Gå til innhold

Bør vi ha transseksuelle i militæret?


Anbefalte innlegg

 

 

 

Jo smartere, jo sterkere. Dette er elementær militær teori.

Etter mer enn 25 års tjeneste i Forsvaret har jeg ennå ikke hørt om denne elementære militære teorien. Merkelig at slikt ikke undervises på befalsskoler, krigsskoler og stabsskoler.

 

 

Så dypt psykisk utviklingshemmede med IQ under 20 får altså fri tilgang til å tjene i det norske forsvaret siden intellektuell kapasitet er et ikke-tema? Da kan vel russerne bare passere over grensen, da.

 

Ikke spill dum. Du vet utmerket godt at Forsvaret har opptakskrav til alle sine utdanninger og stiller krav til alle tjenestegjørende på kontrakt eller yrkestilsetting, herunder årlig fysisk test.

 

 

Så da spiller det faktisk intellekt en rolle da?

 

 

 

Eller enda viktigere, at en mann med parykk og sminke ikke skal få gå inn på dametoalettet der de mindreårige døtrene dine er.

Hvorfor er det så viktig?

 

 

Fordi skal beskytte våre barn og kvinner. Det er ikke uten grunn at vi har separate herre og kvinne toalett og garderober.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så da spiller det faktisk intellekt en rolle da?

Intellekt spiller kun en rolle når det medfører redusert evne til å utføre oppgaven du skal utføre. Derfor finner du ikke spesifikke krav til IQ for soldater, så lenge en befinner seg innenfor normalområdet.

 

Uttalerlser som "Høye, sterke og intelligente menn er det som utgjør en sterk styrke. Andre elementer er bare støy" og "Jo smartere, jo sterkere. Dette er elementær militær teori" står i sterk kontrast til alt jeg har erfart gjennom min tjenestetid. Så får du heller kverulere videre på egenhånd.

Lenke til kommentar
En smart skarpskytter, gitt at alt annet er likt, vil nok skyte bedre, og ikke minst løse oppdraget bedre, enn en mindre smart en ja. Det er tross alt ikke noen ulempe å være smart når du skal beregne avstand, vind, siktepunkt osv. På samme måte er det en fordel når du planlegger og gjennomfører infiltrasjon og stillingsgang, tilpasser kamuflasje osv. Man sier gjerne at skyteferdigheter er en av de mindre viktige egenskapene man ser etter når man selekterer soldater som skal bli skarpskyttere, og at det er veldig mye viktigere hva de har mellom ørene.

Jeg vil tro en smartere mekaniker på samme måte vil gjøre en bedre jobb og være flinkere til å løse problemer, lære seg nye systemer osv.


Hva er en "smart skarpskytter" ? 

Finnes da nok av tomskaller som flyr rundt i toppfotballen som knapt klarte å gjennomføre barneskolen med ok karakterer, men de har har ett talent, akkurat som det finnes mange som knapt kan matte eller diktanalyse, som kan plukke en bil helt ned i atomer og sette sammen igjen.

Talent er litt som ei kvise i panna, enten har du det eller så har du det ikke.

Selv katter klarer å flytte en ball med rå presisjon, bare sjekk Youtube.

Lenke til kommentar

 

Så da spiller det faktisk intellekt en rolle da?

Intellekt spiller kun en rolle når det medfører redusert evne til å utføre oppgaven du skal utføre. Derfor finner du ikke spesifikke krav til IQ for soldater, så lenge en befinner seg innenfor normalområdet.

 

Uttalerlser som "Høye, sterke og intelligente menn er det som utgjør en sterk styrke. Andre elementer er bare støy" og "Jo smartere, jo sterkere. Dette er elementær militær teori" står i sterk kontrast til alt jeg har erfart gjennom min tjenestetid. Så får du heller kverulere videre på egenhånd.

 

 

Og nå kommer du til å erfare transseksuelle i militæret også. Det betyr ikke at det er med på å styrke slagstyrken til militæret.

 

 

 

 

Eller enda viktigere, at en mann med parykk og sminke ikke skal få gå inn på dametoalettet der de mindreårige døtrene dine er.

Hvorfor er det så viktig?
Du svarte aldri på denne.

 

 

Jo, det gjorde jeg.

