Gå til innhold

Bør vi ha transseksuelle i militæret?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Anerkjenner du at de som opplever kjønnsidentitetsforstyrrelse har et genuint internt ubehag med egen kropp eller rolle?

Jeg har aldri benektet dette. Men jeg vil igjen påpeke at KIF egentlig er en avleggs betegnelse (og først og fremst en overordnet betegnelse, den presise underkategorien heter faktisk transseksualisme), som har blitt erstattet med kjønnsdysfori (i ICD-11 vurderes det en kjønnsinkongruens-diagnose som ikke er under F-diagnosene, altså ikke en psykisk lidelse). Synes selv dette ble ganske vagt formulerte påstander å måte ta stilling til, så jeg får bare beklage hvis jeg ikke adresserte det du forsøkte å få frem.

 

Hvordan du ikke kan se utfordringen her etter så mange presiseringer er forbi meg; du gjentar gang på gang noe som begynner å ligne mer og mer på et mantra, at transseksuelle som opplever kjønnsidentitetsforstyrrelse (som er relativt ekstremt mange av dem), gjør dette kun [eller nå "i stor grad"] grunnet eksterne faktorer som stigma og sosial støtte. Utfordringen min til deg er at tilnærmingen din er naiv, overforenklet i den grad at du mister perspektiv om virkeligheten: https://williamsinstitute.law.ucla.edu/wp-content/uploads/AFSP-Williams-Suicide-Report-Final.pdf (2014)

 

Diskriminering, sosialt stigma, forsterker selvmordsratene helt klart – til et sted mellom 50-78% alt ettersom hvilken type og grad. Dette er prespektivet du gir, så sier du til Rudde som du opprinnelig snakket med, jeg parafraser: "denne demografien har ikke et psykisk problem, de får et psykisk problem på grunn av måten du og samfunnet behandler dem". Men dette glemmer eller hopper over faktumet at selvmordsraten er skyhøy ut av porten, i en slik grad at den ikke engang er sammenlignbar med for eksempel for homofili noen år tilbake da stigmatiseringen rundt dette var mer sammenlignbar. Dette skulle antyde det jeg kritiserer deg for, at transseksuelle som opplever kjønnsidentitetsforstyrrelse gjør ikke dette bare, eller engang for det meste, grunnet sosialt stigma ol., men at det også eksisterer en intern konflikt slik transseksuelle selv rapporterer (youtuber Blair White er for eksempel veldig uttalende angående dette).

Hm, ok, så selvmordsraten er dessverre veldig høy, som jo er godt kjent. Men homofile som opplevde tilsvarende grader av diskriminering hadde lavere selvmordsrate, altså. Det er en ganske vanskelig påstand å komme med, fordi hvordan vet man at vi snakker om en "tilsvarende grad av diskriminering"? Det er jo også ganske forskjellige tilstander. I tillegg er selvmordsatferd et veldig grovt mål på psykopatologi.

 

Kan du prøve å beskrive for meg hva du legger i at det foreligger en "intern konflikt"? Dette er jo det kjønnsdysfori er, og det utelukker slettes ikke at stigma driver denne indre konflikten.

 

Når det er sagt. Jeg står helt inne for at folk som bidrar til en diskurs der vi mistenkeliggjør og devaluerer transpersoner, holder i live giftige og indirekte dødelige fordommer. Dette siktet jeg til med sleivsparket mitt, ikke at transpersoner da blir uten noen som helst psykiske vansker.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Transkjønnethet er ikke en diagnose. Og abnormalt betyr ikke det samme som at noe er sjeldent.

Det gjør det på Norsk. Men jeg regnet nesten med at du norskifiserte det engelske ordet og har også gitt mine argumenter for den definisjonen i innlegget du svarer til her:

 

Hvis du lurte så er det en konsekvens av at fødselsmoren ikke har hatt tilgang på nok testosteron i utviklingsfasen til et foster. Som du sikkert vet utvikles alle foster med utgangspunktet i en jente, når barnet skal bli til en gutt produseres det en enorm mengde testoseron som sendes til fosteret, når det ikke er nok testoseron kan fosteret utvikle en transkjønnet tilstand. Det kan også føre til tilfeller med "guttete" jenter og homofili. Dette går langt innenfor definisjonen til abnormalitet med at det er en utviklings mangel.

