Gå til innhold

Hyundai vil utvikle fremtidens elbilbatteri selv


Anbefalte innlegg

 

 

Nei, det er vel ti år sidan den siste hydrogenbilen med forbrenningsmotor vart produsert.

Nå var det ikke det jeg mente , men at hydrogen skal oplves like ankelt som å fylle på bensin eller diesel.

Da er bilen "oppladet" i løpet av noen få minutter fremfor mist 30 minutter

Problemet er at du må fylle bilen støtt og stadig. Akkurat som ein eksosbil berre oftare. Det passar ikkje alltid heller med ei pause for å fylle tanken når du har det travelt og det er kø ved pumpa ein måndags morgon. Ein elbil pluggar du i om kvelden, so er batteriet fullt om morgonen. Hurtiglading er berre noko du gjer på langtur, etter å ha køyrt i fleire timar.

 

Hydrogenfylling går heller ikkje so fort som mange trur. Tyske Manager Magazin hadde kappløp mellom to Tesla Model S og ein Toyota Mirai langs Autobahn, med ruta lagt opp slik at det skulle vere nok hydrogenstasjonar undervegs. Mirai kom sist.

 

 

Hydrogen kjem ikkje til å ta mindre plass i framtida, nei. 700 bar, som er standarden no, er omlag det minste du kan få hydrogen volummessig utan å gå til flytande hydrogen. Men det trengst mykje meir energi for å gjere hydrogen flytande, og det må haldast veldig kaldt for ikkje å dampe vekk.

Igjen har du bomet på tankene

Det jeg ville frem til var at man måtte lagre hydrogenet på en helt annen måte en som som gass på trykktank

Du får ikkje hydrogenet meir kompakt enn i flytande form ved -259 °C. Du kan evt binde hydrogenet kjemisk til andre stoff, men då vert lageret veldig mykje tyngre pr kg hydrogen. Det kan òg vere ei utfordring å skilje stoffa att. Om du ikkje fyller ferdig bunde hydrogen, vil det òg ta mykje lengre tid å fylle tanken.

 

bemsin er jo også bare gass.

Nei, bensin er flytande med kokepunkt over 100°C.

 

lær deg fakta.

bensin fordamper også når det er minusgrader

varmer man opp bensinen til 100 °C  så er det stor sansynlighet at det tar fyr på grunn av all gassen dom utviles

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hydrogenfylling går heller ikkje so fort som mange trur. Tyske Manager Magazin hadde kappløp mellom to Tesla Model S og ein Toyota Mirai langs Autobahn, med ruta lagt opp slik at det skulle vere nok hydrogenstasjonar undervegs. Mirai kom sist.

Ser ikke sånn ut her: http://www.greencarreports.com/news/1109680_tesla-model-x-electric-car-vs-toyota-mirai-fuel-cell-car-ca-road-trip
Det er fordi du har funne feil test. Det er ikkje Autobahn, ikkje Model S og ikkje Manager Magazin. Start her: http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/toyota-mirai-wasserstoffauto-im-live-fahrtest-a-1060277-6.html

 

450 km mot to Tesla Model S P85. Den eine ladar undervegs, den andre ikkje.

 

Heile testen har 11 delar.

Lenke til kommentar

For å ta problemen opp på nytt

rekkvidde : elbiler har en tererisk  rekkvidde på alt fra 15-20 mil til litt over 50 mil

denne rekkvidden er urealistisk

Over 50 mil er realistisk med ein Tesla Model S100 under heilt vanleg køyring.

 

Så vet man man kapasitent på batterien kan reduseres så my som over 50 % om det er kaldt

Det er i beste fall avhengig av bil. Eg køyrer over 380 km over ein fjellovergang kvar vinter med min Model S, og det er heilt uproblematisk sjølv om det er mange minusgrader ute. Om vinteren går det litt meir straum i starten av turen, fordi bilen skal varmast opp, men etter dei første par mila genererer elektronikk, batteri og motor nok varme til å halde bilen varm. Då er forbruket normalt. Faktisk er forbruket i snitt høgare om sommaren, for då køyrer vi mykje på Autobahn og andre motorvegar i Europa. Høg fart fører til høgare forbruk for alle bilar, inkludert elbilar.

 

Denne efekten har man ikke av en bemsin/dieslebil

Vis meg den bensin/dieselbil som ikkje har høgare forbruk ved kaldstart. Eg har aldri hatt ein slik bil. Dessutan tek det veldig lang tid å få opp varmen inni bilen med ein moderne dieselbil.

 

Om eg utset oppvarminga av bilen til elektronikk, batteri og motor er varm, kan eg få til like lågt forbruk om vinteren som om sommaren, sjølv på korte turar. Ein fordel med elbil er at straum er billig, og det kostar meg svært lite å starte forvarming fem minutt før eg køyrer. Då kan eg kan starte turen med varm og isfri bil. Ein typisk vifteomn leverer 1,5 til 2 kW på maks effekt. Varmeapparatet i Teslaen kan fyre opp 6 kW for kupeen og 6 kW til for batteriet. Då tek det ikkje lang tid før bilen er god og varm og heilt isfri.

 

skulle man kjøre rundt med henger så kan det hende at man bare sitter igjen med  langt under halvparten av det batteri skulle gi

Forbruket er sjølvsagt høgare med hengar, uansett drivstoff. Kor mykje høgare er avhengig av hengaren.

 

jeg vil påstå at den mengden energi man har med seg på tanken i en bensin /diesel bil er 4 ganger mer en det man har på batterien i en elbil .

Elmotoreren er dog nær 100% effektiv mens bensin og diselmoter ligger på rund 50%

Ha! Du får nok ikkje ut meir enn maks 30% av energien i ein bensinmotor, og då må du leggje godviljen til.

 

Ett av problemene er at man må være sktremt påppaselig å ladde elbilen nesten ver dag for å ungå problemer.

Glememer man det elle om laddee kontakten er utilgjenglig så vil man få problmer

Her har man bare noen få dager på seg

Kvifor trur du det? Bilen vår har då stått parkert i fleire veker utan å vere tilkopla, og det har gått heilt fint. Kona har brukt bilen til og frå jobb (over 20 km kvar veg) i ei veke utan å lade, medan kommunen grov i innkøyrsla til huset. Det òg har gått heilt fint. Vi må ha straum på batteriet, men det er ikkje slik at straumen går ut på dato etter nokre dagar.

 

For en besin og dieselbil så holder det å fylle på men noen ukers mellomrom

Da rekekr drivstoffet 5 ganger lenger og de til tross for at man sluser emer med det.

Då vi hadde dieselbil måtte vi fylle ca kvar 14. dag i snitt. Det tek fleire minutt kvar gong. Å setje i kontakta på veg inn kvar ettermiddag, og ta ho ut kvar morgon, tek berre nokre sekund kvar dag. Det sparer vi mykje tid på. Ikkje er det kø der heller.

 

Et momnet her er også at man kan ta med seg reserve drivstoff , eller uten store problemer hente ekstra drivstoff

går man tom for strøm så er det mye vanskeligerer

Går du tom for straum er du rett og slett dum. Det er ikkje akkurat vanskeleg å finne straum her i landet, og du veit veldig godt kor langt du kan køyre før du må lade. Alternativt kan du finne nokon som kan taue deg. Tauing med regen kan lade like fort som vanleg hurtiglading.

 

Dette betyr mye for bruken

 

tenk nå bare på følgende eksempel :

du har tenke å skru sammen noe deler med en elkektrisk batteridrill og har bare ett batteri

rett før du er ferdig gåt drillen tomm for strøøm og deu må vente misnt en time før batteriet er laddet opp

Det er ganske iriterende når du vil bli ferdig så fort som mulig

Når du har ein målar på det batteriet som fortel nøyaktig kor mykje du kan drille før batteriet er tomt, burde du ha tenkt på det før. Til dømes sist du brukte drillen. Spesielt sidan du tydelegvis treng fullt batteri for å skru saman desse greiene. Elles kunne du klart deg med å lade akkurat lenge nok til at du kunne skru ferdig.

 

For elbiler vil det også føles slik , men her må du vente mye lengere , med minder du har en huirtigladdere i nærheten

Tru meg, det gjer det ikkje. Om du er so dårleg til å planleggje som drill-dømet ditt tyder på, so kanskje. Vi andre passar på å setje drillen til lading i god tid før vi byrjar på eit prosjekt som krev heile batterikapasiteten til drillen. Slik er det òg med bilen. Og om det kjem ein uventa tur, er det ingen grunn til å saktelade meir enn at vi når fram til neste hurtigladar.

 

et moement til man brude ta med er at mange kjør til hytta , uten at det nødvendigvis er innelgt strøm der

skal man ladde bilen med agregat i 8 timer om man er uheldig å ha for lite strøm ?

Det er ikkje hellet som avgjer kor mykje straum du har på batteriet, like lite som det er uhell som gjer at nokon går tom for drivstoff i ein eksosbil. Dette er heilt trivielt å planleggje so lenge du veit kvar du skal.

 

Hva med å  ha muligheten for å ha strøm for flere uker tilgjengelig også på de mere øde stedene ?

Det er ikkje mange stader her i landet som er aude nok til at det ikkje er straum der, og det er uansett aldri mange mil til næraste stad med innlagt straum. Om du verkeleg har tenkt å køyre i ring i audemarka i fleire veker, får du ta med deg eit aggregat, nokre solcellepanel, ein liten vindturbin eller liknande. Det er eit løysbart problem. Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

 

 

bemsin er jo også bare gass.

Nei, bensin er flytande med kokepunkt over 100°C.

