Gå til innhold

HBO sender ut advarsler til Game of Thrones-pirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Om man sniker seg inn på kino tenker jeg først og fremst at man "stjeler" 120 kr fra den lokale kinoen. Ikke at man stjeler fra et eller annet filmselskap i USA tbh :p

 

Teknisk sett stjeler man ikke. Man unnlater å betale. Ikke helt det samme.

Det som gjør at det ikke er det samme er at ingen mister noe som de hadde. Å ikke betale er felles for piratkopiering og stjeling. AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva HBO gjør og ikke gjør får være opp til dem. Det er ikke noen gyldig grunn å laste ned ulovlig fordi man er misfornøyd med alternativet som tilbys.

Du vet at dette tilsvarer det å demonstrere i gatene? Det er ikke noe ulovlig med det, i utgangspunktet.

 

Grunnen til at det skjer er rett og slett mangel på skikkelig tilbud.

 

Ja, det finnes mange som ikke er interessert i å se forskjell på ting/kvalitet, mange aom ikke bryr seg. Kjenner flere som ikke greier å se forskjell på DVD og Blu-ray eller min TV til 20 000 og deres som ble kjøpt for 4 444,- og fortsatt er stilt inn på dynamisk bildemodus...

 

De personene ser bare på utvalg og om det er tilfredsstillende eller ikke, vi andre vi bryr oss om så mye mer. Utvalg er én ting, men vi ser også på: oppløsning, bitrate, surround (Dolby Digital vs. DTS Master Audio og eventuelt Dolby Atmos/DTS X), oppetid, bufring, kvalitet på app/nettside, kompatibilitet med mange enheter, avanserte funksjoner og tilgjengelighet.

 

Det er en del faktorer å tilfredsstille for oss entusiastene, men det er ikke umulig å gjøre det, Netflix er på god vei, jeg føler der gjør det meste rett, og utvalget er ikke perfekt, men nå som det begynner å komme en del originalinnhold så er jeg fornøyd. Har betalt for Netflix helt siden det kom til Norge og HBO har jeg abonnert på ett halvt år og appen til HBO på PS4 er milevis bak Netflixs.

 

Har en del Blu-ray som jeg har kjøpt opp gjennom årene, har blitt svidd av noen lapper til sammen. Er helt enig med flere her som skriver at de som piratkopierer bruker mye penger på kultur ellers.

Ja, jeg er helt for demonstrasjoner, demonstrer ved å sende klager til HBO! Dét kan jeg støtte, klaging på klaging til de ser seg nødt til å forbedre tjenesten sin.

 

Jeg bryr meg også om bildekvalitet, men jeg har forståelse for at jeg ikke kan få i pose og sekk med en eneste gang når tilbudet er som det er. Da har jeg min forbruker-makt til å avslutte abonnementet mitt eller sende en klage til HBO og si de må få fikset en bedre tjeneste.

Disse selskapene elsker tall som de kan vise til styret i selskapet og aksjonærene. Det er mye og flotte tall som kommer fra piratkopiering, mens jeg tviler på at det kommer mye respons/tall ut fra klage-funksjonen til selskapet.

 

Har forresten skrevet en klage selv om hvor dårlig tjenesten er, ser ikke noe forbedring akkurat...

Lenke til kommentar

 

 

At HBO ikke taper noe på at folk laster ned ulovlig? Snakk om naivitet.

Nåvel. For det første er nedlastingen med på å øke seriens popularitet, noe som gir flere salg fordi flere oppdager serien og ønsker å kjøpe den. For det andre er "pirater" kjent for å kjøpe mer innhold enn andre. De driver altså ikke bare med piratkopiering, men betaler også for varen i større grad enn folk som ikke piratkopierer. Det er sikkert flere ting man kunne nevnt som gjør at det slett ikke er gitt at de taper på ulovlig nedlasting, men jeg mener dette har illustrert poenget mitt.

 

Trøste-unnskyldning for å selv kunne innbille seg at det man gjør er moralsk godkjent.

 

Det er ingen unnskyldning. Det er et argument mot påstanden din. Jeg registrerer at du ikke har noen motargumenter mot dette, men må ty til avsporinger og personangrep i stedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

At HBO ikke taper noe på at folk laster ned ulovlig? Snakk om naivitet.

Nåvel. For det første er nedlastingen med på å øke seriens popularitet, noe som gir flere salg fordi flere oppdager serien og ønsker å kjøpe den. For det andre er "pirater" kjent for å kjøpe mer innhold enn andre. De driver altså ikke bare med piratkopiering, men betaler også for varen i større grad enn folk som ikke piratkopierer. Det er sikkert flere ting man kunne nevnt som gjør at det slett ikke er gitt at de taper på ulovlig nedlasting, men jeg mener dette har illustrert poenget mitt.

