som alle fra Afrika er flink til å spille trommer - eller har du noe belegg for synsingen ?

 

Ganske kjent stoff dette. Foreslår at du googler litt om dette er nytt for deg :)

 

Huvudresultat  Drygt hälften av respondenterna skattade sitt allmänna hälsotillstånd som bra.  Över hälften av respondenterna angav att deras arbetsförmåga eller vardag är nedsatt i någon grad på grund av en fysisk eller psykisk sjukdom.  Över en tredjedel svarade att de minst en gång under de 12 senaste månaderna allvarligt övervägt att ta sitt liv.  Fem procent av respondenterna angav att de någon gång under de senaste 12 månaderna försökt att ta sitt liv.  Cirka en tredjedel angav att de någon gång har försökt att ta sitt liv.  Cirka en tredjedel av respondenterna svarade att de inte alls tycker att de kan leva sexuellt så som de själva önskar.  En tiondedel svarade att de någon gång fått ersättning för sex.

 

https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/a55cb89cab14498caf47f2798e8da7af/halsan-halsans-bestamningsfaktorer-transpersoner-15038-webb.pdf

 

 

En nederlandsk rapport viser at 70 prosent av alle transpersoner har vurdert å ta sitt eget liv. Rikshospitalet oppgir selv at 50 til 70 prosent av deres pasienter har tilleggslidelser som angst og depresjon.

 

http://www.vg.no/spesial/2013/transer/

 

Lenke til kommentar

Men jeg vil være forsiktig med å kalle de f.eks. schizofrene, for det er diagnoser jeg ikke er i nærheten av kvalifisert til å stille. Og det å kollektivt diagnostisere en gruppe (som enkelte her ser ut til å ville) virker mildt sagt noe søkt.

Unormal sosial oppførsel er en gjenganger for både transeksuelle og homofile. Jeg har ikke noe problem med det, og det er heller ikke ekslusivt til disse gruppene. Å feile å innse virkeligheten er roten av problemet til transpersoner. Hvis en mann tror han er en kvinne, er det selve roten til problemet. Han innser ikke realiteten, som er at han er en mann. Han klarer ikke å forholde seg til virkeligheten.

 

Samme gjelder falsk tro, uklar og forvirret tankegang. Å tro man er et annet kjønn er selvsagt en falsk tro, noe som fører til den uklare og forvirrede tankegangen angående "kjønnsidentitet".

 

Det er jo også rimelig klart at transsexuelle lider av andre psykiske lidelser også inkludert angst og depresjon, og at dette ofte ender med rusmisbruk osv.

 

Jeg har ikke stilt noe diagnose, jeg bare sammenlikner schitzophreni og de psykologiske vranforestillingene transseksuelle lider av. Som så er det ikke å strekke det langt å si at det er mulig at transseksualitet er en form for schitzophreni. Til og med splittet personlighet kan man dra inn i dette.

 

Det fremstår iallefall klart at transeksuelle lider av psykologiske sykdommer.

Lenke til kommentar

 

Jeg tenker at transseksualitet (om det er et ord) i det minste virker å være nært forbundet med psykiske problemer og utfordringer som dårlig lar seg kombinere med militær tjeneste. Samtidig spørs det om det ikke vil være mer fornuftig å luke ut de transseksuelle som har problemer, heller enn å ekskludere alle. 

 

Utfordringen blir jo å identifisere om de psykiske problemene har rot i selve seksualiteten eller om det forskjellige stigma knyttet til den. Hvis det er sistnevnte så vil det jo være umoralsk å lage mer stigma mot gruppen.

På individnivå mener jeg det må være irrelevant for seleksjonsprosessen hva som er grunnen til de psykiske problemene man eventuelt finner. På gruppe er jeg enig i at det vil være ille å stigmatisere en allerede stigmatisert gruppe enda mer, samtidig som jeg for så vidt støtter forsvarets bruk av relativt grov seleksjon i første runde med tanke på ressurser og forsvarets viktige oppgaver. 

 

Edit: kan forøvrig legge til at jeg ikke er så veldig enig i hele trans-bevegelsen, spesielt påstandene om at kjønn ikke er biologisk. For det er det jo. Men jeg vil være forsiktig med å kalle de f.eks. schizofrene, for det er diagnoser jeg ikke er i nærheten av kvalifisert til å stille. Og det å kollektivt diagnostisere en gruppe (som enkelte her ser ut til å ville) virker mildt sagt noe søkt.