 

lær deg fakta.

bensin fordamper også når det er minusgrader

varmer man opp bensinen til 100 °C  så er det stor sansynlighet at det tar fyr på grunn av all gassen dom utviles

 

Sei meg, tullar du no? Ungane mine lærte om is, vatn og damp i barnehagen. Is er vatn i fast form, vatn er vatn i flytande form og damp er vatn i gassform. Bensin har dei same fasane. Bensin er i flytande form ved alle normale utetemperaturar. Alle væsker har eit temperaturavhengig damptrykk, men dei er framleis rekna som væsker fram til damptrykket er likt det atmosfæriske trykket over, og all væska kokar og går over i gassform. For at bensindampen skal ta fyr må konsentrasjonen vere relativt låg (elles er det ikkje nok oksygen til stades) og du treng ei tennkjelde. 100°C er ikkje nok i seg sjølv. Då ville bensinen teke fyr av seg sjølv under kompresjonsfasen i ein stempelmotor, utan hjelp av tennpluggen. Diesel fungerer slik.

 

Bensin er altso ikkje ein gass ved normale temperaturar, men ei væske. Akkurat som alle andre væsker vil litt gå over i gassform uansett temperatur. Det er difor kleda dine tørkar inne i vanleg romtemperatur. Sjølv om vatnet sakte men sikkert vil ta varme frå lufta og fordampe, er det ikkje vanleg å rekne vatn som ein gass ved romtemperatur.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Over 50 mil er realistisk med ein Tesla Model S100 under heilt vanleg køyring.

 

Nå ble dette teste på en tsla og bilen ville da ikke gå så langt som 50 mil

 

 

Vis meg den bensin/dieselbil som ikkje har høgare forbruk ved kaldstart. Eg har aldri hatt ein slik bil. Dessutan tek det veldig lang tid å få opp varmen inni bilen med ein moderne dieselbil.

 

nå er det fult mulig å forvarme motoren

forskjellen her er at varmeaparatet stjel strøm fra elbilene , da vil besprelsen ved å forvarme bare ha effakt til å begynne emd 

etter hver må man tilføre mere energi for å holde på varmen

 

bensinbilen har den fordelen at man kan utnytte vartmen fra motoren for varme opp resten av bilen

 

 

 

Forbruket er sjølvsagt høgare med hengar, uansett drivstoff. Kor mykje høgare er avhengig av hengaren.

 

Ha! Du får nok ikkje ut meir enn maks 30% av energien i ein bensinmotor, og då må du leggje godviljen til.

 

men så har bemsinbiler også 4-5 gager mer energi med seg

hvis batteriet har så høy kapasitet og motoren er så effektiv , hvorfor matcher da ikke elbilen kapasiteten til bensinbilen ?

 

i denne artikkelen :

https://www.tu.no/artikler/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror/224002

er det forklart at elbilen er langt minder effektiv en mange tror

så om en bensinbil har en virkningsgrad mellom 30 og 40 % ( vwikipedia har en artikkel der det står at biler fra 2005 har virkningsgrad på 35%)  så virker det som om det mere effektivt en de 70 prosenten elbilen opnår

 

 

 

Kvifor trur du det? Bilen vår har då stått parkert i fleire veker utan å vere tilkopla, og det har gått heilt fint. Kona har brukt bilen til og frå jobb (over 20 km kvar veg) i ei veke utan å lade, medan kommunen grov i innkøyrsla til huset. Det òg har gått heilt fint. Vi må ha straum på batteriet, men det er ikkje slik at straumen går ut på dato etter nokre dagar.

hvis jeg fyller tanken på en bensinbil og lar den stå i ett år så skal bilen starte

det kan man ikke si om en elbil

 

uanset så samligner du agurker og bananer her .

fyleler man opp bensinbilen så er gjennomsnitet at man ikke trenger å fylle før det har gått 2 uker når man driver å kjøre hver dag

ladder man opp elbilen og kjøre litt hverdag så må du nok ladde etter 3-4 dager på flertallet av elbiler

 

 

Då vi hadde dieselbil måtte vi fylle ca kvar 14. dag i snitt. Det tek fleire minutt kvar gong. Å setje i kontakta på veg inn kvar ettermiddag, og ta ho ut kvar morgon, tek berre nokre sekund kvar dag. Det sparer vi mykje tid på. Ikkje er det kø der heller.

 

Det tar like kort tid å løfte av bensinpumpen og putte den i påfyllingsrører

 

så venter du til tanken er fylt opp . det tar ca 5 minutter

 

Kobler du til elbilen så må du vente minst 6 ganger lengere føre du har fylt opp batteriet.

egenlig så er batteriet bare ladde til 80%

 

 

Går du tom for straum er du rett og slett dum. Det er ikkje akkurat vanskeleg å finne straum her i landet, og du veit veldig godt kor langt du kan køyre før du må lade. Alternativt kan du finne nokon som kan taue deg. Tauing med regen kan lade like fort som vanleg hurtiglading.

men var det ikke slke ting som kunne skade elbilen ?

Her snakker du om regerering fra bremsene og det er neppe like effektivt som ved hurtigladding

( du vil vel ikke svi av el-sytemet vel ?)

 

 

Når du har ein målar på det batteriet som fortel nøyaktig kor mykje du kan drille før batteriet er tomt, burde du ha tenkt på det før. Til dømes sist du brukte drillen. Spesielt sidan du tydelegvis treng fullt batteri for å skru saman desse greiene. Elles kunne du klart deg med å lade akkurat lenge nok til at du kunne skru ferdig.

 

Det er stor forskjell her

ikke alle biler har anvisning på hvor langt du kan kjøre før det er tomt for drivstoff

men de bilene som går på drivsoff har veldig god margin når varselampen lyser

 

For ellbiler brukes det valigvis tilgjengelig rekkvidde og de er lit tvisom da det er så veldig mange varierende faktorer å ta hensyn til

viser det at det er 20% i gjen på bensintanken så vet an at man kan køre noen mil til .

vises det 20% igje for strømmen så sier det ikke så mye om hvor langt  man kan kjøre

 

 

Det er ikkje mange stader her i landet som er aude nok til at det ikkje er straum der, og det er uansett aldri mange mil til næraste stad med innlagt straum....

Du får studere norgeskarte lit bedre

uanset så var da ikke ponget nettop at man skulle slippe å bruk så sable lang tid på laddingene ?

 

 

 

Sei meg, tullar du no? Ungane mine lærte om is, vatn og damp i barnehagen. Is er vatn i fast form, vatn er vatn i flytande form og damp er vatn i gassform. Bensin har dei same fasane. Bensin er i flytande form ved alle normale utetemperaturar. Alle væsker har eit temperaturavhengig damptrykk, men dei er framleis rekna som væsker fram til damptrykket er likt det atmosfæriske trykket over, og all væska kokar og går over i gassform. For at bensindampen skal ta fyr må konsentrasjonen vere relativt låg (elles er det ikkje nok oksygen til stades) og du treng ei tennkjelde. 100°C er ikkje nok i seg sjølv. Då ville bensinen teke fyr av seg sjølv under kompresjonsfasen i ein stempelmotor, utan hjelp av tennpluggen. Diesel fungerer slik.

 

Bensin er altso ikkje ein gass ved normale temperaturar, men ei væske. Akkurat som alle andre væsker vil litt gå over i gassform uansett temperatur. Det er difor kleda dine tørkar inne i vanleg romtemperatur. Sjølv om vatnet sakte men sikkert vil ta varme frå lufta og fordampe, er det ikkje vanleg å rekne vatn som ein gass ved romtemperatur.

 

Du glemmer hvor flyktig bensin er

Å sammeligne dem emd vann som koker rund 100 °C og fryser ved o°C er bak mål

 

Hvis bensin ikk avga gass ved lav temperatur så ville man heller ikke få start på motoren om vinteren uten solid formvarming

forhandsoppvarming av motoren gjør kun at man får en bedre start

Da blir det bare tull det du skriver at bensine ikke bler farliger ved høy teperatur

 

At blandingsforholde mellom lufte og bensindamp må være riktig  er da inlysende

her vil jo bensin fordampe mye lettere når man koker den som igjen gjør den mer flyktig og farlig

 

Er du tøff nok til å ta for deg en bansinkanne for så slippe en tent fyrstikk nedi ?

Hvor lenge tør du å holde en tent fystik rett innenfor fyllerøret til kanen ?

Lenke til kommentar

 

 

Hydrogenfylling går heller ikkje so fort som mange trur. Tyske Manager Magazin hadde kappløp mellom to Tesla Model S og ein Toyota Mirai langs Autobahn, med ruta lagt opp slik at det skulle vere nok hydrogenstasjonar undervegs. Mirai kom sist.

Ser ikke sånn ut her: http://www.greencarreports.com/news/1109680_tesla-model-x-electric-car-vs-toyota-mirai-fuel-cell-car-ca-road-trip
Det er fordi du har funne feil test. Det er ikkje Autobahn, ikkje Model S og ikkje Manager Magazin. Start her: http://www.manager-magazin.de/unternehmen/autoindustrie/toyota-mirai-wasserstoffauto-im-live-fahrtest-a-1060277-6.html

 

450 km mot to Tesla Model S P85. Den eine ladar undervegs, den andre ikkje.

 

Heile testen har 11 delar.

Tesla garenterer at bilen fortsatt er en batteribil etter 8 år.

https://www.abcnyheter.no/motor/2017/03/17/195286489/tesla-pa-bunn-i-ny-karing-fra-forbrukerradet

Lenke til kommentar

 

Over 50 mil er realistisk med ein Tesla Model S100 under heilt vanleg køyring.

Nå ble dette teste på en tsla og bilen ville da ikke gå så langt som 50 mil

 

I fylgje NDEC-testen er rekkjevidda 632 km. Den er nok utfordrande å få til i praksis. Den USAnske EPA-testen gjev han 539 km rekkjevidde. Det er ikkje noko problem å få til i praksis. Ved normal forsiktig køyring på norske vegar er nok reell rekkjevidde ein stad mellom dei to. 55 mil +/- litt avhengig av vêr og føre.

 

 

 

Vis meg den bensin/dieselbil som ikkje har høgare forbruk ved kaldstart. Eg har aldri hatt ein slik bil. Dessutan tek det veldig lang tid å få opp varmen inni bilen med ein moderne dieselbil.

nå er det fult mulig å forvarme motoren

forskjellen her er at varmeaparatet stjel strøm fra elbilene , da vil besprelsen ved å forvarme bare ha effakt til å begynne emd 

etter hver må man tilføre mere energi for å holde på varmen

 

Du må verkeleg lære deg å skrive. Du stavar so dårleg at det er vanskeleg å forstå kva du meiner.