Dette er ikke fremmed for meg. Men hvilket grunnlag har du for å påstå at dette er en abnormalitet?

Forklares i sitatet over.

 

Ja, men transkjønnethet og den avleggse diagnosen GID som erstattes med kjønnsdysfori er ikke det samme.

Det er tematikk, ironisk nok skriver Helsedirektoratet mer om GID enn kjønnsdysfori, og når det kommer til kjønnsdysfori og det de skriver ser ut til å samsvare med min forståelse av tilstanden mer enn din.

 

Kjønnsdysfori brukes i rapporten som et samlebegrep for psykisk smerte, dypt ubehag eller plager som følge av manglende samsvar mellom egen kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk og det juridiske kjønnet som er tildelt ved fødsel.

Det er vranglære å si at det er en psykisk lidelse å være transperson.

Ikke ifølge din egen definisjon av psykiske lidelser og den faktiske tilstanden kjønnsdysfori og GID.

 

Psykopati er en personlighetsforstyrrelse. Det har gjerne andre kriterier. Jeg tror mange av de tilstande vi patologiserer i dag er som en følge av et for strengt normalitetsbegrep. Men funksjonsnedsettelse er også et krav om abnormalitet.

Jeg skjønner ikke hva du prøver å si her. Så er transpersoner personlighetsforstyrret?

 

Du beskriver kjønnsdysfori, ikke transkjønnethet. Mange transpersoner er fornøyde med andre former for kjønnsoverskridelser enn det som trengs for medisinske inngrep. Så har du jo også transpersoner som har gjennomgått medisinske inngrep og dermed har det helt fint med kroppen sin. Det er også de som ikke føler noe særlig ubehag ved kjønnsinkongruens men likevel ønsker å skifte kjønn.

Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om hvilken kjønnsroller folk påtar seg sosialt. Og det tror jeg heller ikke militæret som denne tråden er startet rundt bryr seg om heller. Det handler som folk som er i aktiv behandling og TRANSFORMERES til det motsatte kjønn. Hvis du ikke vil transformeres til det motsatte kjønn er du per definisjon ikke en transperson, så jeg skjønner ikke hvorfor du fremdeles drar inn disse menneskene i debatten når de ikke har noe med den å gjøre.

 

Ok, da må vi ha snakket forbi hverandre lenge. Jeg vil jo si meg helt enig i at det er en psykisk lidelse når det manglende samsvaret mellom "indre" og "ytre" kjønn blir så utålelig at man opplever sterkt ubehag og funksjonstap.

Det er det eneste jeg har argumentert for.

Lenke til kommentar

Hvis du lurte så er det en konsekvens av at fødselsmoren ikke har hatt tilgang på nok testosteron i utviklingsfasen til et foster. Som du sikkert vet utvikles alle foster med utgangspunktet i en jente, når barnet skal bli til en gutt produseres det en enorm mengde testoseron som sendes til fosteret, når det ikke er nok testoseron kan fosteret utvikle en transkjønnet tilstand. Det kan også føre til tilfeller med "guttete" jenter og homofili. Dette går langt innenfor definisjonen til abnormalitet med at det er en utviklings mangel.

Her snakker du om transkjønnethet, ikke kjønnsdysfori. Eller, egentlig snakker du om intersex (androgeninsensitivitetssyndrom) men jeg skjønte likefullt poenget ditt. Du snakker om de biologiske realitetene som ligger til grunn for tilstanden.

 

Helsedirektoratet skriver om GID fordi det fremdeles er den diagnosen som utløser rettigheter administrativt i det norske helsevesenet, betegnelsen har lite med den vitenskapelige validiteten av kategorien å gjøre. Og forøvrig peker GID i praksis mer på kjønnsdysfori enn transkjønnethet. Den vektlegger grad av ubehag som utslagsgivende. Det er ikke noe med transkjønnethet per se som medfører dette ubehaget.