 

Det er sikkert mange grunner til at mange ønsker så intenst å være det andre kjønnet, både fysisk og psykisk, og det virker som det gjenstår mye forskning på feltet så noen diagnose, særlig på gruppenivå, er jeg enig i at blir søkt. 
Lenke til kommentar

President Trump sier nei til transseksuelle i militæret. En riktig beslutning?

For å spille djevelens advokat: Kan ikke den høye selvmordsraten skyldes nettopp at de blir utsatt for diskriminering som dette?

 

post-30484-0-98397800-1501154234_thumb.jpg

 

Hva med de som er glad i katter?

Endret av G
Lenke til kommentar

Spørsmålet blir kanskje hvor grov seleksjonen er og hvor grundig man undersøker hver kandidat. At menn som skulle ønske de var kvinner, og motsatt, veldig ofte sliter med psykiske problemer og at dette ønsket kan være et resultat av psykiske problemer, burde i det minste medføre at å være transperson er et stort rødt flagg og at grundigere undersøkelser er nødvendige. Mitt inntrykk fra det norske forsvaret, der man tross alt har nok å velge i, er at folk med særskilte utfordringer (psykisk, fysisk eller sikkerhetsmessig) som kan utgjøre et problem i større grad siles ut og sendes hjem gjennom grovseleksjon da man ikke har ressurser til å undersøke alle like grundig, og indikasjoner på problemer er tilstrekkelig til at man heller velger noen som ikke har disse. Sånn sett kan det kanskje tenkes at vi har regelverk som i praksis medfører det samme, uten at jeg tror noen norske politikere ville gå ut offentlig å ta ansvar for dette. 

Joda. Kjønnsdysfori er jo en diagnose. Det bør være like absurd som at presidenten i USA skulle vedtatt at folk med ADHD ikke får delta i militæret. Dette er jo medisinske spørsmål som bør vurderes av en instans som er egnet til å vurdere de pragmatiske sidene ved screening av soldater. Vi må altså gå ut fra at dette er en politisk beslutning som gagner Trump på et eller annet vis. 

Lenke til kommentar

På samme måte som noen identifiserer seg som yngre enn dem er ? En 60-åring kan egentlig være 12 om han føler det passer bedre med "identiteten" hans ?

 

Eller hva med disse folkene som identifiserer seg som andre dyrearter, hester, katter, ponnier osv ?

 

Hvor går grensen for mental ubalanse her ?

Hvorfor dikter du opp andre ting? Dette her handler om kjønn. Jeg er egentlig ikke så veldig interessert i å bruke tid på å argumentere mot slike antivitenskapelige holdninger. Hvis denne beslutningen liksom skal være medisinsk begrunnet, så er det uansett ikke Trump-administrasjonen som skal selektivt blande seg inn i screeningprosesser som bør gjøres av kyndig medisinsk personell. Beslutningen er åpenbart politisk, og å drive og krangle om dumme spørsmål som om hvorvidt transkjønnethet er en sykdom, blir å distrahere folk fra dette åpenbare faktum.

Lenke til kommentar

 

Spørsmålet blir kanskje hvor grov seleksjonen er og hvor grundig man undersøker hver kandidat. At menn som skulle ønske de var kvinner, og motsatt, veldig ofte sliter med psykiske problemer og at dette ønsket kan være et resultat av psykiske problemer, burde i det minste medføre at å være transperson er et stort rødt flagg og at grundigere undersøkelser er nødvendige. Mitt inntrykk fra det norske forsvaret, der man tross alt har nok å velge i, er at folk med særskilte utfordringer (psykisk, fysisk eller sikkerhetsmessig) som kan utgjøre et problem i større grad siles ut og sendes hjem gjennom grovseleksjon da man ikke har ressurser til å undersøke alle like grundig, og indikasjoner på problemer er tilstrekkelig til at man heller velger noen som ikke har disse. Sånn sett kan det kanskje tenkes at vi har regelverk som i praksis medfører det samme, uten at jeg tror noen norske politikere ville gå ut offentlig å ta ansvar for dette. 