 

Kan ein eksosbil kan forvarmast utan å bruke energi, er det det du seier? Ikkje drivstoff og ikkje straum, han vert berre varm fordi du trykkjer på knappen som seier "forvarme"?

 

Nei, slik er det ikkje. Du får litt lågare ekstraforbruk ved kaldstart om du brukar motorvarme, men då må du kople bilen til ein stikkontakt. Og veit du, det kan du gjere med ein elbil òg! Då brukar dei straum frå straumnettet til forvarminga. Akkurat som ein eksosbil vil ein elbil produsere varme ved køyring, både frå batteri, kraftelektronikk og motor. Ein elbil som utnyttar denne varmen (til dømes ein Tesla) treng normalt ikkje bruke ekstra straum til oppvarming når desse komponentane har vorte varme.

 

 

bensinbilen har den fordelen at man kan utnytte vartmen fra motoren for varme opp resten av bilen

Elbilar har akkurat den same fordelen. Det er litt mindre varme å utnytte, men normalt treng du ikkje den varmen. Om sommaren er det heller motsett. Då brukar bilen energi på å halde kupeen kald. Elbilar brukar energien mest effektivt her òg.

 

 

Ha! Du får nok ikkje ut meir enn maks 30% av energien i ein bensinmotor, og då må du leggje godviljen til.

men så har bemsinbiler også 4-5 gager mer energi med seg

hvis batteriet har så høy kapasitet og motoren er så effektiv , hvorfor matcher da ikke elbilen kapasiteten til bensinbilen ?

 

Det du skriv gjev ikkje meining. Kva slags kapasitet snakkar du om? 100 kWh batteri tilsvarer berre 10 liter diesel. Vis meg den dieselbil på to tonn som kan gå over 50 mil på ti liter diesel. Elbilar er veldig mykje meir effektive enn eksosbilar.

 

 

i denne artikkelen :

https://www.tu.no/artikler/elbilen-er-langt-mindre-effektiv-enn-mange-tror/224002

er det forklart at elbilen er langt minder effektiv en mange tror

så om en bensinbil har en virkningsgrad mellom 30 og 40 % ( vwikipedia har en artikkel der det står at biler fra 2005 har virkningsgrad på 35%)  så virker det som om det mere effektivt en de 70 prosenten elbilen opnår

Her blandar du motor og bil. Sjølv om ein bensinmotor har ei teoretisk verknadsgrad på 35% om han heile tida vert køyrt med optimalt turtal og effekt, er det mange andre komponentar som øver motstand og friksjon før den krafta kjem ned på vegen. Det same gjeld elbilar.

 

 

 

Kvifor trur du det? Bilen vår har då stått parkert i fleire veker utan å vere tilkopla, og det har gått heilt fint. Kona har brukt bilen til og frå jobb (over 20 km kvar veg) i ei veke utan å lade, medan kommunen grov i innkøyrsla til huset. Det òg har gått heilt fint. Vi må ha straum på batteriet, men det er ikkje slik at straumen går ut på dato etter nokre dagar.

hvis jeg fyller tanken på en bensinbil og lar den stå i ett år så skal bilen starte

det kan man ikke si om en elbil

 

Seier du det? Min gamle dieselbil stod i 6 månader, og den starta ikkje. Startbatteriet var flatt. Etter litt lading starta han. Har du sett – det er akkurat som ein elbil.

 

 

uanset så samligner du agurker og bananer her .

fyleler man opp bensinbilen så er gjennomsnitet at man ikke trenger å fylle før det har gått 2 uker når man driver å kjøre hver dag

ladder man opp elbilen og kjøre litt hverdag så må du nok ladde etter 3-4 dager på flertallet av elbiler

Det er sjølvsagt avhengig av kor langt du køyrer, både for eksos- og elbil. Det er òg avhengig av tankvoum/batterikapasitet. Uansett ere det ikkje noko praktisk problem for elbilar, sidan det å kople til straum når du parkerer for kvelden er rutine. Å gløyme det 3-4 dagar på rad skal mykje til.

 

 

 

Då vi hadde dieselbil måtte vi fylle ca kvar 14. dag i snitt. Det tek fleire minutt kvar gong. Å setje i kontakta på veg inn kvar ettermiddag, og ta ho ut kvar morgon, tek berre nokre sekund kvar dag. Det sparer vi mykje tid på. Ikkje er det kø der heller.

 

Det tar like kort tid å løfte av bensinpumpen og putte den i påfyllingsrører

 

Etter at du allereie har kasta vekk mykje tid på å køyre inn til bensinstasjonen og stanse ved pumpa, ja. Etterpå skal du betale og køyre derifrå. Det tok veldig mykje meir av mi tid enn lading av bil gjer no.

 

 

så venter du til tanken er fylt opp . det tar ca 5 minutter

Det fine med elbil er at denne tida kan brukast til noko produktivt. Du treng ikkje stå der å vente på ein skiten bensinstasjon, som du må med ein eksosbil.

 

 

Kobler du til elbilen så må du vente minst 6 ganger lengere føre du har fylt opp batteriet.

Dette er fullstendig misforstått. Du er mentalt låst til eksosbilen.

 

For det første er det ingen som fyller batteriet heilt opp dersom dei må vente på det. Eg trur rekorden min er fire minutt superlading rett sør for Hirtshals når eg skulle nå ei ferje. Då sprang eg inn og kjøpte ein kopp kaffi, før eg ilte vidare med tre-fire mil ekstra på batteriet. Då var eg heilt sikker på å nå neste superladar på veg heim, utan at eg måtte lade på ferja. (Mange ferjeselskap let deg gjere det om du spør pent.)

 

For det andre ladar vi ikkje før etter mange timars køyring. Då treng i alle fall eg både mat og pissepause. I staden for å vente, gjer eg det eg skal. So kjem eg attende til bilen, koplar frå og køyrer vidare. Det er svært sjeldan at eg faktisk har venta på lading. Bilen ladar medan han ventar på meg.

 

 

 

Går du tom for straum er du rett og slett dum. Det er ikkje akkurat vanskeleg å finne straum her i landet, og du veit veldig godt kor langt du kan køyre før du må lade. Alternativt kan du finne nokon som kan taue deg. Tauing med regen kan lade like fort som vanleg hurtiglading.

men var det ikke slke ting som kunne skade elbilen ?

Her snakker du om regerering fra bremsene og det er neppe like effektivt som ved hurtigladding

( du vil vel ikke svi av el-sytemet vel ?)

 

Nei, det skadar ikkje bilen. Nei, du regenererer ikkje frå bremsene. Akkurat som andre elektriske motorar, vil motoren i ein elbil generere straum når du dreg han rundt. Kor mykje du kan regenerere varierer frå modell til modell. Ein Tesla kan regenerere opp til ca 75 kW, som er meir enn ein typisk CHAdeMO hurtigladar kan levere (50 kW). Nei, du svir ikkje av noko som helst. Bilen regulerer regenereringa sjølv, og bilen vil regenerere mindre dersom batteriet er veldig kaldt eller veldig fullt, og ikkje kan ta lading like fort.

 

 

 

Når du har ein målar på det batteriet som fortel nøyaktig kor mykje du kan drille før batteriet er tomt, burde du ha tenkt på det før. Til dømes sist du brukte drillen. Spesielt sidan du tydelegvis treng fullt batteri for å skru saman desse greiene. Elles kunne du klart deg med å lade akkurat lenge nok til at du kunne skru ferdig.

Det er stor forskjell her

ikke alle biler har anvisning på hvor langt du kan kjøre før det er tomt for drivstoff

men de bilene som går på drivsoff har veldig god margin når varselampen lyser

 

For ellbiler brukes det valigvis tilgjengelig rekkvidde og de er lit tvisom da det er så veldig mange varierende faktorer å ta hensyn til

 

Desse faktorane er godt kjende. Du veit kor fort du køyrer, om det regnar, om du skal netto oppover i høgda eller nedover mot havet, osb. Det er ingen overraskingar her. I tillegg har du vanlegvis eit par mil att i "haltemodus" når batteriet er tomt i fylgje målaren, slik at du kan finne eit hus og låne litt straum, om du har drite skikkeleg på draget. Alle hus (og bensinstasjonar) har jo innlagt straum her i landet. Eg har ikkje høyrt om nokon som har vorte ståande i vegkanten pga tomt batteri.

 

 

viser det at det er 20% i gjen på bensintanken så vet an at man kan køre noen mil til .

vises det 20% igje for strømmen så sier det ikke så mye om hvor langt  man kan kjøre

På min bil står det ikkje %, men kor mange km eg har att ved eit forbruk på 200 Wh/km. Vanlegvis ligg forbruket mitt litt under det, men som med alle bilar varierer forbruket med ein heil del faktorar. Desse faktorane er kjende. Ein eksosbillist som ser at bensinlampa lyser kan sikkert verte overraska over kort kort den siste slanten på tanken rakk, då han er ute og køyrer med hengar ein regnfull dag. Ein elbilist er neppe det. Både gjennomsnittleg forbruk og resterande batterikapasitet kjem godt fram.

 

 

 

Det er ikkje mange stader her i landet som er aude nok til at det ikkje er straum der, og det er uansett aldri mange mil til næraste stad med innlagt straum....

Du får studere norgeskarte lit bedre

uanset så var da ikke ponget nettop at man skulle slippe å bruk så sable lang tid på laddingene ?

 

Eg pleier å sove kvar natt. Kva med deg? Du skildrar ein heilt usannsynleg situasjon med køyring i ring i audemarka, og det er sikkert eit artig tanke-eksperiment. Om du ikkje skal ta pauser for å sove ein gong, då vert det for dumt. Kom med eit realistisk scenario i staden.