Lenke til kommentar

Jeg er langt i fra noen ekspert på området, men det vet du nok fra før av. Det er min oppfattelse at endringene fra for eksempel ICD-10 til nyere potensielle klassifiseringer er mer et navnbytte enn noe annet. Jeg vet ikke hvilken forskning du sikter til. Kjønnsidentitetsforstyrrelse er å finne i DSM-5 (https://www.psychiatry.org/patients-families/gender-dysphoria/what-is-gender-dysphoria). Er det påstanden om at det er en psykisk lidelse du reagerer på? Det er slik jeg oversetter "mental disorder".

Det er en stor forskjell i mitt hode å si at transkjønnethet er en psykisk lidelse og kjønnsdysfori er en psykisk lidelse. Det gir vel kanskje mening å si at de som er transkjønnede og som gjennomgår kjønnsbekreftende behandling, gjør det pga kjønnsdysfori? Det finnes jo også transpersoner som ikke gjennomgår slik behandling, slik som Sara Mats Azmeh Rasmussen f.eks.

 

Jeg synes altså ikke det gir mening å si det er en psykisk lidelse å være transkjønnet. Det er bare noe man er. Kjønnsdysfori som mange transpersoner derimot utvikler, kommer som en følge av en rekke påviselige faktorer, som spesielt manglende sosial støtte og minoritetsstress. Dette er faktisk, i mine øyne, et problem med diagnosen, ettersom mange transpersoner som ønsker å gjennomgå kjønnsbekreftende operasjon, ikke opplever kjønnsdysfori, og deretter er diagnosen ikke i prinsippet god nok til å gi rettigheter for å gjennomføre dette. I takt med en forhåpentligvis økt aksept for transpersoner, vil dette paradokset stadig vokse seg større.

Lenke til kommentar

Jeg har utelukkende snakket om kjønnsidentitetsforstyrrelse.

 

Edit: For å være helt klar, så forstår jeg at du i utgangspunktet reagerer på Rudde som skriver om transseksuelle når du skriver: "For det første, det er ikke et psykisk problem. Det eneste problemet er sånne som deg."

 

Det jeg poengterer er at kjønnsidentitetsforstyrrelse er en psykisk lidelse. Forøvrig sterkt korrelert med transseksualisme, av opplagte grunner. Og når du skriver som i sitatet over, så virker det som at du ene og alene forklarer dette problemet med mangel på aksept fra eksterne agenter. Det er, som sagt, overforenklet og naivt – fordi kjønnsidentitetsforstyrrelse ofte kommer med et genuint internt ubehag med egen kropp eller rolle.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Nei - schizofreni kan vel lettest forenkles til å være en alternativ virkelighetsoppfattelse. Om Transer hadde trodd de hadde en annen kropp en de har, kunne du kanskje ha rett, men jeg tror nok transene er svært klar over hvilken kropp de har - de bare føler kropp og sinn ikke har samme kjønn. Om du skal prøve å tre en schizofrenidiagnose ned over øra på transene, bør du først ta for deg andre med alternative virkelighetsoppfattelser. Konspirasjons-skrotingene, religiøse tullinger, og alle som mener danseband er musikk. Greit nok, de religiøse er vel fredet, siden det er en anerkjent virkelighetsoppfattelse at allmektig gode guder oppfører seg som drittsekker, men likevel, transene er nok brukbart realitetsorientert, og i en helt annen klasse.

De vet hva de har mellom beina - de skulle bare gjerne ha byttet.

Jeg er mer enig med deg enn meg i dette. Du har rett. Det var et bra eksempel og illustrasjon. transeksualitet passer ikke innenfor schitzophrenibetegnelsen.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Rar verden når menn med vagina ikke kan brukes i militæret, mens en fitte som ikke engang har vært i militæret, kan bli President i USA.

Når du beskriver det på den måten skal man være rimelig syk i hodet om man er mann og har/ønsker å ha vagina istedenfor penis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel når en mann som har tatt hormonbehandling kommer inn på friidrettsbanen har jo ikke folk som er født damer noen sjanse. Ok han fyren identifiserer som kvinne og har skiftet kjønn og navn. Men vi har skilt menn og damer pga ulikheter i biologien. 

 

Av nysgjerrighet: finnes det noen (fysisk/mental) idrett der menn og kvinner konkurrerer på like fot, og der damene dominerer? 