Joda. Kjønnsdysfori er jo en diagnose. Det bør være like absurd som at presidenten i USA skulle vedtatt at folk med ADHD ikke får delta i militæret. Dette er jo medisinske spørsmål som bør vurderes av en instans som er egnet til å vurdere de pragmatiske sidene ved screening av soldater. Vi må altså gå ut fra at dette er en politisk beslutning som gagner Trump på et eller annet vis. 

 

 

 

Fant dette på forsvarets sider under "Dette vurderes svært strengt":

 

Du blir ikke kalt inn militærtjeneste dersom du har diagnosen ADHD eller ADD. For å håndtere våpen og store kjøretøyer uten fare for medsoldater, trengs god konsentrasjon og god impulskontroll.

Noen vokser av seg ADHD. Dersom du mener at du ikke lenger har ADHD, og ønsker deg inn i Forsvaret, må du for egen regning ta kontakt med en psykiater eller psykolog som har erfaring i å utrede og diagnostisere ADHD (gjerne nevropsykolog eller nevropsykiater, da disse er spesielt utdannet innen dette). Psykiateren/psykologen vil gjennom intervju og tester finne ut som kriteriene for ADHD-diagnosen fortsatt er oppfylt, dvs. om du fortsatt har diagnosen. Dersom det ikke lenger er holdepunkter for diagnosen, og du ikke bruker medisiner for ADHD, kan du kalles inn på lik linje med de som aldri har hatt diagnosen ADHD.

https://forsvaret.no/helsekrav

 

 

Forøvrig under "Dette kan vurderes mindre strengt":

​Du kan kalles inn til ​​militærtjeneste dersom du har fullført kjønnsskifte, har fått nytt personnummer og navn i henhold til ditt nye kjønn, all eventuell kirurgisk behandling er utført og medisinsk/hormonell behandling er igangsatt. 

Vurdering kan først skje etter minst 12 måneders observasjonstid etter igangsatt hormonell/medisinsk behandling. Du må ha spesialistattest fra spesialklinikk. Denne må inneholde uttalelser fra aktuelle spesialister innen endokrinologi/gynekologi/urologi/kirurgi samt alltid uttalelse fra spesialist i psykiatri/psykologi. 

 

Så virker som forsvaret forutsetter at grundige undersøkelser faktisk utføres, men gir ansvaret for dette til helsevesenet. Virker for så vidt som en grei ordning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Å være transperson er ikke sykdom. Vi har allerede ganske treffsikre kategorier for psykisk lidelse, som angstlidelser, depresjon, psykose, personlighetsforstyrrelser o.l. Disse kan man bruke for å vurdere egnethet i forsvaret. Hvorvidt noen er trans er lite hensiktsmessig etter min mening, og sannsynligvis de som screener rekrutter.

 

Hvis dette har med hensyn til helse å gjøre, så stiller jeg meg undrende til hvorfor det må vedtas fra såpass høyt nivå. Det er nok en annen årsak til denne politiske beslutningen.

Så hva er å være en transpoerson da? En fødsesldefekt?

 

Hvis du har fulgt med på vitenskap om seksualitet -- så viser det seg at seksuell tiltrekning IKKE er basert på genetikk;

XX betyr ikke at du liker gutter -- og XY betyr ikke at du liker jenter.

 

Altså er seksuell tiltrekning basert på noe annet enn genetikk.

 

Etter å ha oppdaget at hjernestrukturen til homofile menn er likere kvinner enn hos heterofile menn -- ble grunnlaget lagt for å oppdage NÅR seksualiteten oppstod.

Svenske forskere kunne bevise, gjennom å scanne hjernen til små barn, hvilke av dem som var homofile;

Legning er avgjort fra fødselen av, på et eller annet sted mellom unnfangelse og fødsel.

 

Okay.

Seksualitet -- hvem man ønsker som partner -- er ikke basert på eget kjønn, på et genetisk nivå:

Det er altså kjemisk, eller hormoner, som avgjør hvilken seksuell tiltrekning vi ender opp med.

 

...

 

og når så transpersoner mener at de identifiserer som det motsatte kjønn...