 

 

 

Sei meg, tullar du no? Ungane mine lærte om is, vatn og damp i barnehagen. Is er vatn i fast form, vatn er vatn i flytande form og damp er vatn i gassform. Bensin har dei same fasane. Bensin er i flytande form ved alle normale utetemperaturar. Alle væsker har eit temperaturavhengig damptrykk, men dei er framleis rekna som væsker fram til damptrykket er likt det atmosfæriske trykket over, og all væska kokar og går over i gassform. For at bensindampen skal ta fyr må konsentrasjonen vere relativt låg (elles er det ikkje nok oksygen til stades) og du treng ei tennkjelde. 100°C er ikkje nok i seg sjølv. Då ville bensinen teke fyr av seg sjølv under kompresjonsfasen i ein stempelmotor, utan hjelp av tennpluggen. Diesel fungerer slik.

 

Bensin er altso ikkje ein gass ved normale temperaturar, men ei væske. Akkurat som alle andre væsker vil litt gå over i gassform uansett temperatur. Det er difor kleda dine tørkar inne i vanleg romtemperatur. Sjølv om vatnet sakte men sikkert vil ta varme frå lufta og fordampe, er det ikkje vanleg å rekne vatn som ein gass ved romtemperatur.

Du glemmer hvor flyktig bensin er

Å sammeligne dem emd vann som koker rund 100 °C og fryser ved o°C er bak mål

 

Bensin er ikkje meir flyktig enn vatn. Du trur det kanskje fordi bensindamp luktar sterkt. Hadde bensin vore veldig flyktig, ville du ikkje kunne parkert bilen og framleis ha bensin på tanken etter eit år.

 

 

Hvis bensin ikk avga gass ved lav temperatur så ville man heller ikke få start på motoren om vinteren uten solid formvarming

forhandsoppvarming av motoren gjør kun at man får en bedre start

Da blir det bare tull det du skriver at bensine ikke bler farliger ved høy teperatur

Kvar skreiv eg det?

 

I ein forgassar vert bensinen forstøva i det han vert sugd ut av venturi-røyret inn i lufststraumen på veg inn i inntaksmanifolden, ikkje fordampa. I ein innsprøytingsmotor vert flytande bensin spraya direkte inn i anten sylinderen eller inntaksventilen. Heller ikkje der vert bensinen fordampa først. Temperaturen i sylinderen stig ein god del i kompresjonsfasen, og då vil dei små bensindråpane i ein viss grad fordampe. Kokepunktet stig òg pga trykkauken.

 

 

At blandingsforholde mellom lufte og bensindamp må være riktig  er da inlysende

her vil jo bensin fordampe mye lettere når man koker den som igjen gjør den mer flyktig og farlig

Jepp, men veit du kva blandingsfoholdet må vere? Det vert lett for mykje bensindamp i høve til luft, og då tek det ikkje fyr.

 

 

Er du tøff nok til å ta for deg en bansinkanne for så slippe en tent fyrstikk nedi ?

Hvor lenge tør du å holde en tent fystik rett innenfor fyllerøret til kanen ?

Å sleppe ei tent fyrstikk nedi ei halvfull bensinkanne går heilt fint. Det kan eg gjerne gjere. Ho kjem til å treffe bensinen og slokne på same måte som når du dyppar ei fyrstikk i vatn. Far min var bilmekanikar, og demonstrerte dette ein gong ved å sløkkje sneipen i ei bøtte med bensin. Berre prøv sjølv. Det er verre med ei tom bensinkanne som kan ha ein liten bensinrest i botnen, for den har høgt volum av ei blanding av bensindamp og luft som kan vere rett for forbrenning.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

1:

 

 

Du må verkeleg lære deg å skrive. Du stavar so dårleg at det er vanskeleg å forstå kva du meiner.

Kan ein eksosbil kan forvarmast utan å bruke energi, er det det du seier? Ikkje drivstoff og ikkje straum, han vert berre varm fordi du trykkjer på knappen som seier "forvarme"?

Nei, slik er det ikkje. Du får litt lågare ekstraforbruk ved kaldstart om du brukar motorvarme, men då må du kople bilen til ein stikkontakt. Og veit du, det kan du gjere med ein elbil òg! Då brukar dei straum frå straumnettet til forvarminga. Akkurat som ein eksosbil vil ein elbil produsere varme ved køyring, både frå batteri, kraftelektronikk og motor. Ein elbil som utnyttar denne varmen (til dømes ein Tesla) treng normalt ikkje bruke ekstra straum til oppvarming når desse komponentane har vorte varme.
 

 

Da bør du lære deg hvordan set er å ha dyleksi

nok om det

 

her er du uening med meg . me det betur ikke at du skal vri på det jeg skriver

nå prøver du nok å poengeter at det er bedre at en elbil formvarmes en en fosilbil

Då har du bommet totalt

 

Det er fult mulig å starte en fosilbil når den er kald uten at man mister så mye av den lagrede energie man har med seg

 bilen forurenser lit mere de første minutene

 

gjør man det med en elbil så mister den mere energi

 

Det betyr bl.a. at elbilene er mere avhengig av infrastrukturen en bensinbilen er

synes du det taler til elbilen sin fordel ?

 

 

2:

 

 

Elbilar har akkurat den same fordelen. Det er litt mindre varme å utnytte, men normalt treng du ikkje den varmen. Om sommaren er det heller motsett. Då brukar bilen energi på å halde kupeen kald. Elbilar brukar energien mest effektivt her òg.

Det er bare noe du har funnet på selv

 

en bensinmotor har en arbeidsteperatur som ligger et sted rund 100°C

den varman kan man utnytte til å varme opp selv bilen

 

en en elmotor blir kansje 50-60 °C . hvordan kan det da gi bedre oppvarming ?

 

for å kjøle ned noe som er varm så må varmen veksle med noe som er kalderer .

til det brukt man før bare luften rund

så ble det brukt vann som le ledet til en større flate som så vekslet med luften

 

mange elbiler har i dag tatt i bruk varmepumpeteknik

At du mer skal gi elbilen ekstra fordeler er meningsløst , da dette også kunne være moter på alle biler

 

 

3:

 

Det du skriv gjev ikkje meining. Kva slags kapasitet snakkar du om? 100 kWh batteri tilsvarer berre 10 liter diesel. Vis meg den dieselbil på to tonn som kan gå over 50 mil på ti liter diesel. Elbilar er veldig mykje meir effektive enn eksosbilar.

Jeg snakker her om hvor mye energi man har med seg

Man har alt så med seg 4-5 ganger mere enegi på bensintanken en elbilen har på batteriene

 

i tilegg så går det minst 6 ganger rasker å fylle opp tanken en å ladde bateriet

 

 

4:

 

Her blandar du motor og bil. Sjølv om ein bensinmotor har ei teoretisk verknadsgrad på 35% om han heile tida vert køyrt med optimalt turtal og effekt, er det mange andre komponentar som øver motstand og friksjon før den krafta kjem ned på vegen. Det same gjeld elbilar.

slik jeg forstår forklringen hos vikipedia så er det nettop denne virkningsgraden man får på drivhjulene

du bør selv lette opp den samme forklringene i stedet for å anta ting

 

5:

 

Seier du det? Min gamle dieselbil stod i 6 månader, og den starta ikkje. Startbatteriet var flatt. Etter litt lading starta han. Har du sett – det er akkurat som ein elbil.

Slett ikke . for her handler det om drivkraften til motoren

Du fikk også bevist det jeg ville frem til at motoren på bilen din god kunne bruke drivstoffet etter 6 månder , mens batteriet måte laddes

 

6:

 

Etter at du allereie har kasta vekk mykje tid på å køyre inn til bensinstasjonen og stanse ved pumpa, ja. Etterpå skal du betale og køyre derifrå. Det tok veldig mykje meir av mi tid enn lading av bil gjer no.

det tror jeg ikke noe på

ladingen fra "tomt" batteri til 80% skal gå på ca 30 minutter ved hurtigladding

har ma nesten tom tank så tar det omtrent 5 minutter å fylle

og normalt rund 5 minutter å batale

 

Ergo så klar du det 3 ganger raskere

7:

 

 

Det fine med elbil er at denne tida kan brukast til noko produktivt. Du treng ikkje stå der å vente på ein skiten bensinstasjon, som du må med ein eksosbil.
 

 

Du må jo uanset vente

på et slikt sted er det ikke så alt for mye å finne på uansett

i alle tilfelle så trengeman stengt tat ikke å holde i pumpepistolen heller mes den gjør jobben sin

 

8:

 

For det første er det ingen som fyller batteriet heilt opp dersom dei må vente på det. Eg trur rekorden min er fire minutt superlading rett sør for Hirtshals når eg skulle nå ei ferje. Då sprang eg inn og kjøpte ein kopp kaffi, før eg ilte vidare med tre-fire mil ekstra på batteriet. Då var eg heilt sikker på å nå neste superladar på veg heim, utan at eg måtte lade på ferja. (Mange ferjeselskap let deg gjere det om du spør pent.)

For det andre ladar vi ikkje før etter mange timars køyring. Då treng i alle fall eg både mat og pissepause. I staden for å vente, gjer eg det eg skal. So kjem eg attende til bilen, koplar frå og køyrer vidare. Det er svært sjeldan at eg faktisk har venta på lading. Bilen ladar medan han ventar på meg.

 

men nå ser jeg ikke poenget med så mange stopp under veis

5 minuters ladding vil jo på langt være nok for lange kjøreturer

hvor mange stopp har du tenkt å ta egenlig ?

 

9:

 

Nei, det skadar ikkje bilen. Nei, du regenererer ikkje frå bremsene. Akkurat som andre elektriske motorar, vil motoren i ein elbil generere straum når du dreg han rundt. Kor mykje du kan regenerere varierer frå modell til modell. Ein Tesla kan regenerere opp til ca 75 kW, som er meir enn ein typisk CHAdeMO hurtigladar kan levere (50 kW). Nei, du svir ikkje av noko som helst. Bilen regulerer regenereringa sjølv, og bilen vil regenerere mindre dersom batteriet er veldig kaldt eller veldig fullt, og ikkje kan ta lading like fort.

