Gå til innhold

Hyundai vil utvikle fremtidens elbilbatteri selv


Anbefalte innlegg

 

Korleis er det relevant for bilar som blokkerer snørydding ved å vere parkert?

Nå handle det utelukende hvor mye man har igjen før man MÅ finne en plass for tilføre mere energi om veien er blokert

har man for lite energi så enten  tar man sykkelen fatt og henter bensin i en reservekanne

ellelr så ser ma om man har lang nok laddekabel.

en ting du burde være klar over er at lange ledninger gir en del  tapt effekt

Er nærmeste laddeepunkt 200 meter uanna så skal du slite lit med å finn en ledning som er lang nok

Da må du ha fler skøteledninger

LOL! Når det er snøstorm og brøytebilen ikkje kjem fram, koplar eg heller saman 200 meter skøyteleidning enn å prøve å sykle mange kilometer til næraste bensinstasjon. :-) Får eg berre 5A gjennom den skøyteleidningen, kan eg køyre 200 meter etter under 3 minutt lading. Når du er ferdig med å trakke deg gjennom motvinden med ei reservekanne på slep, har eg fått rydda veg fram til garasja, parkert og sett meg ned framfor peisen. :-)

 

ellsikkerhjetsnemda , elelr hva denå hetere er lite begeistret for lamge sløteldninger for det er en potensiell branfelle

Det er avhengig av lengde, tverrsnitt og korleis dei er lagt. Om du dreg låg effekt gjennom ein lang skøyteleidning som ligg utandørs i ein snøstorm, skal det mykje til å lage brann.

 

i så fall må de spesielbesteil en slik en , hvor lang tid vil du da vente før den er fardig

Du må nok regne med å måtte vente noen dager.

Har du tid til det ?

Tru meg, dette er ikkje ei realistisk problemstilling. Einkvar elektrikar har nok kabel på lager til å få ut mellombels straum til eit punkt 200 meter vekke, med høg effekt rett frå sikringsskåpet. Tenk om ein meteoritt slår ned i bensintanken din, slik at bensinen lek ut? Det er eit mykje større problem, og mykje meir sannsynleg at det skjer.

 

 

 

Det har sikkert komme fukt til, sik at kontakten har eira. Då forstår du kanskje kvifor kontakten mellom batteriet og bilen i ein elbil er grundig forsegla og skrudd fast, og ikkje berre kan trekkjast ut? :-)

Det problemet inså du ikke forige  gang

lit rart at det bare kommer fukt på den en siden da.

Nei, det er ikkje rart om det berre kjem fukt på den eine sida. Dersom du manglar både front- og baklys på same side, er sannsynlegvis ein sikring gåen.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Nå vet jeg ikke om jeg gidder å svare her for du tuller det så til .

Det er nok heller dine innlegg som fremstår som rotete.

 

Fordi du ikke kan lese uten at det er store trykte bostaver med 2 meters mellomrom

 

misforstår dere mer vilje eller ?

 

 

Sorry mac, du skriver usammenhengende og veldig dårlig norsk, blandet med at du helt tydelig ikke forstår det du diskuterer. Du argumenterer med "premisser" som ikke er hentet fra virkeligheten i det hele tatt. Slik som dette:

 

Det var ikke det som var poenget

 

Poenget er at man er ikke helt avhengi av noen bensinstasjon for fylle på bensin

derimot så er elbile helt avhengig av strøm for få laddet

Her tenker du enkelt og greit helt feil. Verken mer eller mindre.

En elbil er avhengig av strøm, en bensinbil er avhengig av bensin.

Strøm får man tak i i så godt som alle norske bygninger, og en hel del andre strukturer i tillegg. Attpåtil er det mulig å bruke et mobilt strømforsyningsanlegg (aggregat).

Bensin får man tak i på bensinstasjoner og noen få fagforretninger.

 

Argumentasjonen din faller fullstendig sammen med det enkle faktum at du ALDRI vil finne noe sted der du får tak i bensin, og ikke ville kunne fått tak i ladestrøm. En elbil kan ladde på alle bensinstasjoner og alle forretninger, så lenge betjeningen er i godt humør.

 

det er du som ikke ser premissen her .

skal man sammeligne to teknologier ( som dette dreier seg om ) så må det gjøre på samme premiser :

man fylelr kjøretøye med så mye energi som det kan bære , og så ser man hvor langt det kan kjøre før man ikke komemr lengere

Enkelt og greit

 

Hvis elbile skal ladde opp under denne "testen" så må også fosilbilen fylles opp med drivstopp.

Da blir jo begge praktisk talt evigkjørende

 

Da kan man sameligene på hva det måtte være , om det er rekkvidde ( som vil bli meningsløst hvis man bare tar hansun til mit andre avsnitt ) ,komfort ,kostnader , klmaa o.s.v .