Så ser jeg virkelig ikke noe problem i å akseptere at kjønnsIDENTITET også kan være basert på hormoner/kjemi, i mors mage, i stedet for genetikk;

Når ikke kroppen er i stand til å selvidentifisere på bakgrunn av seksuell tiltrekning, så er kanskje ikke kroppen i stand til å selvidentifisere på bakgrunn av seksuell identitet heller.

 

---

 

Og hvorfor transpersoner tar selvmord:

Diskriminering fra venner, familie og samfunn:

http://www.huffingtonpost.com/brynn-tannehill/the-truth-about-transgend_b_8564834.html

 

Og kjønnsopererte tar mer selvmord...

enn befolkningen for øvrig -- ikke andre transseksuelle.

https://www.reddit.com/r/TiADiscussion/comments/2yltjj/does_transitioning_reduce_the_risk_of_suicide_in/

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

  

Bare for å understreke, jeg vet selvsagt at ADHD nok er grunnlag for å ikke rekrutteres. Mitt poeng var å påpeke absurditeten i at Trump skulle vedta dette, som jo er et medisinsk spørsmål. Måten vi gjør det på i Norge er den fornuftige måten å gjøre dette på, og det er sikkert denne måten de gjør det på i USA også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

På samme måte som noen identifiserer seg som yngre enn dem er ? En 60-åring kan egentlig være 12 om han føler det passer bedre med "identiteten" hans ?

 

Eller hva med disse folkene som identifiserer seg som andre dyrearter, hester, katter, ponnier osv ?

 

Hvor går grensen for mental ubalanse her ?

Hvorfor dikter du opp andre ting? Dette her handler om kjønn. Jeg er egentlig ikke så veldig interessert i å bruke tid på å argumentere mot slike antivitenskapelige holdninger. Hvis denne beslutningen liksom skal være medisinsk begrunnet, så er det uansett ikke Trump-administrasjonen som skal selektivt blande seg inn i screeningprosesser som bør gjøres av kyndig medisinsk personell. Beslutningen er åpenbart politisk, og å drive og krangle om dumme spørsmål som om hvorvidt transkjønnethet er en sykdom, blir å distrahere folk fra dette åpenbare faktum.

 

 

Ingen som dikter opp noen ting som helst her, mine eksempler faller alle under samme paraply kalt alternative identiteter, spørsmålet er hvor langt skal man la det gå før man begynner å innse problemet.

 

Skal en 60-åring som identifiserer seg som en 12-åring bli behandlet annerledes enn en transperson ?

Endret av geita_
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe mot transfolk, men i et så viktig element av beskyttelsen av et land så er ikke trans noe mer enn en forstyrrelse og svekkelse av moralen. Det finnes grenser for hvor mye man skal forvente at samfunnet bøyer seg for kravene til en liten gruppe mennesker. F.eks. at trans skal få lov å gå til hvilket som helst toalett blir bare helt feil. Er enig med andre her som også sier at trans er et psykologisk problem, først og fremst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Men jeg vil være forsiktig med å kalle de f.eks. schizofrene, for det er diagnoser jeg ikke er i nærheten av kvalifisert til å stille. Og det å kollektivt diagnostisere en gruppe (som enkelte her ser ut til å ville) virker mildt sagt noe søkt.

Unormal sosial oppførsel er en gjenganger for både transeksuelle og homofile. Jeg har ikke noe problem med det, og det er heller ikke ekslusivt til disse gruppene. Å feile å innse virkeligheten er roten av problemet til transpersoner. Hvis en mann tror han er en kvinne, er det selve roten til problemet. Han innser ikke realiteten, som er at han er en mann. Han klarer ikke å forholde seg til virkeligheten.

 

Samme gjelder falsk tro, uklar og forvirret tankegang. Å tro man er et annet kjønn er selvsagt en falsk tro, noe som fører til den uklare og forvirrede tankegangen angående "kjønnsidentitet".

 

Det er jo også rimelig klart at transsexuelle lider av andre psykiske lidelser også inkludert angst og depresjon, og at dette ofte ender med rusmisbruk osv.

 

Jeg har ikke stilt noe diagnose, jeg bare sammenlikner schitzophreni og de psykologiske vranforestillingene transseksuelle lider av. Som så er det ikke å strekke det langt å si at det er mulig at transseksualitet er en form for schitzophreni. Til og med splittet personlighet kan man dra inn i dette.

 

Det fremstår iallefall klart at transeksuelle lider av psykologiske sykdommer.

