Gå til innhold

Bør vi ha transseksuelle i militæret?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

President Trump sier nei til transseksuelle i militæret. En riktig beslutning?

 

3acd884134cb35a7982d7b6d4ea87636.jpg

Det er ingen som stopper dem i dag.

Det er ingenting som stopper dem om det kommer en lov mot det.

 

"Hei. Er du transseksuell, muslimsk fundamentalist eller en psykopat med planer om å drepe millioner..?

"Nei."

 

 

Og, boom..! Plutselig så har du en transseksuell trussel i hendene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg tenker at transseksualitet (om det er et ord) i det minste virker å være nært forbundet med psykiske problemer og utfordringer som dårlig lar seg kombinere med militær tjeneste. Samtidig spørs det om det ikke vil være mer fornuftig å luke ut de transseksuelle som har problemer, heller enn å ekskludere alle.

Militæret handler om enheter. Det er mye snakk om problemer det skaper å ha kvinner i militæret, ved at man må splitte opp avdelinger osv og tilrettelegge brakker som kun er laget for menn. Har vært mye gnål om at kvinner må gjøre ditt og datt når de er i militærtjeneste, og det har vært en del kontoverser angående dette. Hvis enheten er menn og kulturen er en mannlig kultur, vil en transeksuell frik fortstyrre denne enheten og tære på enheten, selv om de kan oppfylle alle andre normale "krav" til deltagelse.

 

Militæret bør ikke tillate homoer og transeksuelle å være en del av militæret. Det vil svekke militæret og forstyrre andre deltagere. Ærlig talt er kvinner fortstyrrende nok. Skal kvinner delta i militæret må det tilrettelegges for dette.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Jeg tenker at transseksualitet (om det er et ord) i det minste virker å være nært forbundet med psykiske problemer og utfordringer som dårlig lar seg kombinere med militær tjeneste. Samtidig spørs det om det ikke vil være mer fornuftig å luke ut de transseksuelle som har problemer, heller enn å ekskludere alle.

Militæret handler om enheter. Det er mye snakk om problemer det skaper å ha kvinner i militæret, ved at man må splitte opp avdelinger osv og tilrettelegge brakker som kun er laget for menn. Har vært mye gnål om at kvinner må gjøre ditt og datt når de er i militærtjeneste, og det har vært en del kontoverser angående dette. Hvis enheten er menn og kulturen er en mannlig kultur, vil en transeksuell frik fortstyrre denne enheten og tære på enheten, selv om de kan oppfylle alle andre normale "krav" til deltagelse.

 

Militæret bør ikke tillate homoer og transeksuelle å være en del av militæret. Det vil svekke militæret og forstyrre andre deltagere. Ærlig talt er kvinner fortstyrrende nok. Skal kvinner delta i militæret må det tilrettelegges for dette.

 

Jeg tror ærlig talt det er mye bedre å være ærlig rundt hva militærtjenesten og soldatlivet går ut på, hva som forventes og ikke lempe på dette. Det vil innebære å være ærlige på at forsvaret ikke er en folkehøgskole, at soldaten ikke spesialbehandles om en synes tjenesten er ubehagelig og at man må tåle at omgangsformen tidvis er mer "feltmessig" enn hva man er vandt til fra et beskyttet sivilt liv. Jeg har sett gode kvinnelige og homofile soldater, og gode transseksuelle soldater finnes sikkert, men vi må tørre å luke ut "persillebladene" og de lettkrenkede blant soldatemnene slik at det ikke rammer medsoldatene og avdelingene. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

I USA er det over 15 000 soldater som er transexuell, har trolig gjort en god jobb for USA, og for noen gjennom årene har det trolig kostet de livet.. Og nå er de ikke ønsket? De har frivillig verving i USA, så de får uansett langt mer andre tullinger de burde luke ut en transer...

Endret av Krozmar
  • Liker 6
Lenke til kommentar

I USA er det over 15 000 soldater som er transexuell, har trolig gjort en god jobb for USA, og for mange noen gjennom årene har det trolig kostet de livet.. Og nå er de ikke ønsket? De har frivillig verving i USA, så de får uansett langt mer andre tullinger de burde luke ut en transer...

Godt poeng. Det er psyken som bør være hovedfaktoren her. Trump har ikke peiling på hva han driver med, tenker -bare- på hvordan ting -ser ut- på utsiden, popularitet .. ikke om saklighet.