Lenke til kommentar

 

Rar verden når menn med vagina ikke kan brukes i militæret, mens en fitte som ikke engang har vært i militæret, kan bli President i USA.

Når du beskriver det på den måten skal man være rimelig syk i hodet om man er mann og har/ønsker å ha vagina istedenfor penis.

 

Du klarer jo ikke lese en hel setning uten å få med deg innholdet.

Lenke til kommentar

Jeg har utelukkende snakket om kjønnsidentitetsforstyrrelse.

 

Edit: For å være helt klar, så forstår jeg at du i utgangspunktet reagerer på Rudde som skriver om transseksuelle når du skriver: "For det første, det er ikke et psykisk problem. Det eneste problemet er sånne som deg."

 

Det jeg poengterer er at kjønnsidentitetsforstyrrelse er en psykisk lidelse. Forøvrig sterkt korrelert med transseksualisme, av opplagte grunner. Og når du skriver som i sitatet over, så virker det som at du ene og alene forklarer dette problemet med mangel på aksept fra eksterne agenter. Det er, som sagt, overforenklet og naivt – fordi kjønnsidentitetsforstyrrelse ofte kommer med et genuint internt ubehag med egen kropp eller rolle.

At en lidelse er korrelert med noe annet gjør ikke det at det også er en psykisk lidelse. Det å være homofil korrelerer også med en del psykiske lidelser, men det gjør ikke homofili til en psykisk lidelse. Det gir ikke mening å si at transkjønnethet er en psykisk lidelse, og det er i tillegg åpenbart stigmatiserende for den det gjelder.
Lenke til kommentar

 

Jeg har aldri sagt det er noe galt med transpersoner. Jeg påpeker at de har en psykisk lidelse. Det er ikke noe galt med de, er det hva du tror om alle som er deprimert, har schizofreni, bipolar? At det er noe galt med de? Hva er galt med deg?

Håja, holier-than-thou nå? Den kjøper jeg ikke. Din mistenksomt massive interesse i å delegitimisere transpersoner er selvsagt et uttrykk for fordommer både mot transpersoner og psykisk lidende.

 

Jeg sier ikke at det er noe galt at de er mennesker med psykiske lidelser, jeg påpeker at de har det. Jeg ikke ingenting i mot personer med psykiske lidelser, har du? For du fremstiller deg veldig som om at du har noe sterkt imot mennesker som har en psykisk lidelse.

Når man sier at noe er en psykisk lidelse, kommer man med en påstand om abnormalitet. Psykisk lidelse medfører funksjonstap, er kontraproduktivt og medfører til en viss overfladisk grad irrasjonalitet. Det er også noe de fleste mener bør behandles eller fjernes.

 

Hvordan er jeg et problem? Jeg har ingen problem med transpersoner. Jeg støtter deres ønske om behandling. Forklar. Hvordan er jeg et problem for transpersoner?

Nei du bidrar til å marginalisere transpersoner, stiller spørsmålstegn ved deres legitime erfaringer og fremmer holdningen om at transkjønnethet innebærer at noe er galt.

 

Morsomt at du skulle si det. Jeg brukte paranoid schizofren eksempelet fordi jeg har ekstremt god erfaring med det. Faren min som jeg er oppvokst med er nemlig paranoid schizofren og eksemplet var veldig reelt for hans situasjon.

 

Og jeg er fullstendig klar over at det går i bølgedaler, men ikke som du tror. De skifter ikke ofte tematikk over mange år ved mindre en situasjon har endret seg drastisk (død. f.eks.) Hvor opptatte de er av det endrer seg, men hvis du er en misstenkt person i deres realitetsbilde så er ikke du okey igjen om et par år liksom fordi du har hyggelig en gang.

 

Jeg er den eneste person som er i kontakt med pappa og det er alltid jeg som må snakke med psykiater jeg har også gått til psykolog selv for å håndtere han og skjønne hvordan han fungerer. Så jeg tror jeg har litt innsikt i tema. I motsetning til deg.

Det er trist å høre om din erfaring med en far med alvorlig psykisk lidelse. Selv har jeg studert psykologi i fem år og har jobbet tre år på lukket avdeling. Jeg har møtt mange schizofrene pasienter i krise over både kort og lang tid. Jeg kjenner også folk med schizofreni, blant annet en barndomsvenn av meg. Jeg har derimot aldri opplevd å ha noen så nært i familien bli rammet av dette.

