Gå til innhold

Bør vi ha transseksuelle i militæret?


Anbefalte innlegg

I USA så har de gjerne også mye latere tester og terskelen er nesten det jeg vil kalle "svært lav" for å sende noen til utenlandstjeneste. Var på øvelse Cold Response i 2016, og overhørte noen amerikanske Marines snakke om hvordan USA kan finne på og sende en stakkars 18 eller 19 åring til Afghanistan. De sender svært unge soldater uten særlig erfaring, og i ettertid er det lite hjelp å få. Hjelp til å fordøye det som har skjedd, debriefinger, og noen å snakke med.

 

I Norge skal du igjennom mange ekstreme tester og dager, samt mye trening før du i det hele tatt blir sendt ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man har psykiske lidelser, skal man ikke verne seg selv fra militærtjeneste da?

 

Om statistikken sier halvparten (bare et tilfeldig tall) av transseksuelle sliter psykisk så har man jo en resterende halvpart som er anstendig til å tjene i militæret.

 

Det er flere amerikanske soldater som dør etter de kommer hjem til USA som følge av PTSD og lignende. Har lest flere saker om at i underkant 20 veteraner tar sitt eget liv hver dag i Amerika, skal vi ikke bare forby alle fra å melde seg da

Eller kanskje de skulle prøvd å ikke starte krig med folk over hele verden... det ville og hjulpet. Av det jeg vet var det ingen som tvang USA til å invadere Irak, og så Afghanistan. Og de startet hele greiene fordi de ville ha olje.

 

Hvis du ser på filmer fra USA så er det ikke så uvanlig at folk som bare ikke har peiling på hva de vil, ikke har noen formål, mening i livet eller sliter bare melder seg til militæret. Fordi det er noe å gjøre på, der de lett tar deg inn. USA har en helt annen kultur for militæret enn Norge. 

 

De har jo og et veldig stort fokus (på utsiden) på veteraner og slikt, men reelt sett så får jo soldater i Norge mye mer støtte og hjelp, men de blir ikke hyllet av befolkningen. Så folk kan føle at de gjør noe faktisk bra/nyttig om de drar i militæret, at de blir verdt noe, og at folk bryr seg mer om dem da osv. Mye som spiller inn her, folk er forskjellige osv. Men mange grunner til at folk med problemer fortsatt vil melde seg til militæret.

Lenke til kommentar

 

[..]

Eller kanskje de skulle prøvd å ikke starte krig med folk over hele verden... det ville og hjulpet. Av det jeg vet var det ingen som tvang USA til å invadere Irak, og så Afghanistan. Og de startet hele greiene fordi de ville ha olje.

 

[..]

 

Amerikanerne vil jo bare gi dem demokrati.. Skjønner ikke dette hatet  :tease:    s/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å være transperson er ikke sykdom. Vi har allerede ganske treffsikre kategorier for psykisk lidelse, som angstlidelser, depresjon, psykose, personlighetsforstyrrelser o.l. Disse kan man bruke for å vurdere egnethet i forsvaret. Hvorvidt noen er trans er lite hensiktsmessig etter min mening, og sannsynligvis de som screener rekrutter.

 

Hvis dette har med hensyn til helse å gjøre, så stiller jeg meg undrende til hvorfor det må vedtas fra såpass høyt nivå. Det er nok en annen årsak til denne politiske beslutningen.

Lenke til kommentar

Å være transperson er ikke sykdom. Vi har allerede ganske treffsikre kategorier for psykisk lidelse, som angstlidelser, depresjon, psykose, personlighetsforstyrrelser o.l. Disse kan man bruke for å vurdere egnethet i forsvaret. Hvorvidt noen er trans er lite hensiktsmessig etter min mening, og sannsynligvis de som screener rekrutter.

 

Hvis dette har med hensyn til helse å gjøre, så stiller jeg meg undrende til hvorfor det må vedtas fra såpass høyt nivå. Det er nok en annen årsak til denne politiske beslutningen.

Så hva er å være en transpoerson da? En fødsesldefekt?

Lenke til kommentar

Å være transperson er ikke sykdom. Vi har allerede ganske treffsikre kategorier for psykisk lidelse, som angstlidelser, depresjon, psykose, personlighetsforstyrrelser o.l. Disse kan man bruke for å vurdere egnethet i forsvaret. Hvorvidt noen er trans er lite hensiktsmessig etter min mening, og sannsynligvis de som screener rekrutter.

 

Hvis dette har med hensyn til helse å gjøre, så stiller jeg meg undrende til hvorfor det må vedtas fra såpass høyt nivå. Det er nok en annen årsak til denne politiske beslutningen.

Spørsmålet blir kanskje hvor grov seleksjonen er og hvor grundig man undersøker hver kandidat. At menn som skulle ønske de var kvinner, og motsatt, veldig ofte sliter med psykiske problemer og at dette ønsket kan være et resultat av psykiske problemer, burde i det minste medføre at å være transperson er et stort rødt flagg og at grundigere undersøkelser er nødvendige. Mitt inntrykk fra det norske forsvaret, der man tross alt har nok å velge i, er at folk med særskilte utfordringer (psykisk, fysisk eller sikkerhetsmessig) som kan utgjøre et problem i større grad siles ut og sendes hjem gjennom grovseleksjon da man ikke har ressurser til å undersøke alle like grundig, og indikasjoner på problemer er tilstrekkelig til at man heller velger noen som ikke har disse. Sånn sett kan det kanskje tenkes at vi har regelverk som i praksis medfører det samme, uten at jeg tror noen norske politikere ville gå ut offentlig å ta ansvar for dette. 