 

Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om hvilken kjønnsroller folk påtar seg sosialt. Og det tror jeg heller ikke militæret som denne tråden er startet rundt bryr seg om heller. Det handler som folk som er i aktiv behandling og TRANSFORMERES til det motsatte kjønn. Hvis du ikke vil transformeres til det motsatte kjønn er du per definisjon ikke en transperson, så jeg skjønner ikke hvorfor du fremdeles drar inn disse menneskene i debatten når de ikke har noe med den å gjøre.

Nei, det handler om å nekte transpersoner adgang i militæret. Dette inkluderer de som har gjennomgått medisinsk kjønnsskifte, og de transpersoner som bare har gjennomgått uformelt kjønnsskifte og klarer seg fint med det. Også i Norge kommer du ikke inn i militæret med kjønnsdysfori, men det er ikke det samme som å nekte transpersoner adgang. Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

 

Hvis du lurte så er det en konsekvens av at fødselsmoren ikke har hatt tilgang på nok testosteron i utviklingsfasen til et foster. Som du sikkert vet utvikles alle foster med utgangspunktet i en jente, når barnet skal bli til en gutt produseres det en enorm mengde testoseron som sendes til fosteret, når det ikke er nok testoseron kan fosteret utvikle en transkjønnet tilstand. Det kan også føre til tilfeller med "guttete" jenter og homofili. Dette går langt innenfor definisjonen til abnormalitet med at det er en utviklings mangel.

Her snakker du om transkjønnethet, ikke kjønnsdysfori. Eller, egentlig snakker du om intersex (androgeninsensitivitetssyndrom) men jeg skjønte likefullt poenget ditt. Du snakker om de biologiske realitetene som ligger til grunn for tilstanden.

 

Helsedirektoratet skriver om GID fordi det fremdeles er den diagnosen som utløser rettigheter administrativt i det norske helsevesenet, betegnelsen har lite med den vitenskapelige validiteten av kategorien å gjøre. Og forøvrig peker GID i praksis mer på kjønnsdysfori enn transkjønnethet. Den vektlegger grad av ubehag som utslagsgivende. Det er ikke noe med transkjønnethet per se som medfører dette ubehaget.

 

Jeg bryr meg egentlig ikke så veldig mye om hvilken kjønnsroller folk påtar seg sosialt. Og det tror jeg heller ikke militæret som denne tråden er startet rundt bryr seg om heller. Det handler som folk som er i aktiv behandling og TRANSFORMERES til det motsatte kjønn. Hvis du ikke vil transformeres til det motsatte kjønn er du per definisjon ikke en transperson, så jeg skjønner ikke hvorfor du fremdeles drar inn disse menneskene i debatten når de ikke har noe med den å gjøre.

Nei, det handler om å nekte transpersoner adgang i militæret. Dette inkluderer de som har gjennomgått medisinsk kjønnsskifte, og de transpersoner som bare har gjennomgått uformelt kjønnsskifte og klarer seg fint med det. Også i Norge kommer du ikke inn i militæret med kjønnsdysfori, men det er ikke det samme som å nekte transpersoner adgang.

 

Nei, jeg snakker ikke om intersex. Det biologiske fenomenet jeg har forklart forårsaker kjønnsdysfori, ikke nødvendigvis intersex tilstanden, som er noe helt annet.

 

Så det er GID som er diagnosen som brukes, noe du tidligere benektet. Fantasidiagnoser som ikke brukes er irrelevante og jeg skjønner ikke hvorfor de drar de inn i debatten når det er brukt korrekt diagnose og den aktive diagnosen som brukes av profesjonelt helsepersonell. Du lever i en fantasiverden hvor du må endre på definisjonen av ting for å ikke såre andre uten at de faktisk endrer deres realitet. Det er verdiløst.

 

De nekter ikke tomboys adgang til militæret. Det er fremdeles snakk om folk med kjønnsdysfori, at du har en annen definisjon av transpersoner enn alle andre helsetjenester, stater, medisinsk profesjonelle og andre er ikke min eller forsvaret i USA sin skyld, og det er heller ikke realtiteten av hva de gjør.

 

Om noen tar medisinske inngrep for kjønnet sitt er det selvsagt noe de bør vurdere i militæret som de vurderer alle andre mentale tilstander og det tas veldig seriøst. Og andre ting, som syn hørsel, andre skader. Eller er det diskriminerende å? Og ta nekte folk med kun litt dårlig syn adgang på militæret? Eller litt dårlig hørsel? Hva med kliniske psykopater, bør de tas inn å? Og hvis ikke er det å nekte de adgang?

