Gå til innhold

Vil bare kjøre cardio nå, tanker?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Siden kcal-underskudd uten styrketrening forbrenner ca 50/50 muskel/fett, så vil du gå ned like mange kg, men bare halvparten i fett. Da har du tapt slaget mot sommeren.

 

At du trener styrke på deffen betyr 50% mer fett forsvinner, det burde være en motivasjon i seg selv.

 

Ingenting er gjort over natten, men som det er skrevet over, kosten er nøkkelen

Mulig du vet mye bedre, men jeg har ihvertfall ikke noe inntrykk av at styrketrening brenner noe særlig fett. Har trent SS og ikke gått ned en dritt i fettprosent neste, ennå på 30%..

 

Vil ikke cardio fjerne all det fettet? Driter i om muskler blir vekke, er ikke ronnie coleman muskelmessig heller.

 

??? Det gir vel en nesten 500kcal i timen, men 99% av styrkeløft på deff er å beholde muskelmassen og om det da indirekte gjør at det er kun fett som ryker så vil jeg si at det er 50% bedre for nedgangen, selv om det er indirekte. 

Ved å sende signal til fiskebollene om at du trenger muskelmassen, så vil kroppen måtte hente mer energi fra flesket. 

 

Som sagt, det kan hende! Men med tanke på fettprosenten min, så føler jeg selv at jeg må ned i vekt og fettprosent, også kan jeg bygge.

Har prøvd styrke nå, men hjelper meg ikke noe.

 

Får prøve cardio, så skal vi se hvordan det blir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

snip

Takker! Og disse formene for løping er veldig fettforbrennende? 

 

Regner med at en forbrenner godt over 600 kcal på både intervall og vanlig løping.

 

Ikke "godt over 600" over med de tidene jeg oppga, da må du trene lenger (evnt. med svært høy intensitet, hvilket er urealistisk med mindre du har en mental evne til å presse deg langt over det som er vanlig for folk som ikke er vant til å trene så mye). To eksempler fra nylige treningsøkter (tallene fra pulsklokka):

  • Intervalltrening i 30 min: Kcal: 508, snittpuls: 160, høyeste puls: 184 (oppvarming inkludert)
  • Løping/jogging i 48 min: Kcal 604, snittpuls: 152, høyeste puls:  173
Endret av blured
Lenke til kommentar

 

 

snip

Takker! Og disse formene for løping er veldig fettforbrennende? 

 

Regner med at en forbrenner godt over 600 kcal på både intervall og vanlig løping.

 

Ikke "godt over 600" over med de tidene jeg oppga, da må du trene lenger (evnt. med svært høy intensitet, hvilket er urealistisk med mindre du har en mental evne til å presse deg langt over det som er vanlig for folk som ikke er vant til å trene så mye). To eksempler fra nylige treningsøkter (tallene fra pulsklokka):

  • Intervalltrening i 30 min: Kcal: 508, snittpuls: 160, høyeste puls: 184 (oppvarming inkludert)
  • Løping/jogging i 48 min: Kcal 604, snittpuls: 152, høyeste puls:  173

 

Ah skjønner.

Men si jeg forbrenner 500 kcal på å løpe på mølla. Er det samme om jeg spiser 500 kcal mindre om dagen, eller om jeg løper for 500 kcal? Resultatet blir det samme, eller brenner mølla mer fett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trening øker kaloribehovet ditt, så du _kan_ selvfølgelig øke matinntaket ditt når du trener. Og om målet ditt var å holde den samme vekten, eller å bygge muskler, så måtte du ha gjort det. Men ettersom det du er ute etter er å gå ned i vekt, så hadde jeg ikke økt det noe særlig, og da bare på de dagene du har trent. Spesielt fordi du med 2000 kcal om dagen ikke kutter så veldig hardt.

 

Vet ikke hvor presis denne siden er, men du kan jo sjekke ut denne kcal kalkulatoren (link).

 

Er du eksempelvis 18 år, 180 og 90 kg - så trenger du ved null aktivitet 2300 kcal om dagen. 1800 for å kutte 1/2 kg i uka, og 1300 for å kutte 1 kg i uka. Trener du derimot 1-3 ganger i uken, så trenger du 2700 for å opprettholde, 2150 for å gå ned 1/5 kg i uka, og 1650 kcal for å gå ned 1 kg i uka.

 

Så selv om du øker treningsmendgen din til å jogge 3 x per uke, så hadde jeg fremdeles valgt å ligge på rundt 1700 kcal per dag (gitt parametrene over, altså mindre enn det du gjør i dag). Dette fordi det skal ganske mye til for å ikke ha dager der man ender opp med å gå over. (Helger med godteri tilgjengelig, middager der du spiser ekstra mye pga godt, kanskje noen øl, osv).