 

Da får man både en realistisk og retferdig test

 

 

 

 

Man er ikke helt avhengig av stasjoner for å fylle på strøm på elbiler heller. Tvert imot er det mye lettere å finne steder å fylle på en elbil enn en fossilbil.

hvis man tar hensyn til behovet så har det ingen ting å si

det er hvor ofte man fyller som betyr mest her

 

du kan f.eks ikke bare parkere på E6 for ladde ,

Har man med seg lit ekstra besin så kan man derimot fylle det på tankten .

 

hvis elvilen er så  ekstrem bra ( jeg menr at den er ok til sitt bruk )  hvorfor har man da ikke laddepunkter på alle mæøteplassene på hovedveiene ?

( du menr jo at det kryr av ledde punkter over allt )

 

 

 

Nei, det må man ikke. Du har ikke peiling på hva du snakker om. Det du gjør her er å bevisst komme med en løgnaktig fremstilling for å villede folk om elbiler.

 

I en eldre bensinbil må man jo for eksempel passe på ting som olje, viftereimer, osv.

Det er likevel en enkelt bil

elbilen her jo mye elktronik man må passe på

og man har jo fortsat en del mekansike deler , som bremser

om den brukes like ofte kan man jo diskutere

da blir det et kjempe problem når det anbeflles å bruke de mekaniske bramsen for pusse vekk rust fra tid til annen

Endret av sinnaelgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du vil sammenligne rekkevidde på kjøretøyet med fullt energilager? Hvorfor driver du da og rører om bensinstasjoner?

Fordi det var en anne diskusjon , om hvor ofte man måtte tilføye mere energi.

 

jeg har hele tiden snakket om fulle energilagre

Dere mente det ble feil for det var jo vanlig å ladde elbilen hver dag , mens paffylig av bensin skullle man bar gjør når tanke var nesten tom

dette mente jeg bl helt forskjellig utgangspunkt

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man er ikke helt avhengig av stasjoner for å fylle på strøm på elbiler heller. Tvert imot er det mye lettere å finne steder å fylle på en elbil enn en fossilbil.

hvis man tar hensyn til behovet så har det ingen ting å si

det er hvor ofte man fyller som betyr mest her

 

Og med elbil trenger man som regel aldri å fylle, da bilen er ferdig "fylt" siden man bare plugger den i når man parkerer.

 

du kan f.eks ikke bare parkere på E6 for ladde ,

Har man med seg lit ekstra besin så kan man derimot fylle det på tankten .

Og har man med seg litt ekstra batteri så... Herregud, skjerp deg. Dessuten, joda, du kan lade langs E6.

 

 

Nei, det må man ikke. Du har ikke peiling på hva du snakker om. Det du gjør her er å bevisst komme med en løgnaktig fremstilling for å villede folk om elbiler.

 

I en eldre bensinbil må man jo for eksempel passe på ting som olje, viftereimer, osv.

Det er likevel en enkelt bil

elbilen her jo mye elktronik man må passe på

og man har jo fortsat en del mekansike deler , som bremser

om den brukes like ofte kan man jo diskutere

da blir det et kjempe problem når det anbeflles å bruke de mekaniske bramsen for pusse vekk rust fra tid til annen

 

Fossilbiler har også elektronikk. Elbiler har derimot langt færre deler det kan skje noe galt med. De er enklere bygget opp. Det er rett og slett mindre som kan gå galt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og med elbil trenger man som regel aldri å fylle, da bilen er ferdig "fylt" siden man bare plugger den i når man parkerer.

hvor da , skal du plgge alle de tilfeldig hustanden som er der ?

jeg snkket her om måteplssene og rasteplassen langs E& elle anne hovedvei .

Der er det ikke laddepunkter å se

Da må man inn til et elelr annet tettsted

 

 

Og har man med seg litt ekstra batteri så... Herregud, skjerp deg. Dessuten, joda, du kan lade langs E6.

 

Du har slett ikke med deg noe ekstra batteri.

elbilen har det batterie den har , me den efekten du får med den

 

Bensin og dieselbilen har en tank på en viss størelse , som også lar deg kjøre fler gange lengre n rekkviden på elbilbateriet er

er man redd for å gå tom for drivstoff så kan man ta md seg en del i en løs kanne

 

Du drar ikke meddeg et sktra elbilbatteri på mage hundre kilo i bagasjerommet

et 12V standard bilbatteri på noen hundre AH holder neppe lenge for fremdriften

Da er du totalt avhengi å finne et laddepunkt før du går tom

 

Å argumetere for at man kanladde opp bilen før man starter blir som lure seg unna problemet om ha md seg ekstra støm

 

hvis det var poeng at elbilen skulle overta verden som der mer elle mindre forsøker å si så må man ha batterier på  mange MWH  dor få den rekeviden mange trenger