 

Det finnes mange overfladiske likhetstrekk med schizofreni fordi selvforstyrrelsen som ligger til grunn for psykotiske erfaringer kan gi en del forstyrrelser i kroppslig selvbevissthet. Det er for øvrig en interessant kobling da mange psykotiske pasienter har problemer med kjønnethet. Dette gjelder også en del pasienter med autisme. Her må man imidlertid se dette som et uttrykk for en grunnleggende forstyrrelse i måten man organiserer sine erfaringer på, som gjør at kjønn ofte oppleves som noe likegyldig.

 

Selv om transkjønnethet skulle innebære en benektelse av fysiske realiteter (noe det ikke gjør), så er det ikke sikkert at det er snakk om psykotiske vrangforestillinger, for det må medføre en øvrig psykotisk fungering. Men transkjønnede benekter jo ikke fysiske realiteter, all den tid de er i stand til å korrekt observere at de fysiske realiteter ikke stemmer overens med ens selvfølelse. Denne uoverensstemmelsen kan vekke nevrotiske, ikke psykotiske, konflikter. Disse oppstår som følge av stigma knyttet til at vi lever i et samfunn som vi har organisert rundt kjønnsroller, og dermed gir harde sanksjoner mot oppfatninger som tyder på at kjønnsbegrepet er mer komplisert.

 

Forskningen er ikke utdatert, men på grunn av sånne som deg som tror det er noe galt i å måtte forholde dere til mennesker med en synelig (noen ganger) psykologisk sykdom, det gjør dere ukomfortable. Dere takler dere ikke og klarer ikke la være og føle dere lei dere på deres vegne og tripper rundt på eggeskall rundt dem. Men hadde dere faktisk kjent noen som var for eksempel lam hvor dere sliter med nøyaktig det samme problemet vet dere at de ikke vil behandles som barn. De vil bare bli behandlet normalt og med respekt som et fullverdig menneske og medlem av samfunnet til tross for at de befinner seg i en kjinki situasjon.

 

Vet du hvordan vi får transeksuelle personer? Vet du den biologiske årsaken? Og hvorfor det er så veldig mange flere menn til kvinner som føler seg som det motsatte kjønn enn motsatt?

 

Jeg har ingen massiv interesse av å delegitimisere transpoersoner, og jeg delegitimisere de heller på ingen måte, jeg har respekt for de som medmennesker og ønsker de alt vel. Jeg interesserer meg for anti-vitenskapelig propaganda som populariseres og kan derfor en del om tema når det har vært en veldig aktiv debatt (toalett og gender debattene i utlandet) så jeg har lest meg opp på tema da det er 2 sider som skriker og hyler og begge mener de har rett, så jeg leste meg opp på tema. Og jeg er fremdeles motstander av popularisering av anti-vitenskapelig lære og tar derfor aktiv del i debatter som treffer tema.

 

Og hvordan i alle dager fant du ut at jeg delegitimiserer folk med psykiske lidelser? Det er jeg veldig interessert i å høre begrunnelsen til.

 

Påstår du seriøst at en transperson ikke er en abnormitet? I fult alvor? Er det hva du prøver å si? Jeg vil gjerne vite hvordan du kom til den konklusjonen. Psykisk eller ei.

 

Funksjontapet ved psykiske lidelser er subjektivt og i ekstremt varierende grad, og nøyaktig det samme kan argumenteres for transpersoner.

 

Transpersoner vil forresten bli mindre abnormale om de defineres sammen med personer med psykiske lidelser. Du som er så opptatt av at ingenting skal være abnormalt selv om det er noe vi observer hele tiden.

 

Jeg kjenner noen transpersoner som lever lykkelige liv og føler seg ikke som noe mindre av at de er klar over at de har en psykisk lidelse. Det har aldri stoppet dem fra å gjøre som de vil, og faktisk gjøre transformasjonen. De vet det er en psykisk lidelse, de prøver bare å gjøre det beste ut av det.

 

Jeg har også snakket med flere som er fullstendig klar over at det er en psykisk lidelse, det gjør dem ikke noe mindre trans..

 

Det er noe galt? Argumenterer du seriøst mot det? De er i en manns kropp og føler seg som en jente, og er konstant ukomfortabel med kroppen de biologisk er bundet til, hvordan er det ikke noe galt om det er virkeligheten din? Du legitimerer ikke transpersoner noe mer ved å late som om det ikke er noe galt. Det betyr derimot ikke at jeg ikke har empati med de.