 

slik regenerering er jo nettop avhengig av både farten og hvor mye brems det er på systemet

det du glemmer her er at elbiler har en eller annen form for automatgir

og det advares nettop mot å slepe biler med automatgir . det kan ødelgge divsystemet

 

10:

 

Desse faktorane er godt kjende. Du veit kor fort du køyrer, om det regnar, om du skal netto oppover i høgda eller nedover mot havet, osb. Det er ingen overraskingar her. I tillegg har du vanlegvis eit par mil att i "haltemodus" når batteriet er tomt i fylgje målaren, slik at du kan finne eit hus og låne litt straum, om du har drite skikkeleg på draget. Alle hus (og bensinstasjonar) har jo innlagt straum her i landet. Eg har ikkje høyrt om nokon som har vorte ståande i vegkanten pga tomt batteri.

 

jeg har ihverfall set det

Den ene gangen var det en lief som kjøret veldig sakt emd nødblinken på

 

faktorene du sikter til er ønyaktige ( når nedoverbakke føre til regenering , flatt mark og oppover bakke samt far gir mere bruk av strøm)

man vil vite temmlig nøyaktig hvor man km man har igjen

her er igjen poenget at med drivstoff så kan man ta med litt ekstra , det kan man ikke med elbiler

man er totall avhengig av infrastruktur og svært sårbar hvis det skulle opstå en krisee

med bensin og diesel så har man mere å gå på

 

11:

 

På min bil står det ikkje %, men kor mange km eg har att ved eit forbruk på 200 Wh/km. Vanlegvis ligg forbruket mitt litt under det, men som med alle bilar varierer forbruket med ein heil del faktorar. Desse faktorane er kjende. Ein eksosbillist som ser at bensinlampa lyser kan sikkert verte overraska over kort kort den siste slanten på tanken rakk, då han er ute og køyrer med hengar ein regnfull dag. Ein elbilist er neppe det. Både gjennomsnittleg forbruk og resterande batterikapasitet kjem godt fram.

 

men reker det frem til næremeste ladding ?

gjør man ikke det så er disse faktorene meningsløse

 

12:

 

Eg pleier å sove kvar natt. Kva med deg? Du skildrar ein heilt usannsynleg situasjon med køyring i ring i audemarka, og det er sikkert eit artig tanke-eksperiment. Om du ikkje skal ta pauser for å sove ein gong, då vert det for dumt. Kom med eit realistisk scenario i staden.

Det er jo nettop ødemarka som er poenget her

det fines de som liker å farte der .

da må  man ha med seg tilstrekelig med energi for både menske og maskin

går maskinen på strøm så har man et gedigent problem

 

13:

 

Bensin er ikkje meir flyktig enn vatn. Du trur det kanskje fordi bensindamp luktar sterkt. Hadde bensin vore veldig flyktig, ville du ikkje kunne parkert bilen og framleis ha bensin på tanken etter eit år.

hvor har du det fra at man kjøre rund uten tanklokkk ?

det er jo nettop fordi besinen er flytig , den fordamper lett ved lave tapertur og skan ta fyr når konsentrasjon er riktig

da trenger man ikke varme den opp for å få nok damp , slik man må gjøre med vann

 

14:

 

Hvis bensin ikk avga gass ved lav temperatur så ville man heller ikke få start på motoren om vinteren uten solid formvarming
forhandsoppvarming av motoren gjør kun at man får en bedre start
Da blir det bare tull det du skriver at bensine ikke bler farliger ved høy teperatur


Kvar skreiv eg det?

 

Du forklarte det på en måte som tilsa det

 

15:

 

Jepp, men veit du kva blandingsfoholdet må vere? Det vert lett for mykje bensindamp i høve til luft, og då tek det ikkje fyr.

jeg gjetter på et sted mellom 5 og 10 %

 

16:

 

Å sleppe ei tent fyrstikk nedi ei halvfull bensinkanne går heilt fint. Det kan eg gjerne gjere. Ho kjem til å treffe bensinen og slokne på same måte som når du dyppar ei fyrstikk i vatn. Far min var bilmekanikar, og demonstrerte dette ein gong ved å sløkkje sneipen i ei bøtte med bensin. Berre prøv sjølv. Det er verre med ei tom bensinkanne som kan ha ein liten bensinrest i botnen, for den har høgt volum av ei blanding av bensindamp og luft som kan vere rett for forbrenning.

 

Da har du denne gangen forstått poenget

 

ps: vær snill å numere alle sitatene når du har så mange

Lenke til kommentar

Selvfølgelig trengs det utvikling innen batterier for kjøretøy. Ladetid og kjørelengde er en begrensning.

 Men med dagen batterier som lett går 10 mil, uten at vekten av batteriene blir for stor burde være nok.  Hvis kjøretøyene  lages som en hybrid med batteri OG  brenselceller.  Ja takk, begge deler. Problemet løst.

 

Tja du får elbiler nå som klarer mange ganger mer enn 100Km uten at de er tyngre ann "vanlige" biler av den grunn. Rekorden på 24Timer inkludert ladestopp med elbil som er i handlen ladet på ladestasjoner som finnes i dag er 2446Km . Kjører du mer enn det pr døgn må du nok kjøpe dieselbil ;-)

Lenke til kommentar

Hvem er alle disse menneskene med rekkeviddeangst? Og hvor ofte kjører de så langt at de får utpreget rekkeviddeangst? Opel, Chevy og Tesla har alle el-biler som allerede idag klarer 300-500 km på en lading. 

 

Og har alle disse "rekkeviddeangst" folka det så travelt om de kjører feks Oslo-Trondheim at det er uaktuelt å ta seg en halvtimes pause? 

 

Det er flere som snakker om å "måtte ha to biler" om de skulle kjøpe el-bil. Hvorfor det?

Er det fordi disse har et så unikt kjøremønster kombinert med en så hektisk livsstil at de vet de støtt vil få rekkeviddeproblemer? Og de er helt sikre på at lading er det ikke tid til underveis?

 

Det hender seg at jeg drar på bilferie. Ikke ofte. Men noen ganger har jeg gjort det. Selv da om jeg er på en 3-4000 km tur har jeg det ikke så travelt at jeg ikke kunnet ha tatt en stopp for lading ved behov. For pokker, det er jo ferie :yes: Om ikke annet så kunne jeg kost meg masse med pølse og is i sommervarmen. 

 

Mitt tips til de som tror at el-bil ikke kan være eneste bil er å rett og slett forsøke. Møt angsten din og bli et bedre menneske. 

Skulle du finne ut at du en gang eller to per måned ikke kan bruke din el-bil pga din unike situasjon så lei deg en bil for disse dagene. Selv med leiebil en dag eller to hver eneste måned året igjennom så vil du spare mer penger på el-bil enn det leiebilen koster. 

Endret av bojangles
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For å ta problemen opp på nytt

rekkvidde : elbiler har en tererisk  rekkvidde på alt fra 15-20 mil til litt over 50 mil

denne rekkvidden er urealistisk

Så vet man man kapasitent på batterien kan reduseres så my som over 50 % om det er kaldt

 

Denne efekten har man ikke av en bemsin/dieslebil

 

skulle man kjøre rundt med henger så kan det hende at man bare sitter igjen med  langt under halvparten av det batteri skulle gi

 

jeg vil påstå at den mengden energi man har med seg på tanken i en bensin /diesel bil er 4 ganger mer en det man har på batterien i en elbil .

Elmotoreren er dog nær 100% effektiv mens bensin og diselmoter ligger på rund 50%

 

Ett av problemene er at man må være sktremt påppaselig å ladde elbilen nesten ver dag for å ungå problemer.

Glememer man det elle om laddee kontakten er utilgjenglig så vil man få problmer

Her har man bare noen få dager på seg

 

For en besin og dieselbil så holder det å fylle på men noen ukers mellomrom

Da rekekr drivstoffet 5 ganger lenger og de til tross for at man sluser emer med det

 

Et momnet her er også at man kan ta med seg reserve drivstoff , eller uten store problemer hente ekstra drivstoff

går man tom for strøm så er det mye vanskeligerer

 

Dette betyr mye for bruken

 

tenk nå bare på følgende eksempel :

du har tenke å skru sammen noe deler med en elkektrisk batteridrill og har bare ett batteri

rett før du er ferdig gåt drillen tomm for strøøm og deu må vente misnt en time før batteriet er laddet opp

Det er ganske iriterende når du vil bli ferdig så fort som mulig

 

For elbiler vil det også føles slik , men her må du vente mye lengere , med minder du har en huirtigladdere i nærheten

 

et moement til man brude ta med er at mange kjør til hytta , uten at det nødvendigvis er innelgt strøm der

skal man ladde bilen med agregat i 8 timer om man er uheldig å ha for lite strøm  ?

Hva med å  ha muligheten for å ha strøm for flere uker tilgjengelig også på de mere øde stedene ?

( her må man ta hensyn til at  biler som bruker drivstoff ikke skal være tilgjengelig om en del år ,  altså i fremtiden )

 

 

Hm du argumenterer mot el-bil grunnet rekkeviddeangst, ladetid og så trenger du bare fylle tanken 2 ganger per måned? Du er jo en perfekt kandidat for el-bil. En real gjennomsnittsnordmann. Du kjører sikkert mellom 8-12.000 km per år. El bil er perfekt for deg.

 

El-bil gir deg blant annet følgende fordeler

Du slipper å kjøre til bensinstasjon  ganger per måned.

Du trenger ikke tenke på oljeskift, filterbytte, registerreim eller justering av ventiler eller bytte av tetteringer. 