 

Trøste-unnskyldning for å selv kunne innbille seg at det man gjør er moralsk godkjent.

 

Det er ingen unnskyldning. Det er et argument mot påstanden din. Jeg registrerer at du ikke har noen motargumenter mot dette, men må ty til avsporinger og personangrep i stedet.

 

Det er ikke forbrukeren som eier produktet. Om HBO hadde sagt, for all del, last ned hvor du vil, da hadde det vært greit. Det at HBO går etter pirater tyder nettopp på at de er lei piratene. Så kan man synse alt man vil om at piratene har hjulpet serien eller ei, men til syvende og sist er det HBO som bestemmer over sitt eget produkt og hvordan det skal gjøres tilgjengelig for folk. Det må man innse og ta til rette. Om man da ikke vil være en umoralsk person, noe som det ser ut til at mange i denne tråden er helt fornøyd med å være. :)

Endret av Camrot
Fjernet svar på slettet innlegg
Lenke til kommentar

Man tar ikke ting når man kopierer. Synes slikt er en interessant debatt. Man ønsker jo at befolkningen skal ha god tilgang på kultur, samtidig at det skal være mulig å leve av å produsere god kultur. Hvordan veier man opp de behovene? Jeg tror det beste ligger et sted mellom endel rettighetshavere sin latterlig politikk og piratkopiering. Men den mellomveien er ikke så lett tilgjengelig i praksis. AtW

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

 

At HBO ikke taper noe på at folk laster ned ulovlig? Snakk om naivitet.

Nåvel. For det første er nedlastingen med på å øke seriens popularitet, noe som gir flere salg fordi flere oppdager serien og ønsker å kjøpe den. For det andre er "pirater" kjent for å kjøpe mer innhold enn andre. De driver altså ikke bare med piratkopiering, men betaler også for varen i større grad enn folk som ikke piratkopierer. Det er sikkert flere ting man kunne nevnt som gjør at det slett ikke er gitt at de taper på ulovlig nedlasting, men jeg mener dette har illustrert poenget mitt.

 

Trøste-unnskyldning for å selv kunne innbille seg at det man gjør er moralsk godkjent.

 

Det er ingen unnskyldning. Det er et argument mot påstanden din. Jeg registrerer at du ikke har noen motargumenter mot dette, men må ty til avsporinger og personangrep i stedet.

 

Det er ikke forbrukeren som eier produktet. Om HBO hadde sagt, for all del, last ned hvor du vil, da hadde det vært greit. Det at HBO går etter pirater tyder nettopp på at de er lei piratene. Så kan man synse alt man vil om at piratene har hjulpet serien eller ei, men til syvende og sist er det HBO som bestemmer over sitt eget produkt og hvordan det skal gjøres tilgjengelig for folk. Det må man innse og ta til rette. Om man da ikke vil være en umoralsk person, noe som det ser ut til at mange i denne tråden er helt fornøyd med å være. :)

 

Bla bla bla. Ingenting av det du skriver her er relevant for det jeg skriver. Viser til det cuadro skrev rett under ditt innlegg.

Lenke til kommentar

De "kopierer" jo bare, så da er det heeeeelt greit! LOL   :rofl:

 

Vi er noen her som ikke mener at det er greit, men heller prøver å forstå hvorfor det er slik og hva som er beste løsning for å få slutt på det. Og vi klarer det helt fint uten å være arrogant og nedverdigende. 

 

Og så er det en forskjell på å ta noe av verdi fra noen andre, kontra det å piratkopiere. Er det et tapt salg? Kanskje. Er det et umiddelbart tap hos de som lagde produktet? Nei. Burde det være slik at man betaler og bruker produktet i henhold til reglene? Ja

 

Det er ikke slik at piratkopiering er helt OK hele tiden. Men å sidestille det med tyveri og fordømme det like mye som å faktisk stjele blir feil. 

 

La oss si det er en drive-in kino. I stedet for å betale for billett (fordi personen ikke har råd, og dermed aldri kunne betalt uansett) da setter seg på en haug litt utenfor området (eller sniker seg inn i baksetet i en bil feks) og så ser filmen på den måten. Det er en reell sammenligning mot de som laster ned som aldri hadde betalt en krone for showet/filmen uansett. 

 

Så har du de som laster ned og kanskje hadde brukt penger om originalproduktet var godt nok (kvalitet og brukervennlighet). Burde de betale? Ja. Er det greit å piratkopiere? Nei. Er det forståelig at de gjør det? Ja. Viser statistikk at de bruker mer penger totalt sett på slikt? Ja. Så pengene går til skaping av lignende produkter, bare ikke til de som tilbyr dårlige tjenester.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Ser serien på HBO Nordic, men har dårlig samvittighet fordi jeg ikke laster ned. Hele siden er drit, med grunnleggende mangler i interface. Avspilling skjer via utdatert teknologi, og kvaliteten er tvilsom. Stabilitet dårlig. Det er en dedikert tjeneste for noen få serier, hvorav noen av dem ikke engang kommer samtidig som sending. Platformstøtte, offlinestøtte, syncing til f.eks Trakt...HBO Nordic gir meg et dårligere produkt enn jeg ville fått ved nedlasting på så mange måter. Og her er jeg, del av problemet, siden jeg gir dem penger for skiten istedetfor å vise dem at dette ikke er greit.