 

Så bra du jobber i psykiatrien, da vet du muligens også at psykiske lidelser ikke kureres men behandles. Jeg har heller aldri sagt at de nekter for fysiske realiteter. Det forandrer uansett ikke psyken deres og vil være irrelevant for definisjonen av tilstanden deres.

 

Samfunnet, spesielt Norge er heller ikke styrt av kjønnsroller så ekstremt som du skulle likt. Hvem som helst kvinne kan uproblematisk bli ingeniør uten å høre seriøst at de ikke er for dem fordi de er jenter. Og menn kan uproblematisk bli sykepleier og barnehagetanter uten at noen kunne brydd seg mindre.

 

Hvis noen prøver å skryte av at det er kona som skal vaske og lage mat hjemme så er ikke det noe de får støtte for blandt vanlige folk. Samboerforhold hvor begge er i jobb deler også oppgavene i hjemme. Og det handler ikke om at mannen skal bytte hjul fordi han er mann, det handler om at de som kan bytte hjul, gjør det. Jeg tar med klær hjem til mamma hvis jeg trenger de sydd, ikke fordi hun er kvinne men fordi hun har symaskin og kan sy. Samme dama lære meg også å bytte hjul på bilen når jeg var mindre. Og jeg vet det er et veldig personlig eksempel. Men det reflekteres faktisk hos folk flest at det ikke handler om hvilket kjønn folk er, men om de kan det eller ei, og om de kan det handler ofte om de har hatt interesse for det.

Lenke til kommentar

 

Jeg tenker at transseksualitet (om det er et ord) i det minste virker å være nært forbundet med psykiske problemer og utfordringer som dårlig lar seg kombinere med militær tjeneste. Samtidig spørs det om det ikke vil være mer fornuftig å luke ut de transseksuelle som har problemer, heller enn å ekskludere alle.

Militæret handler om enheter. Det er mye snakk om problemer det skaper å ha kvinner i militæret, ved at man må splitte opp avdelinger osv og tilrettelegge brakker som kun er laget for menn. Har vært mye gnål om at kvinner må gjøre ditt og datt når de er i militærtjeneste, og det har vært en del kontoverser angående dette. Hvis enheten er menn og kulturen er en mannlig kultur, vil en transeksuell frik fortstyrre denne enheten og tære på enheten, selv om de kan oppfylle alle andre normale "krav" til deltagelse.

 

Militæret bør ikke tillate homoer og transeksuelle å være en del av militæret. Det vil svekke militæret og forstyrre andre deltagere. Ærlig talt er kvinner fortstyrrende nok. Skal kvinner delta i militæret må det tilrettelegges for dette.

 

De var faktisk svært overasket på TV2 nyhetene at antall overgrep i det Norske forsvaret hadde økt med 20% eller rundt der ett sted. Takke faan for det, jeg så en reportasje hvor de nå blandet menn og kvinner på de gamle seksmannsrommene, hvor de sover og vasker seg sammen og følgelig opptrer lettkledde og nakne foran hverandre.Det tok dem ett par dager å bli vant til det sa de intervjuede .tenk dere hormonbombene på 19-20 år. Så er det de gutta som ikke er populære og ikke får seg noe. De er nok frustrerte om det knulles i nabosenga, på jenta han har blitt forelsket i. Noen ganger kan man bli for liberal.

Lenke til kommentar

Militæret handler om enheter. Det er mye snakk om problemer det skaper å ha kvinner i militæret, ved at man må splitte opp avdelinger osv og tilrettelegge brakker som kun er laget for menn. Har vært mye gnål om at kvinner må gjøre ditt og datt når de er i militærtjeneste, og det har vært en del kontoverser angående dette. Hvis enheten er menn og kulturen er en mannlig kultur, vil en transeksuell frik fortstyrre denne enheten og tære på enheten, selv om de kan oppfylle alle andre normale "krav" til deltagelse.

 

Militæret bør ikke tillate homoer og transeksuelle å være en del av militæret. Det vil svekke militæret og forstyrre andre deltagere. Ærlig talt er kvinner fortstyrrende nok. Skal kvinner delta i militæret må det tilrettelegges for dette.

Har du vært i militæret?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...