Lenke til kommentar

Nei, jeg snakker ikke om intersex. Det biologiske fenomenet jeg har forklart forårsaker kjønnsdysfori, ikke nødvendigvis intersex tilstanden, som er noe helt annet.

Det høres ut som androgeninsensitivitetssyndrom. Men det spiller ikke noen rolle, som sagt skjønte jeg poenget ditt.

 

Så det er GID som er diagnosen som brukes, noe du tidligere benektet. Fantasidiagnoser som ikke brukes er irrelevante og jeg skjønner ikke hvorfor de drar de inn i debatten når det er brukt korrekt diagnose og den aktive diagnosen som brukes av profesjonelt helsepersonell. Du lever i en fantasiverden hvor du må endre på definisjonen av ting for å ikke såre andre uten at de faktisk endrer deres realitet. Det er verdiløst.

Jeg har ikke benektet at transseksualisme brukes som en diagnose i det norske helsevesenet. Men diagnosesystemet vi bruker i Norge er 27 år gammelt og ikke oppdatert etter dagens forskning. Det er vel viktigere hva forskningen sier? Videre så er transseksualisme-diagnosen i praksis mer i tråd med kjønnsdysfori enn faktisk transkjønnethet. Diagnosesystemet er utdatert og skulle erstattes for lenge siden men det har blitt utsatt gang på gang. I DSM-5, som for øvrig er den diagnosemanualen helsevesenet i USA tar stilling til, har man "fantasidiagnosen" kjønnsdysfori, som er mer i tråd med moderne forskning.

 

De nekter ikke tomboys adgang til militæret. Det er fremdeles snakk om folk med kjønnsdysfori, at du har en annen definisjon av transpersoner enn alle andre helsetjenester, stater, medisinsk profesjonelle og andre er ikke min eller forsvaret i USA sin skyld, og det er heller ikke realtiteten av hva de gjør.

Jeg snakker ikke om tomboys. Jeg snakker om transpersoner. Det andre du sier der er bare tull, som jeg har forklart ovenfor.

 

Om noen tar medisinske inngrep for kjønnet sitt er det selvsagt noe de bør vurdere i militæret som de vurderer alle andre mentale tilstander og det tas veldig seriøst. Og andre ting, som syn hørsel, andre skader. Eller er det diskriminerende å? Og ta nekte folk med kun litt dårlig syn adgang på militæret? Eller litt dårlig hørsel? Hva med kliniske psykopater, bør de tas inn å? Og hvis ikke er det å nekte de adgang?

Jeg må gjenta meg her. Denne saken handler om at transpersoner nektes adgang til militæret, ikke personer med kjønnsdysfori--og ja, det er diskiminerende. Å få det til å handle om kjønnsdysfori er en stråmann. Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

 

images1.jpg

 

Født XY -- altså med mannlig kjønnskromosom -- men med normal medfødt vagina, ingen hormonbehandling, fikk bryster som normalt for kvinner, helt naturlig, giftet seg MED en mann, ingen naturlig skjeggvekst.

Mann eller kvinne?

 

 

Kan hun bære barn? Dersom ja, vil jeg si kvinne.

 

--- [Flyttet til "Bør vi ha transseksuelle i militæret?"] ---

 

Er hun mindre kvinnelig hvis hun er dobbelt steril?

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke noe mot transfolk, men i et så viktig element av beskyttelsen av et land så er ikke trans noe mer enn en forstyrrelse og svekkelse av moralen. Det finnes grenser for hvor mye man skal forvente at samfunnet bøyer seg for kravene til en liten gruppe mennesker. F.eks. at trans skal få lov å gå til hvilket som helst toalett blir bare helt feil. Er enig med andre her som også sier at trans er et psykologisk problem, først og fremst.

Er du utdannet i noe relevant fagområde, siden du sier at trans er ett psykologisk problem, eller skriver du bare vas som mange andre her ?

 

 

Er du utdannet innen litteratur siden du skriver på et forum?