Dette gjøder spesielt de som har lyst til kjøre my , og de som vil dra med seg ting

Siden dette ikke går ( noe dere sikker vil nekte for ) så har man hybridene

 

Når der snakker om hvor bra det er for miljøet så må der være klar over hvor strømmen kommer fra

Da er det i veldig mange tilfeller at hybriden er mer miljøvenlig en den strømen du ladder elbilen med

 

Foresten så er det heller ikke alle som får bedre øknomi  eller opplevelse ved å gå over til el-bil

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hvis det var poeng at elbilen skulle overta verden som der mer elle mindre forsøker å si så må man ha batterier på  mange MWH  dor få den rekeviden mange trenger

Beklager, dette er direkte feil. De aller, aller, aller fleste privatbiler (og også de aller fleste "bedriftsbiler" av samme type) kjører kortere enn 150 km for dag. De aller fleste kjøreturer er på noen få kilometer og noen få titalls minutter. Jeg er villig til å tippe at halvparten av dagens bilflåte ville kunne byttes ut direkte med elbiler uten at dagliglivet til folk ville blitt forstyrret.

 

Jeg vurderte elbil ved siste korsvei, en Kia Soul. Rekkevidden var oppgitt til omtrent 200 km, og det ble sagt at reell rekkevidde på vinteren ville være et sted mellom 100 og 150 km. Siden jeg pendlet til skole følte jeg ikke at dette var lang nok rekkevidde. Jeg visste nemlig at jeg ikke kunne regne med å finne ledig lader på skolen, det var vanskelig nok å finne parkeringsplass til tider. Derfor ville jeg være sikker på å rekke frem og tilbake, totalt 2,5 time kjøring med snittfart nærmere 70, avstand tilsammen omtrent 160 km.

 

Hvor mange kjenner du som pendler mer enn en time i 80-sonen hver vei, hver dag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Og med elbil trenger man som regel aldri å fylle, da bilen er ferdig "fylt" siden man bare plugger den i når man parkerer.

hvor da , skal du plgge alle de tilfeldig hustanden som er der ?

jeg snkket her om måteplssene og rasteplassen langs E& elle anne hovedvei .

Der er det ikke laddepunkter å se

Da må man inn til et elelr annet tettsted

 

Dette blir bare patetisk. Du dikter opp fantasifulle fortellinger som ikke er noe som er relevant for 99,999999% av de som kjører bil. Faktum er at folk vil lade bilen f.eks. hjemme og på jobb, og vil omtrent aldri ha behov for lading ut over det. Når dette behovet melder seg så er det stadig flere ladestasjoner rundt omkring.

 

Men til vanlig bruk så trenger man ikke å kjøre noe sted for å "fylle", i motsetning til med fossilbil. Det er altså enklere og mer bekvemt med elbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du sier at det er så bkjemt .

Er du så sikekr hvis du ikke her råd til den elbiln du trenger , men må tkle med en som har litt for kort rekke vidde ?

 

At det fleste kan bruke elbil , betyr ikke alle.

Når det er snakk om å erstarte dagens biler mend elbiler , så man å lage de bilen folket vil kjøpe , og ikke klage på at så få laa være å kjøp fordi de ikke vet bedre

 

alle som kjører eller eier biler har et viss behov

det beryr ikke at dere kan definere alle sitt behov , selv om det virker slik

 

Deter helelr ikke slik at man kjøper 4-5  forskjelige biler bare fordi man har 4-5 forskjelige behov til forskjelig årstider

 

En familie har som regel bare råd til en bil som er etter dagen sstandard

Skal de ha en til så blir det brukt

 

Det betyr også at denn familien vil kun valgt en elbil om de skulle kjøpe en slik

Skal de da leie bensinbil hvis de skal på ferietur nedover Europa og ønsker å kjøre hel turen selv ?

Andre ønsker jo bare å farte rund i norge uten å være avhengig av noen ting

 

Dagens elbiler fungerer jo bare for korte turer.

skal man på feritur så blir det enten tesla til en halv milion eller tilsvarende noe et begrenset antal person har råd til

 

Derfor lar de være å kjøpe elbil

og dere sier at halvparten av norges eiere ( djofører kunne ha greid seg med elbil

 

Hadde man råd til 4-5 biler så hadde det sikekr gått an , men slik er det ikke

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Slik det er nå har vi ikke perfekte batteri-erstatninger for alle tenkelige bruksområder, så derfor er batteribiler bare dumt og teit".

Folk kjøper biler som oppfyller de kriteriene som folk selv synes er viktigst. Derfor kjøpte jeg en stor dieselbil i stedet for en liten elbil. Og av samme grunn har svigers to små elbiler.