 

Du plugger i kontakten når du parker bilen når du kommer hjem. Det tar deg 10 sekunder. Så plugger du ut neste morgen. Du kan til og med kjøre med tilhenger, og du har ingen grunn til problematisere over rekkevidden som kjører 2 tanker per måned. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

for å rydde en ting av veiene med en gang .

jeg har ikke noe bil selv , men bruker den som hører til i familiene

jeg kjører også en av de bilene som brukes på jobben

 

 

Om jeg har en spesielt kjøre mønster tror jeg ikke

Derimot så ser jeg på flere problemstillinger fosilbil vs elbil.og vil deremd sameling det kjøremønstre jeg opplver eller hører om enten man bruker bensin/ diesel eller strøm

 

Min klare oppfatning er at det er flere faktorer som blir oversett slike debatter

Det er disse faktorene jeg forsøker å få frem

 

Må må man også tenke på at fremtiden vil forby alt annet en elktrisk drift , defor er det viktig at allle problemen blir diskutert

i slike debatter er tendensen at bare fordelene blir diskutert mens ulempene blir stort set avvist eller bortforklar på alle mulig måter

 

Derfor er jeg opptaat av å hvite hvordan man løser slike ting med ellbil

 

 

Om noen f.eks  vil kjøre opp på fjellet med det enste kjøretøyet man har som er elsktrisk , til en hytte som ikke har innelgt strøm

hvordan skal man da løse laddebehovet ?

Det samme kan man spørere om hvis man blir forhindret i å ladde på lang tid

 

Her jo infrastrukturen for laddestasjoner mere sårbar en infrastrukturen for bensin og dieselbiler .

må må heller ikke glemme at tilgjengeligheten for ladding er veldig ulikt fordelt i landet

 

driver man å bruker elektrisk varebil med begrenset rekkevidde så er jeg rimelig sikekr på at den rekkevidden er knap for mangge transportbehov

pr.dag er det bare de mindre varebilen som er elektrisk så da må større leveranser fordeles på flere turer.

det vil medføre mere kjøring og mere tidsbruk fremfor å bruke en stor bil og en tur for hele kjøreruten

 

Når det gjelder strøm forbrukt på slike biler så er tid og vekt en viktig faktor likevell så er jeg overbevist at en stor vare bil vil vere mer effektiv her

 

skal man ha personbil som er elektrisk så er også utvalget noe begrensett

skal man slippe å tenke på å måtte finne en camping plass eller hotelle for hver overnatting , og helelr ta "huset" med seg så er utvalget enda mere begrenset

 

Det menre jeg er viktige faktorer

 

Når man drar inn argumentene om man trenger bare enn eller flere biler så er det mange faktorer som gjelder

fra før har man spørmålet om noen i familien skal bruke bussen og noen andre skal bruke bilene

har man bare en bil så er valget ikke så vanskelig

da blir det også en bil som kan brukes til alt mulig , fra korte hendleturer til lange ferier

 

velger man flere , fordi det er for vnaskelig å bruke kolektivtrafikk så vil den enne bilen vøre den fleksible

mens den andre en liten sak som bare kan frakte noen få personer

 

Da kan man også stille seg spørsmålet om den ene eller begge kan være elbiler

det er også her rekevide angsten slår inn

 

Avhengig hvor man er så  blir det også et spørsmål om man har laddemuligheter

Det er heller ikke alle borligbyggelag som tilatter en å ladde i garasjen

Det var det en artikkel om i avisen

Lenke til kommentar

Hvem er alle disse menneskene med rekkeviddeangst? Og hvor ofte kjører de så langt at de får utpreget rekkeviddeangst? Opel, Chevy og Tesla har alle el-biler som allerede idag klarer 300-500 km på en lading.

Når du skriver det finnes tre merker mener du vel egentlig at det finnes tre modeller som har så lang rekkevidde (Og kun to av de er praktisk tilgjengelige, ampera-e er ikke noe du kan få levert i år uten videre)

 

Tesla-s og x har nok rekkevidden som skal til å være en eneste bil for en bruker med både normal kort daglig bruk og behov for lengre turer, men dette er begge biler som kommer farlig nær millionen som nybil. Bruktbiler finnes, men fint lite under en halv million og da snakker vi biler med temmelig mange kilometer på telleverket.

 

Så for alle de som ikke synes det er aktuelt å legge ut en halv til en million for en bil (Og det er mange), finnes det ikke aktuelle elbiler med rekkevidde som passer til lengre turer. Denne problmstillinger blir jo heller ikke bedre av at en typisk langrekkeviddebil gjerne skal kunne få med seg 4-8 par ski og 3-4 personer m. bagasje for en helg på disse lengre turene (Det er en grunn til at stasjonsvogner er populære i norge)

 

Og har alle disse "rekkeviddeangst" folka det så travelt om de kjører feks Oslo-Trondheim at det er uaktuelt å ta seg en halvtimes pause?

 

 

Det handler neppe så mye om rekkeviddeangst som å slippe å bruke så mye tid på veien. En halvtimes pause på en 6-8 timers tur er nok innafor, 3 stopp a 30 min er nok langt mindre greit. Veikroer er ikke så inspirerende at det gjør noe.

 

Det er flere som snakker om å "måtte ha to biler" om de skulle kjøpe el-bil. Hvorfor det?

Sannsynligvis fordi de ikke anser tesla som aktuell (mest sasnnsynlig p.g.a. pris, men størrelsen gjør den også upraktisk), og med elbil mener de leaf, e-golf, e-up o.l.

 

I tilegg har jo tesla greid det kunststykket å lage to enorme biler hvor den ene ikke har trekkrok, og den andre ikke har mulighet for takstativ

 

Det hender seg at jeg drar på bilferie. Ikke ofte. Men noen ganger har jeg gjort det. Selv da om jeg er på en 3-4000 km tur har jeg det ikke så travelt at jeg ikke kunnet ha tatt en stopp for lading ved behov. For pokker, det er jo ferie :yes: Om ikke annet så kunne jeg kost meg masse med pølse og is i sommervarmen. 

 

Mitt tips til de som tror at el-bil ikke kan være eneste bil er å rett og slett forsøke. Møt angsten din og bli et bedre menneske. 

Skulle du finne ut at du en gang eller to per måned ikke kan bruke din el-bil pga din unike situasjon så lei deg en bil for disse dagene. Selv med leiebil en dag eller to hver eneste måned året igjennom så vil du spare mer penger på el-bil enn det leiebilen koster.

Min erfaring er at man skal være forsiktig med å anta at ens egne behov og prioriteringer er almenngyldige og at grunnen til at andre ikke prioriterer som en selv er at de ikke har forstått det en selv har. Det er gjerne gode grunner til at mennesker velger som de gjør.

 

Hva leiebiler anngår, så koster det gjerne noen timer å ordne med, plukke opp, og laste om i en leiebil, så dette faller raskt i samme bås som å kjøre på langtur med leaf. En helg består av 2.5 dager, da prioriterer man gjerne ikke å bruke mange timer ekstra på logistikk.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1:

Du må verkeleg lære deg å skrive. Du stavar so dårleg at det er vanskeleg å forstå kva du meiner.

 

Kan ein eksosbil kan forvarmast utan å bruke energi, er det det du seier? Ikkje drivstoff og ikkje straum, han vert berre varm fordi du trykkjer på knappen som seier "forvarme"?

 

Nei, slik er det ikkje. Du får litt lågare ekstraforbruk ved kaldstart om du brukar motorvarme, men då må du kople bilen til ein stikkontakt. Og veit du, det kan du gjere med ein elbil òg! Då brukar dei straum frå straumnettet til forvarminga. Akkurat som ein eksosbil vil ein elbil produsere varme ved køyring, både frå batteri, kraftelektronikk og motor. Ein elbil som utnyttar denne varmen (til dømes ein Tesla) treng normalt ikkje bruke ekstra straum til oppvarming når desse komponentane har vorte varme.

Da bør du lære deg hvordan set er å ha dyleksi

nok om det

Folk med dysleksi kan som regel skrive ganske bra om dei gjer seg litt flid.

 

 

her er du uening med meg . me det betur ikke at du skal vri på det jeg skriver

nå prøver du nok å poengeter at det er bedre at en elbil formvarmes en en fosilbil

Då har du bommet totalt

 

Det er fult mulig å starte en fosilbil når den er kald uten at man mister så mye av den lagrede energie man har med seg

 bilen forurenser lit mere de første minutene

 

gjør man det med en elbil så mister den mere energi

Nei, det er feil. Eksosbilen mister meir energi. Når han står der og varmar motoren går det ein god del varme ut til omgjevnadane, til dømes ut med eksosen. Eit elektrisk varmeelement har 100% verknadsgrad. All energien går til å varme lufta som vert blåst inn i kupeen.

 

 

Det betyr bl.a. at elbilene er mere avhengig av infrastrukturen en bensinbilen er

synes du det taler til elbilen sin fordel ?

Infrasturktur til elbilar finst over alt, i alle husstandar og men det er berre ca 1500 bensinstasjonar i landet. Tykkjer du det talar til fordel for eksosbilen?

 

 

2:

 

Elbilar har akkurat den same fordelen. Det er litt mindre varme å utnytte, men normalt treng du ikkje den varmen. Om sommaren er det heller motsett. Då brukar bilen energi på å halde kupeen kald. Elbilar brukar energien mest effektivt her òg.

Det er bare noe du har funnet på selv

Nei, det har eg ikkje funne på sjølv. Eg har ein elbil og veit kva eg snakkar om. Du er sovidt 18, bur hjå foreldrene dine, har ikkje eigen bil og demonstrerer gong på gong at duj ikkje har snøring på det du skriv om, og bør difor vere forsiktig med å påstå at andre finn på ting sjølv.

 

 

en bensinmotor har en arbeidsteperatur som ligger et sted rund 100°C

den varman kan man utnytte til å varme opp selv bilen

 

en en elmotor blir kansje 50-60 °C . hvordan kan det da gi bedre oppvarming ?

Kraftelektronikken kjem opp i temperaturar godt over 100 grader, men det er ikkje poenget. So lenge det er varmare enn temperaturen du vil ha i kupeen er det nok. Det er til hjelp so snart temperaturen på kjølevæska er over utetemperaturen. Ein eksosmotor lagar mykje meir varme enn du treng. Han kastar vekk mykje energi.

 

 

mange elbiler har i dag tatt i bruk varmepumpeteknik

At du mer skal gi elbilen ekstra fordeler er meningsløst , da dette også kunne være moter på alle biler

Nei, det ville vere meiningslaust å varme ein eksosbil med ei varmepumpe. Når varmepumpa skal drivast av ein eksosmotor med låg verknadsgrad, får du mindre varme ut av varmepumpa enn om du berre brenn drivstoffet og brukar varmen direkte.