 

Visste du at jeg har et bord i stua som jeg har snekret sammen uten å ha noen som helst snekkerutdannelse? Crazy ikke sant?

ec935573-ff74-4c92-adbe-37f1a0d2a786.jpg

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingenting som tyder på at kvinner i Forsvaret har redusert Forsvarets operative evne, kanskje snarere tvert i mot.

 

Jo det er faktisk det. Det er gjort studier på dette i det amerikanske forsvaret og man fant (naturlig nok) at grupper med bare menn var betydelig mer effektive enn blandede grupper eller rene kvinnelige grupper.

 

Og det finnes vel ikke noen som ikke har hørt om eller direkte observert kvinnelige rekrutter som ikke klarer å bære sitt eget utstyr en gang på feltuka... På madla f.eks når jeg var i rekrutten hadde de en "jentetropp" som bestod av alle jentene pluss noen gutter for å fylle opp de resterende plassene for å bli et komplett kompani. Guttene i denne troppen ble pakkhester på feltuka hvor de måtte bære alt fellesutstyret pluss en del av det personlige utstyret til en del av jentene. I tillegg fikk vi vite fra vårt befal at mens vi hadde hatt 0 innom saniteten på feltuka så hadde 50% av jentetroppen vært innom saniteten i løpet av feltuka....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er ingenting som tyder på at kvinner i Forsvaret har redusert Forsvarets operative evne, kanskje snarere tvert i mot.

 

Jo det er faktisk det. Det er gjort studier på dette i det amerikanske forsvaret og man fant (naturlig nok) at grupper med bare menn var betydelig mer effektive enn blandede grupper eller rene kvinnelige grupper.

 

Da vil jeg be om at du hoster opp en link på det du her hevder.

Lenke til kommentar

 

 

Det er ingenting som tyder på at kvinner i Forsvaret har redusert Forsvarets operative evne, kanskje snarere tvert i mot.

 

Jo det er faktisk det. Det er gjort studier på dette i det amerikanske forsvaret og man fant (naturlig nok) at grupper med bare menn var betydelig mer effektive enn blandede grupper eller rene kvinnelige grupper.

 

Da vil jeg be om at du hoster opp en link på det du her hevder.

 

 

Det har jeg sluttet med på dette forumet. Men det er lett å finne på google, lykke til.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har ikke noe mot transfolk, men i et så viktig element av beskyttelsen av et land så er ikke trans noe mer enn en forstyrrelse og svekkelse av moralen. Det finnes grenser for hvor mye man skal forvente at samfunnet bøyer seg for kravene til en liten gruppe mennesker. F.eks. at trans skal få lov å gå til hvilket som helst toalett blir bare helt feil. Er enig med andre her som også sier at trans er et psykologisk problem, først og fremst.

Er du utdannet i noe relevant fagområde, siden du sier at trans er ett psykologisk problem, eller skriver du bare vas som mange andre her ?

 

 

Er du utdannet innen litteratur siden du skriver på et forum?

 

Visste du at jeg har et bord i stua som jeg har snekret sammen uten å ha noen som helst snekkerutdannelse? Crazy ikke sant?

 

Det at du klarer å snekre sammen ett bord, har vel også trente apekatter klart å få til, uten sammenligning forøvrig.

 

Akkurat på samme måte som apekatter og folk uten utdannelse burde la vær å leke Dr Jones og sette diagnoser på andre folk og fe.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg har ikke noe mot transfolk, men i et så viktig element av beskyttelsen av et land så er ikke trans noe mer enn en forstyrrelse og svekkelse av moralen. Det finnes grenser for hvor mye man skal forvente at samfunnet bøyer seg for kravene til en liten gruppe mennesker. F.eks. at trans skal få lov å gå til hvilket som helst toalett blir bare helt feil. Er enig med andre her som også sier at trans er et psykologisk problem, først og fremst.

Er du utdannet i noe relevant fagområde, siden du sier at trans er ett psykologisk problem, eller skriver du bare vas som mange andre her ?

Er du utdannet innen litteratur siden du skriver på et forum?

 

Visste du at jeg har et bord i stua som jeg har snekret sammen uten å ha noen som helst snekkerutdannelse? Crazy ikke sant?