Endret av blured
Lenke til kommentar

Trening øker kaloribehovet ditt, så du _kan_ selvfølgelig øke matinntaket ditt når du trener. Og om målet ditt var å holde den samme vekten, eller å bygge muskler, så måtte du ha gjort det. Men ettersom det du er ute etter er å gå ned i vekt, så hadde jeg ikke økt det noe særlig, og da bare på de dagene du har trent. Spesielt fordi du med 2000 kcal om dagen ikke kutter så veldig hardt.

 

Vet ikke hvor presis denne siden er, men du kan jo sjekke ut denne kcal kalkulatoren (link).

 

Er du eksempelvis 18 år, 180 og 90 kg - så trenger du ved null aktivitet 2300 kcal om dagen. 1800 for å kutte 1/2 kg i uka, og 1300 for å kutte 1 kg i uka. Trener du derimot 1-3 ganger i uken, så trenger du 2700 for å opprettholde, 2150 for å gå ned 1/5 kg i uka, og 1650 kcal for å gå ned 1 kg i uka.

 

Så selv om du øker treningsmendgen din til å jogge 3 x per uke, så hadde jeg fremdeles valgt å ligge på rundt 1700 kcal per dag (gitt parametrene over, altså mindre enn det du gjør i dag). Dette fordi det skal ganske mye til for å ikke ha dager der man ender opp med å gå over. (Helger med godteri tilgjengelig, middager der du spiser ekstra mye pga godt, kanskje noen øl, osv).

Jeg er 186 og 91 kg, står at jeg må spise 1800 kcal gor å gå ned 1 i uka?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge du sørger for å trene en 3-4 ganger i uken, så spiller det ingen rolle om du driver med styrketrening, squash, en form for lagidrett, sykling/spinning, løping, dans, osv... Det viktigste er at du finner en treningsform som du kan trives med å bedrive ukentlig over måneder og år.

 

(Men om du likevel ønsker en oversikt over hvilke aktiviteter som forbrenner hva, så er google din venn. Bare å søke på "calories burned by type of exercise" elns...)

Lenke til kommentar

Så lenge du sørger for å trene en 3-4 ganger i uken, så spiller det ingen rolle om du driver med styrketrening, squash, en form for lagidrett, sykling/spinning, løping, dans, osv... Det viktigste er at du finner en treningsform som du kan trives med å bedrive ukentlig over måneder og år.

 

(Men om du likevel ønsker en oversikt over hvilke aktiviteter som forbrenner hva, så er google din venn. Bare å søke på "calories burned by type of exercise" elns...)

Har gjort det, og sjekka.

 

Men er spinning tungt? Er det tungere enn f.eks å løpe på en mølle? Tenker 45 min spinning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er du som stiller tråkkmotstanden på sykkelen din, så spinning er egentlig så tungt som du gjør det til selv. Jeg synes spinning er bra på cardio-dager der jeg egentlig ikke er så motivert for å trene: Når du kommer inn i et rom med musikk og 20-30 andre som også trener for harde livet, så skal det i hvert fall for meg mye til for at jeg ikke presser meg hardt.

Endret av blured
Lenke til kommentar

hvor mye det brenner på 45 mins må jo virkelig bli avgjort av intensiteten man har :p

 

Får veldig inntrykk at du leter etter "beste" alternativ for å bli kvitt magefettet nærmest instant. Når det absolutt viktigste er som blured skriver å finne noe du trives med over tid (måneder/år)

Lenke til kommentar

hvor mye det brenner på 45 mins må jo virkelig bli avgjort av intensiteten man har :p

 

Får veldig inntrykk at du leter etter "beste" alternativ for å bli kvitt magefettet nærmest instant. Når det absolutt viktigste er som blured skriver å finne noe du trives med over tid (måneder/år)

Intensiteten? Er vel i vanlig tempo, verken sakte eller fort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Intensiteten har alt å si. Og skal du forbrenne 700 kcal på 45 min, så må du ha svært høy intensitet jo. Da har du så høy puls at det gjennom hele økta gjør vondt. Eksempel fra spinningøkt på min pulsklokke:

  • Spinning. Tid: 49min 36 sek - Kcal 642 - Snittpuls 168 - Makspuls 182

Muliig antall forbrente kalorier er noe lavere også, pga dens beregninger hovedsakelig er rettet mot løping.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For en merkelig tråd.

 

Hvorfor hører du ikkje på de som allerede har greid å gjøre en endring, og med det fjernet latmannsfettet?

 

Gå ut å løp i 3 mnd og så ta ett nytt bilde. Kroppen ser mest sannsynlig ganske lik ut, bare mindre.

Og du er feit nok til å få tydelige tegn etter fettet om du går ned for fort.

 

Ville heller trent styrke som resten sier

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...