 

 

3:

 

Det du skriv gjev ikkje meining. Kva slags kapasitet snakkar du om? 100 kWh batteri tilsvarer berre 10 liter diesel. Vis meg den dieselbil på to tonn som kan gå over 50 mil på ti liter diesel. Elbilar er veldig mykje meir effektive enn eksosbilar.

Jeg snakker her om hvor mye energi man har med seg

Man har alt så med seg 4-5 ganger mere enegi på bensintanken en elbilen har på batteriene

Jepp, men pga elendig verknadsgrad får du ikkje ut i nærleiken av so mykje.

 

 

i tilegg så går det minst 6 ganger rasker å fylle opp tanken en å ladde bateriet

Det har du messa om før, men det er uinteressant. Bilen min står og ladar no. Eg sit i sofaen. Bilen får det han treng til i morgon tidleg. Eg brukar ikkje tid på det. Hadde eg hatt ein eksosbil måtte eg brukt tid på det. Då er det kanskje relevant kor lang tid det tek å fylle tanken, men so lenge det ikkje går av mi tid er det nett det same for meg kor lang tid det tek.

 

 

4:

 

 

Her blandar du motor og bil. Sjølv om ein bensinmotor har ei teoretisk verknadsgrad på 35% om han heile tida vert køyrt med optimalt turtal og effekt, er det mange andre komponentar som øver motstand og friksjon før den krafta kjem ned på vegen. Det same gjeld elbilar.

slik jeg forstår forklringen hos vikipedia så er det nettop denne virkningsgraden man får på drivhjulene

du bør selv lette opp den samme forklringene i stedet for å anta ting

Eg kan ikkje slå opp den forklaringa utan ein betre referanse. URL? Wikipedia har ikkje alltid rett.

 

 

5:

 

 

Seier du det? Min gamle dieselbil stod i 6 månader, og den starta ikkje. Startbatteriet var flatt. Etter litt lading starta han. Har du sett – det er akkurat som ein elbil.

Slett ikke . for her handler det om drivkraften til motoren

Du fikk også bevist det jeg ville frem til at motoren på bilen din god kunne bruke drivstoffet etter 6 månder , mens batteriet måte laddes

Motoren på elbilen min er akkurat like god etter 6 månadar. Eg ser ikkje skilnaden. Begge bilane må lade batteriet.

 

Visste du forresten at bensin er datostemla? Med tida vil bensinen skilje seg og til ein viss grad dekomponere. Bensin som inneheld etanol vil absorbere vatn frå luft, ved låge temperaturar vert det danna eit gummiaktig stoff osb. Får ikkje ein bensinstasjon selt bensinen på 6 månadar, har dei ikkje lov å selje han. I verste fall kan motoren verte øydelagd. Difor bør du ikkje prøve å starte ein bensinbil som har ste i eit år utan å fylle på ny bensin. Med andre ord: Ein elbil som har ste i eit år treng du berre lade. Ein bensinbil må du både lade og fylle ny bensin på. :-)

 

 

6:

 

Etter at du allereie har kasta vekk mykje tid på å køyre inn til bensinstasjonen og stanse ved pumpa, ja. Etterpå skal du betale og køyre derifrå. Det tok veldig mykje meir av mi tid enn lading av bil gjer no.

det tror jeg ikke noe på

ladingen fra "tomt" batteri til 80% skal gå på ca 30 minutter ved hurtigladding

har ma nesten tom tank så tar det omtrent 5 minutter å fylle

og normalt rund 5 minutter å batale

 

Ergo så klar du det 3 ganger raskere

Det er fint for deg at det går tre gonger raskare, for du må sikkert gjere det ti gonger oftare. Faktisk er det berre ca halvparten av alle elbileigarar som nokon gong har brukt ein hurtigladar. Dei fleste berre ladar heime, og klarer seg med det. Når du brukar fem minutt på å fylle og 5 minutt på å betale, kan du hugse at eg berre brukte nokre sekund i går og nokre sekund i dag på å kople til og kople frå leidningen som gjev straum til bilen. Utan å køyre nokon omveg. Det var alt som måtte til for å få full tank medan eg sov. Kva var det du betalte for å bruke all den tida på å fylle opp tanken, sa du? :-P

 

Eg brukar ikkje mi eiga tid på å lade bilen. Du trur det kanskje, fordi det skal ta so lang tid å lade, men so lenge eg er oppteken med andre ting og bilen uansett står parkert, so tek det i praksis ikkje tid. Du brukar tid, for du må vere der fysisk. Ikkje eg.

 

 

7:

 

Det fine med elbil er at denne tida kan brukast til noko produktivt. Du treng ikkje stå der å vente på ein skiten bensinstasjon, som du må med ein eksosbil.

 Du må jo uanset vente

på et slikt sted er det ikke så alt for mye å finne på uansett

i alle tilfelle så trengeman stengt tat ikke å holde i pumpepistolen heller mes den gjør jobben sin

Tja, eg sit heime i sofaen no. Bilen ladar, men eg sit ikkje akkurat og ventar. I morgon skal eg køyre langt. Tek middagspause på ei vegkro med superladar, tenkjer eg. Mat må ein jo ha, og middagspause i bilen er ganske uaktuelt.

 

 

 

8:

 

For det andre ladar vi ikkje før etter mange timars køyring. Då treng i alle fall eg både mat og pissepause. I staden for å vente, gjer eg det eg skal. So kjem eg attende til bilen, koplar frå og køyrer vidare. Det er svært sjeldan at eg faktisk har venta på lading. Bilen ladar medan han ventar på meg.
 

men nå ser jeg ikke poenget med så mange stopp under veis

5 minuters ladding vil jo på langt være nok for lange kjøreturer

hvor mange stopp har du tenkt å ta egenlig ?

Ah, eg trudde du hadde lappen. Du kjem til å lære under langkøyringa at du skal ta pauser. Vegtrafikklova seier at du skal vere utkvilt når du køyrer bil. Yrkessjåførar må ta 45 minutts pause etter maksimalt fire og ein halv times køyring. Folk som duppar av bak rattet er ein av dei vanlegaste årsakane til frontkollisjonar.

 

 

 

9:

 

 

Nei, det skadar ikkje bilen. Nei, du regenererer ikkje frå bremsene. Akkurat som andre elektriske motorar, vil motoren i ein elbil generere straum når du dreg han rundt. Kor mykje du kan regenerere varierer frå modell til modell. Ein Tesla kan regenerere opp til ca 75 kW, som er meir enn ein typisk CHAdeMO hurtigladar kan levere (50 kW). Nei, du svir ikkje av noko som helst. Bilen regulerer regenereringa sjølv, og bilen vil regenerere mindre dersom batteriet er veldig kaldt eller veldig fullt, og ikkje kan ta lading like fort.

slik regenerering er jo nettop avhengig av både farten og hvor mye brems det er på systemet

Bremsene og motoren er to heilt ulike funksjonar. Ja, begge kan bremse, men det er ikkje vanleg å omtale motoren som bremsene..

 

 

det du glemmer her er at elbiler har en eller annen form for automatgir

og det advares nettop mot å slepe biler med automatgir . det kan ødelgge divsystemet

Min bil har fast utveksling mellom motor og hjul. Ikkje automatgir eller manuelt gir, berre eitt fast gir. Variabelt gir er ekstra kompleksitet du treng på eksosbilar fordi eksosmotorar berre er effektive i eit svært avgrensa turtalsområde.

 

 

 

10:

 

Desse faktorane er godt kjende. Du veit kor fort du køyrer, om det regnar, om du skal netto oppover i høgda eller nedover mot havet, osb. Det er ingen overraskingar her. I tillegg har du vanlegvis eit par mil att i "haltemodus" når batteriet er tomt i fylgje målaren, slik at du kan finne eit hus og låne litt straum, om du har drite skikkeleg på draget. Alle hus (og bensinstasjonar) har jo innlagt straum her i landet. Eg har ikkje høyrt om nokon som har vorte ståande i vegkanten pga tomt batteri.

jeg har ihverfall set det

Den ene gangen var det en lief som kjøret veldig sakt emd nødblinken på

Stod han i vegkanten eller køyrde han sakte?

 

 

faktorene du sikter til er ønyaktige ( når nedoverbakke føre til regenering , flatt mark og oppover bakke samt far gir mere bruk av strøm)

man vil vite temmlig nøyaktig hvor man km man har igjen

her er igjen poenget at med drivstoff så kan man ta med litt ekstra , det kan man ikke med elbiler

man er totall avhengig av infrastruktur og svært sårbar hvis det skulle opstå en krisee

med bensin og diesel så har man mere å gå på

Du kan sjølvsagt ta med ekstra med elbilar òg. Eg hadde 178 km att på batteriet då eg parkerte bilen i kveld. Då hadde eg køyrt 240 km og brukt 202 km av det bilen hevda eg hadde på batteriet då eg starta turen.

 

 

 

11:

 

På min bil står det ikkje %, men kor mange km eg har att ved eit forbruk på 200 Wh/km. Vanlegvis ligg forbruket mitt litt under det, men som med alle bilar varierer forbruket med ein heil del faktorar. Desse faktorane er kjende. Ein eksosbillist som ser at bensinlampa lyser kan sikkert verte overraska over kort kort den siste slanten på tanken rakk, då han er ute og køyrer med hengar ein regnfull dag. Ein elbilist er neppe det. Både gjennomsnittleg forbruk og resterande batterikapasitet kjem godt fram.

men reker det frem til næremeste ladding ?

gjør man ikke det så er disse faktorene meningsløse

Du spør dumt av og til..

 

 

12:

 

Eg pleier å sove kvar natt. Kva med deg? Du skildrar ein heilt usannsynleg situasjon med køyring i ring i audemarka, og det er sikkert eit artig tanke-eksperiment. Om du ikkje skal ta pauser for å sove ein gong, då vert det for dumt. Kom med eit realistisk scenario i staden.