Endret av Taurean
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I Norge har vi allmenn verneplikt, men militæret tar ikke opp alle i vernepliktig alder. Så hvem tar de? Folk som gjør det bra på prøver og er motiverte. De sjekker ikke for alt mulig som kan gi psykiske problemer, fordi det er ingen automatikk i at pga noe som har skjedd i livet vil det skape mer problemer. Og hva med folk som ikke har hatt problemer, kanskje det er de som kommer til å slite når det blir vanskelig? Vel, disse tingene finner du ut i militæret, og jeg tror ikke det gjør mye godt i å spekulere på forhånd.

 

Det USA spesifikt unngår med denne regelen er å gi behandling til folk som sier de er transseksuelle, eksempelvis hormonbehandling. Det er og en behandling som vil gjøre dem stridsudyktige i en periode. Så det er jo en objektiv ting å være bekymret over (økte helsekostnader og soldater som ikke kan være i aktiv tjeneste like lenge).

 

 

Men det med at de har sikkert ekstra problemer, så militæret bør ikke ta dem inn er vel ikke så forenelig med USA sin politikk om å benåde kriminelle mot at de tjener i militæret. 

 

Men man kan jo og spørre seg om hvorfor det nylig er så mange som finner ut at de har noe. Føler veldig mange har funnet ut at de er allergiske mot noe, funnet ut at de er X, funnet ut de er Y. Og økningen har vært rimelig kraftig på kort tid. Ikke at jeg sier hverken allergi og transseksuelle er reelt. Bare mener at folk som egentlig har et annet problem eller annen grunn finner ut at de er dette.

 

 

Og tallet på transseksuelle er anslått til 2450, ikke 15.000: (Se kommentarene, og jeg tror folk ser hvor dette kommer fra).

https://www.reddit.com/r/lgbt/comments/6pnwtp/trump_just_announced_a_ban_on_all_transgender/

 

Og hvis du leser så ble jo forbudet opphevet et år siden, og så har de planlagt, og skulle begynne programmet nå. Så det ble kansellert og forbudet ble gjenopprettet (altså Trump lagde ikke forbudet). Trump er republikaner, som er styrt av amerikansk konservativisme, så det å gå tilbake på endringer gjort er ikke uvanlig. Uansett hva du synes masse bortkastede penger. Men militæret er nok glad. (Mindre trøbbel for dem, mer penger til våpen).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke si dette er negativt for transeksuelle som nå slipper draft ved krig i motsetning til menn som er registrert for å stemme i USA.

 

Som nevnt tidligere her så kan det være lurt og dra de men psykiske lidelser ut, det er jo heller ikke slik at folk med andre psykiske lidelser får lov å delta i det Amerikanske forsvaret. Samt at transeksuelle har en veldig høy selvmordsrate, noe også veteraner har, denne kombinasjonen kunne blitt ansett som ekstremt dødelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

President Trump sier nei til transseksuelle i militæret. En riktig beslutning?

Ja, mitt inntrykk er vel at mange transer sliter med psykiske problemer etter ulike traumer de har opplevd i livet. Det er ikke forenelig med militærtjeneste.

 

 

Spørsmålet er om vi har å gjøre med kausalitet eller korrelasjon. 

Lenke til kommentar

Mener å ha lest at forsøk på selvmord/fullførte selvmord ligger på mellom 30 og 50% etter hvilket land de bor i. Det er vanvittig høyt og tyder på at transseksuelle er mer preget av psykiske lidelser. Er gjerne greit å unngå de tilgang til et hardt miljø med våpen? 

 

Fant forsåvidt hvor jeg leste det: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5178031/

Endret av .berZerk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis man har psykiske lidelser, skal man ikke verne seg selv fra militærtjeneste da?

 

Om statistikken sier halvparten (bare et tilfeldig tall) av transseksuelle sliter psykisk så har man jo en resterende halvpart som er anstendig til å tjene i militæret.

 

Det er flere amerikanske soldater som dør etter de kommer hjem til USA som følge av PTSD og lignende. Har lest flere saker om at i underkant 20 veteraner tar sitt eget liv hver dag i Amerika, skal vi ikke bare forby alle fra å melde seg da

Endret av Nlklas
Lenke til kommentar

 

lest flere saker om at i underkant 20 veteraner tar sitt eget liv hver dag i Amerika, skal vi ikke bare forby alle fra å melde seg da

Det skulle vi gjerne gjort men dessverre trenger vi militæret. Jeg tenker at det er best å ta av de minst utsatte gruppene for å minimere sjansen for at såkalte "bad apples" kommer gjennom. Derimot hvis screening prosessen våres er god nok i militæret (jeg vet ikke, hadde ikke verneplikt), så er det vel bare å la alle være med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...