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

 

 

går det an å være så fattig at de ikke har råd til 89kr i mnd at de må stjele det?

 

Jeg hadde HBO, jeg sluttet med det, ikke pga prisen, men pga den dårlige kvaliteten.

 

Men ja, det går fint an å være så fattig ja.

 

AtW

 

Det er ikke en menneskerett å se Got.

Det er ingen menneskerett å få betalt for arbeidet sitt heller.

 

Men det som ER en menneskerett, er..:

"No one shall be subjected to torture or to cruel, inhuman or degrading treatment or punishment."

 

Og her kommer bryter HBO menneskerettighetene med appen sin.

 

...

 

Game of Thrones kommer på NRK 3 uansett, og jeg betaler for NRK-lisensen -- og NRK betaler for Game of Thrones.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Så min første episode via HBO Nordic i dag. Har pensjonert Hyper-V Serveren da alle diskene etterhvert måtte byttes ut da de har blitt såpass gamle og begynner å slite. Det er fryktelig kostbart, og det er ikke lenger like attraktivt å ha en massiv server som står å støyer i heimen, så med den så føyk jo da også torrent og Plex-serveren.

 

Så dette var førstegang jeg har sett serien på "lovlig" vis fremfor det å se det via torrentnedlasting som har basert seg på HDTV captures i 1080P fra privat tracker servert via Plex. Nå skal det sies at jeg har kjøpt alle sesonger på Blu-Ray når dette har blitt tilgjengelig, ikke fordi jeg noengang har brukt for Blu-Ray platene, men for å støtte serieskaperne da jeg liker å betale for ting jeg føler leverer god kvalitet. Etter at utgivelsen har kommet på Blu-Ray så har jeg lastet ned og hatt serien lagret i Blu-Ray encodes for optimal kvalitet, men de har jeg sjeldent sett på da jeg ser på serien når den er aktuell og Blu-Ray lanseringer blir jo dessverre stagner og kommer jo evigheter etter at en sesong har vært relevant og jeg ser sjeldent på samme serien/sesongen flere ganger.

 

 

Og det er fryktelig trist å se hvordan "lovlige" brukere blir hardt straffet. Kvaliteten som leveres via HBO Nordic er temmelig middelmådig. Så episoden på en Apple TV Gen.4 med en 500/500mbit nettlinje, men testet også via nettleser på PC (Windows 10, Google Chrome) og via app på iPad Pro 12,9-tommer.

 

Det å se via nettleser er jo en eneste stor vits. Nettsiden krever flash (!). Det er jo fader meg ikke akseptabelt i år 2017. Flash er lagt dødt, og det av en grunn. Jeg har flash deaktivert i nettleser og det å måtte aktivere dette for HBO Nordic er jo helt bak mål. Her må de virkelig ta seg sammen. Heldigvis så ser jeg nesten aldri via nettleser, men uansett.

 

Via Apple TV og iPad var opplevelsen egentlig helt lik. Streamen er tydelig overkomprimert, ut ifra det jeg kunne se på båndbreddemåling på router så brukte streamen type 2,5 mbit. Noe som egentlig er fryktelig lavt for en 1080P stream. Det fungerte relativt greit i lyse og rolige scener, men så fort ting beveger seg raskt eller gud forby noe er mørkt (noe det er mye av i Game of Thrones) så ser det jo ikke ut i motvind.

 

 

Det er jo helt tragisk at man må ta til takke med slik kvalitet i 2017. Og HBO eliminerer jo alle former for "konkurranse", tidligere så kunne du jo streame HBO serier via C-More som nå er endel av TV Sumo. Der tilbys det i det minste 1080P i 4,5 mbit som burde kunne hjelpe endel. Men etter at HBO Nordic ble tilgjengelig i Norden så har HBO fjernet rettighetene for C-More / TV2 til å tilby HBO serier via streaming. De har nå kun lov til å vise via tradisjonelle TV-sendinger. Så du er jo pent nødt til å ta til takke med HBO Nordic og 2,5 mbit...

 

 

Sammenlignet med nesten alle andre oppegående streamingløsninger så er jo kvaliteten her høyst middelmådig, og det på en kvalitetserie med såpass god scenografi og produksjonkvalitet som Game of Thrones det jo nesten en fornærmelse. Netflix, Amazon Prime osv tilbyr jo langt bedre... Og oppå det hele så krever nettsiden flash..

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...