Det er jo nettop ødemarka som er poenget her

det fines de som liker å farte der .

da må  man ha med seg tilstrekelig med energi for både menske og maskin

går maskinen på strøm så har man et gedigent problem

For svar kan du lese gamle innlegg oppatt, for no går du i sirkel.

 

 

13:

 

 Bensin er ikkje meir flyktig enn vatn. Du trur det kanskje fordi bensindamp luktar sterkt. Hadde bensin vore veldig flyktig, ville du ikkje kunne parkert bilen og framleis ha bensin på tanken etter eit år.

hvor har du det fra at man kjøre rund uten tanklokkk ?

Tanken har lufting. Ein tank utan lufting vil implodere når du brukar bensinen, og han vil eksplodere dersom bilen står i sola ein varm sommardag og innhaldet i tanken får utvide seg.

 

 

det er jo nettop fordi besinen er flytig , den fordamper lett ved lave tapertur og skan ta fyr når konsentrasjon er riktig

da trenger man ikke varme den opp for å få nok damp , slik man må gjøre med vann

Vatn tek nok ikkje fyr om du varmar det opp. :-)

 

Uansett – bensin er ei væske, ikkje ein gass. Det er difor du kan ha bensin på ei kanne. Du treng ikkje ei gassflaske.

 

 

14:

 

 

 

Hvis bensin ikk avga gass ved lav temperatur så ville man heller ikke få start på motoren om vinteren uten solid formvarming

forhandsoppvarming av motoren gjør kun at man får en bedre start

Da blir det bare tull det du skriver at bensine ikke bler farliger ved høy teperatur

Kvar skreiv eg det?

Du forklarte det på en måte som tilsa det

 

Fordi eg skreiv dette?

 

 

For at bensindampen skal ta fyr må konsentrasjonen vere relativt låg (elles er det ikkje nok oksygen til stades) og du treng ei tennkjelde. 100°C er ikkje nok i seg sjølv. Då ville bensinen teke fyr av seg sjølv under kompresjonsfasen i ein stempelmotor, utan hjelp av tennpluggen.

 

 

15:

 

Jepp, men veit du kva blandingsfoholdet må vere? Det vert lett for mykje bensindamp i høve til luft, og då tek det ikkje fyr.

jeg gjetter på et sted mellom 5 og 10 %

1,4 til 7,6%.

 

 

16:

ps: vær snill å numere alle sitatene når du har så mange

Eg lot dine nummer stå.

Lenke til kommentar

Går du tom for straum er du rett og slett dum. Det er ikkje akkurat vanskeleg å finne straum her i landet, og du veit veldig godt kor langt du kan køyre før du må lade. Alternativt kan du finne nokon som kan taue deg. Tauing med regen kan lade like fort som vanleg hurtiglading.

Bare så det er sagt, så er lading via regenerering ved tauing ikke noe man bør gjøre. Bilen tar neppe skade, men det er ingen elbil-produsenter som har definert dette som OK. Eventuell skade man påfører bilen vil ikke dekkes av garanti.

 

Finner bilprodusenten/forhandleren ut at bilen har blitt utsatt for slikt misbruk risikerer man også at garanti og reklamasjonsrett for drivlinjen faller bort permanent. Om motoren skulle ta kvelden to år senere så vil bilprodusenten/forhandleren kunne skylde på det tidligere misbruket.

 

Så klart, er elbilen 10 år gammel og ikke har garanti eller reklamasjonsrett, så har det kanskje liten betydning om man lader bilen under tauing, da den tekniske risikoen trolig er ganske lav. Men å gjøre det på f.eks en splitter ny Tesla er galskap - man risikerer både skader for hundretusener og man risikerer at bilen kan falle hundretusener i verdi pga frafall av garanti.

 

Jeg tror lading under tauing trolig er noe som vil bli støttet av bilprodusentene på sikt, men inntil dette skjer så bør man være svært forsiktig ved å benytte seg av dette. I dag er det å komme seg til en ladestasjon som gjelder, eventuelt få tilkjørt ett strømaggregat.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om jeg gidder å svare her for du tuller det så til .

det første ar at sitaten blir kaos , slik at det ikke går ann å se strukturen

det andre er at du vrir og vender på det jeg skriver

her svare du på noe helt annet en det ejg skriver

 

når jeg skriver at man kan varme opp bilen uten å forvarme mottorene så bruker man lit drivstoff

gjør du det samme med en elbil , uten at den ladder så tar du ut mere av energireserven

det klar du å få en fordel av i forhold til elbilen

 

Når det gjelder infrastrukturen så skriver jeg at elbilen er mere avhengig av infrastruktur

Dette klrer du også dra en fordel av men du overhode ikke tenker på konsekvensen om denne infrastrukturen ikke er i orden

her er detr nok det er strømkrise eller at strømnettet skulle bryte sammen

 

diesel og bensin kunne man pupe med manuelle pumper om man vill det

å ladde en bil uten strøm blir umulig

i alle tilfeler så er disse bilen avhengig av agregatt som igjen er avhengig av drivstoff

 

 

hvis en bensintank har så mue lufting som dus påstår , hvorfor minker da ikke det mere fra tanken ?

nå heter det seg at man ikke skal fulle tanke helt opp , bare nesten nettop for å ha romm for denne ekspansjonen .

hva skal man da med så mye lufting ?

 

og hva mner du med dette utsagnet ?

 

Vatn tek nok ikkje fyr om du varmar det opp. :-)

 

vann blir bare damp , men det kan blir så varmt at det setter fyr på ting

bensin blir til damp .og når temperaturen og blandingen er riktig så kan det selvantenne

det samme kan man si om andre oljeprodukteter

 

nå har det faktisk tatt fyr i bilmotorer av egen verman fra motoren

da må det også bety at det ikek skal så mye varme til før det tar fyr .

Du påstod tidligere at man kunne koke bensin uten at det var farlig

Lenke til kommentar

 

 

 

Selvfølgelig trengs det utvikling innen batterier for kjøretøy. Ladetid og kjørelengde er en begrensning. Men med dagen batterier som lett går 10 mil, uten at vekten av batteriene blir for stor burde være nok.  Hvis kjøretøyene  lages som en hybrid med batteri OG  brenselceller.  Ja takk, begge deler. Problemet løst.

Då får du jo det aller verste av alt. Tung bil pga hydrogengreiene, like dyr i drift som ein eksosbil av same grunn, minimalt med plass i bilen pga hydrogentankane, svært låg praktisk rekkjevidde fordi du må stanse for å lade kvar 10. mil når det ikkje er nokon hydrogenstasjon i nærleiken, mykje meir som kan øydeleggjast osb. Då er det betre å kaste ut brenselcellerasket og setje inn eit større batteri i staden. So får du plass til bagasje i staden.

Da kan du like greit kjøre på gassdrivstoff som LPG eller i praksis propan. Dette har jeg gjort i fem år allerede. Jeg følger selvfølgelig med på elfronten. Kjører 20 år gammel ombygd Nissan Maxima. Har derfor alt jeg trenger, aircondition hengerfeste med 1500 kg, V6 motor, automatgir. Stor og komfortabel. Forurenser lite pga. LPG drivstoff. Har bensin i tillegg skulle det gå tomt. Bilen har 96% mindre nox utslipp enn en dieselbil.

 

Jeg begynner forsåvidt å bli litt lei dette hydrogensurret. Det finnes andre gassdrivstoff som gjør samme nytte med hensyn til nullsum karbon. E-gas er et eksempel. Lagres i væskeform og kan pakkes tettere. Enklere transport og mye sikere pga. lavere trykk. Ikke glem at hydrogen er planlagt lagret på 700 bar. Et lite hull i tanken og du er uten trommehinner umiddelbart. Kan ikke tilsettes luktstoffer. Det binder seg ikke. En lekkasje er dermed vanskelig å finne ut av. Det lukter ikke. Hydrogen kan tære på materialet i tanken. Antenner i omtrent alle konsentrasjoner.

 

Jo, hydrogen er fint og teknisk mulig. Sikkerheten er jeg ikke så sikker på. Hydrogen har nemlig noen grunnleggende feil. Du finner mer hvis du søker på nett.

 

"Da kan du like greit kjøre på gassdrivstoff som LPG eller i praksis propan"

Ja, det kan man.  Hvorfor har ikke hele bilparken og folk valgt dette tidligere?

Folk vil  tydeligvis elektrisk.  Men rekkevidde og tyngde ( varetransport, henger og langkjøring) har ikke  stått i forhold til behov.

Med Hydrogen- elektrisk  er denne muligheten der. Småkjøring på batteri.  Og samtidig uten rekkevddeangst på langkjøring. Og uten å måtte holde to biler.

 

Det er mye LPG nedover i Europa nå. Mer enn 10 millioner biler og over 29 000 fyllestasjoner Europa rundt.

 

Norge har allerede rundt 20 000 LPG biler på veien. Du ser de bare ikke for de er helt vanlige bensinbiler med ekstra anlegg. Jeg kjører en 1997 modell Nissan Maxima med LPG drift. Har fremdeles bensin også, men i praksis kjører jeg nær utelukkende på LPG. På østlandet er ikke dette noe problem overhodet i det daglige og dette er et viktig poeng. Dette er tilgjengelig NÅ. Har allerede kjørt fem år på LPG.

 

Vi i Norge henger etter. Når det er sagt. Fremtiden er nok elektrisk, men i mellomtiden har vi andre alternativer som er miljømessig mye bedre enn bensin og diesel. Det er mulig å lage bio-lpg av trevirke. Tyskerne driver med et prosjekt som heter e-gas. Begge gir nullsum karbon. Spennende å følge med. Særlig lastebiler med langtransport der hvor el ikke nødvendigvis passer er jeg spent på hva som skjer. Jeg har ingen tro på hydrogen selv om det teknisk er mulig. Tror kanskje et eller væskebaserte gassdrivstoff kommer til å slå igjennom. Hvis da ikke batteriene blir så gode at de duger til langtransport. Ikke godt å si akkurat nå.

Endret av Andre Sveen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...