Lenke til kommentar

Hvis dette har med hensyn til helse å gjøre, så stiller jeg meg undrende til hvorfor det må vedtas fra såpass høyt nivå. Det er nok en annen årsak til denne politiske beslutningen.

Det heter politisk distraksjon. Blant Trump sin velgerbase er dette langt ifra kontroversielt. Men blant mange på andre siden er dette super stort fordi kvinnerettigheter, lgbt, rasisme osv er blitt sånn super viktige emner og en skal liksom ikke gjøre noe negativt der. 

 

Og se på alt det andre som er i media for tiden, det skader Trump. Men hvis de begynner med slik greier som dette igjen, så taper ikke Trump noe på det.

 

Og presidenten i USA er Commander in Chief, så han er øverste sjef for alle militære styrker i USA. Ulikt de fleste land. Så det gjør det mye mer relevant for presidenten å måtte bestemme det, da han også er øverste sjef i militæret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan jo minne om denne da  :wee:

 

capture3.jpg?quality=90&strip=all&w=664&

 

Kilder:

http://nypost.com/2017/07/25/lgbt-soldiers-are-going-after-isis-in-syria/

 

http://www.dailymail.co.uk/news/article-4727522/First-LGBT-unit-fighting-ISIS-photos-rainbow-flag-Raqqa.html

 

The Queer Insurrection Army

The creation of the Queer Insurrection and Liberation Army, or TQILA, was announced by the by the International Revolutionary People's Guerrilla Forces anarchist group

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Slikt kristentvås som zeebra lirer av seg ovenfor her, og som Trump spinner popularitet på.. Spesiellt hos de kristne? Som jo Trump er blitt en del av ved å være republikaner. Republikanerne er den politiske fløyen som kristne oftest stemmer på over there.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Så hva er å være en transpoerson da? En fødsesldefekt?

Det er en kjønnsidentitet.

 

 

På samme måte som noen identifiserer seg som yngre enn dem er ? En 60-åring kan egentlig være 12 om han føler det passer bedre med "identiteten" hans ?

 

Eller hva med disse folkene som identifiserer seg som andre dyrearter, hester, katter, ponnier osv ?

 

Hvor går grensen for mental ubalanse her ?

Endret av geita_
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenker at transseksualitet (om det er et ord) i det minste virker å være nært forbundet med psykiske problemer og utfordringer som dårlig lar seg kombinere med militær tjeneste. Samtidig spørs det om det ikke vil være mer fornuftig å luke ut de transseksuelle som har problemer, heller enn å ekskludere alle. 

Virker sånn ?

 

Litt sånn som virker som alle fra Afrika er flink til å spille trommer - eller har du noe belegg for synsingen ?

Lenke til kommentar

Alle som ønsker å kjempe for landet sitt, så lenge de ikke har en sykdom som er diskvalifiserende, burde kunne gjøre det. Særlig fordi andre, som meg, ikke har lyst til å dø først ;)

 

Hvis kvinner og homofile kan være i forsvaret så kan vel transseksuelle det også.

 

Det bør ikke være diskvalifiserende i seg selv, med mindre de har andre problemer/symptomer.

 

TQILA er forøvrig et fantastisk akronym... uno, dos, tres, tequila!

Endret av misanthrope
Lenke til kommentar

For å spille djevelens advokat: Kan ikke den høye selvmordsraten skyldes nettopp at de blir utsatt for diskriminering som dette?

Det har sikkert sin rolle, men det er langt ifra den viktigste årsaken. Husk at mennesket har en stor historie med ulik segregering, uten at den gitte gruppen har hatt sammenlignbare selvmordforhold.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Slikt kristentvås som zeebra lirer av seg ovenfor her, og som Trump spinner popularitet på.. Spesiellt hos de kristne? Som jo Trump er blitt en del av ved å være republikaner. Republikanerne er den politiske fløyen som kristne oftest stemmer på over there.

At du tror det synet har noe med kristendommen å gjøre er rett og slett rent fjas.

 

Schizophrenia is a mental disorder characterized by abnormal social behavior and failure to understand what is real. Common symptoms include false beliefs, unclear or confused thinking, hearing voices that others do not hear, reduced social engagement and emotional expression, and a lack of motivation. People with schizophrenia often have additional mental health problems such as anxiety disorders, major depressive illness, or substance-use disorders. Symptoms typically come on gradually, begin in young adulthood, and last a long time.

Lenke til kommentar

 

Slikt kristentvås som zeebra lirer av seg ovenfor her, og som Trump spinner popularitet på.. Spesiellt hos de kristne? Som jo Trump er blitt en del av ved å være republikaner. Republikanerne er den politiske fløyen som kristne oftest stemmer på over there.

At du tror det synet har noe med kristendommen å gjøre er rett og slett rent fjas.

 

Schizophrenia is a mental disorder characterized by abnormal social behavior and failure to understand what is real. Common symptoms include false beliefs, unclear or confused thinking, hearing voices that others do not hear, reduced social engagement and emotional expression, and a lack of motivation. People with schizophrenia often have additional mental health problems such as anxiety disorders, major depressive illness, or substance-use disorders. Symptoms typically come on gradually, begin in young adulthood, and last a long time.

 

 

Åh ja, du holder fast på sammenlikningen av schizo og kjønnsidentitet  :lol:

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Så hva er å være en transpoerson da? En fødsesldefekt?

Det er en kjønnsidentitet.

 

 

På samme måte som noen identifiserer seg som yngre enn dem er ? En 60-åring kan egentlig være 12 om han føler det passer bedre med "identiteten" hans ?

 

Eller hva med disse folkene som identifiserer seg som andre dyrearter, hester, katter, ponnier osv ?

 

Hvor går grensen for mental ubalanse her ?

 

 

Får du vondt av det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...