 

Det framstår iallefall enda klarere at alt det pisset du skriver her hver eneste dag, må være en sinnslidelse det også.

 

For normalt er det på ingen måte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe mot transfolk, men i et så viktig element av beskyttelsen av et land så er ikke trans noe mer enn en forstyrrelse og svekkelse av moralen. Det finnes grenser for hvor mye man skal forvente at samfunnet bøyer seg for kravene til en liten gruppe mennesker. F.eks. at trans skal få lov å gå til hvilket som helst toalett blir bare helt feil. Er enig med andre her som også sier at trans er et psykologisk problem, først og fremst.

Er du utdannet i noe relevant fagområde, siden du sier at trans er ett psykologisk problem, eller skriver du bare vas som mange andre her ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe mot transfolk, men i et så viktig element av beskyttelsen av et land så er ikke trans noe mer enn en forstyrrelse og svekkelse av moralen. Det finnes grenser for hvor mye man skal forvente at samfunnet bøyer seg for kravene til en liten gruppe mennesker. F.eks. at trans skal få lov å gå til hvilket som helst toalett blir bare helt feil. Er enig med andre her som også sier at trans er et psykologisk problem, først og fremst.

Høres ut for meg som du har noe imot transfolk.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Svenske forskere kunne bevise, gjennom å scanne hjernen til små barn, hvilke av dem som var homofile;

Legning er avgjort fra fødselen av, på et eller annet sted mellom unnfangelse og fødsel.

 

Okay.

Seksualitet -- hvem man ønsker som partner -- er ikke basert på eget kjønn, på et genetisk nivå:

Det er altså kjemisk, eller hormoner, som avgjør hvilken seksuell tiltrekning vi ender opp med.

 

...

 

Hva er det som avgjør at noen blant oss blir homofobe da? Samme kjemiske greie, andre koblinger, eller hva er det for noe?

Lenke til kommentar

 

Svenske forskere kunne bevise, gjennom å scanne hjernen til små barn, hvilke av dem som var homofile;

Legning er avgjort fra fødselen av, på et eller annet sted mellom unnfangelse og fødsel.

 

Okay.

Seksualitet -- hvem man ønsker som partner -- er ikke basert på eget kjønn, på et genetisk nivå:

Det er altså kjemisk, eller hormoner, som avgjør hvilken seksuell tiltrekning vi ender opp med.

 

...

 

Hva er det som avgjør at noen blant oss blir homofobe da? Samme kjemiske greie, andre koblinger, eller hva er det for noe?

 

Jeg tipper 'frykt for det ukjente', og 'frykt for det unormale';

De samme årsakene som rasisme, nasjonalisme, diskriminering på bakgrunn av tro og sexisme;

Ting man forventer å finne i eldre religiøse menn på høyresiden av det politiske spektrumet.

 

Jeg er ikke sikker på hva som er galt med disse menneskene, men forskning viser at dette ikke er medfødte fobier, slik som frykt for edderkopper, slanger og lignende, ei heller er det frykt på grunn av traumatiske hendelser.

 

Hva forskning sier om homofobe:

1. are less likely to have had personal contact with lesbians or gay;

2. are less likely to report having engaged in homosexual behaviors, or to identify themselves as lesbian or gay;

 

3. are more likely to perceive their peers as manifesting negative attitudes, especially if the respondents are males;

 

4. are more likely to have resided in areas where negative attitudes are the norm (e.g., the midwestern and southern United States, the Canadian prairies, and in rural areas or small towns), especially during adolescence;

 

5. are likely to be older and less well educated;

 

6. are more likely to be religious, to attend church frequently, and to subscribe to a conservative religious ideology;

 

7. are more likely to express traditional, restrictive attitudes about sex roles;

 

8. are less permissive sexually or manifest more guilt or negativity about sexuality, although some researchers have not observed this pattern and others have reported a substantially reduced correlation with the effects of sex-role attitudes partialled out;

 

9. are more likely to manifest high levels of authoritarianism and related personality characteristics.

 

Sex differences in the direction and intensity of attitudes have been observed fairly consistently. It appears that heterosexuals tend to have more negative attitudes toward homosexuals of their own sex than of the opposite sex. . .

http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/shows/assault/roots/overview.html Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...