Det at du klarer å snekre sammen ett bord, har vel også trente apekatter klart å få til, uten sammenligning forøvrig.

 

Akkurat på samme måte som apekatter og folk uten utdannelse burde la vær å leke Dr Jones og sette diagnoser på andre folk og fe.

Akkurat slik som at Bill Gates ikke burde ha lekt IT grunder uten å ha en fullført IT utdannelse?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg har ikke noe mot transfolk, men i et så viktig element av beskyttelsen av et land så er ikke trans noe mer enn en forstyrrelse og svekkelse av moralen. Det finnes grenser for hvor mye man skal forvente at samfunnet bøyer seg for kravene til en liten gruppe mennesker. F.eks. at trans skal få lov å gå til hvilket som helst toalett blir bare helt feil. Er enig med andre her som også sier at trans er et psykologisk problem, først og fremst.

Er du utdannet i noe relevant fagområde, siden du sier at trans er ett psykologisk problem, eller skriver du bare vas som mange andre her ?

Er du utdannet innen litteratur siden du skriver på et forum?

 

Visste du at jeg har et bord i stua som jeg har snekret sammen uten å ha noen som helst snekkerutdannelse? Crazy ikke sant?

Det at du klarer å snekre sammen ett bord, har vel også trente apekatter klart å få til, uten sammenligning forøvrig.

 

Akkurat på samme måte som apekatter og folk uten utdannelse burde la vær å leke Dr Jones og sette diagnoser på andre folk og fe.

Akkurat slik som at Bill Gates ikke burde ha lekt IT grunder uten å ha en fullført IT utdannelse?

 

Du klarte ikke komme opp med en mer usaklig sammenligning ?

 

Idioter og IT grundere har en ting til felles, det stilles ingen formelle krav til utdannelse.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

 

 

Slikt kristentvås som zeebra lirer av seg ovenfor her, og som Trump spinner popularitet på.. Spesiellt hos de kristne? Som jo Trump er blitt en del av ved å være republikaner. Republikanerne er den politiske fløyen som kristne oftest stemmer på over there.

At du tror det synet har noe med kristendommen å gjøre er rett og slett rent fjas.

 

Schizophrenia is a mental disorder characterized by abnormal social behavior and failure to understand what is real. Common symptoms include false beliefs, unclear or confused thinking, hearing voices that others do not hear, reduced social engagement and emotional expression, and a lack of motivation. People with schizophrenia often have additional mental health problems such as anxiety disorders, major depressive illness, or substance-use disorders. Symptoms typically come on gradually, begin in young adulthood, and last a long time.

 

 

Åh ja, du holder fast på sammenlikningen av schizo og kjønnsidentitet  :lol:

 

Hvordan kan transeksualitet være en kjønnsidentitet? Enten er du hann eller hunnkjønn, eller forvirret. Som en annen sa, om jeg føler meg mentalt 30 år yngre, skal jeg da begynne å fly på disco å sjekke opp 18 åringer?

Lenke til kommentar

 

Høye, sterke og intelligente menn er det som utgjør en sterk styrke. Andre elementer er bare støy.

Så når Forsvaret nå utdanner kvinnelige spesialstyrker, så er det altså ikke fordi det er behov for dem. Men for å være snill mot kvinner? Og hva i all verden har intelligens og høyde med om en styrke er sterk eller ei? Du vet kanskje at høyde er ekskluderende for å bli jagerflypilot?

 

Det er mange steder en kvinne kan gjøre en like god jobb som en mann i forsvaret. men i en geværtropp, vi hun nok være ett forsvakende element sånn i gjennomsnitt (ingen regel uten unntak) En slik geværtropp som skal operere i fronten og bak fiendens linjer. Dette er meget hardt fysisk slit, og en tropp blir aldri bedre enn sitt svakeste ledd.

I fredstid hvor man leker krig, er ikke slik så farlig, men på ett skarpt oppdrag, hvor det står om liv og død, bør troppen ha noenlunde like forutsetninger. Hva om troppen består av 50/50 og tilfeldigvis blir 3 menn skadeskutt. Har disse 3 jentene på kanskje rundt 60 kg, gode forutsetninger til å bære sine 90 kg tunge troppskamerater i sikkerhet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...