Jeg mistenker at jeg nå kjører i min siste forbrenningsbil. Jeg akter å ha den til den faller fra hverandre rundt meg, antageligvis minst 10 år, og innen den tid har det antageligvis kommet batteribiler som tilfredsstiller mine krav til størrelse og rekkevidde. Og har det ikke det, så kjøper jeg en brukt forbrenningsbil og venter litt til. Slik som alle andre med sære ønsker kommer til å gjøre, mens A4-folket kjøper batteribiler og er strålende fornøyd.

Lenke til kommentar

Det siees jo at det er et mål om at ien år 2030  skal man ikke få kjøpt bensin eller diselbil langer , uansett behov ?

innebærer  dette da også hybrid bilene ?

Eller kommer man til å få et ramaskrik av de som ikke får dekket behovet for mange MAH fordi de akter å kjør en tung bil ganske langt

 

Det finnes mange drømer der , alt fra at alle skal kjøre på ren strøm til enehver tid ,

at fly og båter bare skal gå på strøm

tar man da virkelig hensyn til de virkelig store farekostene ?

og må man daå ikke finn en ehlt ny måte å skape strømen på ?

 

jeg er sikker på at det er noen som overdriver drømene sine

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, nå har elgen sabotert tråden nok synes jeg. Det er håpløst å diskutere med ham.

 

Eg har konkludert med det same. Vi har å gjere med eit typisk nett-troll med 0 innsikt i det han diskuterer. Han manglar òg kunnskap om heilt grunnleggjande naturfaglege konsept, han kan ikkje rekne og er heilt utan snev av teknisk innsikt. Faktisk trur eg 9-åringen min kunne argumentert betre, utan å dumme seg ut på det mest elementære, og han kan i alle fall formulere seg betre skriftleg.

 

Eg trur heldigvis ikkje innlegga hans vil framkalle anna enn latter og hovudristing frå andre, so eg let han rable vidare på eigahand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

sabotert  ?

Det handler om hva dere påtvinger personer å mene her .

 

jeg tar opp fler problemer her , men dere nekter totalt for at de eksisisterer , elelr kan opstå til tross for at det har skjedd i meindre omfang for ikek så alt for mange år siden

 

Jeg vil også være med på å diskuter fremtiden biler , ikke høre på propaganda om at personer som ikke velger elbiler er dumme fordi de er så bilige

Det er ikke det det dreier seg om men hvorgod de funger i dag , og hvorgod de vil fungere i fremtiden

Derfor har jeg lufte en del utfordringer som jeg ønsker å ha seklig debatt rund

 

At dere avviser disse utfordringene sier hvilke holdninger dere her atil dette

Detter tross alt flere syn å ta hensyn til i denn debatten

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De "utfordringene" du lufter er stort sett urealistiske, overvunnede eller så er det ting som alle teknologier for persontransport har til felles. Jeg foreslår at du leser litt mer om emnet så du slipper å kaste bort tiden din på å piske døde hester.

 

Det hjelper jo ikke når det ikke er noe som tar utfordringe på alvor eller ser de problemen som kan opstå

ingen er intresrt i ha en løsning klar om det vil opstå problemer

 

Det er jo slik at mang problmer får man først bekreftet når de opstår

Da er det for seint å ta dem opp

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir kjørt flere millioner kilometer med elbiler hvert år bare her til lands. Tror du virkelig at du kan komme opp med et plausibelt scenario som ikke allerede har blitt løst, enten før eller etter det ble et problem i praksis?

Det vil altid dukke opp nye problemer , ting som man ikke har tenk gjennom.

 

For elbilen sin del så lure jeg på hvordan man overlver o man ikek får øadde på flere dager , spesilet for de bilen med lav kapasitet

 

Mange moderne biler blir utsatt for saltskader der deler til bramsesystmet er det mest kritiske.

Elbilne har da ikke bare bremsing via motoren

slik jeg har oppfatte forskriftene  så er det karav om at alle biler skal ha mekaniske bremser fordi man skal kunne stoppe i alle situasjoner

 

Hvorfor er det da ingen som snakker om saltskader på elbilen ?

Kansje er det for tidrlig .

 

Dette var et eksempel

Hvorfor skulle en elbil være 100 gange bedre beskytte mot salskader på brmsene en en stander bensin /dieswelbil ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg vil også være med på å diskuter fremtiden biler

Problemet er at å "diskutere" med deg er som å snakke med en vegg. Du ignorerer det folk skriver og kommer med de rareste og mest virkelighetsfjerne uttalelser.

 

fordi dere har allrede bestem der hva som rett , uten en gang se på saken

Argumentene som brukes er også for forhandsbestmt til at det kan være hel sanheten 

 

bl.a. aargumeter om at du kan kjøre lenger med elbilen en en bensinbil fordi man ladder hver natt.

Når man er på det nivåt så blier også jeg på det samme nivået bare i motsatt retning

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...